فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه شهرسازی

اختصاصی از فی لوو پایان نامه شهرسازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه شهرسازی


پایان نامه شهرسازی

 

لینک پرداخت و دانلود

*پایین مطلب *   فرمت فایل :Word ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

  تعداد صفحه:89

فهرست

عنوان                                  صفحه

  1. پیشگفتار                                1
  1. شهرهای جدید در ایران3-1- نکته ای در حاشیه نوسازیها5-1- نظریة اثباتی
  2. 4-1- روشهای طارحی محیط (نظریه های اثباتی و هنجاری)
  3. 2-1- اهداف عمده جدید ایران
دانش محتوایی2-2- تامین قرارگاه رفتاری2-2-2- تعامل اجتماعی و محیط ساخته شده 3-2- انسانی ساختن فضاها 2-3-2- فضاهای بدون مانع 5-3-2- راحتی نگهداری از مجموعه 7-3-2- باقی ماندن اهالی در مجموعه در شرایط مختلف اقتصادی و جمعیتی 1-8-3-2- استتفادة بهینه از فضای سکونتی از سطح بالاتر از همسایگی 1-9-3-2- خلوت 3-9-3-2- قلم و پایی11-3-2- نقشه شناختی2-11-3-2- عناصر شهر از نظر الکساندر1-3-11-3-2 چگونگی ترکیب فضاهای پر و خالی2-3-11-3-2- تراکم 5-11-3-2- ارزشهای زیبایی شناختی محیط 1-1-5-11-3-2- نظم و بی نظمی 1-2-1-5-11-3-2- اصل تشابه3-2-1-5-11-3-2- تنوع و رابط آن با ادراک فاصله در مسیرهای شهری5-2-1-5-11-3-2- یک مرتبگی یا غیر مترقبه بودن2-5-11-3-2- زیبایی شناسی نمادین2-2-5-11-3-2- نور محیط6-11-3-2- مقیاس انسانی 3-2-5-11-3-2- رنگ 1-2-5-11-3-2- رویکرد یونگی نمادگرایی3-1-5-11-3-2- تحقیقات تجربی اخیر4-2-1-5-11-3-2- جهت یابی2-2-1-5-11-3-2- رابط دراکی بین اجزاء مشابه و کل 2-1-5-11-3-2- قوانین گشتالت1-5-11-3-2- زیبایی شناس فرمی4-11-3-2- فضای محیطی و فضای پس مانده شهری معاصر 3-11-3-2- بافت شهر (عامل بوجود آورنده شهر)1-11-3-2- عناصر شهر از نظر لینچ10-3-2- پیش گیری از خطرات (آتش سوزی – باران شدید یا سیل – زلزله و ریزش بنا)2-9-3-2- فضای شخصی9-3-2- خلوت (فضای شخصی ـ قلمروپایی)8-3-2- استفادة بهینه از فضا6-3-2- جلوگیری از آلودگی محیط زیست و رعایت اصول بهداشتی 4-3-2- طراحی اقلیمی3-3-2- فضاهای متناسب با ابعاد بدن انسان و نحوة انجام فعالیت او1-3-2- روشنایی3-2-2- مرکزیت کارکردی و محیط ساخته شده 1-2-2- فضاهای چندگانه عملکردی1-2- کاهش هزینة ساخت و ساز در سطوح مختلف توانییهای کارفرماشناخت 1-1-3- شناخت پرند1-2-1-3- شناخت کارفرما2-1-2-1-3- خواسته های کارفرما1-2-2-1-3- توزیع درصدی متقاضیان بر اساس بعد خانوار و میانگین بعد خانوار3-2-2-1-3- وضعیت تحصیلات5-2-2-1-3- خواسته های استفاده کنندگان و تعیین حدود متراژ واحدهای 1 تا 6 خوابه مطابق با نحوه فعالیت استفاده کنندگان  1-2-5-2-2-1-3- بررسی مدارک تصویری3-2-5-2-2-1-3- بدست آوردن حدود متراژ واحدهای 1 تا 6 خوابه مطابق با نحوه فعالیت استفاده کنندگان 2-4-2-5-2-2-1-3- ناهارخوری4-4-2-5-2-2-1-3- اتاقهای شخصی (اتاق خواب)6-4-2-5-2-2-1-3- جمع بندی1-3-1-3- موقعیت سایت و کاربردی آن 3-3-1-3- دسترسی ها 5-3-1-3- چشم اندازها 6-3-1-3- ویژگیهای اقلیمی بستر طرح 2-6-3-1-3- رطوبت 