معرفی :
اقدام پژوهی چگونه توانستم هویت ملی-اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس مطالعات اجتماعی تقویت کنم؟
– بصورت ورد و قابل ویرایش
– تعداد صفحات ۲4 صفحه
چکیده
متاسفانه کتب تاریخ ما بدون توجه به نیاز روز دانش آموزان ومسائل موجود در جامعه ی ایرانی تالیف شده و صرفا به شیوه ی نقل حوادث تاریخی پرداخته ودانش آموزان هم به حفظ آن ها می پردازند بدون این که تحلیلی وتفسیری انجام گیرد و به رفع مشکلات فعلی ما بپردازد. برای حل این مشکل تصمیم گرفتم دانش آموزانم را با تحلیل وتفسیر آثار تاریخی که چقدر درخودباوری وهویت ما اهمیت دارند آشنا سازم . آثار مورد مطالعه ی ما منشور حقوق بشر کورش بوده ودانش آموزان از آن ومسئله ی حقوق بشر اطلاعاتی نداشتند . برای اجرای تدریسم چند فعالیت به دانش آموزانم داده بودم تا درزمان تدریس اکثر کارها با مشارکت فردی و گروهی آنان اجرا شود پس از تهیه ی موارد خواسته شده در جلسه ی بعدی با استفاده از روش های گوناگون تدریس (ایفای نقش و اجرای نمایش نامه و پژوهش آموزی وپرسش وپاسخ وسخنرانی )پیرامون تاسیس حکومت هخامنشی و زندگی کورش وتحلیل منشور حقوق بشر کورش و واژه ی ذوالقرنین در آیات قرآنی به تدریس پرداختیم . بدین ترتیب دانش آموزان با یکی ازهویت های ملی-اسلامی که کورش مرد خردمند وعدالت گستر تاریخ جهان می باشد آشنا نموده و همچنین دانش آموزان چگونگی تحلیل متون تاریخی وآثار آن را درک نموده بودند و به این نکته پی بردند که "تاریخ معم انسان هاست ." (امام خمینی (ره). مروری گذرا به سرگذشت تاریخی تمدنهای بزرگ بشری این حقیقت را آشکار می نماید که سرآغاز انحطاط و سقوط و انقراض این تمدن ها ، ازخودبیگانگی و وادادگی در برابر مهاجمین بوده است ! حال اگراز همین منظر، به محتوای کتب درسی تاریخ بنگریم ، نگاه ما بسیار متفاوت با آنچه که هم اکنون در این حوزه دنبال می شود ، خواهد بود و بهتر متوجه خواهیم شد که در کدام جهت گام برمی داریم . یکی ازهویت های مهم ملی-اسلامی-تاریخی تاریخ ما کورش موسس حکومت هخامنشی می باشد.کورش که درقرآن کریم تحت عنوان ذوالقرنین ذکرشده (علامه طباطبایی)برای ایجادصلح وآزادی اندیشه و دین ، منشورحقوق بشررا نوشته است درحالی که امروزه بحث حقوق بشر وشکنجه انسان ها وحمله به کشورهای ممالک اسلامی از مشکلات عمده ی جوامع متمدن بشری می باشد. برای مقابله با این تهاجمات احیای هویت های ملی-اسلامی ضروری است .
چگونه توانستم هویت ملی-اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس مطالعات اجتماعی تقویت کنم؟