تجربیات کارشناس سنجش اموزش و پرورش
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:79
قیمت:3000 تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
پشتیبانی در صورت هر گونه مشکل
فهرست مطالب
مقدمه : .......................................................................................................................٨
نکات کلیدی :...............................................................................................................٩
تعریف ارزشیابی : ............................................................................................................٩
ارزشیابی در آموزش و پرورش تعاریف متعددی دارد . ........................................................٩
انواع ارزشیابی : ............................................................................................................١٠
وظایف و اختیارات دایره سنجش آموزش و پرورش :.....................................................١١
بیان تجربیات ..............................................................................................................١٥
تجربیات در سنجش و ارزشیابی و تبیین آنها :.............................................................١٥
تجربه ١ :...................................................................................................................١٦
اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ..................................................................١٦
١ .جدایی ناپذیری ارزشیابی ازفرایند یاددهی - یادگیری : ............................................١٦
٢ -استفاده ازنتایج ارزشیابی دربهبودفرآیند یاددهی -یادگیری واصلاح برنامه ها وروشها . ......١٦
٣ -هماهنگی میان هدف ها محتواروش های یاددهی -یادگیری و فرآیند ارزشیابی : ............١٦
٤ -توجه به آمادگی دانش آموزان : .........................................................................١٧
٥ -توجه به رشدهمه جانبه دانش آموزان :...............................................................١٧
٦ -توجه همه جانبه به دانش ها، نگرش ها و مها رت ها :..............................................١٧
٧ -توجه به ارزشیابی دانش آموز از یادگیری های خود (خودارزشیابی ):..........................١٧
٨ -ارزشیابی از فعالیتهای گروهی : ........................................................................١٧
٩ -توجه به فر آیند های فکری منتهی به تولید پاسخ : ...............................................................١٨
١٠ ) -تاکید بر نو آوری و خلاقیت ): ...................................................................................١٨
١١ -تنوع روش ها و ابزار های اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی : ........................١٨
١٢ -استفاده از انواع ارزشیابی : ..........................................................................................١٨
١٣ -استقلال مدرسه ومعلم در فرآیند ارزشیابی : ......................................................................١٨
١٤ -اصل رعایت قواعداخلاقی و انسانی در ارزشیابی : ................................................................١٩
١٥ -اصل توجه به تفاوت های فردی : ..................................................................................١٩
١٦ -ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشیابی :.....................................................................١٩
تجربه ٢ : نحوه طراحی سوال حاصل تجربیات بنده ...................................................................١٩
هفتاداصل فنی در طراحی سوالات امتحانی ...........................................................................١٩
تجربه ٣ :...................................................................................................................٢٧
توصیه هایی به دانش آموزان برای آمادگی در امتحانات :.............................................................٢٧
تجربه ٤ : تاثیر فناوری بر نظام آموزشی و ارزشیابی ...................................................................٢٩
١ .تغییــــر در بصیــــرت افــــراددرون مدرســـه : .............................................................٢٩
٢ .تغییــــر در فلسفـــــه یادگیـــــری و پداگـــــــــوژی : ...................................................٢٩
٣ .تغییـــر در تدوین طــــرحها و خط مشـــــی ها : ..............................................................٣٠
٤ .تغییــــــر در تسهیلات و منــــابع اطلاعات : ...................................................................٣٠
٥ .تغییـــر در توانائیهای حـــرفه ای کارکنان مدرسه ، بویژه معلمان : .........................................٣٠
٦ .تغییــــر در میــــزان مشارکت جامعــــه : .......................................................٣٠
٧ .تغییـــــر در شیوه ارزیابـــی : .....................................................................................٣٠
تجربه ٥ : کاربردهای استفاده از فناوری های نوین تدریس ..........................................................٣١
تبیین تجارب بنده درزمینه ارزشیابی در مدارس و چالش ها و مشکلات و انواع آن :.............٣٢
تحلیلی برارزشیابی تکوینی یا مستمر " اصول وقواعدآن :...................................................٣٢
تعریف ..............................................................................................................٣٢
ارزشیابی تکوینی یا مستمردرنظام آموزشی : ...........................................................٣٢
هدف ارزشیابی تکوینی یا مستمر : ......................................................................................٣٢
راهکارهای عملی برای اجرای ارزشیابی مستمر از فعالیتهای دانش آموزان : ..........................٣٤
شیوه های علمی اجرایی ارزشیابی تکوینی یامستمر : .................................................................٣٥
٢ -استفا ده ازآزمونهای پیشرفت تحصیلی : ............................................................................٣٥
