ای مومنان :غذاهای پاکیزه ای که خدا بر شما حلال کرده است حرام نکنید و از حدود (احکام خدا) تجاوز ننماییدزیرا خداوند متجاوزان را دوست ندارد.
از نعمتهای حلال و پاکیزه ای که خدا به شما روزی داده است بخورید و از مخالفت خدایی که به او ایمان دارید بپرهیزید
از آنچه خدا روزی شما قرار داده است ،حلال و پاکیزه بخورید.
یکی از شاخص های اساسی تو سعه در دنیای امروز افزایش متوسط عمر یا
امید به زندگی جمعیت یک کشور است.این شاخص مهم و اساسی علاوه بر بهداشت ،رفاه،درآمدو...تابع عوامل اساسی دیگر از جمله تنوع غذایی و سلام فرآورده غذایی مورد مصرف جامعه است که این مهم نه تنها از حیث کمی و کیفی بلکه از حیث الگوی مصرف مواد غذایی نیز حائز اهمیت می باشد که در چارچوب برنامه امنیت غذای باید رعایت گردد.مقوله سلامت غذایی یکی از مهمترین عواملی است که بویژه د رکشورهای جهان سوم با مصرف بی رویه انواع علف کشها ،سموم آفتکش ،قارچ کش،مواد گندزدا،هورمونها ،کودها ی شیمیایی و فاضلاب شهری بشدت مورد تهدید قرار گرفته اند و متاسفانه با ایجاد و تشدید انواع بیماریها و امراض علاوه برافزایش آلودگیهای زیست محیطی یکی از عوامل مهم مرگ و میر و کاهش متوسط عمر جمعیت انسانی در این کشورها محسوب می گردد.یکی از مهمترین چالشهای پیش روی جامعه از جمله کشور ایران مسئله امنیت و سلامت غذا است.مخاطرات و بحران های حاصل از مصرف بی رویه و نادرست از فناوری و نهاده های شیمیایی در بخش کشاورزی که بعنوان انقلاب سبز طی دهه 1960 شناخته می شود اگرچه موجبات افزایش تولید د رواحد سطح را فراهم نمود ولی در حاضرمشکلات بسیار جدی از لحاظ کمیت و کیفیت در فرآیند تولید محصولات کشاورزی را باعث شده است.
اگر چه وسعت و اندازه بازار محصولات غذایی حلال در جهان غیر قابل انکار است اما ارزش گذاری آن دشوار است. اما هم اکنون تجارت مواد غذایی حلال به 150 میلیارد دلار در سال رسیده است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2010 به 500 میلیارد دلار و در سال 2020 به رقم 850 میلیارد دلار برسد. با این وجود تخمین های متفاوتی از اندازه این بازار در جهان ارائه شده است که دامنه 500 میلیارد دلار تا 2 تریلیون دلار را پوشش می دهد. بازار غذای حلال در جهان در استانه توسعه و گسترش اساسی است بطوریکه بازار تضمین شده و پایداری را برای این نوع محصولات در آینده نوید می دهد. با در نظر گرفتن اینکه کل بازار غذای حلال در جهان 12 درصد تجارت جهانی محصولات غذایی کشاورزی را به خود اختصاص می دهد فرصت رشد و توسعه صنایع غذایی بیش از پیش تقویت خواهد شد. بسیاری از گزارشات مربوط به غذای حلال هم اکنون در جهان متوجه گوشت و فراورده های گوشتی است اما در واقع محصولاتی که تحت بر چسب محصول حلال هم اکنون در بازار های جهانی به فروش می رسد علاوه بر محصولات غذایی بسیار ی از مواد غیر خوراکی همچون مواد آرایشی را نیز شامل می شود. برای مثال الصاق برچسب مارک حلال به محصولاتی همچون انواع سس، آب معدنی، چای، قهوه و آب میوه را نیز شامل می شود.
نخست وزیر مالزی اخیرا خواستارآن شد که علامت غذای حلال نه صرفا به دلیل شرعی آن بلکه به دلیل یکی از شیوه های مثبت در رژیم غذایی همه مردم به رسمیت شناخته شود و از حمایت های حقوقی برخوردار گردد.خانم لاراحسین مدیر عامل یکی از موسسات دولتی مالزی و ذیر ربط در موضوع
می گوید که کشورمالزی در صدد برپا کردن ساز و کار لازم جهت نهادیه کردن چنین عملیاتی به عنوان شیوه ای صحیح در زندگی غذایی مردم لازم جهت نهادینه کردن چنین عملیاتی بعنوان شیوه ای صحیح در زندگی غذایی مردم است .وی معتقد است چنین اقدامی به ترویج استفاده از غذای حلال در سراسرجهان خواهد انجامیدلذا مالزی بعنوان کشور پیشگاهی که بهترین رویه را در تولید و توزیع چنین مواد غذایی عهده دار بوده و از اقتدار لازم در صدور گواهی و مراقبت ازآن برخوردار است مطرح خواهد شد.چالش اصلی در این راستا مطمئنا تفهیم مصرف کنندگان جهانی نسبت به اهمیت موضوع و جلب اطمینان جهانی نسبت به کاربرد چنین علائمی توام با نام مالزی بر روی محصولات غذایی است تا بدین ترتیب مالزی بعنوان کشوری ذیصلاح در صدور چنین گواهی های مطرح گردد.
با گسترش و مورد توجه قرار گرفتن بازار جهانی غذای حلال شرکت " الاسلامی " اعلام کرده است که سرمایه گذاری مشترکی را با شرکت خدمات غذائی در بریتانیا ایجاد کرده است . شرکت یاد شده قبلا شرکت فرآوری گوشت حلال را در منچستر انگلستان ایجاد کرده که انتظار می رود از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کند. شرکت یاد شده ظرفیت 600 تن گوشت حلال را در ماه خواهد داشت و درصدد تسخیر بازار کشورهای اروپائی است. در این گروه مالزی خود را آماده کرده است که در جایگاه مرکز بین المللی برای محصولات غذایی حلال قرار گیرد و دولت مالزی در این راستا گام های بلندی را از جمله تاسیس مرکز توسعه غذاهای حلال برداشته است . سنگاپور نیز به عنوان رقیب مالزی اقداماتی را بویژه در عرصه تبلیغات برداشته است. تایلند نیز به عنوان بازیگر مهم دیگری در این عرصه خود را به عنوان مرکز برگزیده علوم و تحقیقات غذاهای حلال شناسانده است.
بر اساس مطالعات انجام شده عواملی که اخیرا به گسترش بازار محصولات غذایی حلال انجامیده است عبارتند از:
رشد سریع جمعیت مسلمانان جهان
افزایش درآمد طبقات اجتمایی و اختصاص هزینه بیشتر به خرید محصولات غذایی بویژه محصولات غذایی حلال
افزایش تقاضای جهانی برای غذاهای سالم تر و با کیفیت تر فارغ از ارتباط منشاء اعتقادی آن و سالم بودن غذاهای حلال فی ذاته
افزایش تقاضا برای تنوع بیشتر در محصولات غذایی
ورود تقلب در بازار عرضه محصولات با علامت حلال و تقاضای گسترده برای دسترسی به غذاهای حلال واقعی.
شامل 24 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت نقش وبررسی گوشت حلال در بازار جهانی