فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

احیا بافت های فرسوده شهری با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

اختصاصی از فی لوو احیا بافت های فرسوده شهری با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

احیا بافت های فرسوده شهری با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی


احیا بافت های فرسوده شهری  با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

 

احیا بافت های فرسوده شهری  با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

295 صفحه در قالب word

 

 

چکیده

عنوان: احیاء بافت های فرسوده شهری  با رویکرد "راهبرد توسعه شهری( City development strategy) "   و با تاکید بر "کانون های حمل و نقل عمومی (Transit oriented development) "       

به طور کلی مشکلات عدیده ای که فرسودگی محله های شهری برای مدیریت شهری و مسئولان پیش آورده ، در درجه اول از فرسودگی کالبدی و نارسایی ابتدایی ترین زیرساخت های شهری ناشی می شود ،و در پی آن ، جا به جایی جمعیت و جایگزین شدن جمعیت مهاجر و ناهمگن ، و به طور کلی جایگزین شدن اقشار نازل اجتماعی در این محله هاست که گسترش ناهنجاری های اجتماعی ، بالا رفتن آمار ارتکاب جرم و مفاسد اجتماعی ، و مشکلات فرهنگی و گاه مشکلات سیاسی ، از پیامد های عمده ای اند که جملگی در فرسودگی و ناکارآمدی بافت های شهری ریشه دارند .بی توجهی های چندین ساله به این محله ها ، به بروز مشکلات بسیاری انجامیده که امروزه دولت و مدیریت شهری رابا مشکل حاد اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی مواجه کرده است . دامنه فرسودگی غالب این محله ها چندان است که با وقوع یک زلزله حتی با قدرت متوسط ، وقوع فاجعه ای بزرگ دور از انتظار نیست .

عناصر و فضاهای بافت شهری عمری محدود دارند و با گذشت زمان دچار تغییر و فرسودگی می شوند . به عبارتی دیگر هیچ فضایی و بنایی بدون توجه ، مرمت و بدون نوسازی و بهسازی نمی تواند دوام و بقای طولانی داشته باشد . به طوری که عناصر شهری چه در اثر فرسودگی تدریجی ناشی از آب و هوا و چه در اثر حوادث طبیعی مثل زلزله یا حرکات زمین ، سیل یا تخریب ناشی از موجودات زنده به ویژه تخریب های ناشی از کارهای انسان همیشه نیاز به توجه و مرمت داشته و دارند . رشد جمعیت شهر ها ، گسترش شهرنشینی ، توسعه شهری و کاهش زمین برای سکونت و خدمات توجه به بافت های فرسوده شهری را به عنوان پتانسیل بالقوه توسعه روشن می سازد  از انجا که توسعه های جدید شهری در حومه ها صورت پذیرفته و نیز سرعت تغییرات تکنولوژی ، بافت های شهر زودتر از گذشته کارایی خود را از دست می دهند و نیاز به بهسازی و نوسازی و مرمت انها بیش از پیش  دیده می شود و فرصت های جدیدی بر توسعه های مجدد شهر و نوزایش شهری می باشند ،

امروزه شرایطی حاکم است که مجموعه مدیریت شهری و دولت ناگزیر از مقابله با مشکلات فزاینده ناشی از فرسودگی بافت های ناکارآمد شهری اند ، ودر این شرایط از پیشنهاد ها و راهکار های علمی و کارآمد به منظور ساماندهی این محله ها استقبال می گردد . در این خصوص ، در این پایان نامه تلاش بر ان است  تا به مشکل بافت فرسوده شهر منطقه ده شهرداری تهران که کاربری غالب ان مسکونی می باشد  در قالب ارائه طرح راهبردی و تفصیلی با رویکرد راهبردی مبتنی بر مشارکت و با تاکید بر توسعه کانون های حمل و نقل عمومی ، محرک های توسعه  و توسعه متوازن که امروزه از زمره اصول توسعه پایدار و شهر های فشرده می باشد پرداخته شود .

