فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد وصایای امام خمینی (ره)

اختصاصی از فی لوو دانلود تحقیق کامل درمورد وصایای امام خمینی (ره) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد وصایای امام خمینی (ره)


دانلود تحقیق کامل درمورد وصایای امام خمینی (ره)

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 20

 

وصایای امام

اصول نه شرقی نه غربی امام خمینی

اشاره:

دکتر لقمان بایمتوف تبعة تاجیکستان در سال 1960 م/ 1339 در شهر باستانی خجند به­ دنیا آمد، پس از طی تحصیلات مقدماتی در این شهر موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس از دانشکده تاریخ، دانشگاه دولتی مسکو در سال 1984 گردید و مدت چند سال در انستیتو تاریخ آکادمی علوم روسیه در مسکو به کارهای تحقیقی اشتغال داشت. در ابتدای سال 1271 ش/ 1993م از رساله دکتری خود تحت عنوان

"اوضاع اجتماعی، اقتصادی و قیام­های مردمی ماوراءالنهر بر علیه مغول" دفاع نمود.

ایشان همچنین چندین فرصت مطالعاتی در دانشگاه­های دوشنبه (تاجیکستان) برلین لایپزیک، آلمان و اصفهان (ایران) داشته است. در حال حاضر نیز بنا به دعوت دانشگاه

فردوسی به مدت یک­سال به­عنوان فرصت مطالعاتی با اساتید گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی همکاری علمی ـ آموزشی دارد.

دکتر لقمان بایمتوف دارای بیش از 200 مقاله ارزنده تاریخی است که به زبان­های روسی، انگلیسی، ازبکی، تاجیکی و فارسی تألیف شده­اند. "شورش محمود تارابی"،

"حملة چنگیزخان به ممالک غرب (کتاب اول)"، "خجند در عهد مغول"، "تیمور لنگ"، "سربداران سمرقند"، "جوانی تیمور لنگ"، "مغولان در آسیای مرکزی" و... نمونه­ای از کتب تألیف­شده ایشان می­باشد.

   در وقت­های آزاد دکتر بایمتوف به شعر و ادب اشتغال می­ورزد و برخی از حکایات ادبی و شعرهایش در تاجیکستان و روسیه به زبان­های فارسی، روسی، ازبکی به چاپ رسیده است.

آموزش اصول سیاست خارجی کشورهای دیگر برای تعیین اصول و خط مشی اساسی در روابط بین­المللی جمهوری تاجیکستان به­غایت مهم است. درصورتی­ که اکنون حکومت جمهوری تاجیکستان و برخی از متخصصان امور سیاسی در لایحه برنامه­های کلی سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان را به­کار می­بندند. تحقیق بی­ غرضانه هر نوع برنامه­های کلی سیاست خارجی دولت­های خارجی دور و نزدیک و همچنین تحلیل نظر سیاستمداران معاصر از این لحاظ خالی از فایده نیست.

    توجه ما به مسئله اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از سه جهت معطوف شد:

اولاً: امام خمینی پایه­ گذار اصول اساسی سیاست خارجی حکومت اسلامی ایران سیاست جدید در عصر حاضر است.

 ثانیا:ً توصیه­ های سیاسی و نظرهای ایشان نسبت به سیاست خارجی و برنامه اساسی ایدئولوژی اسلامی از یک­سو مخاطبین امام را معیّن می­سازد و از سوی دیگر روشن­کنندة میزان علمی و پایدار بودن افکار سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است.

    ثالثاً: مراجعه به افکار سیاسی امام خمینی به­خصوص در مسائل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در انتخاب و کاربرد کل برنامه­ های سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان نسبت به ممالک اسلامی نتیجة خوبی خواهد داد.

    امام خمینی در یکی از وصایای خویش مخاطبانش را به صراحت مشخص و نوشتند که: "... و آنچه لازم است تذکر دهم آنست که وصیت سیاسی ـ الهی اینجانب اختصاص به ملت عظیم­الشأن ایران ندارد، بلکه توصیه به جامعه اسلامی و مظلومان جهان در هر ملّت و مذهب می­باشد..."