4-6-3-1-3- وضعیت تابش 7-3-1-3- ویژگیهای فیزیکی بستر طرح 2-7-3-1-3- توپوگرافی 4-7-3-1-3- وضعیت گسلهای منطقه6-7-3-1-3- پوشش گیاهی 5-1-3- برسی تظابق خواسته کافرما مبنی برساخت 300 واحد مسکونی در سایت مزبور با ضوابط معماری و شهرسازی منطقه  7-1-3- توجیه اقتصادی طرح 2-3- هدف1-3-3- برنامه کم کردن هزینة ساخت و ساز 1-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه در محدودة فضای خصوصی3-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه رفتاری در محدودة فضاهای رده بالاتر از فضای همسایگی تا کل مجموعه 1-3-3-3- برنامة تامین روشنایی3-3-3-3- برنامة تأمین فضای متناسب با ابعاد انسان و نحوه انجام فعالیت او 1-3-3-3-3- تعیین حدود واحد همسایگی و زیر محله تا ناحیه4-3-3-3- برنامة تأمین طراحی اقلیمی 2-4-3-3-3- شکل سقف و ایجاد سایه روی پشت بام و کوچه 4-4-3-3-3- جهت گیری معابر6-4-3-3-3- فاصلة ساختمانها8-4-3-3-3- کوران در فضای داخلی10-4-3-3-3- ایجاد سایه بان برای بهره گیری به موقع و بهتر از نور خورشید5-3-3-3- برنامة تأمین راحتی نگهداری از مجموعه2-5-3-3-3- کاهش میزان اتلاف انرژی2-2-5-3-3-3- جلوگیری از پرت انرژی در داخل واحد مسکونی4-5-3-3-3- راحتی نظافت و تمیز کردن بنا6-5-3-3-3- تعداد مناسب واحدهایی که از تاسیسات مشتری استفاه می‌کنند.1-6-3-3-3- سیستم دفع فاضلاب3-6-3-3-3-استفاده از انرژی پاک5-6-3-3-3-مکان دستشویی در نظام فضایی واحد مسکونی7-6-3-3-3- برنامه یافتن تدابیری برای باقی ماندن اهالی در مجموعه در شرایط مختلف اقتصادی وجمعیتی1-8-6-3-3-3- برنامه استفاده بهینه از فضا در سطح واحد مسکونی2-1-8-6-3-3-3- به حداقل رساندن فضاهای ارتباطی و ذون بندی در طراحی4-1-8-6-3-3-3- استفاده از ظرفیت خالی وسایل9-3-3-3- برنامه تأمین خلوت (فضای مشخص – قلم و پایی) یا فضای قابل دفاع2-9-3-3-3- نقش جداره و بدنه2-2-9-3-3-3- امکان مراقبت از فضای همسایگی بدون دیده شدن توسط دیگران (با رعایت عدم اشرافیت)4-2-9-3-3-3- جداره های متحرک در داخل فضا4-9-3-3-3- تعیین مکان مناسب برای پروژه1-10-3-3-3- آتش سوزی3-10-3-3-3- زلزله و ریزش بنا 1-11-3-3-3- ارتباط توده با فضای پیرامون2-1-11-3-3-3- آگاهی از فضا1-2-11-3-3-3- هم پیوندی عناصر شهری و واحدهای مسکونی3-2-11-3-3-3- نقش جداره در تعریف فضای شهری2-3-2-11-3-3-3- بازنمایی انتقال بارها در جداره4-3-2-11-3-3-3- طراحی جداره ها3-11-3-3-3- ویژگیهای فضا2-3-11-3-3-3- رعایت مقیاس و تناسب1-4-11-3-3-3- خیابان طراحی شده به مثابه فضا3-4-11-3-3-3- الگوی خیابانهای محله4-3- گونه شناسی و بررسی نمونه ها1-1-4-3- نمونة 1: مجموعة Hollainhof3-1-4-3- نمونة 3: مجموعة‌Titan تیتان2-4-3- ساخت وساز خطی (خطی در امتداد خیابان و خطی در ردیفهای موازی)2-2-4-3- نمونة‌ 2: مجموعة‌ Selfbuit Housing in palenciana1-3-4-3- نمونه: مجموعة‌ Housing in Rue Leblanc1-4-4-3- مجموعة‌مسکونی همدان5-4-3- ساخت و ساز مسکونی با ارتفاع متوسط4-4-3- ساخت وساز ترکیبی (ترکیب گونه های مختلف ساختمانی)3-4-3- ساخت و ساز مجموعه ای1-2-4-3- نمونة‌ 1: مجموعة‌Ochsenanger Bomberg4-1-4-3- نمونة‌4: دهکده