فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 18 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
نقش کامپیوتردر پیشرفت بشر
مقدمه :
کامپیوتر در حقیقت شکل کاملاً توسعه یافتة ماشین حسابهای اولیه است و مانند هر ماشین دیگری به راهنمائی انسان نیاز دارد . بطور خلاصه کامپیوتر را می توان چنین تعریف کرد : کامپیوتر به ماشینی گفته می شود که حافظه دارد وقابل برنامه ریزی است و می تواند عملیات منطقی و ریاضی را بر روی اطلاعات عددی و غیرعددی انجام دهد .
به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی کامپیوتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته به جرأت می توان گفت که کمتر موردی می توان یافت که درآن ازکامپیوتر بهره برداری به عمل نیامده باشد و این کاربردها روز به روز در حال گسترش است و هر روز کامپیوتر در رفع مشکلات جامعة بشری نقش گسترده تری بر عهده می گیرد .
تلاشهای بشر همواره معطوف به ایجاد و توسعة ابزار و روشهائی بوده است که بتوانند جایگزین نیروی بدنی یا قوای فکری انسان باشند . کامپیوتر قادر است قسمتی از فعالیتهای عملیاتی مغز انسان را بر عهده بگیرد ودر نتیجه ، فراغتی که از این راه نصیب انسان می شود میتواند صرف فعالیتهای خلاق شده و وی را به سوی پیشرفت روز افزون کمک کند .
مزایای کاربرد کامپیوتر را می توان به شرح زیر طبقه بندی نمود :
ـ اطمینان از دقت ، در کامپیوتر
ـ سرعت (در محاسبات ، ذخیره ، بازیابی و به هنگام رسانی اطلاعات
ـ استفاده از فضای کم برای ذخیره اطلاعات زیاد
ـ و . . .
زمینه های تحقیقاتی :
انسان از کامپیوتر برای پیشرفت تکنولوژی فضائی استفاده می کند . در پرتاب موشک به فضا از مراحل اولیه طرح پروژه تا کنترل پرواز ، تعیین مسیرها ، مدت پرواز و غیره همه و همه توسط کامپیوتر انجام می گیرد . در هواشناسی ، نجوم و غیره نیز از کامپیوتردر حد وسیعی استفاده می شود .
کاربرد کامپیوتر :
امروزه کامپیوتر در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربردهای فراوانی است که به ذکر چند نمونه می پردازیم.
زمینه های علمی :
امروزه کامپیوتر در زمینة فیزیک ، مکانیک ، علوم هسته ای ، پزشکی ودر لابراتوارهای دانشگاهها و مؤ سسات علمی مورد استفاده قرار میگرد . مثلاً در پزشکی می توان از الکترو ـ کاردیو گرام نام برد که در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها می تواند وضعیت قلب بیمار را در هر لحظه تشخیص داده و ثبت کند .
کاربرد رایانه در فیزیک
نگاه اجمالی
امروزه کامپیوتر تقریبا در تمام علوم برای خود جای پایی ایجاد کرده است. و اغرق آمیز نیست، اگر بگوییم که در آینده کامپیوتر یکی از لوازم ضروری زندگی بشر خواهد بود. یعنی همانطور که امروزه در هر خانهای تلویزیون وجود دارد و تقریبا کمتر خانهای است که در آن تلویزیون وجود نداشته باشد، لذا در آینده نیز کامپیوتر تقریبا در هر خانهای وجود خواهد داشت. اما نقش کامپیوتر در علوم مهندسی و علومی که با محاسبات پیچیده سرو کار دارند، بسیار پررنگتر است. بر این اساس در علم فیزیک مباحثی تحت عنوان کاربرد کامپیوتر در فیزیک مطرح میشود.
مباحث زیرین به توسط این این علم و فیزیک محاسباتی پیگیری میشود.
