فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه

اختصاصی از فی لوو دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (احمدآباد) در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته است.
برنامهٔ ساخت این فرودگاه از پیش از انقلاب آغاز شده بود اما به دلایل مختلف ساخت آن با تأخیر مواجه شد. سرانجام در سال ۱۳۸۳ این فرودگاه رسماً آغاز به کار کرد و پروازهای آسیایی به این فرودگاه منتقل گردید

 

فرودگاه ۵/۱۳ هزار هکتاری

 

فرودگاه ۵/۱۳ هزار هکتاری موسوم به فرودگاه بین المللی امام خمینی، در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران بین آزادراه تهران- قم و تهران- ساوه بنا شده است.

 

به دلیل مسیر بسیار دور این فرودگاه از شهرهای مجاور، مقرر بود همزمان با افتتاح فرودگاه، شبکه مترو تا فرودگاه گسترش یابد. اما به دلیل نرسیدن این خط مترو، فرودگاه در شرایطی افتتاح می شود که مسافران برای رسیدن به شهرهای مجاور تنها قادر به استفاده از اتوبوس یا سواری های مستقر در فرودگاه هستند که با توجه به بعد مسافت قطعاً پرداخت هزینه های گزافی را از مسافران طلب می کنند. به عبارت دیگر، دسترسی به فرودگاه امام خود سفری گران قیمت خواهد بود که علاوه بر صرف هزینه بسیار، صرف زمان و حوصله بسیار را نیز می طلبد.

 

جالب آن که فرودگاه بین المللی جدید از نظر سیستم های زیربنایی نظیر فاضلاب، مخابرات و غیره به شبکه های اصلی هیچکدام از شهرهای اطراف متصل نیست و به صورت مستقل، ملزم به پرداخت و تأمین کلیه هزینه های انشعاب برق، آب، مخابرات، سوخت و گاز است...براساس سیاست های در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه نیز علاوه بر احداث فرودگاه به صورت مرحله ای (تناسب با اعتبارات و امکانات اجرایی)، ترغیب سازمان های بهره بردار برای احداث ساختمان های مورد نیاز و جذب مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری هر چه سریع تر منظور شده که به نظر برخی از مسئولان چندان توجیه پذیر نمی نماید.

 

تأسیسات و تجهیزات اولیه منظور شده در فرودگاه برای بهره برداری اولیه منظور شده، به تدریج بهره برداری از فاز اول برای جابه جای ۵/۴ میلیون مسافر و به روایتی ۵/۶ میلیون مسافر صورت می گیرد.ظرفیت نهایی فرودگاه امام نیز ظاهراً ۴۰ تا ۴۵ میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است. پیش بینی ۴۰ تا ۴۵ میلیون مسافر در سال (در صورت افتتاح کامل فرودگاه) زمانی کوچک به نظر می رسد که آن را با کشور کوچکی چون دبی مقایسه کنید.در این کشور برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ دستور احداث فرودگاه صادر می شود. یک سال بعد میدان اولیه فرودگاه شامل باندی به طول ۱۸۰۰ متر افتتاح شده و پذیرای ۱۰ هزار مسافر می گردد.ظرف مدت ۴۲ سال (تا سال ۲۰۰۲) ظرفیت فرودگاه به ۱۶ میلیون مسافر و در سال ۲۰۰۳ به ۱۸ میلیون مسافر می رسد. همچنین براساس برنامه دراز مدت این کشور ظرف ۷ سال آینده فرودگاه دبی پذیرای ۴۰ میلیون نفر در سال خواهد بود و تا سال ۲۰۱۸ این رقم به ۷۵ میلیون نفر بالغ می شود.
باند
تعریف عوامل میدان پرواز:
محوطه ای که هواپیما درآن تردد زمینی می کند، میدان پرواز نامیده می شود. درمیدان پروازعملیات بارگیری وباراندازی ازهواپیما،سواروپیاده شدن مسافران،سوخت گیری وآماده کردن هواپیما برای پرواز،تعمیرات و ...انجام می شود. همچنین کلیه ترددهای لازم برای دستیابی به امکانات زمینی برروی سطوح پروازی انجام می شود.

