نوع فایل: pdf
تعداد صفحات: 125
نکته مهم: برای دریافت فایل ها همراه پروپوزال و فرم ب به صورت word «قابل ویرایش» با ما تماس بگیرید.
چکیده:
مرکز همایش های بین المللی تبریز
امروزه ارزش گردهمایی ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و کشورهای مختلف از راه برگزاری همایش ها منافع ارزشمندی کسب می کنند و سعی در استفاده از نتایج همایش ها در پیشرفت خود دارند و گاها سعی می کنند تا نتایج کنفرانس ها را با منافع خود همسو کنند ، فلذاست که در برگزاری اینگونه اجتماعات از همدیگر سبقت می گیرند. در این میان کشور پهناورمان ایران ، که از قدمت تاریخی و فرهنگ و تمدن زیادی برخوردار است ، باید از موقعیت های مختلف استفاده کرده و خود را بر جهانیان عرضه کند که یکی از مناسب ترین راه های معرفی توانمندی ها ، برگزاری همایش می باشد . یکی از ویژگی های ایران ، پهناور بودن و گوناگون بودن قابلیت های مناطق مختلف آن می باشد . بی شک نمی توان برای همه ی مناطق آن نسخه ای واحد پیچید ، بلکه باید به آن مناطق فرصت داد تا بر اساس پتانسیل های خود ، راه پیشرفت را در پیش گیرند . از اینرو می توان همایش های مربوط به هر منطقه ای را در آن منطقه برگزار کرد . شهر تبریز که قطب شمالغرب کشور بشمار می رود می تواند یکی از مراکز همایش را در خود جای دهد . در رساله ی حاضر سعی شده است که به بررسی پتانسیل های موجود ، نیاز های آتی، استانداردهای بین المللی ، نمونه های متعدد داخلی و خارجی و عوامل تشکیل دهنده ی این چنین مراکزی ، پرداخته شود و طرحی ارائه گردد که هم جوابگوی نیازمندی های مذکور باشد و هم معرف معماری ایرانی و بومی به جهانیان.
کلمات کلیدی : گردهمایی – اجتماع – بین المللی - کنفرانس
مقدمه:
مشارکت به معنای عام خود از گذشته های بسیار دور در زندگی انسان وجود داشته ولی به معنای جدید خود بخصوص در عرصه ی سیاست پس از جنگ جهانی دوم در جهان غرب آغاز شد و به شرق گسترش یافت . این مشارکت در بعضی کشورهای صنعتی جهان (بخصوص آنهایی که در جنگ شکست خورده بودند) ، در زمینه ی اقتصاد و صنعت آغاز شد تا پایه های اقتصاد و صنعت مستحکم گردد و به اقتدار حکومت ها کمک کند و به حاکمیت مشروعیت بخشد . دخالت آگاهانه ی مردم در تمام عرصه های زندگی امروزه شرایطی را می تواند به وجود آورد که آنها بتوانند در سرنوشت خود مداخله نمایند .
در ایران مشارکت های سنتی در امور شهر و امور مذهبی از گذشته دور وجود داشته و با وجود تمام
دگرگونی های صدساله ی اخیر ایران ، هنوز هم با قدرت ، در شهرها و روستاهای دور و نزدیک وجود دارد. عزاداری های مذهبی و ساختن مساجد نمونه هایی از این مشارکت های مردمی اند که به صورت سنتی اتفاق می افتند . مشارکت های مردمی جدید را می توان برنامه هایی دانست که دولت برای تحقق اهداف خاص خود به کار می گیرد و با ساماندهی و برنامه ریزی های لازم تلاش دارد تا در زمینه هایی که در زندگی اجتماعی ملت پیشینه ای داشته، مشارکت مردمی را جلب کند. تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا از این جمله است . از نظر تاریخی می توان آغاز الگوی مشارکتی جدید اداره امور شهرها در ایران را انقلاب مشروطیت در سال 1287 هـ .ش دانست . در واقع تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب قانون اساسی و متمم آن ، خود نخستین تجربه های مشارکتی به شمار می روند . با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین از سال 1335 و ازدیاد شهرها هنوز قسمت اعظم جامعه سنتی از اصول شهروندی بی بهره اند . گسترش کالبد شهر، پیچیدگی و تنوع روابط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در شهر از جمله مشکلاتی است که مدیریت شهری ایران با آن درگیر است . بدون شک "فرهنگ شهروندی" در شهرهای ایران هنگامی تحقق خواهد یافت که به شهروندان مسئولیت شرکت در اداره امور جامعه واگذار شود .
