دانلود مقاله کارآموزی کلینیک تخصصی کودکان
ت ص:29
فرمت:ورد
قابل ویرایش
شناخت موضوع
کودک موجودی کوچک است که مانند یک گل باید آن را پرورش داد.
مراحل زندگی کودک به 3 قسمت تقسیم می گردد 1- کودکی 2- نوجوانی 3- جوانی یا اینگونه میتوان گفت مرحله ناپیروی 2- مرحله دیگر پیروی 3- مرحله خودپیری
1- مرحله ناپیروی 2- مرحله دیگر پیروی 3- مرحله خودپیروی
پیاژه آغاز تولد تا دو سالگی را دوره ناپیروی نامیده است یعنی کودک تا این سنین که از آن تحت عنوان دوره حسی – حرکتی یاد می کند مراحل شش گانه رشد هوش را پشت سر میگذارد در این دوران کودک حالت تبعیت و پیروی از دیگران ندارد این امر بدان معناست که نباید از کودک در این دوره انتظار اطاعت و پیروی داشت البته تا یک سالگی دوره ناتوانی اوست و کمتر قادر است به انجام فعالیتی دست بزند ولی از یک تا دو سالگی هم نباید انتظار حرف شنوی و فرمانبرداری از کودک داشت کودک دوساله گویی لفظ آری را نمیدانست یعنی هر چه به او بگوئیم معمولاً می گوید نه لذا فرمان های والدین هم از این مقوله اند و به اجرا در نمی آیند.
مرحله دیگر پیروی و ارتباط آن با حرف شنوی ( از 2 تا 12 سالگی)
2- پیاژه مرحله 2 تا 12 سالگی را دوره دیگر پیروی می داند مراد آن است که کودک در این سنین به تبعیت از دیگران میپردازد پس از نظر او امکان حرف شنوی و فرمانبری کودکان از والدین و بزرگترها در این سنین وجود دارد کودک در این سنین دو مرحله اخلاق پیش قراردادی و مرحله لذت گرایی نسبی قرار دارد در مرحله اول که همان اخلاق پیش قراردادی است کودک می انگارد که مراجع قدرت قوانین ثابتی را وضع کردهاند که او باید بدون از آنها اطاعت کند در این مرحله توجه کودک به آن است که مقامات چه چیزی را اجازه می دهند یا تنبیه می کنند و آن چه باید مورد اطاعت قرار بگیرد همان چیزی است که بزرگترها مجاز دانسته یا به آن پاداش میدهند در مرحله دوم که لذت گرایی نسبی نام دارد کودکان قوانین را ک
دانلود مقاله کارآموزی کلینیک تخصصی کودکان