الف) کارکرد نظارتی
ب) کارکرد آموزشی یا انتقال فرهنگ
ج) کارکرد سرگرمسازی و پرکردن اوقات فراغت
د) کارکرد نوگرایی و توسعه
هـ) کارکرد همگنسازی
و) کارکرد راهنمایی و رهبری
ز) کارکرد بحرانزدایی
ح) کارکرد آگاهسازی
ط) اعطای پایگاه اجتماعی
ی) حمایت از هنجارهای اجتماعی؛ (وظیفه اخلاقی)
ک) انتقال میراثهای فرهنگی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر؛
ل) نقش و کارکرد بیان عقاید
-الف) کارکرد نظارتی:
یکی از مهمترین کارکردهای رسانه خبری، نظارت بر محیط است. کارکرد نظارت و حراست از محیط، شامل رساندن اخبار توسط رسانهها میشود؛ که برای اقتصاد و جامعه ضروری است. مانند گزارش اوضاع سهام، ترافیک و شرایط آب و هوایی.
البته کارکرد نظارتی و مراقبتی، میتواند موجب چندین کژکارکرد هم بشود؛ مانند بهوجود آمدن وحشت از تأکید بیش از حد بر خطرات و تهدیدها در جامعه. "لازارسفلد و مرتون" از کژکارکردی تخدیری نام بردهاند، که در اثر جذب بیش از حد اطلاعات، افراد دچار بیاعتنایی و رخوت میشوند. ارائه بیش از حد اخبار خارقالعاده، احتمال دارد ارتباط مخاطبان را با آنچه واقعی و معمول است، کاهش دهد
ب) کارکرد آموزشی یا انتقال فرهنگ:
رسانهها فراهمآورنده دانش و شکلدهنده ارزشهایند و مردم همواره از آنها تأثیر میپذیرند و میآموزند. اهمیت وظیفه آموزشی وسایل ارتباطی در جوامع معاصر، بهحدی است که بعضی از جامعهشناسان برای مطبوعات و رادیو و تلویزیون و سینما نقش "آموزش موازی" یا "آموزش دائمی" قائل هستند. جامعهشناسان معتقدند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید، به موازات کوشش معلمان و اساتید، وظیفه آموزشی انجام داده و دانستنیهای عملی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان و دانشجویان را تکمیل میکنند.
برخی معتقدند ورود رسانه جمعی به عرصه آموزش موجب کاستن خردهفرهنگها و تقویت جامعه تودهوار میشود.
ج) کارکرد سرگرمسازی و پرکردن اوقات فراغت:
با پخش و انتشار برنامههای سرگرمکننده بر الگوی رفتار اوقات فراغت انسانی اثراتی تعیینکننده دارند و از این طریق است که فرد از تنهایی و زندگی سخت روزمرهاش رهایی مییابد و با محیط بیرونی تماس برقرار میکندو بهگفته برخی، دائقه و سلیقه عمومی از نظر هنری بالا میرود.
شامل 12 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت کارکرد رسانه های جمعی