فهرست مطالب:
حوزه ی اول : پیشنهاد طرح تحقیق
مقدمه
هدف
طرح موضوع و اهمیت آن
چیستی پروژه
حوزه ی دوم : شناخت
- بخش اول: مطالعات پایه
فصل اول: شناخت مراکز همایش
1-1-شناخت مراکز همایش
1-2-تاریخچـه احداث فضاهای اجتماعی
1-3-فضاهای اجتماعی در دوران معاصر
1-4-تعریف مراکز همایش شهـر
1-5-وظایف مراکز برگزاری همایش های شهر
1-6-ویـژگی های مراکز برگزاری همایش های شهر
1-7- تعریف سیتی هال
1-8-از میدان نقش جهان تا مراکز همایش امروزی
1-9- محاسن ایجاد مراکز همایش
1-10- ضرورت ایجاد مراکز همایش های مردمی
1-11- بررسی پتانسیل های شمالغرب برای ایجاد مرکز همایش های بین المللی تبریز
1-11-1-پتانسیل جغرافیایی
1-11-2-پتانسیل سیاسی
1-11-3-پتانسیل فرهنگی
1-11-4-پتانسیل اقتصادی
1-11-5-پتانسیل بازرگانی
1-12- کاربری های مستقر در مراکز همایش
فصل دوم : بررسی فضاهای جمعی و سابقه ی آنها در ایران و جهان
2-1- ویژگیهای عام فضاهای جمعی
2-2- بررسی فضاها و ساختمان های همگانی در تاریخ ایران
2-2-1-کاروانسراها ی ایران
2-2-2- میادین
2-2-2-1- میدان، فضایی شهری برای گفت و گو
2-2-2-2-تاریخچه مختصری از میادین سنتی در ایران
2-2-2-3-تاریخچه ی مختصری از میادین اروپایی
1-آگوارا
2-فوروم
3-پیاتزا
2-2-3-بازار مکان بنیادهای جمعی
فصل سوم : بررسی تعاریف و ضوابط عملکـردی -کیفی فضاهای مرکز همایش
3-1- انواع گردهم آیی و تعاریف آن
3-1-1- کنفـرانسConference28
3-1-2- کنوانسیـون
3-1-3- سمینارSeminar30
3-1-4- سمپوزیوم (Symposium
3-1-5- میـزگرد ((Round Table31
3-1-6- فوروم (Forum
3-1-7- مجمع (Assembly)
3-1-8- کارگاه آمـوزشی (Workshop)
3-1-9- سخنـرانی (Lecture)
3-1-10-کمیسیـون (Commission)
3-1-11- کمیتـه (Committee)
3-1-12- مناظـره
3-1-13- انستیتـو (Institute)
3-1-14- جلسـه
3-2- گروه بنـدی گردهمائی ها
الف) گروه اجلاس های بستـ
ب) گروه اجلاس های باز
3-3- انواع مراکز اجتماعات و استانـداردهای موجود
3-3-1- اتاق جلسه
3-3-2- تالار اجتم.عات
3-3-3-مراکز برگزای گردهمایی
3-4- تالار ها ، اصـول و معیارهای کلی در طراحی آنها
3-4-1- آکوستیک در تالار
3-4-1-1- حجم
3-4-1-2- فرم
3-4-1-3- پخشایی
3-4-2- حـدود تقـریبی حجم سالن ها
فصل چهارم : نیازهای فضایی ولازمه های کلی مراکز گردهمایی
4-1- فرم های مربوط به سطوح زیر بنا
4-2- تنـوع بهره گیـری از فضا در سالن های اجتماع
4-3- سالن هائی که اختصاصاً برای برگزاری کنفرانس و کنگره طراحی می شوند
4-4- سالن های هنری چندمنظوره
4-5- تغییرات در ابعاد سالن
