فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری -بررسی نقش و عملکرد بازار خوی

اختصاصی از فی لوو پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری -بررسی نقش و عملکرد بازار خوی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری -بررسی نقش و عملکرد بازار خوی


پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری -بررسی نقش و عملکرد بازار خوی

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 225 صفحه می باشد.

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  M.A گرایش : جغرافیا و برنامه ریزی شهری

 

مقدمه

    بازار در ایران نه تنها فضایی است برای خرید و فروش و تولید و عرضه کالاهای گوناگون بلکه در طی تاریخ نقش ها و کارکردهای متعددی شامل اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، فراغتی ، خدماتی ، مذهبی داشته است در شهرهای سنتی ایران ، بازار یکی از اجزاء اصلی هسته مرکزی شهر را تشکیل می دهد .

امروزه نیز بازارها کانون مبادله ، تولید کالا و تجمع فعالیتهای اجتماعی هستند و از نظر جایگاه قلب شهرهای ایران بشمار می روند . به طور کلی بازارها با عملکردها و نقش های گوناگون اقتصادی ، اجتماعی ، مذهبی و ... نماد کاملی از بنیانهای مدنی محسوب می شوند که طی سده ها شکل گرفته اند .

ساختمان بازار در شهرهای کهن ستون فقرات کالبدی شهر را تشکیل می داد و سایر عناصر مهم شهری مانند مسجد ، مدرسه ، تکیه ، حمام و ... را در بافت خود قرار می داد . در واقع در بافت شهرهای ایران هیچ چیز به اندازه بازار به خوبی ساماندهی نشده است . این نظم بی واسطه فضاهای گوناگون شهر را به بهترین وجه به همدیگر پیوند می دهد . امروزه پس از ورود اتومبیل و محصولات و تولیدات کارخانه ای به شهرها و انجام برخی تغییرات و دگرگونیها ساختار فضایی شهرها و مراکز اقتصادی و اجتماعی آنها دستخوش تغییرات بنیادی شده است . با این وجود هنوز بازارهای کهن ایران کم و بیش نقشهای کهن خود را در کنار نقشهای جدید در شهرها ایفا می کنند.

تحقیق حاضر تلاشی است در راه دستیابی به شناخت کلی از شهر خوی ، خصوصاً بازار این شهر که عنصر کلیدی اقتصاد آن می باشد و از چندین فصل مستقل به شرح ذیل تشکیل شده است :

  • در فصل اول چهارچوب تحقیق شامل بیان مسئله ، ضرورت و اهمیت تحقیق ، اهداف تحقیق ، سوالات تحقیق ، فرضیات تحقیق ، پیشینه تحقیق ، قلمرو مکانی – زمانی تحقیق ، مراحل و روش تحقیق ، محدودیت و مشکلات تحقیق ذکر شده است .
  • در فصل دوم ، ادبیات و مبانی نظری تحقیق مشتمل بر تعریف واژه بازار ، تئوریها و نظریه هایی که توسط اندیشمندان در رابطه با موضوع عنوان شده ، پیشینه تاریخی پیدایش بازارها ، سیر تکامل و تحول شهر و بازار در ایران ، عناصر کالبدی بازارهای سنتی ، شکل بازار در اقلیمهای مختلف ایران ، بازارها از نظر فرم و شکل فضای معماری ، عوامل موثر در ساخت اکولوژیکی و توزیع فضایی و نحوه استقرار اصناف و فعالیتها در بازارهای سنتی و عملکردها و نقش های مختلف بازار مورد بررسی قرار گرفته است .
  • فصل سوم به مطالعه شهر خوی که قلمرو جغرافیایی تحقیق محسوب می شود پرداخته شده است و از دو بخش جداگانه جغرافیای طبیعی شهر خوی و جغرافیای انسانی شهر خوی تشکیل شده است . که در هر کدام بطور جداگانه به مسائلی همچون موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن ، موقعیت ارتباطی ، مسایل کلی زمین شناسی ، نوپوگرافی شهر ، شیب زمین ساختار زمین ، آب و هوا ، بارش ، دما ، روزهای یخبندان ، فشار و باد ، تابش آفتاب ، وجه تسمیه و گذشته تاریخی شهر ، موقعیت سیاسی – اداری ، ساختار جمعیتی شهر ، تحولات جمعیتی شهر ، تغییرات تعداد و بعد خانوار ، ترکیب سنی و جنسی و درصد باسوادی در شهر ، میزان مهاجرین وارد شده به شهر ، ویژگیهای اقتصادی شهر ، ساختار اقتصادی ، اشتغال و ضریب تکفل در شهر پرداخته شده است .
  • فصل چهارم در ابتدا این فصل پس از مطالعات مختصر در مورد پیدایش شهر خوی و چگونگی توسعه شهر و روند آن در ادوار گذشته و تاثیر جاده ابریشم بر توسعه شهر و بازار خوی ، توضیحاتی در مورد اقدامات شهرسازی انجام گرفته در شهر و اثرات آن بر روی بافت قدیمی شهر و بازار خوی و عناصر و اجزاء اصلی شهر داده شده ، سپس با شناخت کلی از بازار به بررسی روند تغییرات کالبدی آن ، برخی عناصر آن ، خصوصیات معماری و مصالح ساختمانی بکار رفته در آن ، کاربری و نوع واحدهای تجاری و نحوه مالکیت آنها ، تاسیسات و تجهیزات بازار ، مسائل و مشکلات بازار نقش و عملکردهای مختلف بازار خوی پرداخته شده و در آخر توضیحاتی در مورد برخی نتایج پرسشنامه ها ارائه گردیده است .
  • فصل پنجم در فصل آخر ابتدا به بررسی و اثبات و پاسخ دو فرضیه موجود با استفاده از نتایج پرسشنامه ها پرداخته و برای هر کدام یک نتیجه گیری شده و سپس یک نتیجه گیری کلی از پایان نامه جمع آوری شده و در آخر پیشنهاداتی در جهت برطرف کردن نواقص و مشکلات بازار ارائه شده است .

