مهارتهای مدیران آموزشی
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 21
مهارتهای سه گانه مدیریت 1
ارزش نسبی مهارتها 3
رفتار رهبر 4
تعریف رهبری 5
شیوه های مطالعه رهبری 5
نهضت روابط انسانی 7
آیا بهترین سبک رهبری وجود دارد ؟ 7
چگونه امر رهبری را از میان گروه می توان توسعه داد ؟ 11
چگونه میل به رهبری را می توان برانگیخت ؟ 12
رهبری 14
تعریف رهبری 15
شایستگی های رهبری 16
نظریه های رهبری 17
کنترل و نظارت 18
تعریف کنترل 18
فراگرد کنترل 19
انواع کنترل 19
اهمیت کنترل 20
مهارتهای سه گانه مدیریت
رابرت کاتز (1995) مهارتهای موردنیاز مدیران را به صورت فنی ، انسانی و ادراکی طبقه بندی کرده است . مهارت به توانائی های قابل پرورش شخص که در عملکرد و ایفای وظایف منعکس می شود اشاره می کند . بنابراین ، منظور از مهارت ، توانائی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است . ضابطه اصلی مهارت داشتن ، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است . تعریف مهارتهای سه گانه مدیریت به شرح زیر است :
1- مهارت فنی : یعنی دانائی و توانائی در انجام دادن وظایف خاص که لازمه آن ورزیدگی در کاربرد فنون و ابزار ویژه ، و شایستگی عملی در رفتار و فعالیت است . مهارتهای فنی از طریق تحصیل ، کارورزی و تجربه حاصل می شوند . مدیران معمولاً این مهارتها را طی دوره های آموزشی یا کارآموزی فرامی گیرند . نظیر دانش ، فنون و روشهای برنامه ریزی ، بودجه بندی ، کنترل ، حسابداری، امور مالی ، کارگزینی ، کارپردازی و غیره . ویژگی بارز مهارت فنی آن است که به بالاترین درجه شایستگی و خبرگی در آن می توان دست یافت . زیرا این نوع مهارت ، ماهیتاً دقیق ، مشخص ، دارای ضوابط عینی و قابل اندازه گیری است . از این رو کنترل و ارزشیابی آن ، هم در جریان آموزش و هم در مرحله کاربرد و عمل آسان است . مهارتهای فنی موردنیاز مدیران آموزشی ،
مهارتهای مدیران آموزشی