فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره بررسی مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع

اختصاصی از فی لوو تحقیق درباره بررسی مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع


تحقیق درباره بررسی مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه90

 

بخشی از فهرست مطالب

فهرست

چکیده 1

ضرورت تدوین نظام نامه مانور شبکه فشار متوسط 2

فصل اول 3

تعاریف 3

1- شبکه : 4

2- مانور : 4

3- مرکز کنترل : 4

4- مسئول کنترل شبکه : 4

5- مأمور مانور : 4

6- نقطه مانور : 4

7- نقطه شروع کار : 5

8- منطقه ( امور ) معین : 5

9- شرکت معین : 5

10- عیب زودگذر : 5

11- عیب ماندگار : 5

12- ولتاژ مجاز آزمایش شبکه : 5

13- فیدر : 5

14- دستگاه آزمایش شبکه : 5

15- فرم اجازه کار : 6

16- شبکه دارای سیستم اتوماسیون : 6

17- اولویت ویژه مقطعی : 6

18- اولویت ویژه دائم : 6

19- اتصال زمین : 6

20- تعمیرات شبکه : 6

21- تفنگ پرتاب سیم زمین : 6

فصل دوم: 7

تشخیص وجود خطا 7

تجهیزات و تکنولوژی های جدید: 8

○ سیستم اتوماسیون 8

○ ریکلوزر و سکشنالایزر 8

○ آشکار سازهای خطا 9

○ رله های ثانویه 9

○ سیستم GPS 9

○ سیستم حفاظت خطوط هوایی منشعب از پست زمینی 10

○ سیستم هشداردهنده قطع المان کات اوت ، بریکر ، کلید فشار ضعیف و بازشدن درب پستها 10

فصل سوم 11

روشهای مختلف آزمایش شبکه های توزیع 11

روشهای مختلف آزمایش شبکه های فشار متوسط 12

الف: روش آزمایش شبکه 20 کیلوولت با استفاده از دستگاه تستر : 12

الف-1- انتخاب محل انجام آزمایش 12

الف-2- استقرار در محل آزمایش 12

الف-3- شروع عملیات آزمایش شبکه 13

تفاوت شبکه سالم و معیوب با توجه به تغییرمکان عقربه وسایل اندازه گیری موجود بر روی دستگاه تستر : 14