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                          صفحه

مقدمه

فصل اول : چهار چوب تحقیق

1-1- بیان مسئله................................ 2

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق ...................... 4

1-3- اهداف تحقیق .............................. 5

1-4- سوالات تحقیق .............................. 5

1-5- فرضیات تحقیق ............................. 5

1-6- پیشینه تحقیق ( ادبیات مربوطه ) ........... 6

1-7- قلمرو مکانی زمانی تحقیق ............... 10

1-8- مراحل و روش تحقیق ....................... 10

1-9- محدودیت و مشکلات تحقیق.................... 11

 1-10- تعریف واژه بازار ...................... 11

فصل دوم : ادبیات و مبانی نظری تحقیق

2-1- تئوریها و نظریه های تحقیق................ 16

     2-1-1-نظریه اقتصادی شهر بعنوان یک بازار . 16

     2-1-2- نظریه رابرت دیکنسون ( نظریه ساخت عمومی شهرها )   17

     2-1-3- نظریه ارنست برگس ( ساخت شهر بصورت دوایر متحد المرکز ) .............................................. 18

     2-1-4- نظریه مکان مرکزی والترکر پستالر .. 19

     2-1-5- نظریه گوشاو و جووانی ............. 21

     2-1-6- نظریه زیبا سازی ( شهر سازی تعویضی ) تجربه پاریس 21

2-2- پیشینه تاریخی پیدایش بازارها ............ 24

2-3- سیر تکامل و تحول شهر و بازار در ایران ... 26

     2-3-1- دوره صفویه ( قرن 11 تا 13 هجری قمری )    26

     2-3-2- دوره قاجار ....................... 28

     2-3-3- دوره پهلوی ....................... 30

     2-3-4- از انقلاب اسلامی تا حال ............ 32

2-4- عناصر کالبدی بازارهای سنتی .............. 33

     2-4-1- حجره و دکان ...................... 36

     2-4-2- مجموعه های سر پوشیده ............. 37

     2-4-2-1- تیم ............................. 37

     2-4-2-2- تیمچه ........................... 37

    2-4-3- خان یا سرا ........................ 37

    2-4-4- راسته ............................. 39

    2-4-5- چهار سو یا چهار سوق ............... 40

2-5- عناصر تجاری و تولیدی .................... 41

     2-5-1- کارگاه ها ........................ 41

     2-5-2- قیصریه ........................... 41

2-6- عناصر با نقش انباری ..................... 42

    2-6-1- خانبار ، خان انبار ................ 42

    2-6-2- کاروانسرا یا سرا .................. 42

2-7- عناصر مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی و خدماتی . 44

     2-7-1- مسجد ............................. 44

     2-7-2- حمام ............................. 45

2-8- عناصر ارتباطی و حفاظتی .................. 46

     2-8-1- میدان ............................ 46

     2-8-2- گذر .............................. 47

     2-8-3- در و دروازه ...................... 48

2-9- شکل بازار در اقلیم های مختلف ایران ( ریخت شناسی اقلیمی بازار ) .............................................. 48

