پایان نامه
عنوان :
بررسی عملکرد مدیران تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده
مدارس راهنمایی استان یزد
با فرمت قابل ویرایش word
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدیم به أ
تقدیر و تشکر ب
فصل اول 1
مقدمه. 2
تعریف موضوع تحقیق. 4
اهمیت موضوع. 6
اهداف تحقیق. 8
فرضیات تحقیق. 9
قلمرو تحقیق. 10
تعاریف اصطلاحات بکار رفته. 10
فصل دوم 12
سیر تحول مدیریت.. 13
نظریه های کلاسیک مدیریت.. 14
نظریه مدیریت علمی. 14
نظریه مدیریت اداری (اصول گرایان) 15
نظریه بوروکراسی. 16
مزایا و محدودیت های عمده تئوری های کلاسیک مدیریت.. 16
مکتب روابط انسانی. 16
تئوری مقداری مدیریت (علم مدیریت) 17
نگرش سیستمی- مدیریت نظام گرا 17
مدیریت اقتضایی. 18
تاثیر تئوری های مدیریت بر مدیریت آموزشی. 18
تعاریف مدیریت و مدیریت آموزشی. 20
ویژگی های منحصر به فرد مدیریت آموزشی. 22
مهارت های مورد نیاز مدیران. 23
مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی برای مدیریت مدارس.. 25
عوامل موثر در موفقیت مدیران. 27
ارزشیابی اثر بخشی و کارآمدی مدیران. 28
عوامل موثر در اثر بخشی یک سازمان. 31
از دیدگاه دیگری اثر بخشی سازمانی به چهار عامل عمده زیر بستگی دارد 32
وظیفه های مدیران. 32
وظایف مدیریت در رده های مختلف سازمانی. 33
برنامه ریزی. 33
انواع برنامه ها 34
مراحل عمده برنامه ریزی. 35
مراحل عمده برنامه ریزی عبارتند از 35
برنامه ریزی موثر 35
سازماندهی. 37
تامین و بکارگیری نیروی انسانی. 38
نظارت و کنترل. 39
هدایت و رهبری. 40
انگیزش و رفتار 41
سلسله مراتب نیاز ها 42
نظریه انگیزش- بهداشت روانی. 43
تئوری y,x. 43
نظریه گروه های انسانی. 44
مطالعات و نظریه هائی در مورد رهبری. 45
روش صفات ممیزه رهبری. 45
تحقیقات رهبری دانشگاه اوهایو 46
سیستم های مدیریتی لیکرت.. 47
رهبری اقتضایی (هرسی و بلانچارد) 48
رهبری موفق و رهبری موثر 48
همگامی و رهبری. 49
فرآیند همگامی و رهبری. 49
رهبری مبتنی بر عشق و محبت.. 50
فرآیند رهبری در بر گیرنده چهار مفهوم اصلی است که عبارتند از 50
فرایند رهبری توام با عشق و محبت دارای سه مرحله اساسی است.. 51
مدیریت مشارکتی. 52
شرایط لازم برای اثر بخش بودن مشارکت.. 53
مزایای مشارکت.. 54
ایجاد تغییر و خلاقیت و نو آوری لازمه بقا و موفقیت سازمان ها 55
برنامه ریزی و اجرای تغییر 55
فرآیند تشخیص شامل موارد زیر است.. 56
فرآیند ایجاد تغییر 56
خلاقیت و نوآوری. 57
فرآیند خلاقیت.. 58
ویژگی های افراد خلاق. 60
موانع خلاقیت.. 60
استراتژی های نوآوری. 61
روابط انسانی. 62
روابط انسانی در مدرسه. 63
شاخص های روابط انسانی مطلوب در مدرسه. 65
عوامل موثر در ایجاد رضایت خاطر معلمان از کار خویش و محیط آموزشی. 66
مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق. 69
فصل سوم. 75
جامعه آماری و روش نمونه گیری. 76
ابزار جمع آوری اطلاعات.. 76
نحوه جمع آوری اطلاعات.. 78
روش های آماری تحقیق. 78
فصل چهارم 79
فرضیه یک.. 80
فرضیه دو 84
فرضیه سه. 88
فرضیه چهار 92
فرضیه پنج. 96
جدول نتایج فرضیات.. 100
فصل پنجم. 101
خلاصه تحقیق و نتیجه گیری. 102
نتایج دیگری که در ضمن تحقیق بدست آمده است.. 103
پیشنهادات.. 104
محدودیت ها و تنگناهای پژوهش... 105
پیوست 107
پرسشنامه. 108
مقدمه
با اینکه امروزه مدیریت در دنیای پیچیده و متحول جایگاه اساسی خود را پس از فراز و نشیب های بسیار پیدا کرده است، به نظر میرسد در کشور ما بیان فوق مصداق کامل عینی پیدا نکرده است . مدیریت آموزشی نیز از این امر مستثنی نبوده و هنوز جایگاه واقعی خود را در مفهوم علمی خود باز نیافته است. هنوز هم در موارد بسیاری ،مدیران فعلی آموزشی در نهایت مدیران آموزشی به معنی مجری قوانین و مقررات جاری هستند نه «رهبر آموزشی» و لازمه این کار توجه به مدیریت آموزشی و بها دادن به آن در مفهوم علمی آن است.