میدان پروازبه خاطرتنوع وظایف وکارکردهابه قسمت های مختلفی تقسیم می شودکه مهمترین اجزای آن عبارتندازباند پرواز، تاکسیروها (مسیرهای دسترسی) و اپرون ها (توقفگاه های)مسافری وباری.البته بسته به نوع فرودگاه،ابعادوتعدادعوامل فوق متغیر است.
باند :
اولین مصداقی که از سطوح پرواز یک فرودگاه درذهن مخاطب نقش می بندد،باند فرود هواپیما می باشد. باند پروازمحدوده ای مستطیل شکل درسطح فرودگاه است که نشست وبرخاست هواپیما برروی آن انجام می گیرد .
چگونگی استقرار، تعداد وتعیین جهت باندهای یک فرودگاه تحت تاثیرعوامل مختلفی ازقبیل توپوگرافی محل فرودگاه ومناطق اطراف،نحوه توزیع باد وشرایط جوی منطقه وهمین طورنوع ومیزان ترافیک هوایی فرودگاه وملزومات عملکردی هواپیمااست .
به طورکلی،ترکیب سیستم فرودگاه عبارت است ازتعدادوجهت باندهای پروازوتاکسیروهاومحل وموقعیت ترمینال نسبت به آنها. تعدادباندهای پروازدرفرودگاه بستگی به حجم ترافیک فرودگاه دارد.جهت باند نیزبه عواملی همچون امتداد وجهت حرکت بادغالب منطقه،ابعاد وشکل زمین ومحدودیت های فضای هوایی اطراف فرودگاه بستگی دارد. ساختمان ترمینال مسافری نیزباید درمحلی قرارگرفته باشد که امکان دسترسی آسان،سریع ومناسب به باندهارافراهم کند.
باندهای پروازوتاکسیروها باید به گونه ای طراحی شوند که:
- به صورت مناسب وبا درنظرگرفتن الگوی ترافیک هوایی،بین عملیات هواپیماهای مختلف،جداسازی وتفکیک ایجادکنند.
- تداخل وتاخیردرعملیات نشست وبرخاست وخزش را به حداقل برسانند.
- کوتاهترین مسافت ممکن را برای خزش هواپیماها از ترمینال به ابتدای باند تامین کنند.
- تعداد کافی تاکسیوی خروجی راتامین کنند؛به طوری که هواپیمای فرودآمده برروی باند بتواند هرچه سریعترازباند خارج شود وازکوتاهترین مسیربه محوطه ترمینال منتقل شود.
درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تمامی استانداردهای بین المللی جهت ساخت باند و تاکسیروها وسایرقسمت های مرتبط رعایت گردیده است.
درطرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ودرفازاول، باند شمالی فرودگاه ساخته شده است .
مشخصات این باند درجدول زیربیان شده ا ست :
کد باند 11-L-29R
طول 4200M
عرض 45M
عرض شانه ها درهرطرف 10/5M
حدا کثر شیب عرض باند 1درصد
جنس روسازی باند آسفالتی به ضخامت 53 سانتی مترمی باشد که در8لایه آسفالت ریخته شده است . دوسرباند ازهرطرف به طول 450 متربتن ریزی شده است. این نحوه آسفالت ریزی به این دلیل است که دوسرابتدایی وانتهایی باند بیشترازسایرنقاط تحت تاثیر فشارنشست وبرخاست هواپیما قرارمی گیرند وبایدازاستحکام بیشتری برخوردارباشند.
درمنطقه سطوح پروازی2 محل استقرارآتش نشانی قرارگرفته یکی درابتدای باند و دیگری درانتهای باند که درمواقع اضطراری مورداستفاده قرارخواهندگرفت. جهت قرارگیری باند درجهتی است که امکان نشست وبرخاست ازهردوجهت شرق وغرب برای هواپیما وجود دارد. لازم به ذکراست که ساختمان ترمینال مسافری درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) درمحلی قرارگرفته که امکان دسترسی آسان، سریع ومناسب به باند شمالی را فراهم آورده است .
پارکینگ
پارکینگ بصورت توقف موقت ، کوتاه مدت سرویس دهی می کند.
نرخ پارکینگ : ورودی پارکینگ 2500 ریال می باشد و به ازاء هر ساعت 2500 ریال
در صورت درخواست شبانه روزی: هر شبانه روز 000/60ریال محاسبه می گردد.
پارکینگ طبقاتی فرودگاه بین المللی امام خمینی با 65700 متر مربع زیر بنا و حدود1600 دستگاه اتومبیل ظرفیت , در جنوب ترمینال مسافری قرار گرفته است . سازه اصلی پارکینگ طبقاتی بتنی و طول و عرض آن (5/66×5/337 ) مترمی باشد . این سازه در تراز زیر زمین و همکف با عرض کامل ولی در تراز صفر و 8 با عرض های 46 و 21 متر اجرا شده است .سازه پارکینگ از مقاومت های لازم در حد استاندارد های بین المللی برخوردار است به طوری که در تراز 8+ (departure یا خروجی ) و تراز صفر 00/0± (arrival ) در زمان وقوع زلزله , بار زنده 500 کیلو گرم بر متر مربع روی تمام سطح سواره رو و پیاده مورد محاسبه قرار گرفته است .
سیستم روشنایی پارکینگ ها بر اساس روش لومن با استفاده از تقسیم ناحیه ای می باشد و جداول و دیاگرام های مورد استفاده بر اساس کمیته ملی روشنایی ایران بوده که با توصیه کمیته بین المللی روشنایی و توصیه جامعه مهندسین روشنایی آمریکا(IEC) نیز تطابق دارد .
سایر تاسیسات مورد نیاز مثل سیستم آتش نشانی , دستشویی , سیستم فاضلاب و جمع آوری باران فضاهای باز پارکینگ, تعویض هوا و سیستم گرمایش به طور دقیق و مطابق استاندارد های لازم طراحی گردیده است .
پارکینگ در طبقه دوم مسقف نمی باشد (پارکینگ سرباز) وارتفاع مفید پارکینگ در هر طبقه 3 متر است . برای ورود به پارکینگ از سمت شرق , راه انحرافی منشعب از جاده شریانی به قسمت میانی پارکینگ وارد می شود و برای ورود به پارکینگ از سمت غرب می توان مستقیم از قسمت سر باز شرقی پارکینگ و خروجی پارکینگ به سمت غرب از قسمت میانی طبقه پایین پارکینگ از طریق راه انحرافی به جاده شریانی می باشد .
همچنین دسترسی 8- و4- از طریق دو رمپ به طول 90 متر و به عرض حدود 16 مترانجام میگیرد. دسترسی مسافرین از طبقات پارکینگ به ساختمان پایانه از طریق آسانسور و پله می باشد . در قسمت میانی پارکینگ ( محور پایانه ) 3 عدد نور گیر به ابعاد 5/6 × 7 متر تعبیه شده است . بر روی قسمت مسقف طبقه دوم پارکینگ , جاده مسافرین ورودی به عرض 15 متر و جاده تاکسی رو به عرض 5 متر قرار گرفته اند که مسیر های مسافرین ورودی به پایانه می باشد بین مسیر های فوق و ساختمان پایانه پیاده رو به عرض 20 متر قرار دارد . بر روی قسمت پیاده رو پل مسافران خروجی با عرض حدود 5 /20 متر قرار گرفته است که مسیر مسافرین خروجی می باشد . عرض سواره رو13متراست. بین این پل و ساختمان پایانه پیاده رویی به عرض 6 متر قرار دارد .
ترازهای طبقات به شرح زیر می باشد :
8/00 + ترا ز پل DEPARTURE (خروجی)
0/0 ± ترازطبقه ARRIVAL(ورودی) یا تراز صفر
3/4 - ترازپارکینگ طبقه اول یا ترازهمکف
7/8 - ترازپارکینگ طبقه دوم یا تراززیرزمین
ارتباط پارکینگ طبقاتی ازطریق یک د ستگاه پل به طول 150 متر ورمپ های A , B , C , D , E , F , H و پل پس تنیده (دوربرگردان) درسمت شرق به جاده اسپاین وطبقات مختلف پارکینگ ودر غرب هم ا زطریق یک د ستگاه پل به طول15متر ورمپهای مربوطه وجاده تاکسی به اسپاین وطبقات مختلف پارکینگ برقرارمیباشدوارتباط آن باترمینال ازطریق آسانسور، پله ها وپلهای ارتباطی مربوطه ا ست .
علاوه بر این پارکینگ که برای مراجعان ومسافران تعبیه گردیده پارکینگ دیگری نیز در فضای باز در شرق ساختمان اصلی پایانه درترا ز32/4- وجود دارد که مختص کارمندان فرودگاه می باشد دسترسی به این محوطه ازطریق جاده اصلی فرودگاه تامین می شود. ظرفیت پارکینگ کارمندا ن حدود 120 اتومبیل می باشد.

 

برج مراقبت پرواز
برج مراقبت ساختمان مرتفعی است که دارای دید کافی برمحوطه عوامل میدان پروازبوده و مدیریت و هدایت کلیه نشست و برخاست ها وجابجایی هواپیماها ازطریق آن اعمال می شود.
برج مراقبت حساس ترین قسمت فرودگاه است وش امل تجهیزاتی است که عملیات نشست و برخاست درفرودگاه وفضای هوایی محدوده اطراف آن رانظارت ، هدایت وکنترل می کند . درمجموع برج مراقبت وظایف زیر را برعهده دا رد :
• صدوراجازه پرواز به تمام هواپیما های عزیمت کننده
• ارایه اطلاعات به خلبان درمورد وضعیت باد، درجه حرارت، فشاربارومتریک وشرایط عملیاتی فرودگاه
• کنترل هواپیما درروی زمین
در ایرا ن تا سال 1377 خدمات مربوط به برج مراقبت پرواز در 21 فرودگاه کشور ارایه می شد. این خدمات عمدتاً درفرودگاههای مرکز استانها و درموارد معدودی درسایرفرودگاهها ازجمله فرودگاههای نظامی به هواپیمایی عمومی ارایه می گردید. سیستم ارتباطی برجهای مراقبت فرودگاههای کشور، روی فرکانس خاصی برقرار می شود که توسط سازمان ایکائو درسطح بین المللی تعیین شده است .
معمولاً برج مراقبت درمحلی جانمایی میشود که برمحوطه عملیات پروازی، تسلط کامل داشته باشد. این محوطه شامل کلیه نقاط واقع درحد فاصل ترمینال وآخرین نقطه باند پروازمی باشد.درفرودگاه های دارای برج ثابت کنترل ترافیک هوایی، محل قرارگیری وجهت باندهای پرواز وباندهای تاکسیرو باید به گونه ای باشد که یک خط دید بدون مانع بین برج کنترل ونمامی مسیرهای ترافیکی، معبرهای تقرب باندهای پرواز، سطح روسازی باندهای پرواز، باندهای تاکسیرو، اپرون و سایر سطوح عملیات تحت کنترل برج، وجود داشته باشد.علاوه برآن، وجود خط دید بدون مانع نسبت به تمامی محورهای مرکزی خطوط تاکسیرو نیز مطلوب خواهد بود.با توجه به اهمیت دید مسئولان برج مراقبت،اطاق کنترل برج مراقبت با حایل های شیشه ای محدود می شود. این شیشه ها تحت زاویه ای قراردارند که ازانعکاس وخیرگی نور جلوگیری می شود. دراین مواقع استفاده از شیشه های رنگی جهت کاهش شدت نورمعمول است.درانتخاب محل وارتفاع برج علاوه برموارد فوق نیازمندیهای فنی دیگری نظیرجنس زمین ،امکانات دسترسی به تسهیلات وتاسیسات مانند آب، برق، گاز،خطوط ارتباطی ومحل توقفگاه وسایل نقلیه کارکنان نیز، مورد توجه قرارمی گیرد. همچنین محاسبات مربوط به تعیین ارتفاع برج برمبنای حداقل تراز دید کنترل کننده پرواز مستقر در برج تا دورترین نقطه فرودگاه انجام می پذیرد.
یکی از سیستم هایی که دربخش الکترونیک برج مراقبت درنظر گرفته شده دستگاه Recorder می باشد که وظیفه این دستگاه ضبط مکالمات بین خلبان وکنترلر(Controller) پروازمی باشد که اگردرآینده حادثه ای پیش آمد این ضبط مکالمات اسنادی هستند که می توانند مورد بررسی قرارگیرند .
مشخصات کلی برج مراقبت وساختمان پشتیبانی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)
محل استقرار:
محل استقراربرج مراقبت وساختمان پشتیبانی فرودگاه امام خمینی(ره) درفاصله بین دومحور اسپاین است که درحقیقت این جاده ستون فقرات فرودگاه می باشد واصلی ترین جاده برای دسترسی به مجموعه فرودگاهی محسوب می شود .
درشمال محوطه ساختمانی برج کنترل،محدوده خطوط وایستگاه مترو و درجنوب آن جاده اسپاین قرارگرفته وتونل تاسیساتی زیربنایی ازمجاورت اضلاع شرقی، جنوبی وغربی آن عبورمی کند.
بررسی فضاها وابعاد قسمت های مختلف:
مجموعه برج مراقبت وساختمان پشتیبانی مجموعه ای متشکل ازدوبنای اصلی برج مراقبت و ساختمان پشتیبانی می باشد که درارتباط مستقیم باهم عمل می کنند. سطح زیربنای کل مجموعه درحدود7900مترمربع است که حدود6800مترمربع آن مربوط به ساختمان پشتیبانی ومابقی مربوط به برج مراقبت می باشد.
ساختمان پشتیبانی:
ساختمان پشتیبانی، ضلع جنوبی برج مراقبت رااحاطه کرده است. یک طبقه آن درزیرزمین وسه طبقه دیگر در روی زمین قرار دارند. فضاهای بکاررفته دراین ساختمان به شرح ذیل می باشند:
طبقه زیرزمین،طبقه هم کف،طبقه اول و طبقه دوم
طبقه زیرزمین:
این طبقه به محل استقرارتاسیسات مکانیکی وبرقی اختصاص دارد.مساحت کل آن1506مترمربع می باشد که باد و نورگیر وسیع ازسمت جنوب،نور وهوا را در خود جای میدهد. این نورگیرها علاوه برتامین نورکافی، امکان جابه جایی دستگاهها و قطعات حجیم(برای تعویض یاتعمیر) رافراهم می کنند.زیرزمین برج مراقبت و زیر زمین ساختمان پشتیبانی به هم مرتبط بوده ودسترسی به آنها از طریق آسانسورامکان پذیر است.لازم به ذکراست پله های دسترسی(فرار) درهر4طبقه دردوگوشه شرقی وغربی پلان، تعبیه شده اند.
طبقه هم کف:
مساحت این طبقه، 1506مترمربع است.درشروع عملیات اجرا ودرطراحی به عمل آمده،این طبقه به تامین فضای مورد نیازاستقرارتجهیزات ناوبری وبخش های اداری مرتبط باآنها وسرویس های لازم اختصاص یافته بود. لیکن درنیمه دوم سال1373، کاربری طبقه هم کف به طبقه دوم منتقل شد.دلیل اصلی این تغییر، پیش بینی نشدن کاربری خاص برای طبقه دوم بود.(به عبارت دیگراین امکان وجود داشت که درآینده،فضای طبقه دوم به کاربری های نامرتبط باوظایف برج مراقبت،اختصاص یابد. در این صورت طبقات هم کف واول،عملاً درمعرض عبور مراجعان طبقه دوم قرارمی گرفت.لذا ترجیح داده شد تا کاربری این طبقه به طبقه هم کف انتقال داده شود،تاعبور ومرورمراجعان به همان طبقه هم کف محدود گردد.)البته این جابه جایی،باعث ایجاد تغییراتی در طرح معماری وتاسیساتی ساختمان پشتیبانی گردید.این تغییرات در حیطه تاسیسات مکانیکی تاثیرات بیشتری نسبت به تاسیسات برقی ایجاد نمود.
طبقه اول:
مساحت این طبقه مانندطبقه هم کف است وازطریق یک راهروی ارتباطی به طبقه اول برج مراقبت ارتباط دارد. این طبقه به بخش های آموزش،اطلاعات و هواشناسی اختصاص دارد.امور اداری وکافه تریا نیزدر این طبقه جانمایی شده اند. دراطاق های هواشناسی، دفتردیده بانی، اطاق های ابزاردقیق، آماده شدن رادار، مخابرات و همچنین راهروی ارتباطی قسمت های فوق با راهروی اصلی و هال مرکزی این طبقه کف کاذب اجرا شده است.همچنین در اطاق های ضبط،رادیو،تقرب،رادار وراهروهای ارتباطی فضاهای مذکور درطبقه هم کف برای دسترسی به توزیع کابل ها و محل اتصال آنها،کف کاذب بکار رفته است .
طبقه دوم:
کاربری خاصی برای این طبقه درطرح اولیه درنظر گرفته نشده بودو به تامین کمبود فضاهای آتی اختصاص داشت(البته باتوجه به توضیحات بند"ب" این طبقه به فضاهای اصلی تجهیزات ناوبری و بخش های اداری مرتبط با آنها و سرویس های لازم اختصاص یافته است).
ساختمان برج مراقبت :
به طور کلی در ساختمان برج مراقبت مشخصات ذیل رعایت شده است:
- استحکام سقف برج برای تحمل بار آنتن های UHF و VHF، چراغ خطر،برقگیر،آ،تن های DF و بیکن گردان.
- پیش بینی محل عبور کابل آنتن هاوکابل برق
- اصلاح برج وقاب شیشه ها با توجه به دید کنترل کننده و موقعیت باند پروازی به نحوی که درهیچ شرایطی مانع دید کنترل کننده نشود.
- پیش بینی شیشه های برج دوجداره وبازاویه تمایل 10الی20درجه نسبت به محور قائم
- امکان گردش هوا بین دوجدارشیشه، برای جلوگیری از ایجادبخاردربین شیشه ها
- به حداقل رساندن میزان تشعشع نورآفتاب بااستفاده ازشیشه رنگی
- پیش بینی کف کاذب برای عبورکابل ها وسایرلوله گذاری ها
- پیش بینی مصالح وموادویژه مورد مصرف در ساختمان برج کنترل،به گونه ای که علاوه بر مقاومت در مقابل آتش سوزی،نسبت به انتقال حرارت از خارج به داخل مقاوم باشند.
- احداث بالکن سراسری مناسب در پیرامون برج،برای انجام نظافت شیشه های برج و همچنین نصب نردبان برای بالا رفتن ازروی سقف برج
- احداث نرده های حفاظتی مناسب برای بالکن اطراف برج وسقف
- پیش بینی درهای ورودی،برای بالکن سراسری برج و پلکان اضطراری
تمامی موارد فوق الذکردرطرح واجرای برج مراقبت فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) رعایت شده است.
برج مراقبت ازیک پلان8مجهی در12طبقه احداث شده که زیر بنای 9طبقه اول آن،مجموعا حدود1100مترمربع می باشد.مقطع8وجهی برج،عملاً ترکیبی از دو4وجهی منتظم هم مرکز است که45درجه با یکدیگرزاویه داشته وطول ضلعشان تا طبقه نهم،متفاوت است.درطبقات بالای نهم بایکسان شدن طول ضلع این4وجهی ها،مقطع برج به شکل8وجهی منظم درمی آید.2دستگاه آسانسور10نفره ارتباط زیرزمین تاطبقه هشتم رابرقرار می نماید. ازوجوهی که این آسانسورها واقع هستند،همچنین ازوجه چهارم باقیمانده،برای دسترسی به کابل های ارتباطی وتجهیزات ناوبری،عبور اوله های آب و فاضلابستفاده می گردد.ارتفاع کلی برج 9/56متروکاربری طبقات آن به شرح زیر است:
الف- زیرزمین:
زیرزمین برج مراقبت بامساحت137مترمربع به موتورخانه آسانسورها اختصاص دارد.احداث زیرزمین برج کنترل به سبب نزدیک بودن این بنا به ساختمان پشتیبانی بوده است. پی هردوبنا دریک ترازقراردارند وبه صورت گسترده اجراشده اند.این طبقه به وسیله راهروی ارتباطی حفاظت شده توسط دودرب با طبقه زیر زمین ساختمان پشتیبانی مرتبط می باشند.
ب- طبقه هم کف:
این طبقه که110مترمربع مساحت دارد ازهال به وسیله دو واحدآسانسور10نفره امکان دسترسی تا طبقه هشتم فراهم می شود. ضمناً راه پله دسترسی به طبقات در جبهه شمال غربی هال قرار گرفته است که درمواقع اضطراری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
ج- طبقات اول تا پنجم:
این طبقات کاربری خاصی ندارند ودرواقع ایستگاه هایی هستند که از طریق آنها به قسمت عبور کابل ها،تجهیزات ناوبری،لوله های آب و... می توان دسترسی پیدا کرد.طبقات اول و دوم هرکدام110مترمربع وطبقات سوم تاپنجم هریک106مترمربع مساحت دارند.
د- طبقه ششم:
این طبقه 106مترمربع مساحت دارد.دراین طبقه2دستگاه هواسازبرای تامین هوای مطلوب کابین کنترل بر روی یکدیگر نصب می شوند.نصب هواسازهااز طریق یکی ازپنجره ها که عرض وارتفاع آن برای عبور قطعات بزرگ هواسازمناسب باشد،انجام می شود. عبورقطعات هواساز در طبقه ششم،حداقل فاصله بین 4وجه بزرگتربا 4وجه کوچکترکه به صورت پنجره درتمام ارتفاع برج قرارگرفته را تعیین کرده است.3وجه دیگرنیزبا توجه به حداقل عرض راه پله ها(90سانتیمتر)وتعداد پله های لازم درطول راه پله (به طوری که برای حرکت درپاگردها مشکل ایجادنکند)،طراحی وتعیین گردیده اند.
ه- طبقه هفتم :
این طبقه با مساحت 106مترمربع ،به تجهیزرات مایکروویواختصاص دارد. درطبقه هفتم ،کلیه پنجره ها به صورت بازشو در نظر گرفته شده است . آسانسورها وپله های ارتباطی به این طبقه منتهی می شود وارتباط با کابین به وسیله آسانسور دروسط تامین می شود. ضمناً در این طبقه امکان دسترسی به کابل های تجهیزات و لوله های تاسیساتی وجود دارد.
و- طبقه هشتم :
در این طبقه ودرقسمت بیرونی پنجره ها،سکوهایی به منظور قرارگرفتن آنتن های مایکروویو تعبیه شده است.به همین دلیل کلیه پنجره هادراین قسمت کاملا بازشو درنظر گرفته شده اند.ازاین طبقه امکان دسترسی به کابل های تجهیزاتی و تاسیساتی نیز میسر است .
ز- طبقه نهم:
این طبقه 50مترمربع مساحت داردو مستقیماً زیرکابین واقع شده است. در این طبقه دو دستشویی و یک فضا جهت وسایل نظافت قراردارد.
ح- کابین کنترل وبالکن اطراف آن:
سطح کلی پلات فرمی که کابین روی آن بناشده وسازه اصلی برج کنترل به آن ختم می گردد،درحدود175مترمربع می باشد. کابین کنترل با مساحت حدود 120مترمربع(درترازکف کابین)60سانتیمتر بالاترازپلات فرم مذکورقرارگرفته است.این60سانتیمتراختلاف،اختصاص به کف کاذب دارد که اززیرآن، کابل های تجهیزات واقع در کابین،همچنین کانال های هوادهی که به زیر پنجره ها منتهی می شوند ،عبور می نماید.ازطریق یک وجه کابین کنترل،ارتباط با بالکن برقرار می شود.ازاین بالکن برای تمیزکردن شیشه های کابین کنترل و پرتاب بالن و منورهای نورانی در مواقع اضطراری استفاده می شود.قسمت فوقانی آن نیز،به نصب تجهیزات مراقبت سطح فرودگاهی اختصاص یافته است.دسترسی به این قسمت از طریق کابین کنترل با یک دستگاه پله جمع شو میسر می باشد.
خلاصه ابعادواندازه طبقات این دوساختمان درجدول زیر آمده است:


ساختمان پشتیبانی
1-1- طبقه زیرزمین 1526مترمربع
2-1- طبقه هم کف 1526مترمربع
3-1- طبقه اول 1526مترمربع
4-1- طبقه دوم 1526مترمربع
ساختمان برج مراقبت
2-1- زیرزمین 137مترمربع
2-2- طبقات هم کف،اول و دوم 330مترمربع
2-3- طبقات سوم لغایت هشتم 636مترمربع
2-4- طبقه نهم 50مترمربع
2-5- پلات فرم فوقانی(CAT-WALK) 175مترمربع
2-6- کابین کنترل(سقف منظورگردیده) 165مترمربع

به طورخلاصه ساختمان برج مراقبت باارتفاع 9/56 متر، درمجاورت ساختمان پشتیبانی ودرمنطقه ترمینالها قرارگرفته است که با احتسا ب زیرزمین وکابین کنترل ، دارای 12طبقه می باشد .سازه از نوع بتن می باشد که روی طبقه یازدهم ، کابین کنترل برج مراقبت با یک سازه فلزی وبا پوشش سبک نصب گردیده است. قسمت کابین برج کنترل دارای دوطبقه می باشد که طبقه زیرین ، بخش کنترل پرواز ومحل نصب دستگاههای مربوطه بوده وقسمت فوقانی ، برای نصب تجهیزات کنترل کننده سطح فرودگاه درنظرگرفته شده است . طبقات بوسیله دودستگاه آسانسور10نفره تامین می شود . همچنین یک راه پله مجزا، ارتباط طبقات را درمواقع ضروری میسرمی سازد . سطح قسمت مرکزی برج درتمام طبقات تا زیر کابین کنترل ثابت ، و جمع مساحت زیربنای برج مراقبت درحدود 1100مترمربع می باشد .حرکت آسانسورها به طبقه هشتم ختم می شود و ازاین طبقه تا کابین کنترل ، دسترسی بوسیله یک پله مناسب امکان پذیرمی شود . طبقه نهم اختصاص به سرویس های بهداشتی دارد . ضمنا درطبقه ششم برج مراقبت، هواسازهای تامین کننده سرمایش وگرمایش کابین کنترل ، مستقرگردیده است. همچنین طبقه هفتم برج ،اختصاص به محل نصب دستگاههای مایکروویو دارد.