ـ شبکه مورد آزمایش سالم است 14

مرحله سوم اعمال ولتاژ

مرحله دوم اعمال ولتاژ

ـ شبکه مورد آزمایش معیوب است 15

ب ـ روش آزمایش انواع شبکه های فشار متوسط 17

ب-1- آزمایش تکه کابل یا خط هوائی فاقد انشعاب 17

ب-2- آزمایش شبکه دارای انشعاب 18

*  آزمایش شبکه هوائی دارای انشعاب 18

* آزمایش شبکه های کابلی و مختلط دارای انشعاب 19

ب-3- آزمایش شبکه دارای لوازم اندازه گیری 19

ب-4- آزمایش یک ترانسفورماتور مشکوک به عیب 20

ج ـ نکات مهم در آزمایش شبکه 22

فصل چهارم 24

عملیات مانور شبکه توزیع 24

عملیات مانور در شبکه 25

○ نقطه مانور 25

5- الف- مانور به منظور سرویس ، نگهداری و تعمیر تجهیزات شبکه 27

5- ب- مانور به منظور تشخیص نقطه عیب و رفع خاموشی در شبکه 28

5- ب-1-  روش مانور در زمان وقوع عیب در شبکه هوائی 28

* مانور شبکه هوائی دارای تجهیزات قطع کننده و حفاظتی 29

□ محل بروز عیب زودگذر بعد از ریکلوزر باشد 30

□ محل بروز عیب زودگذر قبل از ریکلوزر باشد 30

□ محل بروز عیب ماندگار بعد از ریکلوزر باشد 31

◙ محل بروز عیب ماندگار بر روی انشعاب دارای سکشنالایزر باشد 31

◙ محل بروز عیب ماندگار بر روی انشعاب دارای فیوز کات اوت باشد 31

◙ محل بروز عیب ماندگار بر روی انشعاب فاقد تجهیزات حفاظتی باشد 32

◙ محل بروز عیب ماندگار بر روی خط اصلی باشد 32

□  محل بروز عیب ماندگار قبل از ریکلوزر باشد 33

* مانور شبکه هوایی فاقد تجهیزات حفاظتی 35

5- ب-2- روش مانور درزمان وقوع عیب در شبکه کابلی 37

5- ب-3- روش مانور در زمان وقوع عیب در شبکه مختلط 39

5- ج- مانور به منظور جایگزینی پستهای فوق توزیع از دست رفته 41

5- د- مانور به منظور تغییر آرایش نرمال شبکه در مواقع اولویت های ویژه 43

○ اولویت ویژه مقطعی 43

○ اولویت ویژه دائم 44

5- ر- مانور به منظور پاسخ به درخواست های دیسپاچینگ فوق توزیع 45

5- و- مانور بـه منظور بی برق نمودن تأسیسات جهت احداث و بـرقراری جریان شبکه های جدیدالاحداث 46

5- ز- مانور به منظور تعدیل بار فیدرهای فشار متوسط 48

5- ح- مانور به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی در مواقع اضطراری 49

5- ط- مانور در شبکه های دارای اتوماسیون 50

☼ راهکارها و پیشنهادات 51

فصل پنجم 52

مدل عملیات مانور یک شبکه توزیع نمونه 52

مدل تصمیم گیری عملیات مانور یک شبکه فشار متوسط نمونه 53

« دستورالعمل چگونگی مانور در شرائط بحران از دست رفتن یک پست 20/63 کیلوولت به علل مختلف  » 57

فصل ششم 59

عیب یابی خطوط زمینی (کابلی) 59

مقدمه: 60

عیب یابی کابل 62

شرح قسمتهای ایمنی و اتصال زمین خودرو عیب یاب 62

مواردی که هنگام شروع بکار باید رعایت شود 63

شرح دستگاه عیب یاب 63

الف) کابل برق ماشین عیب یاب 63

کابل اصلی دستگاه عیب یاب 64

شرح قسمتهای داخل ماشین عیب یاب 64

دستگاه رفلکتور 65

دستگاه تست HV 66

دستگاه تخلیه الکتریکی 67

دستگاه مولد فرکانس صوتی FLS 68

مراحل عیب یابی کابل 20کیلو ولت 69

امتحان فاز بریدگی 69

مراحل عیب یابی کابل فشار ضعیف 70

دستگاه تستر 70

فصل هفتم 72

ایمنی در مانور شبکه های توزیع و الزامات مربوط به مامورین مانور 72

ایمنی در مانور شبکه های فشار متوسط 73

○ فهرست لوازم ایمنی انفرادی : 74

○ فهرست لوازم ایمنی گروهی : 75

◙ مقررات ایمنی قبل از انجام کار 75

◙ مقررات ایمنی حین انجام کار 76

◙ مقررات ایمنی بعد از انجام کار 76

◙ الزامات ایمنی مأمورین مانور 77

 

 

 


چکیده

از آنجائیکه بکارگیری روش های اصولی و علمی مانور در شبکه های فشار متوسط ، تأثیر بسزایی در کاهش زمان خاموشی دارد ، وجود یک دستورالعمل مدون برای مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع در سطح شرکت های توزیع برق الزامی می باشد. بدین منظور با بهره گیری از تجربیات گذشته ، دستورالعمل مانور شبکه های فشار متوسط در قالب ‹‹ نظام نامه عملیات مانور شبکه های فشار متوسط ›› تهیه شده است  .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

ضرورت تدوین نظام نامه مانور شبکه فشار متوسط

 

 

کاهش نرخ خاموشی و وجود یک دستورالعمل مدون برای مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع ، انگیزه تدوین دستورالعمل مانور شبکه های فشار متوسط را ایجاد نمود. اجرای دستورالعمل های این نظام نامه، می تواند دستاوردهای1- کاهش زمان خاموشی و به تبع آن رضایت مندی هرچه بیشتر مشترکین در هنگام بروز عیب در شبکه و یا حین انجام عملیات بابرنامه از جمله سرویس ، نگهداری و تعمیر تجهیزات شبکه.

 

2- کاهش انرژی توزیع نشده و نرخ خاموشی مشترکین که یکی از شاخص های مهم ارزیابی شرکت های توزیع برق می باشد.

 

3- یکسان سازی و یکپارچگی روش های صحیح مانور در سطح کلیه شرکت های توزیع برق.

 

4- لزوم رعایت اصول و مقررات ایمنی در جهت حفظ نیروی انسانی و تأسیسات شبکه.