 

فهرست مطالب

1-چارچوب پژوهش

1-1-     طرح مسئله :     14

1-2-     ضرورت و اهمیت موضوع :     15

1-3-     هدف از انتخاب موضوع :     16

1-4-     پیشینه تحقیق :     17

1-5-     فرضیات تحقیق :     18

1-6-     روش تحقیق :     19

1-7-     ابزار امکانات ، جامعه آماری و منابع تحقیق :     19

1-8-     دستاوردهای و نتایج مورد نظر :     19

1-9-     سازمانها و موسسات بهره بردار طرح :     19

2-چارچوب تئوریک

2-1-     تعاریف واژگان و مفاهیم پایه     21

2-2-     انواع طرح های مرمت و احیای بافت قدیم شهری     20

2-3-     ابعاد احیاء  و مرمت شهری     21

2-3-1-     احیاء اقتصادی.    

2-3-2-     احیاء کالبدی    

2-4-     تجدید حیات محیطی     25

2-5-     تجدید حیات اجتماعی     26

2-6-     اهداف مداخله در بافت قدیم شهر     36

2-7-     روش های مداخله در بافت قدیم شهری     36

2-7-1-     روش حفاظتی ـ بهداشتی     36

2-7-2-     روش حفاظتی ـ تزیینی     36

2-7-3-     روش بازسازی شهری     36

2-7-4-     روش مداخله موضعی ـ موضوعی     37

2-7-5-     روش جامع مرمت شهری     37

2-8-     انواع مداخله در بافت قدیم شهری بر اساس مکاتب شهرسازی     38

2-8-1-     مداخله نوگرایانه    

2-8-2-     مداخله فرهنگ گرایانه     38

2-8-3-     مداخله فرا نوگرایانه     38

2-8-4-     مداخله مردم گرایانه     38

2-9-     دیدگاههای مداخله در بافت قدیم شهری     38

2-9-1-     دیدگاه موزه ای     39

2-9-2-     دیدگاه نوسازی     39

2-9-3-     دیدگاه بینابینی یا واقع گرا     39

2-10-     ارکان مؤثر در فرآیند مرمت بافت های قدیمی شهری     40

2-10-1-     مردم و مشارکت ایشان     41

2-10-2-     دولت و مدیریت شهری     41

2-10-3-     برنامه ریزان و طراحان شهری     41

2-11-     فنون و تکنیک های مورد استفاده در برنامه ریزی مرمت شهری     42

2-11-1-     "تکنیک تحلیل عرصه های تصمیم گیری مرتبط"      42

2-11-2-     تکنیک SWOT     43

2-12-     نظریه پردازان جهانی مرمت     45

2-12-1-     جان ر‌اسکین ( 1900- 1818)     45

2-12-2-     کامیلوبویی‌تو( 1914-1836) ( پدر مرمت شهری جدید)     46

2-12-3-     کامیلوزتیه(1903-1843)     46

2-12-4-     لکوربوزیه(1965-1887)     47

2-12-5-     اوژن ویولد لودوک (1879-1814)     48

2-13-     تجارب جهانی بهسازی بافت های فرسوده     49

2-13-1-     بررسی سابقه اصلاح و بهسازی بافت‌های قدیم در اروپا     49

2-14-     بررسی تجارب کشورهای صاحب مکتب در شهرسازی     50

2-14-1-     انگلستان     53

2-14-2-     ایتالیا     53

2-14-3-     مرور تجارب برنامه ریزی مرمت شهری در ایالات متحده     54

2-14-4-     فرانسه     55

2-14-5-     مروری بر تجربه برنامه ریزی مرمت دمشق     55

2-14-6-     مروری بر تجربه برنامه ریزی مرمت و احیاء مرکز شهر بیروت     55

2-14-7-     بررسی تجربه اردن در زمینه بهسازی شهری     56

2-14-8-     برنامه بهسازی ( ارتقاء بخشی) وحدت شرقی در عمان (اردن)     56

2-14-9-     اهداف و راهبردهای متداول مرمت شهری در کنگره های جهانی     58

2-14-10     جمع بندی و نتیجه گیری از مرور تجارب برنامه ریزی احیاء و مرمت در جهان      60