محاسبات عددی
تعداد مسائلی که در دنیای فیزیک با استفاده از روشهای تحلیلی حل میشوند، کم است. بر این اساس در حل مسائل از روشهای دیگری استفاده میکنند. یک روش که به جوابهای کاملا دقیق منجر نمیشود، روش تقریبی است. نظریه اختلال در مکانیک کوانتومی از جمله این روشهای تقریبی میباشند. طریقه دوم در حل مسائل استفاده از روشهای عددی است. در این روشهای برنامههای کامپیوتری مناسب با مسئله مورد نظر نوشته میشود، سپس دادههای مربوط به مسئله به کامپیوتر داده شده و نتیجه آن به صورت خروجی بدست میآید.
حل معادلات جبری
منظور از حل یک معادله جبری بدست آوردن ریشههای حقیقی آن معادله است. البته برای این کار روشهای مختلفی وجود دارد که هر روش بر اساس میزان خطا و دقت از روشهای دیگر متمایز میگردد. از جمله این روشها میتوان به روش تنصیف ، روش ناجابجایی و روش تکرار اشاره نمود.
حل معادلات دیفرانسیل
دستگاههای با تعداد مجهولات کم به آسانی توسط روشهای عددی حل میشوند، اما در حل معادلات با تعداد مجهولات بیشتر با شکل مواجه میشویم. بنابراین در این حالت به روشهای عددی متوسل میشویم. از روشهایی که در این حالت از آنها استفاده میکنیم، روش حذفی گوسی و روش تکرار است. میزان دقت روش تکرار بیشتر از روش گوسی است.
حل انتگرالهای نامعین
در حل عددی انتگرالها از روشهای ذوزنقه ، روش سیمسون و روش گوس استفاده میگردد. البته لازم به ذکر است که در هر مسئله تناسب با نوع مسئله از روش خاصی استفاده میشود. اغما یک روشی که تداد خطای آن خیلی کمتر است و علاوه بر آن در مورد انواع انتگرالها قابل اعمال است، روش مونت کارلو میباشد. با استفاده از این روش میتوان انتگرالهای n گانه را با دقت خوب حل کرد.
هر کدام از این روشها یک سری محاسن و با معایبی دارند. به عنوان مثال حسن روش گاوسی در سرعت عمل حل مسائل با دقت خوب است. در صورتی که دقت روش ذوزنقه در مقایسه با این روش کم است. ولی عیب آن در حل انتگرالهای چندگانه است. که برای رفع این عیب روش مونت کارلو ابداع شده است.
برنامه نویسی کامپیوتری
برای استفاده از کامپیوتر جهت محاسبات عددی ، باید بتوانیم معلومات مسئله و الگوریتم (مراحل مختلف در روش مورد استفاده) متناسب با روش بکار رفته را به زبان ماشین ترجمه کنیم. برای این کار باید به زبان برنامه نویسی آشنا باشیم. زبان مورد استفاده جهت حل مسئله نیز باید متناسب با مسئله مورد نظر انتخاب گردد. بعد از نوشتن برنامه ، دادهها یا معلومات مسئله را به کامپیوتر میدهند و خروجی یا نتیجه را در روی صفحه کامپیوتر مشاهده میکنند.
کاربرد رایانه در رباتیک
رباتیک چیست؟
کلمه ربات توسط Karel Capek نویسنده نمایشنامه R.U.R (روباتهای جهانی روسیه) در سال 1921 ابداع شد. ریشه این کلمه، کلمه چک اسلواکی(robotnic) به معنی کارگر میباشد.
در نمایشنامه وی نمونه ماشین، بعد از انسان بدون دارا بودن نقاط ضعف معمولی او، بیشترین قدرت را داشت و در پایان نمایش این ماشین برای مبارزه علیه سازندگان خود استفاده شد.
البته پیش از آن یونانیان مجسمه متحرکی ساخته بودند که نمونه اولیه چیزی بوده که ما امروزه ربات مینامیم.
