عنوان انگلیسی:
Effect of crevice mass transfer in a rapid compression machine
عنوان فارسی:
تاثیر انتقال جرم شکافی در ماشین های تراکم سریع
تعداد صفحات مقاله اصلی: 7 صفحه
تعداد صفحات ترجمه: 16 صفحه
سال انتشار: 2014
مجله :
Combustion and Flame Volume 161, Issue 2, February 2014, Pages 398–404
Rapid Compression Machines (RCMs) often employ creviced pistons to suppress the formation of the rollup vortex. However, the use of a creviced piston promotes mass transfer into the crevice when heat release takes place in the main combustion chamber. This multi-dimensional effect is not accounted for in the prevalent volumetric expansion approach for modeling RCMs. The method of crevice containment avoids post-compression mass transfer into the crevice. In order to assess the effect of the crevice mass transfer on ignition in a RCM, experiments are conducted for autoignition of isooctane in a RCM with creviced piston in the temperature range of 680–940 K and at compressed pressures of _15.5 and 20.5 bar in two ways. In one situation, post-compression mass transfer to the crevice is avoided by crevice containment and in other it is allowed. Experiments show that the crevice mass transfer can lead to significantly longer ignition delays. Experimental data from both scenarios is modeled using adiabatic volumetric expansion approach and an available kinetic mechanism. The simulated results show less pronounced effect of crevice mass transfer on ignition delay and highlight the deficiency of the volumetric expansion method owing to its inability to describe coupled physico-chemical processes in the presence of heat release. Results indicate that it is important to include crevice mass transfer in the physical model for improved modeling of experimental data from RCMs without crevice containment for consistent interpretation of chemical kinetics. The use of crevice containment, however, avoids the issue of mass transfer altogether and offers an alternative and sound approach
Keywords:
Rapid compression machine
Crevice
Isooctane
ماشین های تراکم سریع از پیستون های شیار دار برای غلبه بر تشکیل ورتکس (گرداب) استفاده می کنند. از این رو استفاده از پیستون های شیاردار در زمان آزادسازی حرارت و گرما در محفظه ی اصلی احتراق ، باعث افزایش انتقال جرم در داخل شیار (شکاف) می شوند. این تاثیرات چند بعدی در روش انبساط حجمی مرسوم برای شبیه سازی موتورهای تراکم سریع به شمار نمی آیند. روش کنترل شیار از انتقال جرم داخل شیار در مرحله بعد از تراکم جلوگیری می کند. به منظور بررسی تاثیر انتقال جرم شیاری بر اشتعال یک موتور تراکم سریع ، آزمایشات خوداشتعالی ایزواکتان (ایزومری از اکتان که دارای خواص ضد کوبش بوده و عدد اکتان آن 100 می باشد) در یک ماشین تراکم سریع با پیستون شیاردار در دمای 680-940 درجه کلوین و فشار تراکم 15.5 و 20.5 بار با استفاده از دو روش انجام گرفت. در یک روش،از انتقال جرم به شیار در مرحله بعد از تراکم، با استفاده از کنترل (مهار) شیار جلوگیری بعمل آمد و در روش دیگر، به انتقال جرم به داخل شیار اجازه داده شد. نتایج آزمایشات نشان دادند که انتقال جرم به شیار می تواند به طور معنی داری تاخیر در اشتعال را طولانی کند. داده های آزمایشگاهی در هر دو روش با استفاده از نظریه انبساط حجمی آدیاباتیک (عایق گرما) و مکانیزم سینتیکی مدلسازی شدند. نتایج شبیه سازی، تاثیر کم انتقال جرم شیاری بر تاخیر اشتعال را نشان دادند و ناکارآمدی روش انبساط حجمی را با توجه به عدم توانایی آن در توصیف فرآیند فیزیوشیمیایی در حین آزادسازی حرارت را نشان دادند. نتایج نشان دادند که مرتبط کردن انتقال جرم شیاری در مدل فیزیکی، جهت بهبود شبیه سازی داده های آزمایشگاهی ماشین های تراکم سریع بدون استفاده از کنترل شیار، برای بیان استواری (پایداری) سینتیک شیمیایی مهم است. همچنین، استفاده از کنترل شیار از مسئله انتقال جرم بطورکلی جلوگیری می کند و یک نظریه (روش ) جایگزین و دقیق را ارائه می دهد.
کلمات کلیدی: ماشین های تراکم سریع، شیار، ایزواکتان
تاثیر انتقال جرم شکافی در ماشین های تراکم سریع