     2-9-1- بازارهای مناطق مرطوب و پر باران کرانه های جنوبی در پای خزر .......................................... 49

     2-9-2- بازارهای مناطق گرم و مرطوب سواحل جنوبی ایران     50

     2-9-3- بازارهای نواحی سرد و کوهستانی و مرتفع    51

     2-9-4- بازار در مناطق گرم و خشک و دشت های فلات ایران     52

2-10- بازارها از نظر فرم و شکل فضای معماری ... 56

     2-10-1- بازارهای منظم ( طراحی شده یا دارای طراحی معمارانه ) 56

     2-10-1-1- بازارهای خطی یا طولی ( یک بعدی یا تک محوری )   57

     2-10-1-2- بازارهای گسترده ( چند محوری یا دو بعدی ) 57

     2-10-2- بازارهای نا منظم ( خودرو یا طراحی نشده یا بدون طراحی معمارانه ) ................................... 57

2-11- عوامل مؤثر در ساخت اکولوژیکی و توزیع فضایی و نحوه استقرار اصناف و

 فعالیتها در بازارهای سنتی.................... 58

     2-11-1- جاذبه و کشش اصناف و راسته های تخصصی     59

     2-11-2- ویژگیها و خصوصیات هر صنف و فعالیت 60

     2-11-3- همگرایی فعالیتهای همنوع و هماهنگ و سازگاری آنها 60

     2-11-4- واگرایی فعالیتهای ناسازگار ( تفکیک و جدایی فعالیتهای ناسازگار ) ................................... 62

     2-11-5- همبستگی و گرایش های قومی ، مذهبی و نژادی    63

     2-11-6- امنیت و حفاظت .................... 64

2-12- عملکردها و نقش های مختلف بازار ......... 66

     2-12-1- نقش و عملکرد اقتصادی بازار ....... 67

     2-12-2- نقش و عملکرد اجتماعی بازار ....... 68

     2-12-3- نقش و عملکرد مذهبی فرهنگی بازار 69

     2-12-4- نقش و عملکرد سیاسی بازار ......... 71

     2-12-5- نقش و عملکرد کالبدی ارتباطی بازار     73

فصل سوم : بستر جغرافیایی تحقیق و سیر استقرار شهر خوی

3-1- جغرافیای طبیعی شهر....................... 77

     3-1-1- موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن .. 77

     3-1-2- موقعیت ارتباطی شهر ............... 82

     3-1-3- مسائل کلی زمین شناسی ............. 82

     3-1-3-1- توپوگرافی شهر خوی ............... 82

     3-1-3-2- شیب زمین ........................ 83

     3-1-3-3- ساختار زمین ..................... 84

     3-1-4- آب و هوا ......................... 84

     3-1-4-1- بارش ............................ 84

     3-1-4-2- دما ............................. 87

     3-1-4-3- روزهای یخبندان .................. 88

     3-1-4-4- فشار و باد ...................... 89

     3-1-4-5- تابش آفتاب ...................... 90

3-2- جغرافیای انسانی شهر خوی ................. 91

     3-2-1- وجه تسمیه ........................ 91

     3-2-2- گذشته تاریخی ..................... 92

     3-2-3- موقعیت سیاس اداری ............... 93

     3-2-4- ساختار جمعیتی شهر خوی ............ 94

     3-2-4-1- تحولات جمعیتی شهر خوی ............ 94

     3-2-4-2- تغییرات بعد خانوار در شهر خوی ... 95

     3-2-4-3- ترکیب سنی وئ جنسی و درصد باسوادی در شهر خوی    97

     3-2-4-4- میزان مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 1365 .............................................. 99