آسیایی دهلی نو2-1-4-3- نمونة 2: مجموعة‌مسکونی و اوان1-4-3- ساخت و ساز پیرامونی5-11-3-3-3- ویژگیهای پارکینگ2-4-11-3-3-3- جداسازی سواره و پیاده4-11-3-3-3- ویژگی دسترسی و خیابان1-3-11-3-3-3- ایجاد فضاهای متباین4-2-11-3-3-3- ساخت و ساز مرکب ساز و کار ایجاد تنوع در احجام ساختمانی3-3-2-11-3-3-3- خوانایی جداره1-3-2-11-3-3-3- کارکرد تجسمی بدنه2-2-11-3-3-3- ترکیب (کمپوزیسیون)2-11-3-3-3- ویژگی توده1-1-11-3-3-3- محصور کردن فضا11-3-3-3- برنامه تامین نقشه شناختی (زیبایی شناختی – مقیاس انسانی) یا قواعد شکل گیری فضای مثبت الکساندر2-10-3-3-3- باران شدید یا سیل10-3-3-3- برنامة پیش گیری از خطرات3-9-3-3-3- تامین فضای شخصی (شخصی سازی)3-2-9-3-3-3- جداره حافظ امنیت صوتی و شنیداری1-2-9-3-3-3- بدنه سیان صافی ورودی1-9-3-3-3- قلم وپایی2-8-3-3-3-برنامه استفاده بهینه از فضای سکونتی از سطح بالاتر از همسایگی3-1-8-6-3-3-3- متصدی طراحی کردن فضاها1-1-8-6-3-3-3- استفاده چندگانه از فضا8-6-3-3-3- برنامه ریزی برای استفاده بهینه از فضا6-6-3-3-3- قرار دادن حریم بین در ورودی واحد مسکونی و بقیه فضاها4-6-3-3-3-راحتی نظافت و تمیز کردن بنا2-6-3-3-3-سیستم جمع آوری و دفع زباله6-3-3-3- برنامه جلوگیری از آلودگی محیط زیست و رعایت اصول بهداشتی5-5-3-3-3- تعداد مناسب واحدهای موجود در یک همسایگی3-5-3-3-3- دوام مصالح1-2-5-3-3-3-رعایت اصول طراحی اقلیمی1-5-3-3-3- انرژی ارزان و در دسترس11-4-3-3-3-استفاده از فضای واسطه9-4-3-3-3- ظرفیت حرارتی و رنگ مصالح7-4-3-3-3- درصد سطح پنجره به نمای ساختمان5-4-3-3-3- جهت گیری ساختمانها3-4-3-3-3- استفاده از گیاهان 1-4-3-3-3- میزان بهم فشردگی مجموعه3-3-3-3-3- ابعاد تراس 2-3-3-3- برنامة تأمین فضاهای بدون مانع3-3-3- برنامة انسانی ساختن فضاها2-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه رفتاری در محدودة فضای همسایگی (نیمه خصوصی یا نیمه عمومی)2-3-3- برنامه تامین قرارگاه رفتاری3-3- برنامه 8-1-3- بدست آوردن سرانه مفید مسکونی برای استفاده در برنامه تعیین حدودی متراژهای بنمایی واحدهای مجموعهمقرون به صرفه باشد .6-1-3- محاسبه حداقل قیمتی که کارفرما باید پروژه را بفروشد تا برای او 4-1-3- آیین نامه و ضوابط طراحی در سایت مزبور (ناحیه تراکم متوسط)5-7-3-1-3- مکانیک خاک 3-7-3-1-3- نحوه هدایت آبهای سطحی منطقه در بستر طبیعی زمین 1-7-3-1-3- مساحت 5-6-3-1-3- باد3-6-3-1-3- بارش 1-6-3-1-3- دما 4-3-1-3- امکانات زیربنایی2-3-1-3- کاربردی های مجاور3-1-3- شناخت ویژگیهای بستر طرح 5-4-2-5-2-2-1-3- سرویس3-4-2-5-2-2-1-3- آشپزخانه1-4-2-5-2-2-1-3- نشیمن و پذیرایی2-2-5-2-2-1-3- پرسش‌نامه 2-5-2-2-1-3- شناخت مداخله گرا1-5-2-2-1-3- شناخت غیر مداخله گرا4-2-2-1-3- وضعیت درآمدی و شغلی استفاده کنندگان و توانایی مالی یک خانوادة 4 نفره برای خرید مسکن2-2-2-1-3- توزیع درصدی متقاضیان بر اساس سن 2-2-1-3- شناخت استفاده کنندگان 1-1-2-1-3- امکانات کارفرما برای ساخت و ساز2-1-3- شناخت عوامل1-3- شناخت وضع موجودطراحی و ارائه آلترناتیوهاگزینشمنابع و مأخذ2-6- منابع خارجی 1-6- منابع داخلی

