هدف از تحقیق حاضر مقایسه حافظه دانش آموزان شطرنج باز با غیر شطرنج بازان بود. پنجاه دانش آموز شطرنج باز و غیر شطرنج باز به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید که بیست و پنج نفر از آنها دانش آموز شطرنج باز و مابقی غیر شطرنج باز بودند. ابزار مورد سنجش عبارت بود از پرسشنامه حافظه وکسلر. داده های بدست آمده حاصل از اجرا ی پرسشنامه با استفاده از آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد. این تحقیق هفت فرضیه داشت که پنج فرضیه مورد تأیید قرار گرفت و در نتایج بدست آمده بین دو گروه تفاوت معناداری بدست آمد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که تفاوت معناداری در خرده مقیاس های جهت یابی، تکرار ارقام، حافظه بینایی، یادگیری تداعی ها و بهره حافظه در دو گروه از شرکت کنندگان وجود دارد. همچنین بین خرده مقیاس های کنترل ذهنی و حافظه منطقی در دو گروه تفاوت معناداری بدست نیامد.
فصل اول: مقدمه و معرفی
1-7-1تعاریف مفهومی: 8
2-7-1تعاریف عملیاتی: 9
فصل دوم: ادبیات وپیشینه پژوهش... 11
3-2-1 پیدایش و تاریخچه شطرنج.. 12
2-2-3 ضرورت آموزش شطرنج در مدارس... 14
3-2-2 مزایای آموزش شطرنج.. 15
2-2-4 تأثیر شطرنج بر روحیات افراد. 16
2-2-5 تأثیر آموزش شطرنج بر کودکان. 16
6-2-2 تأثیر آموزش شطرنج بر دانش آموزان. 17
7-2-2 تأثیر شطرنج در ساعات ورزش مدارس... 18
8-2-2 کشورهای تمرین کننده شطرنج در مدارس... 18
2-3-4 حافظه کوتاه مدت و حافظه دراز مدت... 20
2-3-6 حافظه عمدی در برابر حافظه خودکار. 23
2-3-9 حافظه گوناگون برای اطلاعات گوناگون. 27
2-3-11 علت فراموشی اطلاعات از حافظه حسی.. 30
2-3-12 علت فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت... 30
2-3-13 علت فراموشی اطلاعات اط حافظه بلند مدت... 31
2-3-15 روش تصویر سازی ذهنی رمزگردانی.. 38
3-3-16 روش بسط معنایی در بهسازی حافظه. 39
2-3-17 روش استفاده از بافت در بهسازی حافظه. 39
2-3-18 روش سازمان دهی در بهسازی حافظه. 40
2-3-19 روش تمرین بازیابی در بهسازی حافظه. 40
5-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 52
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش... 53
فصل پنجم: بحث ونتیجهگیری.. 69
5-2 محدودیتهاوپیشنهادهای پژوهش... 180
فهرست جداول
فهرست شکل ها
فایل حاضر به صورت word و شامل 93 صفحه و قابل ویرایش می باشد.
دانلود پایان نامه مقایسه حافظه دانش آموزان شطرنج باز