نوع فایل: word
قابل ویرایش 129 صفحه
مقدمه:
در این فصل بعضی از مفاهیم پایه ای علم فیزیک را مرور می کنیم که به تجزیه و آنالیز حرکت و فعل و انفعالات اجسام جامد مربوط می شود. یک جسم جامد بر طبق نوع ناحیه ای که شامل جرم آن است طبقه بندی می شود که موضوع بخش 1-1 است. بخش 2-1 منحنی هایی را در دو یا سه بُعد معرفی می کند که نشان دهندة سیر یک ذره زمانی که از نیرو صرفنظر می کنیم. به این موضوع بعنوان سینماتیک (علم حرکات) اشاره شده است. این بخش مفاهیم فیزیکی مکان، سرعت و شتاب را معرفی می کند. بیشتر کاربردها با یک انتخاب مناسب دستگاه محورهای مختصات بهتر مورد بحث قرار می گیرند. سیستم دکارتی معمولاً مناسب دستگاه محورهای مختصات قطبی، مختصات استوانه ای، و مختصات کروی هم توجه می کنیم. علاوه بر سینماتیک یک تک ماده، به سینماتیک سیستم ذره ای و اجسام جامد هم می پردازیم. این ماده اساس موتورهای فیزیکی است که در فصل 5 موردبحث و بررسی قرار گرفته است.
بقیة این فصل معرفی مفاهیم استانداردی است که در دورة فیزیکی دیده اید که با قوانین حرکت نیوتن در بخش 3-1 شروع شده است. موضوع نیروها در بخش 4-1 با اشاره خاصی به نیروهایی که در کل کتاب خواهید دید موردبحث و بررسی قرا گرفته اند که شامل مثالهایی مانند: نیروهای ثقلی، نیروهای فنری (جهشی)، و نیروهای اصطکاکی (مالشی). موضوعات گشتاور و موازنه نیز در این بخش مورد بحث قرار گرفته است. مقیاس های مختلف گشتاور در بخش 5-1 توضیح داده شده که شامل اندازة حرکت خطی و زاویه ای، گشتاور درجه اول و نسبت آنها با مرکز ثقل، و گشتاور و تولید اینرسی می باشد. قسمت آخر 5-1 نشان
می دهد که چگونه مرکز ثقل و تنسور اینرسی برای یک چند وجهی جامد جرم ثابت محاسبه می شود، بعضی چیزهایی که برای انجام دادن در موتورها و ماشین های فیزیکی لازم خواهید داشت. در فصل 5 توضیح داده شده است. کار و انرژی آخرین موضوع این فصل است. انرژی جنبشی یک کمیت مهم در پیشرفت دینامیکهای لاگرانژین است. انرژی پتانسیل در زمان بحث در مورد نیروهای بقاء و حافظ انرژی مانند جاذبة زمین اهمیت دارد.
فهرست مطالب:
مفاهیم بنیادی از علم فیزیک
1-1- طبقه بندی جسم جامد
2-1 سینماتیک جسم جامد
1-2-1 تک ماده
حرکت افقی در مختصات دکارتی
حرکت افقی در مختصات قطبی
حرکت فضایی در مختصات قطبی
حرکت فضایی در محور مختصات استوانه ای
حرکت فضایی در مختصات کروی
حدود حرکت یک محور ثابت شده
حرکت پیرامون یک محور متحرک
2-2-1- سیستم های ذره ای و مواد پیوسته
3-1- قوانین نیوتن
4-1- نیروها
1-4-1- نیروهای ثقلی (گرانشی)
2-4-2- نیروهای فنری
3-4-2- اصطکاک و دیگر نیروهای اتلافی
اصطکاک (مالش)
چسبندگی
4-4-1- نیروی گشتاور
5-4-1- موازنه (تعادل)
5-1- گشتاور
فصل 2 : برنامه نویسی DirectX توسط C#
مبانی ریاضی گرافیک
1-2- تبدیلات پایه ای
انتقال
دوران
تغییر مقیاس
ماتریس های همگن
تبدیلات مرکب
دوران حول نقطه دلخواه
تغییر مقیاس در مختصات ثابت
انعکاس
2-2 تبدیلات در فضای سه بعدی
1-2-2 سه اصل اساسی
2-2 اعمال ریاضی ماتریس ها
3-2 ماتریس های همگن
1- پیکر بندی Device
2- رسم اولین مثلث
دوربین ها و مختصات فضای جهانی
دوران و انتقال
ترکیب رئوس با استفاده از اندیس ها
ایجاد زمین
ایجاد زمین از روی فایل
استفاده از فایل های bmp برای طرح زمین
چرخش زمین با استفاده از کیبورد
استفاده از رنگها و ZBuffer
کار با نور ها در DirectX
ایجاد Mesh از زمین
تابش خورشید بر زمین
بخش سوم : ساخت محیط های سه بعدی توسط DirectX و C#
1-3 ایجاد پروژه
استفاده از Textures
نقشه زمین زیر هواپیما
رسم ساختمان ها
ایجاد Mesh از فایل های سه بعدی
افزودن نور به صحنه
حرکت و دوران هواپیما در محیط
پروژه اعمال قوانین فیزیک در بازی های کامپیوتری. doc