فرمت فایل: doc
حجم فایل: (در قسمت پایین صفحه درج شده)
تعداد صفحات فایل: 21
فروشگاه کتاب : مرجع فایل
مقدمه
امروزه با رشد و گسترش فناوری اطلاعات، افزایش کاربران و بالا رفتن حجم اطلاعات و نیز سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، تحولی عظیم در جنبههای مختلف زندگی بشری ایجاد شده است. تاثیر این فناوری موجب ظهور زمینههای جدیدی همچون دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و همچنین سلامت الکترونیک شده است. سیستمهای سلامت الکترونیک با ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت، تمامی اطلاعات و تاریخچه مربوط به بهداشت و درمان شخص بیمار را تجمیع و یکپارچه میکند. تجمیع این اطلاعات، سهولت دسترسی پزشکان، بیماران و سایر کاربران مرتبط مانند داروخانهها را با حفظ حریم خصوصی بیماران و رعایت محرمانگی، برای آنها فراهم میکند.مراقبتهای بهداشتی یا هرگونه خدمات بهداشتی، به منظور باقی ماندن، مقرون به صرفه بودن، کارآمدی و ارائه به موقع خدمات با کیفیت بالا، نیاز به نوآوری مستمر و سیستماتیک دارد. سلامت الکترونیک یک زمینه جدید از تلفیق انفورماتیک، پزشکی، بهداشت عمومی و تجارت الکترونیک است که از طریق شبکه جهانی وب و تکنولوژیهای مرتبط با آن ارتقا و تکامل مییابد. سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنی بلکه به عنوان حالتی روحی، طرز تفکر و یک حرکت عمومی جهانی میتوان توصیف کرد. واژه سلامت الکترونیک در برگیرنده ابزار، دستگاهها، کاربردها و روشهای کاری متنوعی میباشد که طیف گستردهای از کاربردها مانند دسترسی به اطلاعات سلامت شهروندان از طریق اینترنت را فراهم میآورد. این اطلاعات در بخش سلامت و بهداشت برای مقاصد بالینی، آموزشی و مدیریتی از طریق الکترونیکی، ذخیره، منتقل و بازیابی میشوند.رایانش ابری تکنولوژی جدیدی است که به معنای ارائهی خدمات رایانشی (ذخیره سازی، ایجاد نرم افزار، استفاده از نرم افزارها و ...) از طریق اینترنت یا ابر میباشد. این تکنولوژی با اشتراک گذاشتن اطلاعات ذخیره شده بیماران، میتواند مزایای قابل توجهی را در ارائه خدمات پزشکی به صورت الکترونیکی به همراه داشته باشد. کاهش هزینهها و سهولت دسترسی پزشکان به اطلاعات بیماران، از مهمترین عوامل پرداختن به رایانش ابری در بحث سلامت الکترونیک میباشد. وجود این تکنولوژی با زیر ساخت اینترنتی و راهکارهای جدید، دسترسی کاربر را به هرگونه اطلاعات پزشکی در هر زمان و مکان فراهم میکند و همین امر آن را به یک ضرورت در کشورها مبدل کرده است. الکترونیکی نمودن پروندهی سلامت، حسابداری و صدور صورت حسابهای درمانی به صورت الکترونیکی، از مصداقهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سلامت با ابزار شبکههای رایانهای میباشد. سیستمهای الکترونیکی سلامت به ویژه پروندهی الکترونیکی سلامت علاوه بر مدیریت بهتر سلامت شخصی، موجب کاهش هزینهها در مراقبتهای بهداشتی و درمانی، در کنار اجتناب از تشخیصهای چندگانه و یا تجویز داروی تکراری میگردد. در این مقاله راه حلهای مبتنی بر رایانش ابری برای سناریوهای مختلف استفاده از پرونده الکترونیکی سلامت ارائه میگردد. این راهحلها ناظر بر چگونگی ذخیرهسازی اطلاعات پزشکی در ابر با توجه به مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی، امنیت، در دسترس بودن و ... و همچنین نحوه انتقال اطلاعات بین پزشکان، داروخانهها و سایر افراد مرتبط میباشند. از آنجا که اطلاعات پزشکی افراد، اطلاعاتی بسیار محرمانه تلقی میشوند، بازیابی اطلاعات نیز باید با توجه به دسترسیهای تعریف شدهای انجام گیرد تا مشکلی به وجود نیاید.
