نوع فایل: word
قابل ویرایش 16 صفحه
چکیده:
در بسیاری از سازمانهایی که در پروژههای IT با مشکل مواجه هستند، مدیران و مهندسین، ضرورت بهبود را درک کردهاند، ولی در مورد این که اولویتهای بهبود کدام است و ابتدا باید چه گامهایی را بردارند؛ اتفاق نظر وجود ندارد. بهبود فرآیندها در حوزههای مختلف باید انجام شوند ولی به چه ترتیب و اولویتی و با چه ملاحظاتی ؟
همه حوزههای فرآیندی را نمیتوان همزمان بهبود داد. سازمان توان کار همزمان بهبود را نیز نخواهد داشت. بهتر است حوزههای فرآیندی را با اولویت و ملاحظاتی بهبود بخشید و با تکیه بر نتایج بهبود در هر حوزه، به حوزه/حوزههای بعدی پرداخت.
مدل بلوغ قابلیت برای توسعه نرمافزار ((CMMI for Development چهارچوبی را برای بهبود فرآیندهای سازمان نرمافزاری ارائه میدهد که توسط آن سازمان میتواند بهبود را به شکل مرحلهای و پلهای به پیش ببرد. این مدل، نقشه راه بهبود را در اختیار سازمان قرار میدهد و در آن مراحل بهبود به گونهای طراحی شده است که بهبود در هر مرحله، زیربنا و پیشنیاز بهبود در مرحلهی بعد باشد.
مقدمه:
سازمانهای نرمافزاری برای توسعه و نگهداشت محصولات با کیفیت بهتر، میتوانند سازمان خود را در محورها و ابعاد مختلف بهبود بخشند. سه محوری که سازمانها با بیشترین تمرکز به بهبود آن میپردازند عبارتند از : فرآیند، نیروی انسانی و تکنولوژی و ابزارها.
از میان این سه محور مهم، آنچه که همه چیز را در سازمان یکپارچه نگه میدارد، فرآیندهای سازمان است. فرآیندهای سازمان میتوانند تمام فعالیتهای سازمان را در جهت حرکت به سمت اهداف کسبوکار، همسو و همگرا کنند. فرآیندهای سازمان امکان بهرهگیری صحیح از منابع را فراهم کرده و بستر لازم را برای بکارگیری تکنولوژیهای جدید فراهم میکنند. از این روست که در صنایع تولیدی، مدتهاست که اهمیت و نقش فرآیندهای کارآمد و اثربخش، بر کیفیت محصول شناخته شده است. فرآیندهای با کیفیت بالا، به نیروی انسانی سازمانها کمک میکند که با همگرایی بیشتری، در جهت اهداف سازمان کار کنند. فرآیندهای کارآمد، موتور محرکه به کارگیری تکنولوژیها نو در سازمان هستند.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
معرفی مدل CMMI
سطح یک یا ابتدایی
سطح 2 یا مدیریت شده
سطح 3 یا تعریف شده
سطح 4 یا مدیریت شده به صورت کمّی
سطح 5 یا بهینه
مشخصات سطوح مختلف مدل
مشخصات سطح 1
مشخصات سطح 2
مشخصات سطح 3
مشخصات سطح 4
مشخصات سطح 5
فرآیندهای سطوح مختلف مدل
فرآیندهای سطح 2
فرآیندهای سطح 3
فرآیندهای سطح 4
فرآیندهای سطح 5
سطح 2 مدل CMMI و پروژهها
تمرکز سطح 2 مدل بلوغ CMMI بر پروژهها
فرآیندهای سطح 2 مدل بلوغ
شفافیت فرآیندها از دید مدیریت در سطوح مختلف بلوغ
استقرار فرآیندها مطابق مدل بلوغ قابلیت
اولویت بهبود فرآیندهای مدیریتی
نتیجه
مراجع و ماخذ
برابرنامه
منابع و مأخذ:
CMMI® for Development, Ver1.2 , 2006
Capability Maturity Model for Software, Ver1.1 , 1993
پروژه استفاده از مدل CMMI در بهبود سازمانهای نرمافزاری. doc