     3-2-5- ویژگیهای اقتصادی شهر خوی ......... 103

     3-2-5-1- ساختار اقتصادی ، اشتغال و ضریب تکفل در شهر خوی 103

فصل چهارم : مطالعه ویژگیهای ساخت و سازمان کالبدی بازار سنتی شهر خوی

4-1- پیدایش شهر و چگونگی توسعه شهر و روند آن در ادوار گذشته 108

4-2- جاده ابریشم و نقش و تاثیر آن بر شهر و بازار خوی     121

4-3- شروع اقدامات شهر سازی جدید و اثرات آن بر روی بافت قدیمی شهر خوی و

 بازار آن و عناصر و اجزاء اصلی شهر............ 126

     4-3-1- تاثیر بر روی بافت قدیمی شهر ...... 127

     4-3-2- تاثیر بر روی بافت بازار .......... 130

     4-3-3- تاثیر بر سایر فضاها و عناصر قدیمی شهر    133

4-4- شناخت کلی از بازار ...................... 136

4-5- شبکه های دسترسی به بازار ................ 141

4-6- روند تغییرات کالبدی بازار ............... 146

4-7- عناصر بازار ............................. 148

     4-7-1- مغازه ها و حجره ها ............... 148

     4-7-2- راسته ها ......................... 149

     4-7-3- حمام ها .......................... 151

     4-7-4- اماکن مذهبی ...................... 152

     4-7-5- کاروانسراها ...................... 160

4-8- بررسی جغرافیایی خصوصیات معماری و مصالح ساختمانی بکار رفته در بازار ........................................ 164

     4-8-1- وضعیت معماری و مصالح بکار رفته ... 165

     4-8-2- وضعیت سقف و پشت بام دکانها ....... 166

     4-8-3- وضعیت کف بازار.................... 167

     4-8-4- وضعیت شیب بازار .................. 168

4-9- کاربری و نوع واحدهای تجاری بازار ........ 168

4-10- نحوه مالکیت واحدهای تجاری بازار ........ 170

4-11- تاسیسات و تجهیزات بازار ................ 171

     4-11-1- آب .............................. 171

     4-11-2- برق ............................. 173

     4-11-3- گاز ............................. 173

     4-11-4- تلفن ............................ 173

     4-11-5- سیستم دفع فاضلاب ................. 174

     4-11-6- انشعابات آتش نشانی .............. 174

     4-11-7- سرویس های بهداشتی عمومی ......... 175

     4-11-8- وسایل سرمایشی و گرمایشی ......... 175

     4-11-9- امکانات رفاهی ................... 175

4-12- آسیب شناسی و بررسی مشکلات بازار خوی و راهکارهای دفع آن 176

     4-12-1- مشکلات کالبدی بازار خوی .......... 176

     4-12-1-1- رطوبت و ترک ................... 176

     4-12-1-2- سقفها ......................... 176

     4-12-1-3- کف سازی ....................... 177

     4-12-1-4- مشکلات تاسیساتی ................ 177

     4-12-1-5- مسائل و مشکلات ترافیکی ......... 178

     4-12-2- مشکلات حرکتی بازار خوی ........... 178

4-12-2-1 عدم باراندازهای مناسب در اطراف بازار. 179

     4-12-3- مشکلات اقتصادی بازار خوی ......... 179

      4-12-4- مشکلات اجتماعی بازار خوی......... 181

      4-12-5- مشکلات بصری بازار خوی ........... 182

      4-12-6- مطالعات رفع مشکلات و آسیب ها .... 182

4-13- نقش ها و عملکردهای بازار خوی ........... 184

     4-13-1- نقش و عملکرد تجاری اقتصادی بازار خوی 184

     4-13-2- نقش و عملکرد اجتماعی سیاسی بازار خوی 185

     4-13-3- نقش و عملکرد مذهبی فرهنگی بازار خوی   186

     4-13-4- نقش و عملکرد کالبد ارتباطی بازار خوی    187

4-14- نتایج پرسشنامه ها ...................... 188

فصل پنجم : پاسخ به فرضیات ، نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- پاسخ فرضیات ............................. 210

5-1-1 -  فرضیه اول ........................... 201

نتیجه ........................................ 210

5-1-2- فرضیه دوم ............................. 210

نتیجه ........................................ 112

5-2- نتیجه گیری............................... 213

5-3- پیشنهادات ............................... 215

منابع و مآخذ ................................. 220

منابع خارجی................................... 224

عکس ها........................................ 225

ضمائم


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری -بررسی نقش و عملکرد بازار خوی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.