پاورپوینت استاندارد حسابرسی شماره25
ارزیابی رعایت قوانین و مقررات در حسابرسی صورتهای مالی
25اسلاید
•هدف این بخش، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم در مورد مسئولیت حسابرس نسبت به پیشگیری و کشف موارد عدم رعایت است.
•عدم رعایت به معنای انجام دادن یا ندادن کاری به سهو یا به عمد توسط واحد مورد رسیدگی است که خلاف قوانین و مقررات جاری باشد.
•چنین عملی شامل معاملاتی میشود که به نام واحد مورد رسیدگی یا توسط آن یا به نیابت از واحد مورد رسیدگی، توسط کارکنان واحد مورد رسیدگی انجام میشود.
تبصره 1: عدم رعایت شامل خلافهای شخصی مدیران یا کارکنان (در صورتی که با فعالیتهای واحد مورد رسیدگی بی ارتباط باشد) نمی شود.
تبصره2: مفاد این بخش در مورد قراردادهای جداگانه ای که جهت آزمون و گزارش رعایت قوانین و مقررات بخصوص منعقد میشود، کاربرد ندارد
•مسئولیت حصول اطمینان از انجام شدن عملیات واحد اقتصادی ،طبق قوانین و مقررات با مدیریت است و مدیریت باید سیاستها و روشهای لازم را برای پیشگیری و کشف موارد عدم رعایت برقرار کند.
•حسابرس نمی تواند مسئولیت پیشگیری از موارد عدم رعایت را بر عهده بگیرد.
•چون تشخیص موارد عدم رعایت نیازمند بررسی حقوقی است که موضوعی فراتر از صلاحیت حرفه ای حسابرسان است و نیز به دلیل گوناگونی قوانین و مقررات موثر بر تهیه صورتهای مالی، تعیین مسئولیت حسابرسان در قبال کشف موارد عدم رعایت، دشوار است.
پاورپوینت استاندارد حسابرسی شماره 25 ارزیابی رعایت قوانین و مقررات در حسابرسی صورتهای مالی