    پس مخاطبین امام خمینی به­ طور اجمال یعنی نام ملّت ایران، کل مسلمانان جهان، مظلومان جهان در هر ملّت و مذهب بدین صورت است. این مشخصات براساس قرآن (سوره 6 آیه 92، سوره 42 آیه 7) بوده و اغلب وصیت­های امام خمینی چنان­که فقها و سیاستمداران ایرانی تصدیق می­نمایند برای همگان یعنی هم برای ملّت ایران و هم برای جامعة ملل اسلامی و مظلومان جهان است. همین­طور داهی انقلاب اسلامی علاوه بر ملت ایران، جامعة مسلمانان و مظلومان جهان را در هر ملّت و مذهب مورد خطاب خود قرار داده و البته خواهیم دید که هم از ظاهر و هم از باطن این خطاب طبیعت مشروطیت و منطقی را داراست و از دیدگاه فقه اسلام خطاب­ها و وصایای سیاسی امام دارای مضامینی اصلاحی است. امام مصلحی است که احیاگر مکتب انبیاء الهی است آن­هم در جهانی که شرک و کفر با تمام امکانات و سعی همة نیروهای مذاهب را محاصره کرده­اند او با تمسّک به بت­شکنی ابراهیم خلیل و معرفت پیامبر اکرم و اهل بیت طاهرینش صدای توحید سر داد و از میان راه، نه گامی به عقب نشست و نه لحظه­ای تردید کرد.

    امام خمینی در یکی از خطابه ­های خود وظایف و اهداف سیاسی وزرای خارجه را در مرحله نزدیک و دور مشخص کرده، از آن جمله تأکید می­کند که سفارتخانه­ها و وزارتخانه­ها در امور خارجی قبل از هر چیز حفظ استقلال و منافع جمهوری اسلامی را بنمایند.

    امام می­فرمایند: که در بهتر کردن روابط کشورهای اسلامی، سیاستمداران باید بکوشند تا کل مسلمانان جهان متحد شوند.

    ایشان می­فرمایند: «وصیت من به وزرای خارجه دراین زمان و زمان­های بعد این است که مسئولیت شما بسیار زیاد است چه در اصلاح و تحول وزارتخانه­ها و سفارتخانه­ها و چه در سیاست خارجی حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با دُوَلی که قصد دخالت در امور کشورها را ندارند و از هر امری که از وابستگی در همة ابعادی که دارد به­طور قطع احتراز نمایید و باید بدانید که وابستگی در بعضی امور هرچند ممکن است ظاهر فریبنده­ای داشته باشد یا منفعت و فایده ای در آن حال داشته باشد لیکن در نتیجه، ریشة کشور را به تباهی خواهد کشید و کوشش داشته باشید در بهتر کردن روابط با کشورهای اسلامی و در بیدار کردن دولتمردان و دعوت به وحدت و اتحاد کنید که خداوند با شماست».

    چنان­که می­بینیم توصیة امام خمینی به وظایف دولتی سفارتخانه­ ها، کنسولگری­ها و دیپلمات­های ایرانی که دردولت­های دیگر فعالیت دارند، تبلیغ اسلام است. امام در نطق خویش در چهارم ژانویه 1981 در حضور دیپلمات­های ایرانی در این باب به روشنی تأکید نموده و به­طور مخصوصی خاطرنشان کرده است که دیپلمات­های کشور اسلامی ایران برتر از دیگر سفیران و دیپلمات­هایند و آنها باید در هرجا که باشند اسلام را تبلیغ نمایند. این عقیده بعدها خیلی تکمیل­تر شده و عاقبت از زمره وصیت­های سیاسی امام بر دیپلمات­ها و به­خصوص بر وزاری امور خارجه در آمد.

    شک نیست، سفارتخانه­های جمهوری اسلامی در کشورهایی که وجود دارند طبق وصایای سیاسی امام فعالیت می­کنند و تا حدی که بر من معلوم است از راه امام در این زمینه دور نشده­اند. وجود نشریات تبلیغی، فروشگاه کتاب و روزنامه­ها و غیره از جمله اقدامات سفارتخانه­ها است. واقعاً در این رابطه امام خمینی در یکی از وصایای خویش پیرامون داشتن نشریات تبلیغی در سفارتخانه ذکر فرموده است: «باید وزارت خارجه کوشش کند سفارتخانه­ها نشریات تبلیغی داشته باشند و چهرة نورانی اسلام را برابر جهانیان روشن نمایند».