4-6- پیش بینی انجام تغییرات در نحوه چیدن و نوع صندلی ها
4-7- طراحی ادیتوریوم ها
4-7-1- پلان های مستطیل شکل
4-7-2- پلان های بادبـزن شکل
4-7-3- پلان های شش ضلعی
4-7-4- پلان های مدور و بیضوی
4-8- سالن های نمایشگاهی
4-9- شکل های نمایشی پلان ها
4-9-1- سالن های با صحنه مرکزی
4-9-2- سالن های به شکل قطاع دایره (با زاویه مرکزی گسترده تا 135 درجه)
4-9-3- سالن های به شکل قطاع دایره (با زاویه مرکزی 90 درجه)
4-9-4- سالن های شش ضلعی (با زاویه صفحه 60 درجه)
4-9-5- سالن های مستطیل شکل
4-9-6- سالن های بادبزن شکل
4-10- معیـارهای طراحی
4-10-1- معیارهای مربوط به پخش صدا بدون استفاده از تجهیـزات صوتی
4-10-1-1- توانائی های شخصی سخنـران
4-10-1-2- فرم پلان و حجم تالار و چگونگی استقرار حضار
4-10-1-3- مشخصات و ویژگی های آکوستیکی محیط
4-10-1-4- تقویت و تعدیل صدا به کمک وسائل و تجهیـزات صوتی
4-10-2- روابط بین سالن و صحنه
4-10-2-1-ارتفاع شاخص دیـد به سکو
4-10-2-2- ارتفاع صحنه یا سکو
4-10-2-3- تراز چشم ناظر
4-10-2-4- فاصله قائم بین تراز متوسط چشمان ناظر و بالاترین نقطه روی سر
4-10-2-5- حداکثر زاویه قائم دید رو به بالا
4-10-2-6- حداکثر زاویه قائم دید رو به پائین
4-10-3- جزئیات طراحی ردیف صندلی ها
4-10-4- شیب کف سالن
4-10-5- خطوط منظر
4-10-6- زاویه دید به پرده نمایش
4-10-6-1- فاصله دیـد
4-10-6-2- زاویه قائم دیـد
4-10-6-3- معیارهای مربوط به مشاهـده تصاویر تلویزیونی
4-10-7- سکو یا صحنـه
4-10-8- سقف ادیتوریوم و تأسیسات و تجهیـزات آن
4-10-9- ملزومات مربوط به مسائل آکوستیک
4-10-10- ملزومات مربوط به نورپردازی و روشنائی
4-10-11- ملزومات مربوط به تهویه مطبوع
4-10-12- ملزومات مربوط به کنترل حریق
4-10-13- ملزومات مربوط به نمایش بر روی پرده
4-10-14- ملزومات مربوط به دید حضار
4-10-15- ملزومات مربوط به سقف صحنه برای نمایش های بزرگ
4-10-16- جایگاه
4-10-16-1- گنجایش جایگاه
4-10-16-2- آرایش جایگاه
4-10-17- جزئیات مربوط به صندلی ها و نحوه چیـدن آنها
4-10-17-1-صندلیهای ثابت و دائمی
4-11-مبانی مربوط به اندازه های بدنی انسان
4-11-1-وضعیت
4-11-2-وزن
4-11-3-ارتفاع
4-11-4-پشتی صندلی
4-11-5-عرض صندلی
4-11-6-عمق صندلی
4-11-7-شیب صندلی
4-11-8-دسته صندلی
4-11-9-زیردستی جهت نوشتن
4-11-10-راحتی صندلی
4-11-11-صندلی های ثابت آدیتـوریوم
4-12-استانـدارد میزها و ترتیب چیدن آنها به شکل های مختلف
4-13-ملزومات صحنه در سالن های چندمنظوره
4-14- طراحی موقعیت صحنه یا سکو
4-15- انواع صحنه یا سکو
4-15-1- صحنـه مرکزی
