هدف این مقاله تاکید بر تاثیر ارتباطات جامع بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کنندگان با استفاده از پژوهش های مستند می باشد. روش تحقیق مراحل زیر را در بر می گیرد: 1) تبیین اهداف اصلی تحقیق، یعنی آ) بررسی ارتباط بین ارتباطات جامع بازاریابی و رفتار مصرف کننده؛ب) تعیین فاکتورهای تاثیرگذار بر رفتار خرید مصرف کنندگان از طریق ارتباطات جامع بازاریابی.2) معرفی ابزار به کار رفته برای جمع آوری، پردازش و تحلیل یافته های به دست آمده از تحقیقات که از این قرار می باشند: آ) تعدادی از مقالات علمی منتشر شده در پایگاه های داده ی معروف گزینش و بررسی شدند؛ ب) عناوین کتاب های چاپ شده در حوزه ی مورد نظر مورد بررسی قرار گرفتند؛ ج) مواردی که در رسیدن به اهداف تحقیقاتی فوق لذکر دخیل بودند شناسایی شدند. 3) تفسیر نتایج نظری به دست آمده که در برآورده سازی اهداف اصلی تحقیق نقش دارند. امروزه مصرف کنندگان از منابع اطلاعاتی متعددی استفاده می کنند و ارتباطات جامع بازاریابی از ارزش فوق العاده ای برخوردار گردیده اند. کمپین های ارتباطات جامع بازاریابی که کاملا هدفمند هستند بر پایه ی قدرت ابزارهای ارتباطاتی موجود پی ریزی شده اند تا بر رفتار مخاطب مورد نظر تاثیر مطلوبی برجای بگذارند. با تغییر دادن شیوه ی تفکر سازمان ها و بهبود اقدامات با ماهیت ارتباطاتی می توان مصرف کننده را بیشتر در پروسه های ارتباطاتی وارد کرد. ارتباط جامع بازاریابی پروسه ای است چرخشی (و نه خطی) که از مصرف کننده ی احتمالی شروع می شود و در پایان مناسب ترین شیوه های بهبود برنامه های ارتباطی را شناسایی می کند. اصلی که این پروسه بر مبنای آن واردعمل می شود، مبتنی بر این حقیقت است که همه ی رویکردهای ارتباطی باید از مصرف کننده آغاز شوند. روش مدیریت اطلاعات که در برای اجرای این اصل از آن استفاده می شود، روش "خارج- داخل" است یعنی پروسه ی ارتباط از بیرون شرکت شروع شده و به داخل می آید و بدین ترتیب مناسب ترین ابزارها برای پرداختن به نیازهای ارتباطاتی مصرف کنندگان بالقوه و واقعی مشخص می شوند. از طریق اطلاعات به دست آمده از بیرون، نقاط ضعف شناسایی شده و بهترین راه ایجاد پیام نیز تعیین می شود تا پیام ها بیشترین تاثیر ممکن را بر جای بگذارند. متخصصین ارتباطات جامع بازاریابی می بایست در طراحی یک پیام ارتباطاتی فاکتورهایی را در نظر داشته باشند که در انتخاب مصرف کنندگان نقش مهمی دارند زیرا بدین ترتیب قادر خواهند بود تا بر نظر مصرف کننده در مورد یک کالا تاثیر مطلوبی گذاشته و به تعیین رفتار خرید موثر برسند.
تاثیر ارتباطات یک پارچه ی بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده