تاریخچه آموزش و پرورش در ایران با ستان
تاریخچه آموزش و پرورش در ایران به دوره های باستانی و آریاییان نخستین می رسد.
آموزش و پرورش با ستان
در دوران هخامنشی ، آموزش رسمی ویژه روحانیان زرتشتی (موبدان) ، شاهزادگان و دولت مردان بود . اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود ، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانه زرتشت ، یعنی پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک اخلاق و مهارت های سودمند را به فرزندان خود آموزش می دادند . در آن زمان آتشکده ها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درس های مذهبی ، پزشکی ، ریاضی و اختر شناسی نیز درس می دادند .
در دوره ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت . اما هنوز هم آموزش به گروه خاص محدود می شد . در این دوره مهم ترین مرکز علمی و آموزشی دوران باستان ، دانشگاه جندی شاپور ، در شهر جندی شاپور دانشمندان ایرانی در کنار دانشمندان هندی ، یونانی و رومی به فعالیت علمی و بحث و گفت وگو مشغول بودند . وقتی مدرسه آتن در سال 529 میلادی بسته شد ، بسیاری از دانشمندان یونانی به جندی شاپور مهاجرت کردند . در زمان خسرو انوشیروان بیمارستانی در این شهر ساخته شد و آموزش طب ایرانی ، یونانی و هندی رونق گرفت .
در دوران قاجار جنگ های ایران و روس رخ داد که با شکست ایرانیان و از دست رفتن بخش های زیادی از ایران همراه بود . البته آن شکست دردناک باعث شد که دولت مردان دلسوز و فرهیختگان جامعه آن روز به علت شکست ایرانیان آگاه شوند که همانا بی خبری از دانش و فن آن روزگار بود . از این رو ، در سال 1231 هجری قمری ، 5 نفر دانشجو به انگلیس فرستاده شد ؛ نخستین چاپخانه سربی در سال 1227 هجری قمری در تبریز به کار افتاد ؛ نخستین روزنامه را میرزا صالح ، از دانشجویان فرستاده شده به انگلیس ، به نام کاغذ اخبار در سال 1253 هجری قمری منتشر کرد ؛ و نخستین مدرسه به شیوه امروزی با همت میرزا حسن خان رشدیه در سال 1254 هجری قمری در ارومیه و در سال بعد در تبریز کار خود را آغاز کرد .
دارالفنون مرکز آموزشی دانش و فن نوین بود که در سال 1231 هجری شمسی با تلاش میرزا تقی خان امیر کبیر در تهران بنیان گذاری شد . نخستین معلمان این مدرسه ، اروپایی و بیشتر اتریشی بودند . نخست صد نفر فراگیر از میان فرزندان اشراف و بزرگان دولتی برای تحصیل در آن انتخاب شدند که در رشته های نظامی ، پزشکی ، داروسازی ، معدن و مهندسی به تحصیل مشغول شدند . دارالفنون آزمایشگاه فیزیک ، شیمی و دارو سازی و کارخانه شیشه و بلور و شمع سازی و چاپ خانه داشت و فراگیران علاوه بر مطالعه نظری ، به فعالیت های علمی نیز می پرداختند . برای مثال ، مسیو کرشیش اتریشی ، که معلم توپخانه و ریاضی بود . به کمک دانش جویان خود دستگاه فرستنده تلگراف ساخت که آغازی برای گسترش ارتباط از راه دور در کشور بود .
براساس قانون اساسی ایران ، آموزش و پرورش برای همه کودکان و نوجوانان ایرانی تا دوره متوسطه رایگان است و دولت وظیفه دارد امکان تحصیل را برای همگان از طریق وزارت آموزش و پرورش فراهم سازد . نظام آموزشی ایران دارای دوره ابتدایی (پنج سال) دوره راهنمایی (سه سال) متوسطه (سه سال) و دوره پیش دانشگاهی است . علاقه مندان به کارهای علمی و فنی مهارت های لازم را در هنرستان و آموزشکده های کار و دانش می گذرانند .
تاریخچه سازمان آموزش و پرورش شهرمیامی
سازمان آموزش و پرورش میامی در مهر ماه سال 1363 به عنوان یکی از سازمان های آموزش و پرورش کشور معرفی شد . سازمان آموزش و پرورش در بخش ستاد با 5 معاونت به ترتیب معاونت برنامه ریزی توسعه ، معاونت پژوهشی ، معاونت آموزش متوسطه ، معاونت راهنمایی و ابتدایی ، معاونت پرورشی و تربیت بدنی ، دارای 3 مدیریت : نهضت سوادآموزی ، مدیریت استثنایی ، مدیریت مشارکت های مردمی . مشغول به آموزش و پرورش می باشند .
در قسمت معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت که گسترده ترین و پر مشغله ترین واحد مدیریتی به شمار می رود . که دارای 13 اداره (اداره ی امور مالی ، اداره تدارکات ، اداره کارگزینی ) مشغول پشتیبانی سایر معاونت ها از نظر تخصیص و تأمین هزینه ها را بر عهده دارد . در قسمت اداره امور مالی که بخش عمده فعالیت های مالی در آنجا انجام می شود . دارای کارشناس ، کارشناس مسئول رسیدگی ، کارشناس تنظیم حساب ها کارشناس اعتبارات ، کارشناس امور مالی ، و کارشناسان اموال و کارشناس دریافت ، که فعالیت های مربوط به امور مالی را انجام می دهند .
