لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه18
چکیده:
تمام شرکت های تولیدی در بازار بر اساس یک سری اولویت های رقابتی مانند هزینه،کیفیت،انعطاف پذیری و سایر اولویت ها بسته به ظرفیت تولید رقابت می کنند.نگهداری تجهیزات یک بخش جدایی ناپذیر تولید است که می تواند این اولویت های رقابتی را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه استراتژی های بازرگانی را به شکل مثبت یا منفی متاثر سازد.در یک دوره ی زمانی،پیشرفت های چشمگیری در حوزه های تولید و نگهداری به دست آمد که در نواحی تکنولوژی،مفاهیم،روش ها و فلسفه ها بود.
مثال ها:
AMT (ADVANCED MANUFACTURING TECHNOLOGY)
JUST IN TIME)) JIT
(TOTAL PREVENTIVE )TPM
(به کار گرفتن شرکت دیگر برای مدیریت و تامین شبکهOUTSOURCING(
نگهداری و تعمیرات مستقیما تحت تاثیر این پیشرفت ها قرار گرفت و از حالت صرفا تاکتیکی به حالت استراتژیک تبدیل شد.بنابراین یک نیاز رو به گسترش برای مطالعه ی ارتباط میان بازرگانی و استراتژی های نت وجود دارد.این نوشته شامل نتیجه ی یک تحقیق در 150 شرکت در بلژیک و هلند می شود.در این نوشته مطالعه ی تجربی ما بررسی می کند که آیا شرکت ها با اولویت های رقابتی متفاوت استراتژی های متفاوتی را در نت مورد تعقیب قرار می دهند یا نه.نتایج نشان می دهد که رقابت کنندگان در کیفیت سیاست های پیشرویانه را بیشتر تعقیب می کنند،همین طور برنامه ریزی سیستم های کنترل بهتری دارند و ساختار نت غیر متمرکز را بیش از سایرین مورد استفاده قرار می دهند.آنها نت را نسبت به سایر رقبا بهتر مدیریت می کنند.همین طور در توزیع استفاده از AMT و اتوماسیون،پرسنل نت(مدیریت و نظارت/تکنسین ها)،هزینه ها و بودجه تخصیص داده شده تفاوت وجود دارد که از تمام این موارد بیشتر استفاده کرده اند و پس از آن ها، رقابت کنندگان درهزینه و رقابت کنندگان در انعطاف پذیری قرار دارند.
- مقدمه
تمام شرکت های تولید کننده مقدار قابل توجهی سرمایه برای فراهم ساختن دارایی های فیزیکی اختصاص می دهند.یکی از عوامل مهمی که نرخ برگشت سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد نگهداری این دارایی ها می باشد.اما وقتی نوبت نگهداری می رسد با آن مانند یک بخش جداگانه برای تخصیص بودجه رفتار می کنند.از طرف دیگر بسیاری از پیشرفت ها در ضمینه های تکنولوژی،مفاهیم و فلسفه هم در تولید و هم در نگهداری رخ داده است. مثال ها قبلا ذکر شدند.این پیشرفت ها مستقیما یا غیر مستقیم تعدادی از عناصر نت مانند ساختار سازمان،خط مشی های منابع انسانی (آموزش،استخدام و...)،خط مشی های نت و مفاهیم آنرا تحت تاثیر قرار داده اند.برای مثال AMT و اتوماسیون به برنامه های آموزش مستمر برای صنعتکاران و ناظرین نیاز دارند تا تجربه ی تکنیکی خود را افزایش دهند.موارد مذکور همچنین به استخدام نیروی کار حرفه ای برای افزایش سطح مهارت در بخش نت نیازدارند.همچنین با معرفی این دو مقوله،طبیعت نت به شکل فزاینده ای پیچیده تر شد و هزینه بر گردید.15 تا 40 درصد هزینه های تولید به بخش نت اختصاص دارد.با گسترش اتوماسیون،روبوتیک سیستم های کامپیوتری هزینه های نگهداری در آینده حتی بیشتر خواهد شد.بر اساس مطالعه ای که در سال 1989 انجام شد هزینه ی تخمین زده شده ی نت برای یک گروه انتخاب شده از شرکت ها از 200 میلیارد دلار در سال 1979 به 600 میلیارد دلار در سال 1989 رسید یعنی سه برابر در مدت ده سال.از طرف دیگر کارایی کلی تجهیزات OEE(OVERALL EQUIPMENT EFFECTIVENESS) برای یک شرکت معمولی 45% است.OEE تابع دسترسی به تجهیزات،ضریب عملکرد و نرخ کیفیت محصول می باشد.OEE معیار کارکردی است که معمولا در TPM به کار می رود.
پاراگراف بالا اشاره می کند که اگراز نت به درستی بهره برداری شود جایگاهی برای بهبود سود و بهره -وری یک شرکت وجود دارد.برای اینکه نت بتواند این بهبود ها را ایجاد نماید باید به این نکته توجه کرد که نت حتما باید جز یکپارچه ی استراتژی های بازرگانی و یا معادلات قدرت رقابتی باشد.امروزه یک نیاز رو به گسترش برای فهم ارتباط میان استراتژی های بازرگانی و نت وجود دارد.فقدان فهم این ارتباط و تنها کاهش هزینه های نت می تواند معادلات توانایی رقابتی و توانایی رقابت در بازار شرکت را زیر سوال ببرد.
- 1.استراتژی
استراتژی می تواند تعاریف متنوعی بسته به ضمینه های مختلف داشته باشد.اما عناصر موجود در آن می -تواند برای ما دید بهتری برای فهم نوع استراتژی و محتوای آن فراهم نماید.استراتژی در هر سطحی که باشد مثلا سطح بازرگانی یا سطح کارگاهی برای شرکت احساسی از جهت گیری،یکپارچگی و هدف فراهم می کند.استراتژی یک الگوی منسجم است که تصمیمات را یکپارچه و متحد می سازد و اهداف سازمانی را آشکار ساخته و تعیین می کند و فعالیت هایی را که شرکت باید روی آن ها متمرکز شود را انتخاب می نماید و تلاش دارد تا شرکت یک مزیت بلند مدت و پایدار در هریک از فعالیت هایش به دست آورد و تمام سطوح سلسله مراتبی شرکت(صنفی،تجاری و عملکردی) را وارد تصمیم می کند و طبیعت همکاری های اقتصادی و غیر آن را که شرکت دارد تعریف می کند.
تحقیق در مورد بررسی تجربی روی ارتباط میان تجارت و استراتژی های نت