 

5- ایجاد میل و اشتیاق در پرسنل بخصوص مأمورین مانور در بکارگیری روش های جدید و صحیح عملیات مانور در شبکه.

 

6- بالا بردن سرعت ، دقت و کاهش زمان عملیات مانور به منظور برقراری مجدد جریان برق مشترکین.

 

7- انتخاب نقطه بهینه برای شروع عملیات مانور با تهیه فلوچارت اجرای عملیات با توجه به نقشه تک خطی مانور.

 

8- استفاده بهینه از تجهیزات موجود شبکه و تجهیزات جدیدی که در جهت بهبود وضعیت شبکه و بالا بردن سرعت عمل در مانور شبکه بکار گرفته شده است.

 

9- ذکر نکات کلیدی و مهم در آزمایش انواع شبکه های هوایی ، کابلی و مختلط و تسریع در تشخیص نقطه عیب در شبکه.

 

10- افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش تعمیرات شبکه بخصوص کلیدها و سکسیونرها با رعایت روش های صحیح مانور.

 

11- کاهش هزینه سوخت و استهلاک خودروهای مانور.

 

12- کاهش آلودگی هوا و ترافیک سنگین خیابانها با کاهش ترددهای غیر ضروری خودروهای مانور.

 

13- آموزش روش های اصولی مانور در قالب دوره های آموزشی مختلف برای مأمورین مانور.

 

 

فصل اول تعاریف

 


 

 

به منظور جلوگیری از شبهات و تفاسیر گوناگون ، مفاهیم کلمات و اصطلاحاتی که در این نظام نامه بکار رفته است ، به شرح ذیل بیان می گردد :

1- شبکه :

مجموعه بهم پیوسته ای از تجهیزات و تأسیسات برقی است که وظیفه انتقال و توزیع انرژی الکتریکی را   بعهده دارد که این تجهیزات شامل خطوط هوایی ،‌ زمینی ، ترانسفورماتورها و کلیدهای مختلف می باشد.

2- مانور :

هر نوع عمل یا عملیات که به منظور قطع یا وصل شبکه فشار متوسط برقدار یا بدون برق و بصورت دستی یا اتوماتیک انجام گیرد ، مانور نامیده می شود.

3- مرکز کنترل :

مکانی که فرماندهی و هدایت مأمورین مانور و مراقبت و نظارت بر ولتاژ و پایداری شبکه را بعهده دارد ، مرکز کنترل نامیده می شود.

4- مسئول کنترل شبکه :

فردی که در مرکز کنترل مستقر و مستقیماً مسئولیت کنترل شبکه و هدایت و فرماندهی مأمورین مانور را بعهده دارد ، مسئول کنترل شبکه نامیده می شود.

5- مأمور مانور :

افرادی که تحت فرمان و هدایت مسئولین کنترل شبکه ( مرکز کنترل ) ، وظیفه انجام هر نوع قطع و وصل و عملیات در شبکه را به عهده دارند مأمور مانور نامیده می شوند.

6- نقطه مانور :

نقطه تلاقی حداقل دو فیدر تغذیه کننده مختلف در شبکه است که انتقال بار از یک فیدر به فیدر دیگر در آن نقطه امکان پذیر می باشد.

 

 

 

 

 

 

7- نقطه شروع کار :

نقطه ای است که مأمورین مانور هنگام کار طبق دستور مرکز کنترل ، عملیات قطع و وصل و مانور را از آن نقطه شروع می کنند.

8- منطقه ( امور ) معین :

دو منطقه ( امور ) که طبق توافق از پیش تعیین شده در صورت نیاز می توانند به یکدیگر کمک نمایند.

9- شرکت معین :

دو شرکت توزیع برق که طبق توافق از پیش تعیین شده در صورت نیاز می توانند به یکدیگر کمک نمایند.

10- عیب زودگذر :

عیبی اسـت که به دلایل مختلف بـاعث قطع شـبکه شده و پس از گذشـت مـدت زمان کوتاهی بـرطرف می گردد.

11- عیب ماندگار :

عیبی است که به دلایل مختلف باعث قطع شبکه شده و تا زمانی که برطرف نگردد ، امکان برقدار نمودن شبکه وجود ندارد.

12- ولتاژ مجاز آزمایش شبکه :

حداکثر ولتاژی اسـت که در زمان آزمـایش شبکه می توان اعمـال نمود. این مـقدار 2/2 برابر ولتاژ نامی فاز- زمین می باشد.

