گزارشی از وضعیت بازار لوازم آرایش در ایران
بنا بر آمارهای موجود سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به زیر 15 سال رسیده است. این مطلب در حالی از سوی مسئولان قانون گذار و اجرایی بهداشت و درمان مطرح می شود که براساس آمار و ارقام رسمی سن آرایش بیش از این بالای 18 سال بوده و محدود به زنان جوان جامعه می شد.
به گزارش امید به گفته مهرانگیز مروتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در دورهی هفتم برخی از دختران نوجوان در دوره های تحصیلی راهنمایی و دبیرستان پول توجیبی خود را بابت خرید لوازم آرایش هزینه می کنند و این مسئله در حال فراگیر شدن در میان دختران کم سن و سال جامعه حتی سنین پایین تر از 12 سال نیز است.
کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در حالی از سوی این عضو سابق کمیسیون بهداشت مطرح می شود که اسفند سال گذشته در جریان برگزاری نخستین همایش بررسی عوارض ناشی از مصرف مواد آرایشی و بهداشتی محمد تمیممی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آن را یک معضل خواند.
از دیدگاه این مسئول اجرایی در حوزه بهداشت سن مصرف مواد آرایشی در کشورهای غربی بالای 50 سال بوده و کاهش این سن در ایران فرهنگ و اقتصاد جامعه را به شدت تحت تأثیر قرارداده و آن را تهدید می کند موضوعی که پیش از این توسط رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت مطرح شد و او گردش مالی فرآوردهای آرایشی را در کشور 934 میلیارد تومان اعلام کرد و ایران را جزو کشورهای دارای بالاترین رشد مصرف این فرآوردها در دنیا دانست او حجم بالای خرید و فروش مصرف فرآوردهای آرایشی و بهداشتی و تنوع این کالاها را نیازمند نظارت جدی دانسته و نسبت به افزایش مخاطبان این کالاها هشدار داد گرچه مسئولان اجرایی در حوزه بهداشت از جایگاه ایران در مصرف لوازم آرایشی سخن نگفته و در بیشتر صحبت های خود از افزایش رشد مصرف آن سخن می گویند اما آمار و ارقام اتحادیهی لوازم آرایشی و بهداشتی گویای آن است که ایران از نظر مصرف این مواد رتبه دوم را در خاورمیانه و رتبه هفتم را در دنیا به خود اختصاص داده به گونه ای که سرانه فروش این اقلام در کشور 296 میلیون و 78 هزار تومان تعیین شده است در حال حاضر گردش مالی لوازم آرایشی در کشورهای حاشیه خلیج فارس که جمعیتی کمتر از 100 میلیون نفر دارد بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده و عربستان در رتبه اول قرار گرفته.
موج فرآینده استفاده از لوازم آرایشی که 25 تا 30 درصد آنها به صورت قاچاق و تجارت چمدانی وارد کشور می شود درحالی شدت می گیرد که به گفته مهرانگیز مروتی عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه همه نهادها مقصرند چون فرهنگ سازی و فضا را برای حضور اجتماعی – فرهنگی زنان مهیا نکردند و امروزه برخی زنان و دختران به جایی رسیدند که به جای شرکت در فعالیتهای اجتماعی و غیره اقدام به خودآرایی و جلب توجه به این شیوه ناهنجار میکنند از دیدگاه او فرهنگ سازی و ایجاد زمینه برای حضور بیشتر زنان در جامعه مهمترین راهکار برای کاهش مصرف لوازم آرایشی در کشور است که به نظر می رسد به مرور زمان ابعاد پیچیده تری پیدا کند.
شامل 20 صفحه word
دانلود تحقیق گزارشی از وضعیت بازار لوازم آرایش در ایران