فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه رشته علوم اجتماعی تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد (آیین ها و باورها و آداب و رسوم )

اختصاصی از فی لوو پایان نامه رشته علوم اجتماعی تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد (آیین ها و باورها و آداب و رسوم ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه رشته علوم اجتماعی تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد (آیین ها و باورها و آداب و رسوم )


پایان نامه رشته علوم اجتماعی تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد (آیین ها و باورها و آداب و رسوم )

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 160 صفحه می باشد.

 

فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
چکیده۲
مقدمه ۳
۱-۱بیان مسئله ۴
۱-۲اهمیت پژوهش۵
۱-۳اهداف پژوهش ۶
۱-۴سوالات پژوهش ۸
۱-۵تعریف مفاهیم۸
۱-۶تعریف رسانه هاو انواع رسانه ها ۹
۱-۷مقایسه رسانه های ارتباط جمعی بایکدیگر در ارتباط با مخاطبان ۱۰
۱-۸تعاریف مختلف ازرسانه های آموزشی توسط دانشمندان ۱۰
۱-۹رسانه های ارتباط جمعی وجامعه۱۱
۱-۱۰رسانه های ارتباط جمعی و قشر بندی اجتماعی و توسعه فرهنگی۱۲
۱-۱۱توزیع رسانه های ارتباط جمعی در جهان۱۴
۱-۱۲رسانه های ارتباط جمعی۱۵
۱-۱۳انواع رسانه های ارتباط جمعی به روش دیگر۱۵
۱-۱۴ارتباط جمعی یا عمومی۱۵
فصل دوم:
۲-۱تاریخچه رسانه ها۱۸
۲-۲پیدایش سینما،رادیو و تلویزیون۲۰
۲-۳تاریخچه پیدایش روزنامه ها۲۷
۲-۴سینما ،پیدایی و نظور آن۳۴
۲-۵تئاتر و مخاطبان۳۷
۲-۶تئاتر در شرق۳۸
۲-۷تئاتر در قبل از اسلام۳۹
۲-۸تئاتر پس از اسلام۴۰
۲-۹پژوهش در ارتباطات۴۵
۲-۱۰صدا و سیما و تعلیم و تربیت۵۷
۲-۱۱نقش رسانه های ملی در کشور های همسایه ایران۵۹
۲-۱۲نقش رسانه های غرب در تعلیم و تربیت۶۱
۲-۱۳نقش رسانه های ملی در جهان۶۴
۲-۱۴خلاصه ای از رسانه های آموزشی در ایران و جهان۶۵
۲-۱۵تئوریهای وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها۶۶
۲-۱۶مکتب مارکسیسم کلاسیک۶۷
۲-۱۷نظریه ی اقتصاد سیاسی رسانه ها۶۷
۲-۱۸مطالعات فرهنگی توده۶۸
۲-۱۹مکتب فرانکفورت۶۹
۲-۲۰نظریه های مربوط به مخاطبان رسانه ها:نظریه ی استحکام۶۹
۲-۲۱نظریه ی دو مرحله ای رسانه ها۷۰
۲-۲۲نظریه ی تزریقی رسانه ها۷۰
۲-۲۳نظریه ی برجسته سازی رسانه ها۷۰
۲-۲۴نظریه ی نیاز جویی رسانه ها۷۰
۲-۲۵نظریه ی وابستگی مخاطبان ۷۱
۲-۲۶نظریه ی موزاییکی رسانه ها۷۱
۲-۲۷نظریه ی سیستمی۷۱
۲-۲۸دیدگاههای پیشگامان رسانه ها ۷۴
۲-۲۹دیدگاه دیویدرایز من۷۵
۲-۳۰دیدگاه مارشال مک لوهان۷۶
۲-۳۱وظایف رسانه ها۷۶
۲-۳۲نقش تفریحی رسانه ها۷۷
۲-۳۳نقش های خبری رسانه ها۷۷
۲-۳۴نقش های همگن سازی رسانه ها۷۸
۲-۳۵نقش آگاه سازی رسانه ها ۷۸
۲-۳۶نقش تعلق اجتماعی رسانه ها۷۸
۲-۳۷دیدگاه های افراطی رسانه ها۷۹
فصل سوم : روش تحقیق
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱تلویزیون۸۴
۴-۲یونسکو و رادیو و تلویزیون۸۵
۴-۳نقش رادیو و تلویزیون در آموزش۸۶
۴-۴تاثیر تلویزیون بر خانواده ۸۷
۴-۵استفاده از تلویزیون در آموزش و پرورش۸۸
۴-۶نقش آموزشی تلویزیون۸۹
۴-۷تحقیق یک ایرانی درباره رادیو و تلویزیون و نقش تربیتی آن ها۹۱
۴-۸اینترنت(ویژگی ها ، کارکردها،مزایا)۹۲
۴-۹معایب اینترنت۹۴
۴-۱۰موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در شبکه اینترنت۹۴
۴-۱۱نقش اینترنت در تعلیم و تربیت۹۵
۴-۱۲نقش اینترنت در دنیای نوجوانان۹۸
۴-۱۳نقش تلفن همراه در تعلیم و تربیت۱۰۱
۴-۱۴تلفن همراه در مدارس ایران۱۰۱
۴-۱۵فرهنگ سازی استفاده از تلفن همراه توسط آموزش و
پرورش۱۰۳
۴-۱۶یادگیری از طریق تلفن همراه۱۰۶
۴-۱۷رویکرد های یادگیری مبتنی بر تلفن همراه۱۰۷
۴-۱۸منظور از یادگیری تلفن همراه چیست؟۱۰۸
۴-۱۹از تلفن همراه چه چیزی میتوانیم یاد بگیریم؟۱۰۸
۴-۲۰برخی مزیت ها و محدودیت ها ی یادگیری تلفن همراه۱۰۹
۴-۲۱نتیجه گیری دربا ره تلفن همراه۱۰۹
۴-۲۲ماهواره چیست؟۱۱۱
۴-۲۳نحوه کار ماهواره ارتباطی۱۱۱
۴-۲۴تاریخچه ، مزایا و معایب ماهواره۱۱۴
۴-۲۵موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در استفاده از ماهواره۱۱۵
۴-۲۶آموزش از طریق ماهواره و تجربه های جهانی۱۱۸
۴-۲۷توانایی کاربردآموزش از طریق ماهواره در کشور چین۱۱۹
۴-۲۸سینما و تئاتر و نقش تربیتی آن ها۱۱۹
۴-۲۹سینما و تلویزیون۱۲۰
۴-۳۰سینما و تلویزیون دو پدیده متمایز۱۲۱
۴-۳۱سینما و تلویزیون در برابر یکدیگر(رقابت درونی)۱۲۱
۴-۳۲نقش تربیتی سینما۱۲۲
۴-۳۳مذهب و سینما۱۲۴
فصل پنجم
۵-۱نتیجه گیری۱۲۶
۵-۲ پیشنهادات۱۲۹
۵-۳محدودیت های پژوهش۱۲۹
۵-۴ خلاصه۱۲۹
۵-۵منابع و ماخذ۱۳۸
چکیده به زبان لاتین۱۴۱

 

مقدمه:

آیین ها و باورهای عوام از نوع معیشت انسان برخاسته است و از گذشته های دور سینه به سینه و نسل به نسل به امروز رسیده و همچنان در بین مردم جاری و ساری است.این اشکال فرهنگ غیر مادی از سوی مردم با تغییر در احوال اجتماع و محیط تغییر شکل داده و باز زایی می شوند  در نهایت احساس هویت ملی را برای جامعه به ارمغان می آورند.در این بین برخی از این آیین ها و باورها در حوزه ی دین قرار دارند ,حوزه ای که جزء جدایی ناپذیر هر فرهنگی است و در فرهنگ مادی و غیر مادی ظهور یافته و با نظام های مختلف زندگی بشری مانند نظام خانواده , ازدواج و... تعامل دارد و می توان آن را گسترده ترین نهاد زندگی بشری دانست.

باور داشتهای مذهبی از ارکان هر دینی هستند و در هرجامعه ای بیانگر حقایق معینی که همه افراد آن جامعه صادقانه به آنها معتقدند.

 در فرهنگ ایرانی قبل از اسلام و در دیانت زرتشت پیامبر باستانی ایرانیان دستوراتی برای یاد کردن روح در گذشتگان مقرر شده است و این احترام به مردگان در خاطره ی قومی مردمان این سرزمین به یادگار باقی مانده است.  بعد از ورود اسلام و با توجه به همجواری ایران و موطن اصلی اسلام یعی کشورهای عربستان و عراق فعلی عده ی قابل توجه ای از نوادگان پیامبر اکرم (ص) که از جور حاکمان زمان خود به ستوه آمده بودند به این دیار سفر کرده و در نقاط مختلف پراکنده شده اند و حضور آنان در بین مردم باعث شد که خیلی زود با این امام زادگان انس بگیرند و پس از رحلت ایشان نیز نام و یادشان را گرامی دارند و ارواح آنان را واسط بین خود و خداوند برای کسب حاجاتشان قرار دهند.

لرستان پیشینه ای فراتاریخ دارد ، آثار مادی و معنوی این سرزمین، نمودگار این دیرینگی شکوهمند است. در این سزمین مفرغ و بلوط نیز تعداد زیادی از امام زادگان آرمیده اند و حتی در مواردی محل اقامت آن بزرگواران را که مدتی در آنجا می زیسته اند به شکل بقعه ساخته اند و مورد تکریم قرار می دهند و آیین ها و باورهای خاصی را در ارتباط با آنها دارند.