13- فیدر :

کلید اصلی خروجی 20 کیلوولت از پست فوق توزیع که تغذیه کننده پست های 20 کیلوولت می باشد  را فیدر گویند.

14- دستگاه آزمایش شبکه :

دستگاههای مختلفی که بوسیله آنها بتوان از صحت شبکه و تجهیزات اطمینان حاصل نمود ، دستگاه آزمایش شبکه نامیده می شود مثل میگر و تستر.

 

 

15- فرم اجازه کار :

فرمی است که توسط مأمورین مانور بعنوان مجوز انجام کار برای گروههای اجرایی صادر می شود. این فرم حداقل در دو نسخه صادر و باید دارای شماره اختصاصی باشد که از طرف مرکز کنترل اعلام می شود.

16- شبکه دارای سیستم اتوماسیون :

شبکه ای است که قابلیت مانور از راه دور را بواسطه سیستم های نرم افزار و سخت افزار مخابراتی دارا باشد.

17- اولویت ویژه مقطعی :

به مواردی اطلاق می شود که تداوم برق مکان خاص ، بلحاظ موقعیت ویژه سیاسی ، اجتماعی و و در یک محدوده زمانی مشخص ، واجد حساسیت ویژه می گردد.

18- اولویت ویژه دائم :

به مواردی اطلاق می شود که تداوم برق مکان خاص ، بلحاظ موقعیت ویژه سیاسی ،‌ اجتماعی و بصورت دائم واجد حساسیت ویژه می گردد.

19- اتصال زمین :

وسیله ای است جهت ایجاد اتصال موقت مدار با زمین ( بعد از قطع مدار از منابع تغذیه ).

 

 ذیل را بهمراه داشته باشد :

20- تعمیرات شبکه :

مجموعه عملیاتی است که به منظور رفع نواقص و معایب از تأسیسات و شبکه در جهت بهره برداری مجدد از آنها انجام می گیرد.

21- تفنگ پرتاب سیم زمین :

وسیله ای است جهت آزمایش بی برقی شبکه های هوایی .

 

فصل دوم:تشخیص وجود خطا

 

تجهیزات و تکنولوژی های جدید

 

 

       فصل دوم: تشخیص وجود خطا

 

   

 

تجهیزات و تکنولوژی های جدید:

از آنجائیکه تسریع در عملیات مانور در شبکه های فشار متوسط از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، از این رو استفاده از تکنولوژی های جدید و نوآوری های منطبق با شرایط موجود در شبکه های توزیع بالاخص شبکه های فشار متوسط ضروری بنظر می رسد. از جمله این تجهیزات ، می توان به سیستم اتوماسیون ، استفاده از ریکلوزر و سکشنالایزر ، آشکارساز خطای هوایی و زمینی ، ‌رله های ثانویه ، سیستم GPS ، سیستم حفاظت خطوط و انشعابات ، سیستم هشدار دهنده قطع المان کات اوت فیوز و یا بریکرها و کلیدهای فشار ضعیف و درب پستها اشاره نمود.

 

در ذیل به تشریح مختصر هر یک پرداخته می شود.

سیستم اتوماسیون

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و امکان برقراری ارتباط با نقاط مختلف از طریق کانال های مخابراتی متعدد ، جهت کاهش انرژی توزیع نشده و به حداقل رساندن زمان خاموشی ها و با توجه به مشکلات شهری ، ترافیک و عدم دسترسی به پستهای توزیع ، استفاده از سیستم اتوماسیون اجتناب ناپذیر گردیده و شرکت های توزیع کننده برق به ناچار به این سمت سوق پیدا کرده یا می کنند.

 

در این سیستم علاوه بر سوئیچ نمودن کلیدها از یک مرکز کنترل ، می توان پارامترهای مختلف داخل پست نظیر عملکرد رله ها ، مقدار ولتاژ و جریان خروجی های پست و وضعیت ترانسفورماتور را در مرکز کنترل مشاهده نمود.

ریکلوزر و سکشنالایزر

استفاده مناسب و بهینه از تجهیزاتی مانند ریکلوزر و سکشنالایزر می تواند کمک مؤثری برای کنترل بهینه شبکه های فشار متوسط باشد. با کمک گرفتن از این تجهیزات ، می توان در مواقع بروز خطا محل آن را زودتر و آسان تر تشخیص و از شبکه جدا نمود.