امروزه معمولاً کلمه ربات به معنی هر ماشین ساخت بشر که بتواند کار یا عملی که بهطور طبیعی توسط انسان انجام میشود را انجام دهد، استفاده میشود.
رباتها چه کارهایی انجام میدهند؟
بیشتر رباتها امروزه در کارخانهها برای ساخت محصولاتی مانند اتومبیل؛ الکترونیک و همچنین برای اکتشافات زیرآب یا در سیارات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
رباتها از چه ساخته میشوند؟
رباتها دارای سه قسمت اصلی هستند:
• مغز که معمولاً یک کامپیوتر است.
محرک و بخش مکانیکی شامل موتور، پیستون، تسمه، چرخها، چرخ دندهها و ...
سنسور که میتواند از انواع بینایی، صوتی، تعیین دما، تشخیص نور، تماسی یا حرکتی باشد.
با این سه قسمت، یک ربات میتواند با اثرپذیری و اثرگذاری در محیط کاربردیتر شود.
تجارت الکترونیکی
برای تجارت الکترونیک تعاریف زیادی وجود دارد. بر خلاف مباحثی چون تحقیق در عملیات یا کنترل پروژه که دوران رشد و تغییر و تحول خود را طی کرده اند اینترنت و مباحث زاییده ی آن هنوز در حال تغییر هستند و بنا بر این تعاریف آنها نیز در این سیر تحولی در هر دوره از زمان دستخوش دگرگونی می شود. در بین تعاریف موجود از تجارت الکترونیک کاملترین آنها عبارت است از: خرید فروش و تبادل هرگونه کالا خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت. این تعریف همانگونه که ملاحظه می کنید بسیار جامع و فراگیر است به گونه ای که مباحثی چون :e-learning ,e-medicine ، e-government و... را نیز تحت پوشش قرار می دهد. و تنها اینترنت را به عنوان ابزار معرفی نمی کند بلکه این عمل را از طریق هر گونه شبکه ی کامپیوتری ممکن می داند.
شاید کمتر کسی تصور می کرد که اختراع رایانه چنان تحولی در زندگی بشر ایجاد کند که تمام ابعاد زندگی وی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اولین ثمرهی این انقلاب تکنولوژیکی، اینترنت – پدیدهای که ایدهی شکلگیری آن از جنگ جهانی دوم شکل گرفت - بود.شبکههای اولیه (آپارنت) دارای host نبودند و تمامی کامپیوترها نقش میزبان را ایفا میکردند و در عین حال می توانستند به حافظه ی یکدیگر دسترسی یابند . با رشد اینترنت و ایجاد شبکه های پیشرفته ی امروزی ، موضوع تکنولوژی اطلاعات یا IT مطرح شد و بهتدریج تمام مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد. IT در مدیریت سازمانی ، تکنولوژی اطلاعات در ساخت ، آموزش از راه دور ، تجارت الکترونیکی ، پیشرفتهای سخت افزاری و...از جمله موضوعات مطرح در زمینهی این فنآوری جدید میباشند.
همانطور که ذکر شد تجارت الکترونیک نیز از جمله ابداعات نوین بشری است که در دهه اخیر، نقش تعیینکنندهای در تمامی انواع تجارت و معاملات بازی کردهاست. تجارت الکترونیک در واقع به معنای فروش کالا و خدمات بصورت Online و از طریق اینترنت میباشد. به بیان دیگر تجارت الکترونیک، از قابلیتهای اینترنت برای ارتقا و بهبود فرآیندهای تجاری استفاده میکند.
