فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

اختصاصی از فی لوو دانلود تحقیق موسیقی شعر در غزلیّات سنایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق موسیقی شعر در غزلیّات سنایی


دانلود تحقیق موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

موضوع این پایان نامه با عنوان « موسیقی شعر در غزلیّات سنایی » ، و هدف از این پژوهش ؛ آشنایی با  موسیقی شعر در غزلیّات سنایی  است . و روش کار ، نظری و بر اساس پژوهش    کتابخانه ای می باشد . ابزار آن کتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بیت به جهت تعیین انواع موسیقی در آن ، انتخاب شده است . سپس به تقطیع ،  استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به یافتن قافیه ،‌ حدود واصناف و احیاناً عیوب آن و بررسی موسیقی درونی و معنوی در غزلیّات سنایی ، پرداخته شده   است . و در پایان تحلیلی از یافته ها به عمل آمده و جمع بندی ، بیان شده است . با توجّه به بررسی های به عمل آمده ، شاعر در غزلیّاتش از 9 بحر و 50 وزن استفاده کرده است . بالاترین بسامد بحر ها را رمل و کم ترین آن ها را متقارب دارد .  او از 15 زحاف استفاده نموده است ؛ که بیش ترین  آن ها حذف و کم ترین آن ها جدع ، نحر و حذذ است .     بیش تر اوزان غزلیّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ،  30 غزل می باشد. از نظر نوع ردیف های به کار رفته در غزلیّات تنوّع زیادی به چشم می خورد ولی  فعل  در درجه ی اوّل قرار دارد . شماره ی  غزل های مردّف او بیش از غزل های بدون ردیف است . تعداد قافیه های مقیّد نیز بیش تر از  قافیه های مطلق می باشد . حدود  قافیه ها بر اساس کاربرد به ترتیب عبارت از : مترادف، متواتر  ، متدارک و متراکب است ؛  متکاوس وجود ندارد  . از نظر موسیقی معنوی بر اساس ابیات بررسی شده به ترتیبِ بسامد تشبیه ، تضاد ،  استعاره ، تناسب ، کنایه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبیه بیش ترین و مجاز کم ترین بسامد را داراست . موسیقی درونی نیز به ترتیبِ کاربرد ،     واج آرایی ، جناس و تکرار می باشد .

فهرست مندرجات:

فصل اوّ ل : کلّیّات تحقیق. . . . .  . . .  . . . . .  . . .1

مقدّمه . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

برخی مشکلات تقطیع. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

علائم اختصاری. . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . 5

نکات طرح پیشنهادی . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ..6

فصل دوم : معرّفی سنایی و آثار او.  . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . .  10

نام و نسب حکیم. . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

زمان و محلّ ولادت. .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . 10

 آغاز شاعری حکیم .  . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

دوره های زندگی سنایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .. .  . . . . . . . 11

        افسانه ای درباره ی علّت تحوّل سنایی     . . . . . . . .  . .. . . . . .  . . . . . 11

        مسافرت های سنایی. . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .  . . . . . . . . 12

        مذهب سنایی . . . .. . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .  . . . . . . . .  12

        ارادت حکیم به شیخ یوسف همدانی    . . . . . . . .  . . . . . . . .  12

        وفات سنایی  . . . .. . . . .  . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .  13

        آثار سنایی   . . . . .. . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .  . . . . . . . .  13

        مضامین در  اشعار سنایی   . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .  . . . . . . . .   15

        خلّاقیّت در اشعار سنایی    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

         مقام سنایی. . . . .. . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .  17

         زبان سنایی . . . .. . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . .  . . . . . . . .   17                   

        غزل با جلوه های عرفانی .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .. . . .. . . . . . . .   18  

        سنایی در غزل زهدیّه و قلندریّه  . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .. . . . .  . . . . .   18  

        پژوهش های انجام شده در مورد سنایی و آثارش. .  . .. . . . . . . . . . . . . . . .   19  

فصل سوم : معرّفی غزل  . . . . .. . . . .  . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . 22