 

سیستم خودکار هدایت و پهلوگیری

 

از زمانی که هواپیما وارد اپرون شده و نزدیک پایانه می شود به دوروش قابل هدایت و پهلوگیری است. یک روش استفاده ازنیروی انسانی است که اصطلاحاٌ روش مارشالرنام دارد وروش دوم استفاده ازسیستم پهلو گیری هواپیما است. سیستم مارشالربرای هواپیماهای پهن پیکر به کار گرفته نمیشود؛ زیرا، مارشالرباید دریک فاصله ای ازهواپیما ایستاده وآن را هدایت کند که داشتن این فاصله درهواپیماهای بزرگ بعلت نزدیکی به پایانه امکان پذیرنبوده و مارشالر براحتی توسط خلبان قابل رویت نیست، بنابراین در فرودگاههای بزرگ دنیا ازسیستم هدایت وپهلو گیری هواپیما [1]DGS استفاده می شود .

سیستم پهلوگیری هواپیما ( DGS) درجات مختلفی دارد و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به بالاترین درجه سیستم هدایت وپهلو گیری هواپیما که به صورت تمام اتوماتیک و لیزری می باشد مجهز شده است.

این سیستم،‌ هواپیما را از فاصله 100متری اعم از این که هواپیما داخل مسیر باشد یا خارج ازآن، به طوراتوماتیک به طرف پایانه هدایت می کند. این سیستم ابتدا مسیرصحیح را به خلبان نشان داده و سپس دستور کاهش سرعت و نهایتاٌ دستور توقف را به خلبان می دهد .

تمام این کارها به وسیله تابلویی که مجهز به چراغ های هدایت کننده است صورت میگیرد . این تابلو منقش به رنگ های مختلف ودارای فلش های رنگی و چشمک زنی است که وظیفه هدایت خلبان را بر عهده دارند . درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) 15 پارک پازیشن از این سیستم وجود دارد .

بعنوان مثال وقتی هواپیمایی وارد فرودگاه می شود ، اپراتور به سیستم هدایت و پهلو گیری فرمان داده و نوع هواپیما وارد سیستم می شود . سپس تابلوی سیستم به کمک لیزرتشخیص میدهد که اولاً آیا مشخصات هواپیما با گفته های اپراتورمطابقت دارد یا خیر و ثانیاً مکان توقف هواپیما را مشخص می نماید که در این روش احتمال بروز خطا تقریبًا صفر است . در شرایط نا مساعد جوی نیز بدلیل آنکه سیستم لیزری است هیچ عاملی مانع دید خلبان نمی شود.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   36 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.