شهرهای‌ جدید در ایران‌:

احداث‌ شهرهای‌ جدید در ایران‌ نیز بعد از انقلاب‌ اسلامی‌ مورد توجه‌مسؤولان‌ قرار گرفت‌ و از اوایل‌ سال‌ 1360 مطالعه‌ و برنامه‌ریزی‌ آن‌ آغاز گردید. به‌همین‌ مناسبت‌، شرکت‌ عمران‌ شهرهای‌ جدید زیر نظر وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌شروع‌ به‌ فعالیت‌ نمود و احداث‌ 17 شهر جدید را برای‌ اسکان‌ سرریز جمعیتی‌ 12شهر را در برنامه‌ کاری‌ خود قرار داد. بدین‌ منظور وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌ درراستای‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ تعریف‌ شده‌، لایحه‌ ایجاد شهرهای‌ جدید را به‌ هیأت‌ دولت‌تقدیم‌ نمود که‌ در تاریخی‌ 20/9/64 به‌ تصویب‌ رسید.

 

2-1- اهداف‌ عمده‌ شهرهای‌ جدید ایران‌:

1- اجرای‌ طرح‌ کالبندی‌ ملی‌ و توزیع‌ مناسب‌ جمعیت‌ و اشتغال‌ در سطح‌کشور در ارتباط‌ با هدفهای‌ استراتژیک‌

2- ایجاد مناطق‌ مسکونی‌ برای‌ فعالیتهای‌ جدید اقتصادی‌

3- کمک‌ به‌ اجرای‌ کمی‌ وکیفی‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ مسکن‌ و ایجاد تعادل‌ دربازار مسکن‌

 

3-1- نکته‌ای‌ در حاشیه‌ نوسازیها:

تجربه‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ پیش‌بینی‌ طرحهای‌ جامع‌ و ای‌ بسا طرحهای‌تجدیدنظر به‌ علت‌ شرایط‌ ویژه‌ ساخت‌ اجتماعی‌، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ جامعه‌ با آنچه‌که‌ در عمل‌ در شهرها اتفاق می‌افتد، همخوانی‌ ندارد. وفاق با هویت‌ معماری‌ وپیوند با حلقه‌های‌ پرارزش‌ گذشته‌، در ساخت‌ و سازهای‌ جدید از طریق‌ تفکیکهای‌متداول‌ به‌ صورت‌ خیابانهای‌ موازی‌ و یکنواخت‌ با مقررات‌ وضوابط‌ طرحهای‌جامع‌ میسر نیست‌.

مجموعه‌های‌ مسکونی‌ بسیار یکنواخت‌ و فاقد فضاهای‌ عمومی‌ و ارزشهای‌بصری‌ می‌باشند.

 

4-1- روشهای‌ طرح‌ محیط‌: (نظریه‌های‌ اثباتی‌ و هنجاری‌)

در حال‌ حاضر طراحان‌ قادر به‌ استفادة‌ صحیح‌ از نظریه‌ها نیستند. به‌ این‌دلیل‌ که‌ افراد حرفه‌ای‌ بیشتر با استفاده‌ از نظریه‌های‌ هنجاری‌ و با تکیه‌ بر ادراک‌شخصی‌ طراحی‌ کرده‌اند. و در استفاده‌ از نظریه‌های‌ اثباتی‌ که‌ بعضی‌ آن‌ را نظریه‌تبیینی‌ می‌نامند و توصیف‌ و تبیین‌ روشن‌ پدیده‌ها و فرآیند شکل‌گیری‌ آنها، ضعیف‌بوده‌اند. در نتیجه‌ هرگاه‌ طراحان‌ برای‌ مردمی‌ با الگوهای‌ رفتاری‌ و دیدگاههای‌ارزشی‌ متفاوت‌ طراحی‌ کرده‌اند در ادراک‌ اثر طراحی‌ بر زندگی‌ مردم‌ به‌ نتایج‌اشتباهی‌ رسیده‌اند.

با توجه‌ به‌ آنکه‌ رشته‌های‌ تحقیقی‌ و علمی‌ در حال‌ چالش‌ و تغییر مداوم‌هستند، بشدت‌ از جهت‌ بنیانهای‌ نظری‌ مورد توجه‌ و نقد قرار گرفته‌اند. این‌ توجه‌ ونقد، بویژه‌ در معماری‌ و شهرسازی‌ امروزه‌ وجود داشته‌ است‌.

یکی از محدودیتهای‌ اساسی‌ نهضت‌ معماری‌ تجدد، تدوین‌ نشدن‌ مبانی‌نظری‌ آن‌ عنوان‌ شده‌ است‌. باید این‌ نکته‌ را ذکر کرد که‌ بسیاری‌ از طراحان‌ بویژه‌،معماران‌ از وضع‌ موجود راضی‌اند، آنها معتقدند که‌ دانش‌ موردنیاز طراحی‌ خوب‌بیش‌ از آنچه‌ با کشف‌ و شهود بدست‌ می‌آید، نیست‌. آنها معتقدند که‌ معرفت‌ حاصل‌از درک‌ عمومی‌ جامعه‌ برای‌ طراحی‌ کفایت‌ می‌کند و اعتقاد دارند هدف‌ معماری‌بیان‌ شخصیت‌ مستقل‌ آن‌ می‌باشد. (Norberg - Schulz 1965)

اگرچه‌ بسیاری‌ از طرح‌های‌ خوب‌ از این‌ طریق‌ بوجود آمده‌اند، اما مخارج‌روزافزون‌ ساختمان‌ و گوناگونی‌ استفاده‌ کنندگان‌ از محیطهای‌ طراحی‌ شده‌،طراحی‌ براساس‌ نظم‌ شخصی‌ را با ابهام‌ مواجه‌ ساخته‌ است‌.

اگر‌ طراحان‌ به‌ زبان‌ خصوصی‌ تکلم‌ کنند از هم‌ آهنگ‌ کردن‌ رشته‌های‌ دیگرعاجز خواهند ماند. در رشته‌های‌ دیگر ارباب‌ تخصص‌ مورد احترامند برای‌ آنکه‌ نه‌فوراً ولی‌ سرانجام‌ می‌توانند کارهای‌ خود را توضیح‌ دهند. معمار متخصص‌معمولاً با توسل‌ به‌ معجزات‌ و نبوغ‌ هنرمندانه‌ خویش‌ که‌ مدعی‌ آن‌ است‌، جلب‌احترام‌ می‌کند.

در دهه‌های‌ 70 و 80 میلادی‌ با رشد مکتب‌ فراتجدد، تغییر جهتی‌ در توجه‌طراحان‌ به‌ زیبایی‌شناسی‌ نمادین‌ و تاحدودی‌ نیز به‌ جنبه‌های‌ اجتماعی‌ طراحی‌ایجاد شد. نتیجه‌ این‌ حرکت‌ بجای‌ تغییر بنیادین‌ فکری‌، ارائه‌ شیوه‌های‌ جدیدزیبایی‌شناختی‌ بود. پایه‌ معرفتی‌ و مبانی‌ نظری‌ هر حرفه‌ای‌ نیاز به‌ یک‌ ساختاراولیه‌ قوی‌ دارد.

در حال‌ حاضر اساس‌ مبانی‌ نظر معماری‌ بر دیدگاههای‌ افراد معمار یا مکاتب‌فکری‌ معماری‌ استوار است‌. این‌ مبانی‌ بر هنرمند بودن‌ معمار و بر باورهای‌ فردی‌معماران‌ در مورد معماری‌ خوب‌ تأکید دارد. توجیه‌ این‌ باورها و جهان‌بینی‌معماران‌ کمتر به‌ روشنی‌ بیان‌ شده‌ است‌. طراحان‌ حرفه‌ای‌ اطلاعات‌ زیادی‌ از جهان‌هستی‌ را در ذهن‌ خود محفوظ‌ نگاه‌ داشته‌اند. معرفت‌ شخصی‌ یک‌ معمار دردسترس‌ دیگران‌ نیست‌ و امکان‌ آزمودن‌ و کاربرد آن‌ وجود ندارد.