در ستاد مرکزی آموزش و پرورش توسط شخص ذیحساب که از نیروهای اداره امور اقتصاد و دارایی است . مسئول نظارت بر امورات مالی را به کمک کارشناسان رسیدگی ، کارشناسان تنظیم حساب ، کارشناسان اعتبارات ، کارشناسان دریافت و پرداخت انجام می دهند . در شهرستان ها روسای امور مالی شهرستان ها با مجوز ذیحساب سازمان ، عاملیت ذیحسابی آنجا را بر عهده دارد .
شرح وظایف سازمان آموزش و پرورش :
- تامین و تدارک نیازمندی های آموزش و پرورش امکان ، تجهیزات و امکانات دیگر آموزشی
- جذب و انتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت از طریق گزینش
- نظارت بر اداره امور آموزشکده های تحت پوشش
- همکاری با ادارات کل و ارگان ها و مؤسسات در سطح استان در موارد مشترک
- برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت و آموزشکده های علمی و فرهنگی
- استخدام آزاد از طریق آزمون بر حسب نیاز نواحی و مناطق به صورت موردی
- تهیه شیوه نامه های سازماندهی ، در دوره های تابستانی ، تقویم اجرایی و دستور العمل های ثبت نام
- اجرای دوره های ضمن خدمت مربیان کاردانش
- صدور احکام استخدامی ، حقوقی ، انتصاب ، ارتقاء ، مرخصی ، تشویقی ، محکومیت ، انتقال همترازی ، ماموریت ، باز خرید و بازنشستگی کارکنان
- توسعه رشته و تأمین مراکز فنی حرفه ای و کار و دانش و انحلال و جابجایی رشته های مراکز فنی حرفه ای و کارودانش
- توزیع هزینه سرانه بین واحدهای آموزشی در سطح استان
- توسعه و جلب مشارکت بخش غیر دولتی براساس ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با پرداخت هزینه سرانه
- واگذاری واحدهای آموزشی موجود به بخش غیر دولتی براساس ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با پرداخت یارانه
- تشکیل هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان در سطح استان طبق ضوابط مربوط
- نظارت بر انجام فعالیت های آموزشی ضمن خدمت کارکنان آموزشی و اداری در سطح استان و انجام امور به دانشجویان
-مقدمه ..................................................................................................................................
2- تاریخچه آموزش و پرورش در ایران باستان......................................................................... 1
3- شرح وظایف سازمان آموزش و پرورش.............................................................................. 3
4- کروکی محل کارآموزی.................................................................................................. 6
5- چارت سازمانی............................................................................................................... 7
فصل دوم
2-مبانی شبکه ..................................................................................................................... 9
2-1شبکه کامپیوتری ........................................................................................................... 9
2-2-رسانه انتقال................................................................................................................. 9
2-3- پروتکل .................................................................................................................... 9
2-4-توپولوژی شبکه .......................................................................................................... 9
2-5-تقسیم بندی شبکه از نظر وسعت جغرافیایی ..................................................................... 9
- 9................................................................................... 2-6-تقسیم بندی بر اساس نوع وظایف
2-7- تقسیم بندی شبکه ازنظر نحوه ارتباط با STATIN............................................................ 9
2-8- رسانه انتقال.............................................................................................................. 11
2-8-1-کابل UTP ......................................................................................................... 11
2-8-2- کابل کوکسیال.................................................................................................... 14
2-8-3-فیبر نوری............................................................................................................. 15
2-9-پروتکل ................................................................................................................... 17
2-9-1- اجزای پروتکل TCP/IP....................................................................................... 17
2-9-2پروتکل های موجود در لایه Network پروتکل TCP/IP.......................................... 17
2-9-3-پروتکل های موجود در لایه Application پروتکل TCP/IP................................... 18
2-9-4-مدل آدرس دهی IP............................................................................................. 20
2-9-5- Subnetting.................................................................................................... 20
2-9-6چگونگی آدرس های IP......................................................................................... 20
2-10-تقسیم بندی بر اساس توپولوژی................................................................................. 25
2-11 سیستم عامل شبکه:................................................................................................... 31
2-12 مراحل نصب شبکه:.................................................................................................. 32
2-12-1 نصب سخت افزاری:............................................................................................ 32
2-12-2-ارسال بسته های اطلاعاتی.................................................................................... 49
2-12-3-آگاهی از مقصد یک پیام.................................................................................... 52
2-12-4پروتکل ها........................................................................................................... 53
2-13 مراحل نصب نرم افزاری Windows 2000 Advance Server.............................. 56
2-13-1- تنظیمات شبکه در Windows 2000 Advanced server.............................. 62
2-13-2- تنظیمات Client در Windows 98 ............................................................... 54
2-13-2-1نصب کارت شبکه در Windows 98 :........................................................... 64
2-14- امنیت و مدیریت شبکه در Windows 2000 Advance server......................... 65
2-14-2- مزایای استفاده از Windows 2000................................................................. 66
2-15اشتراک منابع............................................................................................................ 67
2-15-1اشتراک فایل........................................................................................................ 69
2-15-2اشتراک چاپگر..................................................................................................... 72
2-15-3اشتراک خط اینترنت............................................................................................ 73
2-15-4- سرویس های Windows 2000 Advanced server..................................... 80
فصل سوم
گزارشات روزانه................................................................................................................. 83
گزارشات ماهانه ................................................................................................................ 85
- شامل 86 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود گزارش کارآموزی بخش کامپیوتر در اداره آموزش و پرورش میامی