از میان انواع مدیریت آموزشی، مدیریت آموزشی در سطح مدارس یکی از با اهمیت ترین و حساس ترین وظایف محسوب میگردد. آموزش در مدرسه انجام می گیرد و کیفیت آموزش و نتایج آن نیز به مدرسه بستگی دارد. لذا نظام آموزشی باید از مدیران توانا، کار آمد و کار آزموده در سطح مدارس برخوردار باشد تا بتواند وظایف خطیر خود را به نحو موثر به انجام برساند، و این امر مستلزم آن است که نظام آموزشی از یک در جهت پرورش و جذب مدیران ماهر و تحصیل کرده گام بردار و از طرف دیگر سیستم انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را طوری طراحی نماید که از طریق مدیران شایسته و کاردان و تحصیل کرده به سمت های مدیریت آموزشی انتخاب کردند.
توجه به وظیفه های خطیر مدارس و تامل در مورد وظایف مدیران آموزشی مدارس بر این امر دلالت دارد که وظیفه مدیران آموزشی در برنامه ریزی آموزشی و اجرای آنها خلاصه نمی شود بلکه ایجاد محیطی مساعد که همکاری موثر افراد را برای رسیدن به اهداف موجب شود، و هدایت و رهبری آموزشی و همچنین سازماندهی و نظارت و کنترل موثر نیز از وظایف اصلی مدیران محسوب میگردد، و انجام این وظایف، مهارت ها و توانایی های خاصی را می طلبد که این مهارت ها و توانائی ها نمی توانند صرفاً از طریق تجربه حاصل شوند و آموزش و کسب آگاهی های لازم علمی در کنار تجربه برای دست یافتن به این توانایی ها و مهارتها لازم و ضروری است.
دانش مدیریت به مدیران کمک می کند تا بتوانند دشواری های کار خود را از طریق مطالعه اصول، نظریه ها و آموزش فنون و روش های سودمند و موثر از میان بردارند و بتوانند به طور موثر از عهده تحولات و پویایی های کار خود برآیند- راه حل های خلاق برای مسائل و مشکلات خود ارائه دهند- منابع مادی و انسانی سازمان آموزشی خودشان را جهت کسب اهداف تعلیم و تربیت، به خوبی بکار گیرند و به اقدامات پیشگیرانه در قلمرو کار و فعالیت خود مبادرت ورزند.
از آنجائیکه اجرا و مدیریت نظام های آموزش و پرورش در مقایسه با سایر بخشهای فعالیت، افراد و منابع مادی و مالی بیشتری را به کار می گیرد، و از سوی دیگر با توجه به اینکه مسئولیت مدارس در قبال دانش آموزان و جوامع، بیشتر و پیچیده تر از گذشته شده است، آموزش های تخصصی برای مدیران مدارس بیش از هر زمان دیگری واجد اهمیت است و ضرورت دارد مدیران مدارس مهارت های جدیدی را در جهت انجام موثر وظایف شان فرا گیرند.
از طرفی چون لازم است هم عرض سایر امور اجتماعی، آموزش و پرورش نیز متحول گردد و با توجه به اینکه اگر قرار باشد در عرصه تعلیم و تربیت تحولی به وقوع بپیوندد باید از مدیریت آموزش و پرورش آغاز گردد، ضروری است در یک تحول اساسی در تربیت و به کارگیری مدیران آموزشی کارآمد که قادر باشند در شرایط متحول و پیچیده امروزی تحولات لازم را در آموزش و پرورش به طور اثر بخش عینیت بخشند و دستیابی به اهداف عالی تعلیم و تربیت را به نحو مطلوب میسر سازند، اقدامات اساسی صورت پذیرد.
دانلود پایان نامه با عنوان بررسی عملکرد مدارس راهنمایی - word