مبانی‌ نظری‌ اثباتی‌، درک‌ ما را از محیطهای‌ طبیعی‌ و ساخته‌ شده‌ و نقشی‌ که‌در زندگی‌ مردم‌ دارند بالا می‌برد. همان‌ گونه‌ که‌ گفته‌ شد، مبانی‌ نظریه‌ اثباتی‌،پژوهش‌ و حرفه‌ معماری‌، در تداوم‌ و پیوستگی‌ کامل‌ هستند. این‌ تداوم‌ با آزمون‌فرضیه‌ها بدست‌ می‌آید. بدین‌ ترتیب‌ که‌ هر طرح‌ شهری‌، طرح‌ منظر یا طرح‌ یک‌ساختمان‌، فرضیه‌ یا مجموعه‌ای‌ از فرضیه‌هاست‌ که‌ در چارچوب‌ نظریه‌های‌معماری‌ آزموده‌ می‌شود. این‌ آزمون‌ می‌تواند از طریق‌ ارزیابی‌ نظام‌ یافته‌ بنای‌ساخته‌ شده‌ با نظرخواهی از طراح‌، تأمین‌ کننده‌ مالی‌ و استفاده‌ کنندگان‌، پس‌ ازبهره‌برداری‌ از آن‌ انجام‌ پذیرد.

 

عکس‌

 

الف‌ - مدل‌ مفهومی‌ نظریه‌ هنجاری‌ برای‌ رشته‌های‌ طراحی‌

ب‌ - مدل‌ مفهومی‌ نظریه‌ اثباتی‌ برای‌ رشته‌های‌ طراحی‌

 

5-1- نظریه‌ اثباتی‌:

نظریه‌ اثباتی‌ در رشته‌های‌ طراحی‌ مانند دیگر رشته‌های‌ کاربردی‌ شامل‌نظریه‌های‌ محتوایی‌ و رویه‌ای‌ است‌. نظریة‌ محتوایی‌ به‌ ماهیت‌ پدیده‌هایی‌ که‌معماران‌ و دیگر طراحان‌ با آن‌ سر و کار دارند، می‌پردازد. موضوع‌ نظریه‌ محتوایی‌،کیفیت‌ محیط‌ و چگونگی‌ عملکرد آن‌ و قابلیتهای‌ آن‌ برای‌ تأمین‌ نیازهای‌ جسمانی‌ وروانی‌ انسان‌ است‌. بنابراین‌ برای‌ تعریف‌ مسائل‌ نظری‌ رشته‌های‌ طراحی‌ مدلی‌ ازنیازهای‌ انسانی‌ موردنیاز است‌. یکی‌ از مهمترین‌ مدل‌های‌ مبنا متعلق‌ به‌روان شناسی‌ بنام‌ آبراهام‌ مازلو (1954) است‌. در ارضای‌ نیازهایی‌ که‌ آبراهام‌مازلو تشخیص‌ داده‌ است‌. تأمین‌ امنیت‌، احساس‌ تعلق‌، عزت‌ نفس‌، خودشکوفایی‌ ورضایت‌ شناختی‌ و زیبایی‌ شناختی‌ نقش‌ مهمی‌ دارند.

نظریة‌ رویه‌ای‌ با ماهیت‌ رویه‌ عملی‌ طراحی‌ در رشته‌های‌ طراحی‌ محیط‌، سرو کار دارد. فرآیندهای‌ طراحی‌ می‌توانند جزییات‌ بیشتری‌ داشته‌ باشند. این‌فرآیندها اگر علمی‌ نباشند، حداقل‌ می‌توانند با موشکافی‌ بیشتری‌ تدوین‌ شوند.فرآیند طراحی‌ به‌ هر حال‌ نمی‌تواند کاملاً علمی‌ باشد ولی‌ با استفاده‌ از روش‌های‌ علمی‌و شبه‌ علمی‌ می‌تواند توصیف‌ و تبیین‌ شود.

بنابراین‌ به‌ طور کلی‌ نظریه‌ رویه‌ای‌ به‌ دانش‌ فرآیند تحلیل‌، ابداع‌ و ارزیابی‌ ونظریة‌ محتوای‌ به‌ معرفت‌ محیط‌، استفاده‌ مردم‌ از آن‌، چگونگی‌ ارتباط‌ مردم‌ درمحیط‌ و نگرش‌ مردم‌ به‌ محیط‌ مربوط‌ می‌شود.

