فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات106
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه 2
بیان مسئله 4
هدف پژوهش 6
ضرورت پژوهش 7
فرضیه پژوهش 8
تعاریف اصطلاحات 9
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه 12
مفهوم و تعریف های مختلف هوش 13
تعریف تربیتی هوش 18
تعریف تحلیلی هوش 18
تعریف کاربردی هوش 19
انواع هوش از دیدگاه ثراندایک 19
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن 20
انواع هوش از دیدگاه ترستون 20
تقسیم بندی هوش به انواع کلامی و عملی 21
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ 21
انواع هوش از دیدگاه گاردنر 22
هوش از دیدگاه رشد 22
تاریخچه مطالعات مربوط به هوش 23
تاریخچه آزمون های هوش 24
سیرتحول نظری های زیربنایی تست های هوش 25
عوامل موثر بر هوش 31
محیط و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی 31
اهمیت خانواده 32
تاثیر محیط خانواده در هوش 32
عوامل بیولوژیکی 33
خانواده با وضعیت اقتصادی مطلوب 34
خانواده با وضعیت اقتصادی نامطلوب 34
موفقیت اجتماعی خانواده 35
میزان تحصیلات والدین 37
کم خونی و فقر آهن و اثر آن بریادگیری 38
غلبه طرفی 39
تفاوتهای جنسیتی 41
سنجش و ارزیابی کودکان پیش دبستانی 43
طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان در ایران 48
نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران 55
نتایج پژوهشهای انجام شده در خارج 59
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری 64
نمونه و روش نمونه گیری 64
روش نمره گذاری 65
روایی و اعتبار تست 65
دستور اجرای آزمون 67
روش آماری 67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 69
جداول یک بعدی 70
الف- توصیف متغیرها 70
ب- تحلیل داده ها 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات 105
پیشنهادها 105
پیشنهادهای کاربردی 105
پیشنهادهای پژوهش 105
منابع و ماخذ 106
منابع انگلیسی
چکیده انگلیسی
مقدمه
در گذشته، بسیاری از اقدامات برای رشد و تکامل کودکان خردسال بر دو عملکرد متکی بود:
آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان و یا آزاد کردن خانواده ها از گرفتاری مراقبت از کودکان در روزهای کار. این دو عملکرد بخش مهمی از سیاست و اقدامات تربیتی رشد و تکامل کودکان خردسال را تعیین می کردند. اکنون در رشد و تکامل کودکان خردسال، بْعد سومی که تاکنون نادیده گرفته شده بود، بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است و به عنوان پایه و اساس آن تلقی می شود و آن تندرستی و رفاه کلی کودک و رشد و تکامل احساس و ذهن او است.این بْعد اهمیت خود را در دنیای پرآشوب و تضاد و دستخوش تغییرات دائم نشان می دهد. همانگونه که تحقیقات مکرر نشان داده است، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال راه گشای زندگی در آموزش، خوداتکائی و پژوهش است. رشد و تکامل کودکان خردسال، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال نامیده می شود تا بیشتر بر مفاهیم رشد و تکامل تأکید شود. لیکن چه عبارت رشد و تکامل کودکان خردسال و چه مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال بکار رود، منظور فرایند تحقق یافتن حق هر کودک برای زنده ماندن، پشتیبانی، مراقبت و مطلوب ترین رشد و تکامل از آغاز بارداری به بعد است. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه عالی پور، 1380).
کودک انسان، بی دفاع است و عدم آمادگی اش برای دنیای خارج بسیار طولانی است، طولانی تر از دورانی که برای موجودات شناخته دیگر وجود دارد. خردسالی دورانی پر از بیم و خطر و همچنین پْر از امکانات فوق العاده است. زمانی است برای اکتشاف، تجربه و تغییرات عمده. در این دورة حساس، کودک تمایل مثبتی به یادگیری و نیز علاقة زیادی به مشارکت در کارهای دنیای خارج پیدا می کند. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه: عالی پور، 1380).
مقدمه :
در گذشته، بسیاری از اقدامات برای رشد و تکامل کودکان خردسال بر دو عملکرد متکی بود:
آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان و یا آزاد کردن خانواده ها از گرفتاری مراقبت از کودکان در روزهای کار. این دو عملکرد بخش مهمی از سیاست و اقدامات تربیتی رشد و تکامل کودکان خردسال را تعیین می کردند. اکنون در رشد و تکامل کودکان خردسال، بْعد سومی که تاکنون نادیده گرفته شده بود، بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است و به عنوان پایه و اساس آن تلقی می شود و آن تندرستی و رفاه کلی کودک و رشد و تکامل احساس و ذهن او است.این بْعد اهمیت خود را در دنیای پرآشوب و تضاد و دستخوش تغییرات دائم نشان می دهد. همانگونه که تحقیقات مکرر نشان داده است، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال راه گشای زندگی در آموزش، خوداتکائی و پژوهش است. رشد و تکامل کودکان خردسال، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال نامیده می شود تا بیشتر بر مفاهیم رشد و تکامل تأکید شود. لیکن چه عبارت رشد و تکامل کودکان خردسال و چه مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال بکار رود، منظور فرایند تحقق یافتن حق هر کودک برای زنده ماندن، پشتیبانی، مراقبت و مطلوب ترین رشد و تکامل از آغاز بارداری به بعد است. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه عالی پور، 1380).
کودک انسان، بی دفاع است و عدم آمادگی اش برای دنیای خارج بسیار طولانی است، طولانی تر از دورانی که برای موجودات شناخته دیگر وجود دارد. خردسالی دورانی پر از بیم و خطر و همچنین پْر از امکانات فوق العاده است. زمانی است برای اکتشاف، تجربه و تغییرات عمده. در این دورة حساس، کودک تمایل مثبتی به یادگیری و نیز علاقة زیادی به مشارکت در کارهای دنیای خارج پیدا می کند. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه: عالی پور، 1380).
سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385