4-15-2- صحنه انتهائی
4-15-3- پیش صحنه
4-16- تطبیق پذیـری صحنه
4-17- بیرون صحنـه
4-17-1- تراز هم سطح با کف صحنه اصلی
4-17-2- تراز هم سطح با کف جایگاه
4-17-3- تراز پائین تر از کف سالن
4-17-4- تراز هم سطح با کف زیرزمین و انبارها
4-18- صحنه های قابل برچیده شدن
4-19- ابعاد صحنـه ها
4-19-1-ابعاد صحنه برای اجزای تئاتر و نمایش های معمولی
4-19-2-ابعاد صحنه برای اجرای کنسرت های گروهی
4-20-اداره کردن صحنـه
4-20-1-سیتم تعلیق
4-20-2-صحنه هابا سکوهای بالا و پائین شونده
4-20-3-جابجائی افقی صحنه
4-21-ملزومات عمومی صحنه ها
4-21-1-پرده ایمنی
4-21-2-پرده پیش صحنه
4-21-3-پرده های صحنه
4-22-استفاده از دکورهای پیش ساخته
4-23-روش نمایش چنـدتصویری
4-24-اندازه و چگونگی تصاویر
4-25-شیـوه های نمایش بر روی پرده
4-25-1- پروژکسیون مستقیم
4-25-2-پروژکسیون غیرمستقیم
4-25-3-پروژکسیون از پشت پرده
4-26-اتاق پروژکسیون
4-27-پرده های نمایش
4-27-1-پرده های یکراست
4-27-2-پرده های جمع شونده
4-27-3-پرده های قابل حمل
4-28-مشخصات و جنس پرده ها
- بخش دوم : نمونه های تطبیقی
فصل اول : بررسی نمونه های خارجی
1-1-سیتی هال اسرائیل
1-2-سیتی هال لندن
1-3-تالار شهر جدید توکیو
1-4-تالار شهر بوستون
فصل دوم : بررسی نمونه های داخلی
2-1-سیتی هال تهران
2-2-مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران (اجلاس سران)
بخش سوم : مطالعات زمینه
فصل اول : بازشناسی شهر تبریز
1-1-پیشینه ی شهر تبریز
1-2-وجه تسمیه
1-3-جاذبه های توریستی
1-4-دومین قطب اقتصادی بعد از تهران
1-5-وضعیت فرهنگی – اجتماعی
فصل دوم : مطالعات اقلیمی و بررسی های محیطی شهر تبریز
2-1-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی تبریز
2-2-پستی و بلندی ها
2-3-وضعیت رود ها
2-4-راه ها
2-5-آب و هوا
2-6-پیشنهادات طراحی اقلیمی
2-7-الگوی اشغال زمین در تبریز
2-8-جهت استقرار ساختمان
فصل سوم : عوامل موثر در مکانیابی پروژه
3-1-ویژگی های سایت مورد نظر
3-1-1-معیار کارکردی – ارتباطی سایت
3-1-2-معیار فنی – ساختمانی
3-2-عوامل دخیل در انتخاب سایت
3-2-1-همجواری
3-2-2-جوابگویی به نیاز های گروه های ذینفع
3-2-3-مساحت
3-2-4-مقیاس دانه بندی
3-2-5-هماهنگی با جهت توسعه ی شهر
3-2-6-خوانایی
3-3-نتیجه گبری
حوزه سوم : تجزیه وتحلیل
فصل اول : تبیین فعالیت های پروژه
1-1-تبیین برنامه ها و اهداف پروژه
1-1-1-شناسایی جمعیت مخا.طب
1-1-2-تبیین کلیت فعالیت ها و فضاهای پروژه
فصل دوم : معرفی فضاها و تدقیق برنامه فیزیکی
2-1-دسته بندی فضاها در مقیاس طرح
2-1-1-تالارهای کنفرانس
2-1-1-1-مشخصات سالن کنفرانس اصلی (آدیتوریوم)
2-1-1-2-سالن کنفرانس 850 نفره
2-1-1-3-سالن کنفرانس 450 نفره
2-1-1-4-سالن کنفرانس 250 نفره
2-1-1-5-سالن کنفرانس 100-120 نفره
2-1-1-6-اتاق های چندمنظوره (اتاق های کنفرانس 25-50 نفره)
ضمیمه 1
ضمیمه 2
2-1-1-7-مشخصات عمومی سالن ها
2-1-1-8- ظرفیت متغیر سالن ها
2-1-1-9-توسعه و ادغام فضاها در یکدیگر
2-1-2-بخش اداری مجموعه (برج همایش)
2-1-2-1-مدیریت کل مجموعه همایش
2-1-2-2-احکام لازمه ی طرح ساختمان های اداری
2-1-2-3-بخش پشتیبانی و تولید
الف – استودیوهای ضبط صدا
ب – بخش تلویزیون (کنترل ، پخش و ضبط تلویزیونی)
ج – کنترل استودیوو کنترل مرکزی
د – انبار وسائل
ه – اتاق های لباس و گریم
2-1-2-4-واحد گرافیک عکس
2-1-2-5-واحد امور فنی
2-1-2-6-واحد اداری مجموعه
2-1-3-تسهیلات خدماتی
2-1-3-1-کتابخانه
2-1-3-2- نمایشگاه
2-1-3-3-موزه ی تاریخ شهر
2-1-3-4-هال و ارتباطات
2-1-3-5-رستوران
2-1-3-6-کافی شاپ
2-1-3-7-کافی نت
2-1-3-8-هتل ها و امکانات اقامت
2-1-3-9-نمازخانه
2-1-3-10-ضوابط و معیارهای طراحی پارکینگ
2-2-تجهیزات وفنی و الکترونیکی سالن های گردهمایی و فضاهای جانبی
2-3-برنامه فیزیکی
حوزه چهارم : طراحی
فصل اول : تحلیل و آنالیز سایت
1-1-تجزیه و تحلیل زمین طرح
1-1-1-ویژگی های سایت
1-1-2-بررسی های پتانسیل های سایت انتخاب شده در شاهگلی
1-1-3-شکل و ابعاد سایت
1-1-4-ناهمواری و شیب سایت
1-1-5-دسترسی های اطراف سایت
1-1-6-مناظر و مرایا
1-1-7-پوشش گیاهی و آلودگی صوتی
1-1-8-کاربری های اطراف سایت
فصل دوم : تدوین مبانی نظری پروژه
2-1-مبانی نظری عام
2-2-مبانی نظـری خاص پروژه
فصل سوم : سازه
3-1-ملاحظات سازه ای مجموعه
3-2-ملاحظات تاسیساتی مجموعـه
3-2-1-سیستم های حرارتی و برودتی
منابع و مأخذ:
فصلنامه شهرسازی و معماری شماره 89
فصلنامه معماری و شهرسازی شماره 48 و 49
مطالعات مرکز کنفرانس های بین المللی جام جم – مهندسین مشاور پنام
مطالعات مرکز کنفرانس های بین المللی پزشکی – مهندسین مشاور جودت و همکاران
پایان نامه مرکز همایش های بین المللی تبریز – دکتر متدین – نگارش نادر بهروزی فر – بهار 1383- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
پایان نامه مرکز همایش های بین المللی تهران – افشین برزگر – زمستان 1383
پایان نامه مرکز همایش های مشهد (با رویکرد اصول پایدار در معماری ایران)- مهندس تاتاری – نگارش آرش نصیری و محمد صرافیان – موسسه آموزش عالی خیام – تابستان 1387
مرکز همایش بین المللی تبریز. pdf