هدف‌ تدوین‌ نظریة‌ محتوایی‌ کاهش‌ عدم‌ قطعیت‌ تصمیم‌گیریهای‌ طراحی‌است‌. در دوره‌ای‌ طولانی‌ پرداختن‌ به‌ فرآیند طراحی‌ منع‌ شده‌ بود و بیم‌ آن‌ می‌رفت‌که‌ درک‌ فرآیند طراحی‌، تفکر خلاقانه‌ و نقش‌ خلاقانه طراحان‌ را مختل‌ سازد. بسیاری‌از طراحان‌ معتقدند که‌ فرآیند طراحی‌ پیچیده‌تر از آن‌ است‌ که‌ قابل‌ توضیح‌ باشد.این‌ موضع‌گیری‌ قابل‌ قبول‌ نیست‌ زیرا پذیرفتن‌ آن‌ سؤالهای‌ جدی‌ از رشته‌ معماری‌را بدون‌ پاسخ‌ می‌گذارد و در نتیجه‌ مانع‌ پیشرفت‌ آن‌ می‌شود.

فرآیند طراحی‌ تحت‌ تأثیر زمینه‌ وقوع‌ آن‌ و نگرش‌ طراح‌ به‌ جهان‌ هستی‌ است‌.این‌ فرآیند به‌ میزان‌ زیادی‌ تحت‌ تأثیر نظریه‌ محتوایی‌ طراح‌ است‌. دانش‌ حاصل‌ ازارزیابی‌ نتایح‌ عملی‌ طراحی‌ موجب‌ تقویت‌ یا تغییر نظریه‌ محتوایی‌ می‌شود. مراحل‌اصلی‌ فرآیند طراحی‌ محیط‌ به‌ دلیل‌ آنکه‌ فرآیندی‌ از تصمیم‌گیری‌ است‌ می‌تواند یک‌مدل‌ عمومی‌ تصمیم‌گیری‌ به‌ حساب‌ آید.

شناخت‌، طراحی‌، گزینش‌ و اجرا و ارزیابی‌ پس‌ از بهره‌برداری‌ و اجرا مراحل‌اصلی‌ فرآیند طراحی‌ محیط‌ هستند که‌ در ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با دانش‌ محتوایی‌ طراح‌قرار می‌گیرند. مرحلة‌ شناخت‌ خود شامل‌ مراحلی‌ تحت‌ عنوان‌ شناخت‌ اولیه‌ و تعیین هدف‌و برنامه‌ریزی‌ می‌باشد.

افرادی‌ که‌ بیشتر در حرفه‌ طراحی‌ فعال‌ هستند، ترجیح‌ می‌دهند این‌ مراحل‌ رابرنامه‌ریزی‌، طراحی‌، ارزیابی‌ و تصمیم‌گیری‌، اجرا، ارزیابی‌ پس‌ از بهره‌برداری‌بنامند. فرآیند طراحی‌ محیط‌ به‌ طورکلی‌ فرآیندی‌ خطی‌ است‌ ولی‌ لزوماً هر مرحله‌پس‌ از اتمام‌ مرحله‌ قبل‌ آغاز نمی‌شود.

روش‌ فنی‌ که‌ انجام‌ عقلایی‌ و عینی‌ یک‌ مرحله‌ فرآیند را به‌ طور کامل‌ میسرسازد وجود ندارد، فرآیند شامل‌ شمار قابل‌ توجهی‌ رد گمشده‌ است‌. هرگاه‌ که‌ برای‌طراحی‌ اطلاعات‌ بیشتری‌ نیاز باشد یا طراحی‌ نتواند به‌ مجموعه‌ای‌ از نیازها پاسخ‌گوید، در فرآیند رَدهای‌ گمشده‌ و کمبود اطلاعات‌ وجود دارد. (Zeisel 1981)

فرآیند طراحی‌، جدلی‌ است‌ و شامل‌ پیش‌بینی‌ و ارزیابی‌ پیش‌بینی‌هاست‌.پیش‌بینی‌های‌ مطلوب‌ به‌ نظریه‌های‌ خوب‌ در مورد پدیدة‌ موردنظر وابسته‌اند.

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه شهرسازی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.