بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران با یادگیری سازمانی
ارائه شده در دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین- 1392
تعداد صفحات: 23
چکیده مقاله:
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سبک های رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در موسسه آموزش عالی دانشستان شهرستان ساوه است. جامعه آماری موسسه آموزش عالی دانشستان تمام کارمندان موسسه می باشد که به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. از دو پرسشنامه محقق ساخته برای تعیین سبک رهبری و یادگیری سازمانی استفاده گردید. برای تعیین پایایی از تحلیل عاملی و روش لوپ استفاده شد و در نهایت پایایی محاسبه1 به دست شده برای پرسشنامه سبک رهبری به روش آلفای کرونباخ 87/ و برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 44 / آمد. این تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی) جدول فراوانی داده ها، میانگین و انحراف استاندارد (و آمار استنباطی) رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون به کار گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد بین سبک های رهبری مدیریتی، مشارکتی، تبادلی، اخلاقی، پست مدرن و اقتضایی با یادگیری سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و در مجموع 33 درصد واریانس یادگیری سازمانی را تبیین می کنند. رهبری مشارکتی بیشترین سهم (45 درصد) را در تبیین یادگیری سازمانی دارد.
مقاله بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران با یادگیری سازمانی