2-15-     مرور تجارب برنامه ریزی احیاءو مرمت شهری در ایران     63

2-15-1-     مرور تجربه برنامه ریزی مرمت یزد     64

2-15-2-     مرور تجربه برنامه ریزی مرمت کرمان     65

3-طراحی الگوی تئوریک

3-1     فرآیند برنامه ریزی مرمت شهری      72

3-2-     فرآیند برنامه ریزی     72

3-2-1-     جایگاه برنامه مرمت     73

3-3-     فرایند تهیه طرح مرمت شهری     74

3-3-1-     شناخت     76

3-3-2-     تحلیل عوامل و پیامد های فرسودگی،فرصت ها و ظرفیت های احیاء و مرمت     74

3-3-3-     تدوین اهداف ، راهبردها و سیاست های احیاء و مرمت     74

3-3-4-     تدوین اقدامات و برنامه های اجرایی مرمت براساس راهبردها و سیاستها     74

4-مبانی طرح های راهبردی و اشنایی با واژگان طرح های راهبردی

4-1-     چهارچوب نظری طرح  راهبردی      75

4-1-1-     به سوی پارادیم برناه ریزی – طراحی راهبردی    79

4-1-2-تعاریف طراحی راهبردی      85

4-1-3-     راهبرد توسعه شهری پایدار      89

4-1-4-      اهداف راهبرد طراحی شهری      90

   4-2--  محصولات استراتژی طراحی شهری      89

4-2-1-ایتم های اسناد هدایت راهبردی       85

4-2-2-     سازمان فضایی - اداراکی      89

4-2-3-سازمان بصری             90

   4-2-4سازمان کالبدی       89

4-2-5-     عرصه عمومی             89

5- مبانی نظری حمل و نقل ، ترافیک و رویکرد های جدید در طرح های توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

5-1چهار چوب  طراحی یکپارچه سیستم حمل و نقل         101

5-1-1-     تاثیر متقابل حمل و نقل و اقتصاد          101

5-1-2-     تاثیر متقابل حمل ونقل و اجتماع           101

5-1-3- تاثیر متقابل حمل ونقل و محیط زیست         102

5-1-4-     تاثیر متقابل حمل و نقل و منابع طبیعی         102

5-1-5-     اهداف طراحی یکپارچه حمل و نقل          103

5-1-6-     اهداف کلان طراحی یکپارچه حمل و نقل عمومی        103

5-1-7-     اهداف خرد طراحی یکپارچه حمل و نقل عمومی         104

5-2- سلسله مراتب دسترسی و دسته بندی معابر           108

5-2-1-     تقسیم بندی معابر بر اساس عملکرد          108

5-2-2-نقش معابر از نظر تامین دسترسی      110

5-2-3-ارتباط حمل و نقل و کاربری زمین      110

5-2-4-راهکار های ایجاد ارتباط مناسب حمل و نقل و سایر کاربری ها      111

5-3-تاثیر ترافیک بر کیفیت های شهری       114

5-3-1- روش های کنترل ترافیک      114

5-3-2-     روش های مدیریت ترافیک      115

5-4  -توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      121

5-4-1-     واژه شناسی توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      122

5-4-2-حمل و نقل عمومی و نقش ان در بلوغ شهری      125

5-4-3-     جنبش های شهری مرتبط با توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      130

5-4-4-توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی و پایداری شهری      135

5-4-5- مولفه های توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      137

5-4-6-     عوامل بازدانده کارایی توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      140

5-4-7-     نقاط ضعف و قوت ایده TOD     142

5-4-8-جریان های حامی توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      144

5-4-9-     چاش های توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی      144

