فرمت : word
تعداد صفحات : 159
نتیجهگیری :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر دو نوع مختلف الگودهی و آگاهی از اجرا بر اکتساب و یادداری مهارت سرویس سادة والیبال میباشد. نتایج این تحقیق نشان داد که هر دو گروه مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری نتیجه و فرایند اجرای سرویس ساده والیبال را بهبود میبخشند و همچنین آزمودنیهای گروه مشاهده الگوی ماهر الگوی حرکت بهتری را نسبت به گروه مشاهدة الگوی در حال یادگیری در آزمون اکتساب و یادداری از خود نشان دادند. در حالیکه تفاوت معنیداری در متغیر نتیجة اجرا بین دو گروه در آزمون اکتساب و یادداری مشاهده شد. تحقیقات متعددی در زمینة بررسی تأثیر بررسی تأثیر سطح مهارت الگو بر یادگیری مهارتها انجام شده و نتایج متناقضی در این زمینه به دست آمده است در ادامه به برخی از علل احتمالی در بروز این تناقضها به نظر میرسد، آزمودنیهای گروه مشاهدة الگوی ماهر، تلاش کنند. تا اجرای مشابه الگو اشاره میشود.
از خود نشان دهند، در حالیکه گروه مشاهدة الگوی در حال یادگیری چنین هدف و انگیزهای برای اجرای مهارت مشابه الگو نداشته باشند.
احتمالاً آزمودنیهای گروه مشاهدة الگوی ماهر کارآمدی شخصی خود را توسعه داده و اجرای بهتری در مقایسه با آزمودنیهای گروه مشاهدة الگوی در حال یادگیری از خود نشان میدهند. در این زمینه فلتز معتقداست، آزمودنیهائی که اجرای ماهرانة مربی یا همکلاسی خود را مشاهده میکنند، در مقایسه آزمودنیهائی که مربی یا همکلاسی ناماهر خود را مشاهده میکنند، اجرای بهتری و باورهای مثبت و کارآمدی شخص بهتری از خود نشان میدهند.
همچنین ممکن است، یک اجرای صحیح بر یادگیری یک مهارت جدید تأثیر بگذارد، زیرا الگوی ماهر اطلاعات دقیقتری در اختیار فراگیر قرار میدهند، همچنین اجرای ماهرانه الگو، میتواند منجر به جلب توجه بیشتر آزمودنیها و برانگیختن آنها در تقلید و تلاش بیشتر برای عملکرد بهتر گردد.
نیاز به کسب الگوی هماهنگی اندامها و بدن در یادگیری مهارت سرویس سادة والیبال ضروری است. نیوول (1985)، اسکولی و نیوول (1985)، وایتینگ (1988) پیشنهاد میکند مشاهدة یک الگوی ماهر اطلاعاتی را فراهم میکند که به توسعة الگوی هماهنگی حرکت اندامها و بدن برای اجرای مهارت منجر میشود (لندرز، 1975).
بنابراین، این اطلاعات میتواند توسعة هماهنگی بین حرکت اندامها و بدن را تسهیل کند و این امر احتمالاً نکته کلیدی در نمایش بینائی میباشد. (مگیل 1993؛ مگیل، شوانفلدر ـ زهدی 1996). به نظر میرسد استفاده از الگوی درحال یادگیری برای ورزشکاران ماهر مؤثرتر است زیرا آنها به خوبی برای اجرای بهتر برانیگخته شده و میتوانند خطاهای خود را تشخیص و تصحیح کنند.
علاوه بر این، آزمودنیها میتوانند به سادگی شکل اجرای حرکت را ایجاد کرده (نظریه طرحواره اشمیت) و سپس مهارت را اجرا کنند. این مسأله ثابت شده است که فرد از طریق الگودهی اجزای شناختی تکلیف را اکتساب میکند اما اجرای صحیح نیاز به تمرین بیشتر و بازخورد دارد. شاید به همین دلیل است که آزمودنیهای گروه مشاهدة الگوی ماهر الگوی حرکت بهتری را نسبت به گروه دوم در آزمون اکتساب و یادداری از خود نشان دادند در حالیکه تفاوت معنیداری در متغیر نتیجة اجرا بین دو گروه مشاهده نشد.
یکی از موارد مهم در زمینه اثربخشی الگودهی به یادگیری مهارت، این است که فراگیر تا چه اندازهای نمایش مهارت را مشاهده کرده است. رز (1997) و مگیل (1993) پیشنهاد میکنند، فراگیران برای آشنائی با نمایش ویدئوئی نیاز به زمان دارند. آنها توصیه میکنند که یادگیری مشاهدهای زمانی مؤثر است که نمایش مهارت حداقل پنج هفته به آزمودنیها ارائه شود. در حالیکه طول مدت مرحله اکتساب در این تحقیق سه روز متوالی میباشد و از آنجائیکه اجرای این مهارت نیاز به هماهنگی حرکت اندامها و دستکاری توپ دارد، بهتر است مدت زمان مرحلة اکتساب برای تمرین مهارت افزایش یابد.
در این تحقیق، فیلم ارائه شده به هر دو گروه فقط شامل چگونگی حرکت اندامها نسبت به هم (حرکت نسبی) و حرکت اندامها در کل (حرکت کلی) میباشد و از آنجائیکه نتایج هیچکدام از کوششها در ادامه ضبط نشده بود، ممکن است آزمودنی نتواند تشخیص دهد که کدام اجرا به نتیجة بهتری منجر میشود.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و بیان مسأله
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیههای تحقیق
پیش فرضهای تحقیق
محدودیتهای تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
مقدمه
زمینة نظری موضوع تحقیق
اثر بخشی یادگیری مشاهدهای از دیدگاه دو نظریه یادگیری حرکتی
تبیینهای اولیه اولیه از یادگیری مشاهدهای
تبیین میلر و دلار
توجیه بندورا از یادگیری مشاهدهای
تحلیل اسکینر از یادگیری مشاهدهای
مشاهدة نمایش چگونه بر یادگیری اثر میگذارد؟
عوامل مؤثر بر یادگیری مشاهدهای
ویژگیهای الگو
ویژگیهای نمایش
ویژگیهای مشاهدهگر
توجیهات رشدی در الگودهی
پیشینه تحقیق
نتیجهگیری
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه تحقیق و آزمودنیها
متغیرهای تحقیق
ابزار اندازهگیری
روش جمعآوری اطلاعات
نحوة اجرای آزمون
مراحل آزمون
روشهای آماری
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
تجزیه و تحلیل توصیفی یافتهها
تجزیه و تحلیل استنباطی یافتهها
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه تحقیق
بحث و تفسیر یافتهها
پیشنهادهای پژوهشی
فهرست منابع
پایان نامه ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی - تأثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری مهارت سرویس سادة والیبال-با فرمت word