٣ -استفاده ازپرسش های شفاهی : .....................................................................................٣٦
٤ -استفاده از سؤالات تشریحی به صورت تحلیلی - تبیینی و خلا صه نویسی : .........................٣٦
٥ -انجام آزمایش : ..............................................................................................٣٦
٦ -پروژه فردی یا گروهی : ..................................................................................٣٦
٧ -اندازه گیری مبتنی بر عملکرد : ...........................................................................٣٧
٨ -نما یش : ....................................................................................................٣٧
٩ -مشاهده و استفاده از آن در ارزشیابی : .................................................................٣٧
١٠ -اظهارنظر های کتبی و شفاهی معلم درباره بهبودعملکرددانش آموزوپرهیزازنمره : ...............٣٩
١١ -دادن کارهای عملی به دا نش آموزان (portfolio ) : .........................................................٣٩
١٢ -مشارکت دادن دنش آموزان در ارزشیابی از خود یا دیگران : ...........................................٣٩
١٣ -روش یادداشت روزانه : ...............................................................................٣٩
١٤ -استفاده از آزمونهای عملکردی مدا د- کاغذی : .................................................................٤٠
١٥ -نمونه کار : ...........................................................................................................٤٠
نظام نمره دادن در ارزشیابی مستمر : ..................................................................................٤٠
نگاهی به ارزشیابی توصیفی و......................................................................................٤١
تأکید بر نقاط قوت به جای رتبه بندی ! ................................................................................٤١
از ویژگی های سنجش و ارزشیابی مستمر می توان به موارد زیر اشاره کرد : ........................٤٤
آشنایی با ستادامتحانات در مدارس قابل استفاده برای مدیران و دبیران مدارس ..................٤٥
ستادامتحانات استان .....................................................................................................٤٥
اعضای ستادامتحانات استان ............................................................................................٤٥
توضیح : ....................................................................................................................٤٦
وظایف ستادامتحانات استان ............................................................................................٤٧
عوامل امتحانی ............................................................................................................٤٧
ارزشیابی تحصیلی .........................................................................................................٤٩
عوامل اجرایی ..............................................................................................................٤٩
معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی ....................................................................٥٢
شرح وظایف : .............................................................................................................٥٢
معاون پشتیبانی استان ...................................................................................................٥٤
شرح وظایف : .............................................................................................................٥٤
کارشناس مسؤول سنجش و ارزشیابی تحصیلی دوره ی متوسطه استان ............................٥٥
شرح وظایف : .............................................................................................................٥٦
کارشناس مسؤول بازرسی و پاسخگویی به شکایات ......................................................... ٦٢
کارشناس مسؤول حراست ...............................................................................................٦٢
راهکارهای پیشنهادی و برنامه آینده به دبیران گرامی حاصل تجارب و نتیجه گیری : ...........٦٣
منابع : ...............................................................................................................٧٠
مقدمه :
اینجانب کارشناس سنجش در اداره آموزش و پرورش هستم و هدف از نوشتن این نوشتار به تحریر درآوردن تجربیات و روش های سنجش و پیشرفت تحصیلی در مدارس می باشد .
از جمله فنون تعلیم وتربیت که هیچ معلمی از آن بی نیازنیست ، آشنایی با فنون ارزشیابی و سنجش نوین می باشد . ارزشیابی از یک سو به عنوان عامل کنترل کننده تمامی عناصرتعلیم وتربیت مانندهدف ، برنامه ،روش و وسایل آموزشی و از سوی دیگر به عنوان روشی برای شناخت وهدایت فعالیتهای تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود .
سنجش وارزشیابی یکی از ارکان اصلی وجدایی ناپذیرآموزش وپرورش است .بنابراین یکی از صلاحیتهای فردی برای احرازشغل معلمی داشتن دانش نظری ومهارت عملی در زمینه ارزشیابی است .
باید این مطلب مهم را در نظرداشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را بپیمایند .
در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشدآموزش را می توان به عنوان فرایندکنش متقابل معلم و دانش آموزتعریف کردکه به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانش آموزان به هدف های آموزش و پرورش فراهم می شود . در آموزش و پرورش سنتی ارزشیابی به عنوان آخرین حلقه های فرایندیاددهی ،یادگیری تلقی می شودکه در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار می رفت . امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایندیاددهی - یادگیری می دانندکه همراه با آموزش و در ارتباط تـنگاتـنگ با آن ، به گونه ای مستمرانجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر ، هدایت یادگیری آنان را مرکزتوجه خودقرارمی دهد
تجربیات کارشناس سنجش اموزش و پرورش