 این پژوهش شامل پنج فصل می باشد و تعداد پنج امام زاده موجود در شهرستان خرم آباد  مورد بررسی قرار گرفته  و سعی بر این بوده تا سر حد امکان به دیده ها و شنیده ها بسنده شود و از هر نوع قضاوت ارزشی پرهیز شود.باید توجه داشت که در این پژوهش ما  به صدق و کذب گزاره‌های دینی، ‏باورهای فرهنگی و به درست وغلط بودن ‏اعتقادات فرهنگی جامعه مورد مطالعه نمی پردازیم.

فصل اول شامل طرح تحقیق است که در آن اهداف, انگیزه ها,ضرورت, پرسشها , پیشینه و روش  تحقیق ذکر شده  است .

در فصل دوم بررسی اجمالی از جامعه ی مورد نظر صورت گرفته که شامل شناخت شهرستان خرم آباد از منظر جغرافیایی و آثار باستانی و تاریخی است.

در فصل سوم تعاریف و نقطه نظرات اندیشمندان انسان شناسی و جامعه شناسی درباره ی بنیان های ادیان ابتدایی و تعریف دین بیان شده و از نظریات کارکردگرایی و انسان شناسی نمادین و تفسیری به منظور تحلیل آیین ها و باورهای مذهبی استفاده شده است.

فصل چهارم به شناخت امام زاده های شهرستان خرم آباد از منظر  تاریخی, شجره شناسی, مکان جغرافیایی و معماری حرم آنها و نیزآیین ها و باورهایی که در باره هریک از آنها در بین مردم منطقه از گذشته ها تا کنون وجود داشته اختصاص دارد.

 نهاﻳﺘ در فصل پنجم به تجزیه و تحلیل مردم شناختی یافته های پژوهش پرداخته شده است.

بی شک این پژوهش نیز به نوبه ی خود دارای کاستی هایی است که امید است با راهنمایی اساتید فرزانه مرتفع گردد.

 

1-1 اهداف پژوهش:

به طور کلی می توان اهداف این پژوهش را به دو گروه کلی و جزئی تقسیم کرد.

هدف کلی: تحلیل مردم شناختی امام زاده های شهرستان خرم آباد (آئین ها و باورها)

هدف جزئی:

۱.شناخت آداب و رسوم و باورهای مذهبی و عامیانه مردم ساکن در این منطقه

٢.شناخت و بررسی تاثیرات باورهای مذهبی بر فرهنگ و زندگی آنان

۳.شناخت انگیزه های زیارت

 

1-2روش پژوهش:

نظر به این که این مطالعه بر اساس الگوی مطالعاتی مردم شناسی انجام می شود و موضوع مربوط به محل های خاصی یعنی امام زاده ها می باشد سعی شده است از روش مشاهده مستقیم مشارکتی که روشی ژرفانگر است استفاده شودو چرا که "مردم نگاری عمقی مبتنی بر ملاحظه دقیق و عمیق یک قبیله است که باید در عین حال کامل و جامع بوده و هیچ داده ای را از یاد نبرد."(عسگری خانقاه 1373 ص 88).  می توان گفت این شیوه بهترین روش برای مطالعه جامعه ی مورد تحقیق است.

علاوه بر این روش از روش کتابخانه ای و بررسی اسنادی و نیز مصاحبه به روش باز استفاده شده است

1-3 ابزارهای پژوهش:

در این پژوهش از ابزارهایی همچون دوربین عکاسی و فیلمبرداری و ضبط صوت نیز استفاده شده است.

 

 

1-4 پیشینه ی پژوهش:

در مورد موضوع مورد تحقیق پژوهش های در باب برخی از امامزاده ها در شهر مختلف ایران انجام شده که عبارتند از :

۱.هلیا بهرامی در پایان نامه کارشناسی خود تحت عنوان "تفسیر معنا شناختی زیارت امام زاد ها در عقاید مردم(مطالعه موردی امام زاد عینعلی و زینعلی)"به راهنمایی دکتر امیلیا نرسسیانس که در سال ١۳٨۶ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به این نتیجه رسیده است که آستان امام زادگان به عنوان یک نهاد معنوی-فرهنگی یک نهاد واسطه ای رفتارها آداب رسمها و نیز تابوهای ویژه ای را ایجاد می کند و با ایجاد یک فضای خاص قدسی زمان قدسی و کنشهای مخصوص را از جانب زائرین به همراه دارد.این ارتباط قدسی میان فضا و زائرین با یک انگیزه شخصی ایجاد می شود که از نیاز های متعارض کنشگران ناشی می شود.