    مفهوم عمیق­تر این رهنمود از جانب سیاستمداران اروپایی همان است که بعضی از متخصصین آن را صدور انقلاب اسلامی دانسته­اند. واقعاً مسئله صدور انقلاب اسلامی پس از شعار نه شرقی و نه غربی در دایرة افکار سیاسی رهبر انقلاب اسلامی ایران، وصیت خیلی جدی و مهمی است، زیرا امام خمینی پیاده کردن خواسته­های اسلامی را در ممالک دنیا قطعی می­داند. خود و طرفدارانش تبلیغ مذهب اسلام را از اهداف اساسی سیاست خارجی دولت اسلامی ایران دانسته­اند و بارها به­خصوص در اوقات اخیر تصدیق نموده­اند که تبلیغ اسلام در ممالک دیگر نباید از طریق تهدید و اجبار باشد، بلکه باید صدور انقلاب اسلامی تنها با یک راه یعنی از راه تبلیغ صورت گیرد از جمله در قضیة افغانستان مشاهده می­شود که نظریه­ها و پیشنهادهای امام خمینی تنها راه حل مشکل افغانستان خواهد بود. باید یادآور شد که اساس اصول مذکور عبارت از عقیده جهاد است که در اغلب سخنرانی­های امام خمینی آورده شده است. امام، کشور ایران را مملکت نمونه اعلام کرده و باور داشت که تمام ممالک جهان پس از این از راه ایران دنبال ایران خواهند رفت و برنامه­ها و اصول حکومتی را در سیاست و دولت­داری از دولت اسلامی ایران اقتباس خواهند کرد.

    مسلّم است چنان­که گفتیم زورآوری و تهدید در گسترش اهداف اسلامی بر سیاست خارجی حکومت ایران روش­های چندان معمول نیست. این را می­توان در مناسبات بین ایران و جماهیر آسیای مرکزی به­خصوص با جمهوری تاجیکستان که در آنجا بحران سیاسی حکمفرماست، کارساز دانست.

    راه اساسی در این­ کار پایدار کردن همکاری و مناسبات دولتی با تمام کشورهای دنیا بدون توجه به ساختار سیاسی و اجتماعی آنها و البته در جهت تأمین استقلال ملّی ایران است.

    امام خمینی همچنین در امور خارجی و دیپلماتیک برنامه حفظ استقلال ملّی را از عمده­ترین اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانسته است و همراه با این مسئله باید گفت که نظر امام خمینی نسبت به حفظ استقلال کشور و ملّت اسلام این روزها مورد توجه خاصی است و این طرز کاربرد سیاست را امروز نیز در عملکرد و مواضع سیاستمداران و وزارت امور خارجه ایران مشاهده می­توان کرد. پوشیده نیست که امام خمینی تنها یک شخص عارف و فقیه نبوده بلکه بی­شک از شخصیت­های سیاستمدار و دانشمند علوم تاریخ و جامعه­شناسی نیز هست و اساس علوم انسانی را از نگاه اسلام و شریعت به­غایت آموخته و بی­علت نیست که شعار مشهور امروز نه شرقی و نه غربی را روابط بین­المللی تا حدی ایجاد نمود و ایدئولوژی نه شرقی نه غربیِ نیروهای سیاسی و ایدئولوژیک بود که به سیاست خارجی ابرقدرت­هایی چون اتحاد شوروی و آمریکا تأثیر جدی گذاشت. سیاست خارجی آمریکا از روزی که انقلاب ایران به وقوع پیوست خیلی ساکن بود، یعنی از ابتدا تا کنون مخالف انقلاب ایران بوده و هست. اما در اتحاد شوروی نسبت به انقلاب اسلامی در همان دوره­ای که انقلاب شده بود فکر و عقیده یک­سان نبود یعنی نه­تنها در رده­های پایین دولتی بلکه در مقام رهبری شوروی نسبت به انقلاب اسلامی عقاید دگرگون می­شد و تا مدتی ماهیت این واقعة بزرگ سیاسی و اجتماعی را در ایران درک نکرده بودند برعکس اینها حکومت جوان اسلامی ایران در مسائل روابط بین­الملل برخلاف ایدئولوژی بلوک­های شرق و غرب، ایدئولوژی جدید یعنی شعار نه شرقی و نه غربی را در جهان اعلام کرد و پیوسته در کار سیاست و دولتمداری اعمال نمود. امام خمینی و نزدیکان ایشان کوشش زیاد به خرج دادند تا حاکمیت خویش را نه­تنها از تأثیر نیروهای بیرونی حفظ کنند بلکه آن را در تمام سرزمین­های ایران استوار می­کردند و هویت ملّی را از دست نداده در صحنة روابط بین­المللی به تدریج خارج از تأثیر بلوک­ها شدند. حکومت ایران تبلیغ کرده و می­کند که اگر ملّت خویش را بر سرزمین خود متکی و مستقر و معتقد به هویت ایرانی ـ اسلامی نکند، هویتش نخواهد ماند و اگر هویت نداشته باشد رابطة سلطه­گران با او مثل رابطة گرگ و میش خواهد شد.

