چکیده :
اندرکنش بین شمع و خاک یکی از مهمترین مباحث مهندسی ژئوتکنیک و علوم مرتبط با آن میباشد. محققین زیادی تاکنون به بررسی این موضوع پرداخته اند و جنبههای مختلف رفتار شمع ها را تحت اثر بارهای مختلف بررسی کردهاند. با توجه به افزایش استفاده از پی های عمیق (شمع ها) طی دهه اخیر در سطح کشور و گسترش بنادر شمالی و جنوبی کشور در سواحل ماسهای و خطر روانگرایی در اثر زلزله، در این مقاله ظرفیت باربری محوری پی های شمعی به صورت موردی بررسی میشود. با توجه به هزینه های بالای آزمایشات روی شمع، با استفاده از مدلسازی کامپیوتری، مدل مناسبی برای پیش بینی جابجایی شمع ها تحت اثر بارهای مختلف ارائه گردید. بدین منظور یک مدل دو بعدی شمع و خاک تولید و با استفاده از روش تفاضل محدود در نرمافزار Flac تحلیل گردید. قبل از آماده سازی مدل برای تحلیل شمع در خاک روانگرا در هنگام زلزله، لازم بود که مدل برای بار استاتیکی محوری ساخته و تحلیل گردد و نتایج با روشهای تئوریکی متداول تحلیل استاتیکی کنترل گردد. پس از کنترل صحت عملکرد برنامه، روانگرایی لایه خاک روانگرا بین دو لایه غیر روانگرا، بعد از اعمال زلزله، کنترل شد. در ادامه نیز به تحلیل شمع در خاک لایهای متشکل از روانگرا و غیر روانگرا پرداخته و ظرفیت باربری نوک و اصطکاکی جدار و کل شمع محاسبه شده و با حالت استاتیکی مقایسه میشود. در محاسبه ظرفیت باربری شمع، رفتار نیرو - نشست شمع مورد توجه قرار گرفته است و برای توزیع نیروی محوری در طول شمع از مکانیزم کاهش نیروی محوری در اثر فعال شدن مقاومت برشی خاک در اثر جابجایی شمع نسبت به خاک اطراف و انتقال بار از شمع به خاک استفاده شده است.
کلید واژه: شمع، روانگرایی، ظرفیت باربری، تفاضل محدود، مدلسازی، نرمافزار Flac
دانلود پروژه بررسی ظرفیت باربری شمع در خاکهای متشکل از روانگرا و غیرروانگرا