غزل در لغت . . . . .. . . .. . . . .  . . . . . . .. . . . . . . . .  . . . . . . . 22

        غزل در اصطلاح . . . . .. . . . . .  . . .. . . . . .  . . . . . . . 22

       غزل نام قالب یا مفهوم آن  . . . .  . . .  . . . . . . . . . . .  . . . . . . . 23

       حوزه ی غزل  . . . . .. . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .  . . .. . . .  . . . 23

        مضامین غزل . . . . .. . . . . .  . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 23

        زبان غزل . . .. . . . .. . . . . .  . . . . . . . . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 24

         منشأ غزل. . .. . . . .. . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 24

        غزل در تاریخ ادبیّات   . . . .  . . . . . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 25

        اقسام اصلی غزلیّات فارسی . . . . . . . . . . .  ..  .. . .. . . . . . . 25

         دوره های مختلف غزل . . . .. . . . .  . . . .  ..  . . .. . . . . . . 25

        سیر غزل  . . .. . . . .. . . . . .  . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 26

فصل چهارم : موسیقی شعر. ... . . .  . . . . . . .   . . .. . . . . . . 31

         شعر ، رستاخیز کلمات . . .  . . . . . . . . . . . .  . . . .  ..  . . .. . . . . . . 31

         موسیقی  . . .. . . . .. . . . . .  . . . . . . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 32

         پیوند شعر و موسیقی  . . . .  . . . . . . . . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 33

         انواع موسیقی شعر  .  . . . .  . . . . . . . . . ..  . . .. . . . . . . 33

         عروض .  . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .  ..  . . .. . . . . . . 33

         بیت  . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... .  . .  ..  . . .. . . . . . . 34

        مصراع  . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . .  ..  . . .. . . . . . . 34

         واج  .. . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . ..  . . .. . . . . . . 34

         هجا  .. . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . 35

ارکان.. . . . . . .  . . . . . . . . . .  .. . . . . . . 35

سالم و مزاحف   . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 36

       مثمّن و مسدّس و مربّع. . . . .   . . . . . . ... . . . . . . . .  .. . . . . . . 36

       عروض و ضرب ( عجز ) ، صدر و ابتدا. . . . . . . . ... . . . . 37

        تقطیع     . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . .  ..  . . .. . . . . . . 37

     مراحل تعیین وزن یک شعر فارسی   . . .. .. . . . . . . 38

بحر  . . . . . . . . . . . ..  . . . . . . . .. . . . . . 39

        شش دایره ی مشهور بحر های عروضی . . . . . . . . . . . .. . . . . . 40  

        ذوبحرین. . . .. . . . . ..  . . . ... . . . . . 41

     وزن     . . .. . . . . ..  . . . . . . . . . . . .. . . . .  . 41

        تأثیرات وزن  . . . ..  . . . . . . . .  . . . .  . 43

    عوامل مؤثّر بر چگونگی حالت وزن   . . . ... . . . . . .. . . . 44

    عوامل تغییر دهنده کیفیت موسیقی در اوزان . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .  . 45

        اوزان و مفاهیم   ..  . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . . . . . . .. . . . .  . 46

        اوزان نا مطبوع. . ..  . . . . . . . . . ... . . . .  . 48

        اوزن شفّاف و اوزان کدر   . .  . . . . . . . . ... . .. . . . .  . 49

        اوزان خیزابی و اوزان جویباری  . . . . . ... . .. . . . .  . 49

        اوزان دوری    . ..  . . . . . . . . . .  . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . .  . 49

        قافیه. . . . . ..  . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .. . . . .  . 50

        نقش های قافیه . . . . . . . . . . . . . . . .  . 51

        حروف قافیه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . .. . . . .  . 51

        حرکات قافیه.. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . .. . . . .  . 52

    عیوب قافیه  .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... .  . . . . . . .. . . . .  . 52