5-4-10-     نتیجه گیری و جمع بندی      145

5-4-11-     جایگاه TOD در اسناد طراحی شهری      149

5-4-12تجارب جهانی و نمونه های و مصادیق       160

6-     شناخت منطقه ده        166

6-1-     شناخت  و مطالعات پایه ، ویژگی‌های جمعیتی ، اجتماعی ، اقتصادی     166

6-1- سیر تحول بافت منطقه ده شهرداری تهران       170

6-2-1-     بررسی توسعه منطقه ده در طول سه دهه      171

6-2-2-     جایگاه منطقه ده از نظر اقتصادی و اجتماعی      172

6-3-     اسناد فرادست             172

6-3-1-     جایگاه منطقه ده در طرح های بالا دست      172

6-3-2-     بررسی اجمالی  طرح تفضیلی      174

6-3-3-     براورد نیاز های منطقه ده       184

4-3-3- بافت فرسوده منطقه ده     190

6-4-     مسایل و مشکلات منطقه ده      196

6-5-     چشم انداز منطقه ده در اسناد توسعه فرادست               198

6-6-     چشم انداز اینده منطقه ده       203

6-7-1-راهبرد های و اهداف توسعه منطقه ده       205

6-7-2-     طرح راهبردی هدایت و کنترل توسعه های اتی       208

6-8- همسویی با طرح راهبردی سند جامع طرح ترافیک تهران      216

7- جمع بندی تحلیل مطالعات و تدوین اهداف       218

7-1-      کلیت ویژگی های منطقه ده شهرداری تهران       219

7-2-     SWOT منطقه ده      222

7-3-بیانیه چشم انداز               225

7-4-     اهداف و راهبرد ها       225

8-تدوین اهداف راهبردی حوزه ها      228

8-1-     اهداف کلان             228

8-2-  الگوها                      229

8-3-     الگوی راهبردی طرح‌ریزی       229

8-3-1-     اهداف محیطی زیست محیطی     230

8-3- 2-اهداف کالبدی              231

8-3-3-     اهداف اقتصادی        231

8-3-4-     اهداف فرهنگی اجتماعی      232

8-3-5-     اهداف ارتباطی و حمل و نقل             233

8-3-6- اهداف تشکیلاتی سازمانی      233

8-3-7- اهداف مربوط به مشارکت      234

8-3-8-     اهداف ارتقاء‌کیفیت محیط شهری       235

8-4-1- طرح‌های راهبردی در حوزه محیطی زیست محیطی     244

8-4-2-     طرح‌های راهبردی در حوزه کالبدی      244

8-4-3-     طرح‌های راهبردی اقتصادی             245

8-4-4-     طرح‌های راهبردی در حوزه حمل و نقل و ترافیک      246

8-4-5-     طرح‌های راهبردی ارتقاء کیفیت محیط شهری     248

8-4-6- طرح‌های راهبردی اجتماعی - فرهنگی       249

8-4-7-     طرح‌های راهبردی تشکیلاتی - سازمانی      250

8-4-8- طرح‌های راهبردی جلب مشارکت      251

9- تدوین سند راهبردی طراحی شهری             255

9-1-     توسعه بافت فرسوده  منطقه ده معطوف  به حمل و نقل عمومی       257

9-2-     فاز اول پنج ساله 1388-1393      259

9-3-     فاز دوم ده ساله 1393-1398       261

9-4-   فاز سوم پانزده ساله  1398-1403      263

9-5-     فلز چهارم بیست ساله 1043-1408      265

10-     تدوین چها چوب اهداف و اصول طراحی شهری معطوف به حمل و نقل عمومی                267

10-     اصول کلی و لایه های شهر         268

10-1-     اصول طراحی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی  در مقیاس کلان      272

10-1-  نظم فضایی ادارکی        273

10-2-1-     نظم کالبدی            274

10-2-2-     نظم بصری            275

10-3-     عرصه عمومی             275

10-3-1-       محیط زیست       275

10-3-2-     اصول طراحی مبتنی بر حمل و نقل عمومی در مقیاس میانی       276

10-3-3-      اصول طراحی مبتنی بر حمل و نقل عمومی در مقیاس خرد       281

11-  منابع و ماخذ                    294

 

پیشگفتار

به طور کلی مشکلات عدیده ای که فرسودگی محله های شهری برای مدیریت شهری و مسئولان پیش آورده ، در درجه اول از فرسودگی کالبدی و نارسایی ابتدایی ترین زیرساخت های شهری ناشی می شود ،و در پی آن ، جا به جایی جمعیت و جایگزین شدن جمعیت مهاجر و ناهمگن ، و به طور کلی جایگزین شدن اقشار نازل اجتماعی در این محله هاست که گسترش ناهنجاری های اجتماعی ، بالا رفتن آمار ارتکاب جرم و مفاسد اجتماعی ، و مشکلات فرهنگی و گاه مشکلات سیاسی ، از پیامد های عمده ای اند که جملگی در فرسودگی و ناکارآمدی بافت های شهری ریشه دارند .


دانلود با لینک مستقیم


احیا بافت های فرسوده شهری با رویکرد راهبرد توسعه شهری و با تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.