انواع مدلهای این شکل جدید تجارت شامل G2G, G2C, B2B, C2C, B2C و...،تمامی اجزای یک جامعه اعم از افراد عادی تا ارگانهای بزرگ دولتی را به یکدیگر پیوند داده است. C نمایانگر خریدار, B نمایانگر شرکتهای خصوصی وG نشاندهنده ارگانهای دولتی است. مدل C2C در واقع همان مزایده Online است که قابلیت مبادله کردن هر نوع کالای مورد توافق طرفین را دارد.طرفین این معامله هر دو از افراد عادی هستند. مدلهای B2B , B2C نیز قابلیت ارائه هر نوع محصولی را بر وب دارا هستند. در مدل B2B دو شرکت به مبادله تجاری با یکدیگر می پردازند و مدل B2C امکان تجارت الکترونیک را بین یک شرکت و یک مشتری را فراهم میکند. با توجه به دولتی بودن بیشتر خدمات در ایران و امکان ابتکار عمل بیشتر آنها ، پیاده سازی مدل G2G که تبادل کالا و خدمات میان نهادهای دولتی را امکانپذیر میسازد را محتملتر مینماید.
در تمامی سیستمهای یاد شده اجزای مشترکی وجود دارد که تشکیلدهنده بدنهی اصلی آنها هستند. ایجاد یک سایت به عنوان فروشگاه الکترونیکی بر روی اینترنت ، طراحی هدف و یک برنامه استراتژیک برای شروع و ادامه کار فروشگاه ،پیروی و استفاده از اصول و روشهای مناسب بازاریابی در اینترنت ، ایجاد زیرساختهای امنیتی برای محافظت سایت و ایمن سازی مراحل مبادله ی اطلاعات ، انتخاب شیوه ی مناسب پرداخت در اینترنت ، شیوه های جدید توزیع کالا ، انتخاب سرور و host مناسب و ... از ارکان جدا ناشدنی این شیوهی نوین تجارت می باشند که در مدلهای ذکر شده به تناسب نقش پررنگتر یا کمرنگتری مییابند.
اما در بعد دیگر پیادهسازی و استفاده از این فنآوری جدید نیازمند ایجاد بسترهای فکری و فرهنگی جهت پذیرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقی و قانونی و تامین پیش نیازهای سخت افزاری و نرمافزاری می باشد.. به عنوان مثال Server یا Network پشتیبانیکنندهی مناسب , سیستم پرداخت متناسب در کشور و همچنین سرعت بالای دسترسی به شبکه از ملزومات فنی یک تجارت الکترونیک محسوب میشوند.
یک فروشگاه اینترنتی دارای امکانات ویژه ای است :
*بر خلاف فروشگاههای واقعی فردی به نام فروشنده در آن وجود ندارد.
*ساعات کار آن شبانه روزی و در تمام ایام هفته است.
* مشتریهای آن از تمام نقاط دنیا و با فرهنگها و سلایق متفاوتی هستند.
*به علت ارتقاء قابلیتهای فنی محیط (اینترنت) تولیدکنندگان میتوانند به صورت کاراتر و موثرتر به معرفی و عرضهی محصولات خود بپردازند.
*پست الکترونیکی یک شیوهی کارا در بازاریابی مستقیم ( direct marketing ) به شمار میآید.
*از طریق گروههای خبری ( News Groups ) و گروههای بحث و تبادل نظر( discussion groups ) امکان ایجاد رابطهای تعاملی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و جود دارد. ...
بهرهگیری از هریک از این امکانات نیازمند ایجاد ساختارهای فرهنگی لازم چه در میان مشتریان و چه در میان صاحبان بازار میباشد.