اصناف و انواع قافیه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

   حدود قافیه. . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . 53

        انواع قافیه ها از نظر جایگاه . . . . . . .. . ... .  .. . . . . . . . . 54

        انواع قافیه های هنری  . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 54

        قافیه های مردّف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

        ردیف . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . .  . . . . . . 55

       علّت توجّه ایرانیان به ردیف . . . . ... . . . . . . . 56

       عوامل مهم در پیدایش ردیف در شعر فارسی . . . . . . . . . . . ...  . . . 56

       سود های ردیف  . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . .. . . . . . . . . 57

       زیان های ردیف . . . . . . . . . . . . . . . . ... . .. .. . . . . . . . . . . 57

        ردیف بدون قافیه . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 57

        حاجب . . . . . . . .  .. . . . . . . . . . . . . . . ... . . . .. . . . . . . . . . . 58

فصل پنجم : موسیقی شعر در غزلیّات سنایی  . .. . . . . . . . . .. . . . . . 60

1-  رمل. . . .. . . . . . . .  .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

     1-1- رمل مثمّن محذوف  . . . . . . . ... . . . . .  . . . 60  

            1- 2-  رمل مثمّن مقصور  . . . . . . . . . ... . ...  . . .   . .. . 90  

                    1-3- رمل مثمّن مقصور عروض محذوف ضرب  . . . . . . .. .. . .  . 111  

    1-4- رمل مثمّن مخبون محذوف .. .. . . . . . . . . . . . . .  ..  . . . .. .. . 111  

    1- 5 - رمل مثمّن مخبون محذوف سالم صدر و ابتدا  . . . . . . .. . . . . . . . ..  .  . . ..  . 112  

              1- 6 - رمل مثمّن مخبون مقصور . .. .. . . . . . . . . .  . .  . .. . 115  

             1- 7 - رمل مثمّن مخبون مقصورعروض اصلم مسبّغ ضرب ..  . . . . . .. . 116    

             1- 8 - رمل مثمّن مخبون اصلم .  . .. .. . . . . . .  . . .. . . . . . . . . .. . . . .. . 117  

     1-9 - رمل مسدّس محذوف . .. . .. .. . . . . . . . . .. . . . ..  .. . . . .. . 118  

     1- 10 - رمل مسدّس مقصور  .. .. . .. .. . . . . . . .  . . . .. . 127  

       1- 11 - رمل مسدّس مخبون محذوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 133  

       1- 12 - رمل مسدّس مخبون اصلم مسبّغ عروض مقصور ضرب.  . . . . . . . . . .. . 134  

2- هزج .. .. . .. .. . . . . . . . . .   . .  . .. . . . .. .135

                    2-1 -هزج مثمّن سالم.. . . . . . . . .. . .. . . . .. .135

2- 2- هزج مثمّن مسبّغ . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..  . . .146

              2- 3- هزج مثمّن اخرب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..  .. . . . . .147

    2- 4- هزج مثمّن مکفوف مقصور. . .. . .. . .. . . 152

    2- 5 - هزج مثمّن اخرب محذوف. . . . . . . . .. .. . . . 153 

    2- 6- هزج مثمّن اخرب مقصور  . . . . . . . . . . . . .. . .. 154 

    2- 7- هزج مثمّن اخرب مکفوف محذوف   . . . . . . . . .  . . . . .. 154   

    2- 8 - هزج مثمّن اخرب مکفوف مقصور  . . . . .  . . . . . .. 166  

    2- 9 - هزج مسدّس محذوف  . . . . . . . . . . .  . . . . . . ..  ... . . .. 173 

    2- 10- هزج مسدّس مقصور  . . . . . . . . . . . . . .  . .. . . .. 178 

    2- 11- هزج مسدّس اخرب مقبوض صحیح عروض و ضرب . . . . . . ..  . . . .. . . .. 180   

    2- 12 - هزج مسدّس اخرب مقبوض محذوف . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. .. . . .. 182   