٢.محمود رضائی صفر در پایان نامه ی خود در مقطع کارشناسی ارشد دردانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز  به راهنمائی جناب آقای دکتر فرجاد با نام       " تحلیل مردم شناختی گرایش مردم  به امام زاده ها و اماکن مقدس شهرستان زرن" علل فرهنگی گرایش مردم به امام زاده ها و اماکن مقدس را از دیدگاه مردم شناختی مورد بررسی قرار داده است و رفتن به این اماکن را از لحاظ روانی تامین کنند ینوعی احساس آرامش روحی در زائر می داند.

۳.رباب صادقی نژاد در پایان نامه کارشناسی به نام "باورها کنشهادر یک فضای قدسی(امام زاده صالح ابن موسی الکاظم ع )این طور بیان می کند که یک چنین مکان مقدسی شامل یک زمان خاص کنش خاص و فضای خاص خود است.آنچه تحت عنوان دین و مذهب از آن نام می بریم به ارتباط های معنوی معنا می دهد ارتباطی که بین کنشگر و فضا وجود دارد ارتباطی روحانی است.

۴.سارا پویا در پایان نامه ی کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با عنوان" بررسی باور های مردم شناختی امام زاده عبدالله و آمنه خاتون شهر اراک " از جمله کارکردهای باورها را کاهش از خود بیگاگی و رسیدن به اصل خویش می داند. به نظر او همان طور که روایت شده می توان به حبل الله دست یازید تا از گزند آفات در امان بود. از این رو گرایش به ائمه و توکل به خدا انسان را صبور می سازد و سبب می شود که با تائید باورها به خدا دل ببند.

۵.منصور یوسفی جولندان در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در دانشکد ه علوم اجتماعی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با راهنمایی جناب آقای دکتر عسگری خانقاه تحت عنوان "نقش زیارتگاه ها در زندگی اقوام تالش به این نتیجه رسیده است که ایجاد آرامش روحی و روانی برای انسان ویژگی خاصی را برای این بقاع متبرکه در نزد مردم رقم زده و پیوند ناگسستنی مردم با این اماکن مقدس روحیه ی دین مداری و امید واری را تقویت کرده است.

 ۶.سرور وخشوری در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در در دانشکده علوم اجتماعی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با راهنمائی جناب آقای دکتر سپهر با نام" بررسی اعتقادات و باورهای مذهبی شهرستان اردبیل"به این نتیجه رسیده است که انسانها به علت عدم شناخت از طبیعت و چگونگی برخورد با مشکلات زندگی در ابعاد مختلف نیاز به کسب آرامش روحی  و قدرت و انرژی لازم برای مبارزه تلاش دارد و در این راستا باورها به کمک او می شتابند.

 

1-5 ضرورت  پژوهش:

در زمینه تحلیل مردم شناختی امام زاده ها که از جمله اماکن مقدس در ایران هستند پژوهش هایی اندک انجام شده و بخصوص در شهرستان خرم آباد بنده  هیچ نوع پژوهشی را نیافتم که انجام شده باشد و با توجه به نقش تعیین کننده ی باورها و آیین های مذهبی در زندگی انسانها هرگونه مطالعه در این موارد می تواند راهگشا باشد و در شناخت کلی دین به منظور" بالا بردن فهم ما از نقش دین در جامعه تحلیل اهمیت  و تاثیر دین بر تاریخ بشری و شناخت جلوه های گوناگون دین و نیروهای اجتماعی تاثیر گذار و شکل دهنده آنهابه ما کمک کند.در هر صورت آنچه هست لزوم پرداخت به این مقوله ضرورتی انکار ناشیدنی است.

 

 

1-6 پرسشهای پژوهش:

١.چه نوع آیین هایی در این اماکن برگزار می شود و چه هدفی را دنبال می کند؟

٢.چه نوع باورهای نسبت به هریک از این امام زاده ها در بین مردم این منطقه وجود دارد؟

۳ .مردم چه چیز هایی را به عنوان نذی به امام زاده ها تقدیم می کنند؟

۴.چه روایاتی در بین مردم در باره این امام زاده ها حکایت می شود؟

۵. مردم چه باورهای درباره شفا بخشی این امام زاده ها دارند؟

۶.به غیر از ضریح امام زاده چه نمادهای مقدسی در ارتباط با امام زاده وجود دارد ؟

٧. چه نمادهای مذهبی (اشیاء و اعمال)در میدان تحقیق(امام زاده های شهرستان خرم آباد)دیده می شود و این نمادها از چه معنا بخشی برخوردار می باشند؟

٨. چه تفاوت هایی را می توان از گذشته تا به حال در آیین ها و باور مردم مشاهده کرد؟

۹. آیا می توان برای این آیین ها و باورها کارکرد هایی را قائل بود؟


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه رشته علوم اجتماعی تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد (آیین ها و باورها و آداب و رسوم )
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.