    مقصود از ایدئولوژی نه شرقی و نه غربی آن بود که امام خمینی سلطة دیگران را نمی­پذیرفت و امروز نیز شعار نه شرقی و نه غربی پابرجاست و این شعاری اساسی در ایدئولوژی سیاست خارجی حکومت ایران است. وزارت امور خارجه ایران همیشه تأیید بر آن دارد که ملّت ایران سلطة بیگانه را نمی­پذیرد و از استقبال خویش چشم­پوش نیست و به هیچ حاکمیت خارجی تن نخواهد داد و در روابط بین­الملل کوشش دارد تا ایدئولوژی خود را به­کار بندد بدون آن­که آن را به کسی تحمیل کند هرچند که می­بینیم بسیاری از کشورها به­خصوص بیگانه­ها تا به حال ایدئولوژی نه شرقی و نه غربی را در شک و شبهه می­بینند.

    در ایدئولوژی امور خارجی جمهوری اسلامی ایران نه­تنها شعارهای اسلامی و تبلیغ نقش مهمی دارد بلکه همراه با آن شعارهای ملّی ایرانی یا ایران­دوستی که در دوران شاه محسوس بود، در وصیت­های سیاسی امام البته همراه با تعلیمات اسلامی جایگاه مرکزی از جهت سیاسی در مسائل روابط بین­الملل خوب بررسی و حتی آن را پیاده و قابل اجرا کرده است. به قصد آموزش و بهره­گیری بیشتر از وصایای سیاسی و گفته­های امام مفهوم نه شرقی و نه غربی را اغلب فقها و سیاستمداران ایران نه مانند ناظر بی­طرف بلکه طرفدار و حمایتگر این شعار مطرح کرده­اند؛ زیرا ایشان واقعاً باور دارند که تمام مسلمانان و مستضعفین جهان راه امام را خواهند رفت و امام برای ملت ایران بی­حد عزیز و معتبر و نصایح ایشان امری تاریخی شده است و به گفتة اندیشمند محترم سیدعلی قادری: "این باور و ایمان را اگرچه یک حالت اساسی و دریافتی دارد و این عزتی که خداوند به ما و ملّت ما (ایرانیان) و مسلمانان جهان در این عصر عطا فرموده به­واسطة نفس قدسی آن بزرگمرد بوده است و ما همة حیات سیاسی و عزّت خود را مدیون او می­دانیم." بی­شک می­توان گفت شعار سیاسی مورد نظر اساس منطقی و کلامی استواری را داراست و آن این است که امام در مسائل روابط بین­الملل گاهی به صفت فقیه مصلح، گاهی همچون سیاستمدار عالی و گاهی به صفت فیلسوف موصوف است. از دیدگاه سیاست­شناسان و فقیهان ایران، امام خمینی از احیاگران بی­مانند و تواناست و به گفته­ای در قرن معاصر اسلام را از هضم شدن و حذف شدن در صحنة اندیشه­های شرقی و غربی جهان نجات داد و دوباره آن را احیاء کرد.

    چنانچه فقها و سیاست­شناسان ایران تصدیق دارند با مراجعه به آثاری چون ولایت فقیه، اعلامیه، مصاحبه­ها و کتاب­ها مفهوم نه شرقی و نه غربی بیش از سیصدبار استفاده شده و واژة استقلال در معنای واقعی خود مطرح شده است.

مفهوم نه شرقی و نه غربی تنها یک شعار سیاسی نیست، بلکه همچنین مفهومی فرهنگی و استراتژیکی است که مقام رهبری تقریباً در کل عرصه ­های سیاسی و دولتی کشور ایران مطرح کرده است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد وصایای امام خمینی (ره)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.