یکی از بخشهای مهم تجارت الکترونیک سیستم پرداخت است. برای پرداختی به دور از اشکال بر شبکه جهانی وب, یک سیستم پرداخت می بایست علاوه بر دارا بودن امکانات تکنولوژیکی مناسب از قبیل کارتهای هوشمند،کارتهای اعتباری , چکهای الکترونیکی ، پولهای الکترونیکی و... باید از لحاظ امنیتی نیز قابل اطمینان باشد . استفاده از شیوه های مبهم سازی اطلاعات مبادله شدهی کارتهای اعتباری ، استفاده از امضای الکترونیکی ، استفاده از پروتکلهای SSL و SET ، استفاده از تکنیکهای رمزگذاری ( Encryption ) ، استفاده از کیفهای الکترونیکی دارای نگهبان و... از جمله روشهای امنیتی مطرح در این زمینه میباشد. طراحی وب سایت مربوط با توجه به سلایق و نیازهای مشتریان از عوامل مهم در موفقیت یک تجارت الکترونیک است. بدیهی است که ابتکار فروشنده در بکار بردن راهکارهای مناسب برای متقاعد کردن بازدید کننده در خرید از طریق وب , بطور مثال وجود عکس و اطلاعات لازم در مورد محصول ضروری است. همچنین میبایست در مورد نحوهی جذب و حفظ مشتریان با توجه به خصوصیات یک بازار رقابتی جهانی به راهکارهایی موثر و کارا اندیشید. استفاده از قلمهای متناسب با موضوع فعالیت، انتخاب مناسب رنگها با توجه به خصوصیات فرهنگی، استفاده از فاکتورهای جذاب مانند گرافیک تصویری مناسب ، توزیع متناسب اطلاعات و عکسها ، ایجاد محیطهای تعاملی مانند گروههای بحث و تبادل افکار و بسیاری از نکات دیگرمی تواند در جذب و متقاعد کردن مشتری به خرید از سایت شما موثر باشد.
ورود به یک بازار جهانی نیازمند برنامهای دقیق و حساب شده است. همانطور که در قبل اشاره شد یکی از مهمترین و زیربناییترین مسائلی که باید در راه اندازی یک فروشگاه مبتنی بر وب مورد بررسی قرار گیرد، استراتژیهای راه اندازی فروشگاه است. به طور کلی این استراتژیها به دو دسته استراتژیهای قبل از شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت و استراتژیهای در حین فعالیتهای تجاری تقسیم می شوند:
1- استراتژیهای قبل از شروع فعالیتهای تجاری
این بخش شامل کلیه راهکارها و تصمیماتی است که پیش از شروع فعالیت فروش باید مدنظر قرار گیرد. این بخش در حکم پایه و ستون یک ساختمان است که پی و اساس مجموعه را تشکیل میدهد. بنابراین در صورت اهمالکاری و یا عدم صرف زمان و دقت کافی در این امر در آینده لطمات زیادی را به سیستم طراحی شده وارد خواهد آورد. این قسمت شامل دو بخش عمدهی توسعهی محصول و توسعهی سایت میباشند.
2- استراتژیهای در حین فعالیتهای تجاری
آخرین مرحله و شاید مهمترین فاز کار را فعالیتهای در حین فروش تشکیل میدهند. استراتژیهای موجود در این بخش به دو بخش استراتژیهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیمبندی میشوند :
1-2 اهداف کوتاه مدت استراتژیهای فروش آنهایی هستند که به طورموقتی شما را در کوران فعالیتها نگه می دارند. این نکته باید همواره مد نظر قراربگیرد که اینگونه استراتژیها شاید بتواند برای مدت کوتاهی حضور شما را در جریان رقابت استمرار بخشد اما به هیچ وجه نمیتواند تضمین کننده حضور دائمتان در این عرصه باشند.
2-2 اهداف بلند مدت استراتژیهای فروش آنهایی هستند که باعث حضور مستمر شما در جریان مبادلات میشود. این استراتژیها هر سال با ایجاد نتایج جدید در این راه همراه خواهد بود.
امروزه حجم زیادی از مبادلات از طریق این شیوهی نوین تجارت انجام می گیرد و با توجه به نمودار رشد ترسیم شده، انتظار میرود که چندین میلیون دلار از مبادلات بشری تا سال 2004 از طریق اینترنت انجام پذیرد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 18 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله نقش کامپیوتردر پیشرفت بشر