تعریف رایانش ابری و ویژگی های آن
رایانش ابری نوعی مدل رایانشی است که قابلیتهای مقیاسپذیر و ارتجاعی فناوری اطلاعات را به عنوان سرویس به مشتری و از طریق اینترنت ارائه میدهد. بنابراین رایانش ابری عبارتست از:
نوعی مدل رایانشی با قابلیتهای ارائهی سرویسهای فناوری اطلاعات به شکلی مقیاسپذیر و ارتجاعی از طریق اینترنت [Gartner09].
امکان دسترسی آسان و فراگیر شبکه به منابع مشترک و قابل پیکربندی (مانند شبکه، سرور، منابع ذخیرهسازی، برنامهها و سرویسها) و اختصاص و آزادسازی آنها به سرعت و با کمترین تلاش مدیریتی [NIST11].
از ویژگی های رایانش ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پرداخت بر اساس میزان استفاده
مدلی از رایانش است که دسترسی آسان و فراگیر شبکه به منابع مشترک و قابل پیکربندی (مانند شبکه، کارگزار، منابع ذخیرهسازی، برنامهها و سرویسها) را فراهم مینماید. این منابع به سرعت و با کمترین تلاش مدیریتی و یا فعل و انفعال با تهیهکنندهی ابر، میتواند اختصاص یافته و یا آزاد گردند.
مقیاس پذیری بالا
قابلیت تغییر پویای منابع با توجه به منابعی که مورد نیاز سیستم است، خاصیت ارتجاعی نامیده میشود. (استفاده از منابع اشتراگی و مجازی سازی)
خودکارسازی و خود سرویس دهی از طریق API
خودکارسازی توسط شرکت فراهم کنندهی ابر از طریق API ها در اختیار مشتریان قرار میگیرد. با استفاده از این APIها میتوان نمونههای جدیدی از ماشین را تهیه و تدارک دید و یا حتی از بین برد. برنامههای کاربردی گسترش ابر به صورت خودکار میتوانند در مواقع لزوم منابع جدیدی را در عرض چند دقیقه اختصاص دهند و هنگامی که بارکاری از میزان مشخصی پایینتر رفت منابع را آزاد نماید.
دسترسی از طریق اینترنت و مجازی سازی
در مدل های پیشین میزبانی، هزینهی اولیهای برای هر قرارداد سالانه وجود دارد. مدل ابری این سد اقتصادی را میشکند چون از مدل "پرداخت براساس میزان استفاده" بهره میبرد. سیستمهای ابری به صورت خودکار میزان استفاده از منابع را کنترل و پایش میکنند و میزان استفاده از منابع به صورت شفاف برای مشتری و تهیه کنندهی ابر در هر لحظه قابل دسترسی است.
بررسی وضعیت رایانش ابری در ایران
طی تحقیقات مستمر انجام شده در مرکز تحقیقات رایانش ابری که در راستای رصد فناوری در کشور و جهان صورت می گیرد، منحنی وضعیت بخشی از فناوری های مرتبط با رایانش ابری در ایران و جهان در شکل 2 رسم شده است. در این منحنی، فناوری ها در هنگام ظهور از سمت چپ وارد می شوند که پس از مدتی در صورت کسب محبوبیت، انتظارات از آنها به شدت اوج می گیرد و به صورت یک تب ظاهر می شوند. به تدریج برخی از این فناوری استفاده می کنند و برخی دیگر بنا به دلایل مختلف دچار سرخوردگی در استفاده از فناوری می شوند (انتظارات بیشتر از حد، فقدان دانش و ...). عده ای که پس از شیب سرخوردگی باقی می مانند، با نگاه واقع بینانه تری به توسعه فناوری می پردازند که در صورت موفقیت و وجود تقاضا، می توانند وارد شیب باروری و تولید شوند.
بررسی نقش رایانش ابری در تجارت الکترونیک