            2- 13 - هزج مسدّس اخرب مقبوض مقصور  . . . . . . ...   .. . .  .  193   

3- خفیف ... . .. .. . ..  . . . .. . . . ..05 2

    3- 1- خفیف مسدّس مخبون. . . .  . ..  . . .. . ..05 2

    3- 2- خفیف مسدّس مخبون محذوف. . . . . . .  . . .. . .05 2 

    3-3- خفیف مسدّس مخبون مقصور   . . . . . . . . .  . . . .09 2 

    3- 4 - خفیف مسدّس مخبون اصلم . .  . . . . . . . . .  . .11 2 

    3- 5- خفیف مسدّس مخبون اصلم مسبّغ. . . . . .. . . . . 216 

4- مضارع... . .. .. . . .. . . ..  . . . .. .. . . ..  223

4- 1- مضارع مثمّن اخرب  .. . . ... .. .. 223  

    4-2- مضارع مثمّن اخرب مکفوف محذوف.  . .. ..227  

    4- 3- مضارع مثمّن اخرب مکفوف مقصور  .  . . . .  .. ..230  

5- منسرح... . .. ... . . . . . . ..  .  . . .. . . . ..  235

5- 1- منسرح مثمّن مطوی مکشوف. . . . .  ..   235 

    5- 2- منسرح مثمّن مطوی مجدوع  .. . . . . . ..  238

    5- 3- منسرح مثمّن مطوی موقوف .. . . . . . . . . . .. ..  238  

                     5- 4- منسرح مثمّن مطوی منحور .. . . . . . ..  241  

6- رجز. . . . . . . .. . . .. . 242    

6- 1- رجز مثمّن سالم . . . .. . . .  . .. .. ...  242  

6- 2- رجز مثمّن مذال . . . .. . . . .  . ...   ..  244      

6- 3- رجز مثمّن سالم عروض مذال ضرب . . . . . ...   ..  248      

6- 4- رجز مثمّن مطوی احذّ مقصور  . . . . . .  .. ..  248      

7- مجتث . . . . . .. . . .  . .  250  

7-1 - مجتث مثمّن مخبون ..  . . . . .. .. .. ..  250   

7-2 - مجتث مثمّن مخبون اصلم . . . . . . ...  250      

7-3- مجتث مثمّن مخبون محذوف. . . . . . . .. ..  251   

7- 4- مجتث مثمّن مخبون مقصور. . . . . . . . . . . . . . .. .. .  252       

7- 5- مجتث مثمّن مخبون اصلم مسبّغ . . . ..  253    

8- سریع . . . . . ..  . .   255     

8- 1 - سریع مسدّس مطوی مکشوف  . .  255    

8- 2- سریع مسدّس مطوی موقوف  . . . . . . ..  256    

9- متقارب   . . . .. . . . . . .. ..  . . 259  

9-1 متقارب مثمّن سالم   . . . . . . .  . 259  

9- 2 - متقارب مثمّن محذوف . . . .. . . . . .  260     

فصل ششم : نتیجه گیری . . . . .. . . . .  ..  262     

            جدول بحر ها و اوزان کاربردی در غزلیّات . . . ..  264     

             نمودارستونی بحرها  . . . . .. .  269     

             نمودار دایره ای درصد بحرها. . . . . . .  270       

            نمودار ستونی انواع ردیف ها . . . . . 271       

            نمودار دایره ای درصد غزل های مردّف و بدون ردیف  . .  273       

            نمودار ستونی حدود قافیه ها . .. . . . . . .  274       

            نمودار دایره ای درصد حدود قافیه ها . . ..  275       

            نمودار ستونی زحافات . . . . . . . .  276       

            نمودار دایره ای درصد زحافات . . . . . . 277       

            نمودار دایره ای درصد قافیه های مقیّد و مطلق . . .  278                   

نمودار دایره ای درصد اوزان سالم و ناسالم . .... .   279                   

نمودار ستونی موسیقی درونی. . . .. . .  280        

            نمودار ستونی موسیقی معنوی. . . .. .  281        

منابع و مآخذ . . .. . . . .  282       

        چکیده ی انگلیسی . . . . ..  287    

شامل 464 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.