 

هم چنین با استفاده از این تجهیزات زمان خاموشی و انرژی توزیع نشده کاهش می یابد. مکان یابی بهینه ریکلوزر ، تنظیم رله آن و هماهنگ نمودن آن با رله فیدر و ترکیب آن با سکشنالایزر در بالا بردن راندمان کار این تجهیزات تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

آشکار سازهای خطا

از جمله تجهیزات  جدید ، نشانگرهای خطای شبکه فشار متوسط می باشد که جهت مکان یابی اتصالی های بوجود آمده بر روی این شبکه ها ، مورد استفاده قرار می گیرند. این نشانگرها در دو نوع هوایی و زمینی ساخته شده و برای تشخیص خطا در دو شبکه هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از جمـله موارد مهم جهت استفاده بهینه از این تجهیزات ، مـکان یابی بهینه و تنظیم مناسب این تجهیزات می باشد.

 

 

رله های ثانویه

با توجه باینکه رله های پرایمری ( اولیه ) فقط با جریانهای زیاد تحریک شده و عمل می کنند ، مناسب برای استفاده در شبکه های توزیع نمی باشد و لذا از رله های ثانویه که قابلیت تحریک در مقابل جریانهای زیاد و جریان اتصال فاز به زمین را دارند ، استفاده می شود.

 

مزیت های رله های ثانویه عبارتند از :

 

  • امکان تنظیم در رنج گسترده و کوردینه نمودن با رله های حفاظتی.
  • امکان کنترل جریان جهت عدم تعادل بار و یا اتصالی زمین.
  • افزایش ایمنی ، با توجه به اینکه رله در خارج از حوزه 20 کیلوولت نصب می شود.
  • امکان تنظیم جریان لحظه ای تا چند برابر جریان نامی.
  • قابلیت تنظیم رله بدون اعمال خاموشی.
  • سرعت عملکرد بالاتر نسبت به رله های اولیه.
  • استفاده آن با دیگر رله های موجود مثل ریکلوزر برای وصل مجدد.

 

 

سیستم GPS

سیستم GPS ( Global Positional System ) ، سیستمی است که با استفاده از تکنولوژی ماهواره ، موقعیت مکانی و سرعت اشیاء موجود در زمین را به هر نقطه دلخواه مخابره می کند. این اطلاعات از طریق گیرنده های ویژه دریافت و پردازش می شود.

 

به منظور استفاده بهینه از خودروهای مانور و آگاهی از موقعیت مکانی آنها ، می توان خودروهای مانور را مجهز به سیستم GPS نمود. در این حالت ، مرکز کنترل با نظارت مستقیم بر خودروهای مانور می تواند نسبت به هدایت کامل و دقیق آنها جهت کاهش زمان خاموشی اقدام نماید.

 

 

 

 

سیستم حفاظت خطوط هوایی منشعب از پست زمینی

گاهی برای حفاظت خطوط هوائی پرعارضه منشعب از پست های توزیع زمینی ، می توان بجای استفاده از ریکلوزر با قیمت بالا  ، از یک دستگاه بریکر بهمراه رله ثانویه استفاده نمود.

 

 در صورتی که مدت زمان خاموشی آن قسمت از فیدر که دارای خط هوایی است ، ‌برای مرکز کنترل دارای اهمیت باشد ، می توان از رله ریکلوزر برای وصل مجدد و دستگاه نشان دهنده قطع بریکر نیز استفاده نمود که این عمل علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی ، باعث کاهش زمان خاموشی و حفاظت بریکرهای داخل پست فوق توزیع مربوطه می گردد.

 

 

سیستم هشداردهنده قطع المان کات اوت ، بریکر ، کلید فشار ضعیف و بازشدن درب پستها

چون اطلاعات مربوط به قطع فیوز کات اوت ها ، بریکرها ، فیوزها و ‌کلیدهای فشار ضعیف که باعث خاموشی گسترده در شبکه شده ، از طریق مشترکین با تأخیر زیاد به مرکز کنترل رسانیده می شود ، لذا برای رفع این مشکل می توان با هزینه اندک با استفاده از یک فرستنده کوچک در نقاط مذکور و نصب یک صفحه نمایشگر در مرکز کنترل ، ‌اینگونه اطلاعات را بلادرنگ دریافت و نسبت به رفع خاموشی آن اقدام نمود

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی مدیریت اتفاقات در شبکه توزیع
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.