فرمت فایل: word
تعداد صفحه:200
پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
موضوع:
بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران،
ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد - سال تحصیلی 85-84
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان، تعداد 345 نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 61/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 58/0 به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 84/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 78/0 میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
– بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
– بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
– بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل یکم : مقدمه پژوهش
1-1- عنوان تحقیق: ………………………………….. 1
1-2- مقدمه ……………………………………………………… 1
1-3- بیان مساله: ………………………………………………. 2
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………… 7
1-5- اهداف پژوهش: ………………………………………………… 9
الف- هدف کلی: ………………………………………………………. 9
ب – اهداف جزئی:…………………………………………………. 9
1-6- پرسشهای پژوهش: ……………………………………………………….. 9
الف- اصلی:………………………………………………………. 9
ب- فرعی:………………………………………………………… 9
1-7- متغیرهای پژوهش: ……………………………………………. 10
متغیر پیش بین:………………………………………….. 10
متغیر ملاک:……………………………………………………………….. 10
متغیر تعدیل کننده ……………………………………………………………… 10
متغیر کنترل……………………………………………………………… 10
1-8- تعاریف علمی واژه ها:………………………………………………… 10
1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها: ……………………………………………….. 14
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش
مقدمــه…………………………………………………………… 16
الف- بررسی نظریهها………………………………………………………….. 19
2-1- ارتباطات……………………………………………………….. 19
2-1-1- اهمیت ارتباطات………………………………………………… 19
2-1-2- تعاریف ارتباطات………………………………………………………. 22
2-1-3- فرآیند ارتباط……………………………………………………… 26
2-1-3-1- منبع ………………………………………………………………. 26
2-1-3-2- رمزگذاری…………………………………………………. 27
2-1-3-3- وسیله…………………………………………………………….. 27
2-1-3-4- رمزگشایی…………………………………………………….. 28
2-1-3-5- دریافت کننده………………………………………………………. 28
2-1-3-6- بازخورد…………………………………………………………. 29
2-1-4- مسیر ارتباطات………………………………………………………. 29
2-1-4-1- ارتباطات عمودی………………………………………………….. 29
الف- مسیر رو به پایین………………………………………………………………. 29
ب- ارتباطات رو به بالا……………………………………………………………. 30
2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی…………………………………………… 31
2-1-5- مدل ارتباطات………………………………………………………. 32
2-1-6- اصول ارتباطات……………………………………………………….. 35
2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت………………… 38
2-1-7-1- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات:…………………………… 38
2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات…………………………………… 40
2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات………………………………….. 40
2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات………………………………………….. 41
2-1-7-5- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات…………………………………. 41
2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی ……………………………………………… 42
2-1-9- ویژگیهای اثربخشی……………………………………………………….. 43
2-1-9-1- گشودگی…………………………………………………………….. 43
2-1-9-2- همدلی…………………………………………………………. 45
2-1-9-3- حمایتگری……………………………………………………….. 46
2-1-9-4- مثبت گرایی…………………………………………………… 46
2-1-9-5- تساوی…………………………………………………………… 47
2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»…………………………. 47
2-1-10- موانع ارتباطی …………………………………………………….. 48
2-2- قدرت ……………………………………………………………….. 61
2-2-1- اهمیت قدرت………………………………………………………….. 61
2-2-2- تعاریف قدرت…………………………………………………………… 62
2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان ……………………………………….. 65
2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی…………………………………………… 65
2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان………………………. 66
2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان……………………………… 69
2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان…………………………….. 69
2-2-3-2 – قدرت در سطح افقی…………………………………………… 71
2-2-4- روابط قدرت……………………………………………………….. 72
2-2-4-1- رابطه صف و ستاد……………………………………………… 73
2-2-4-2- تشکیل دستهها و ائتلاف………………………………………… 74
2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون………………………………. 75
2-2-6- انواع رویکردها به قدرت ………………………………………… 77
2-2-6-1- راسل و قدرت:……………………………………………………….. 78
2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: ……………………………………………. 79
2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ……………………………………………………. 81
2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:………………………………………………………… 83
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده ………………………………………………… 85
2-3- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی……………………………………….. 85
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:………………………………… 85
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:……………………………… 89
2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ………………………………………….. 99
2-4-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور………………………………… 99
2-4-2- پژوهشهای انجام شده و در خارج از کشور………………………………. 108
نتیجه گیری کلی ……………………………………………………………. 121
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- جامعه آماری………………………………………………….. 123
3-2- گروه نمونه ……………………………………………………… 123
3-3- روش و طرح نمونهبرداری………………………………………….. 124
3-4- حجم نمونه………………………………………………………….. 124
3-5- ابزار گردآوری دادهها………………………………………………. 125
3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی………………………….. 126
3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»……………………….. 127
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه…………………………………………. 128
3-6-1- روایی………………………………………………………. 128
3-6-2- اعتبار……………………………………………………………. 128
3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها-…………………………………………….. 131
3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………….. 131
فصل چهارم : یافتههای پژوهش
مقدمــه……………………………………………………………. 133
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:…………………. 134
4-1- توصیف دادهها:………………………………………….. 135
4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:…………………………………….. 135
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:…………………………….. 138
4-1-2- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی……………………………… 126
4-1-3- توصیف سایر دادهها………………………………………………… 154
4-2- تجزیه و تحلیل دادهها بررسی فرضیات…………………………………… 158
4-2-1- نتایج و یافتههای سوالهای پژوهشی ………………………………… 158
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش…………………………………………….. 178
5-2- محدودیتهای پژوهش ………………………………………………… 191
5-3- پیشنهادها……………………………………………………………… 192
5-3-1- پیشنهاد به برنامهریزان:……………………………………………. 192
5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :…………………………………………… 193
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان……………………….. 70
جدول 2-2- اولویت شایستگیهای مورد نیاز مدیران تربیت بدنی…………………… 92
جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگیهای مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی… 96
جدول شماره 2-3- مقایسه شایستگیهای مدیران باشگاههای ورزشی………………….. 97
جدول شماره 3-1: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای……………………………… 126
جدول شماره 3-2: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای……………………………….. 127
جدول 3-3 : دستهبندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت………………………………………….. 127
جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش………………………………………. 135
جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار……………………………………….. 136
جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون…………………………………… 136
جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص……………………………………… 137
جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت……………………………………….. 138
جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی…………………………………………. 139
جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش…………………………………………….. 141
جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار…………………………………………….. 142
جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون…………………………………………….. 143
جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت…………………………………………. 144
جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص………………………………………… 145
جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش…………………………………….. 146
جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد………………………………………………. 147
جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی…………………………………… 147
جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی…………………………….. 148
جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش…………………………………………… 149
جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور………………………………………………….. 150
جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی……………………………………… 151
جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی………………………………. 152
جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب…………………………………….. 153
جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی……………………………………………. 154
جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت…………………………………………. 155
جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت………………………………………… 156
جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی……………………………………….. 156
جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………. 158
جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………… 159
جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160
جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات…………………… 160
جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی……….. 161
جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162
جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی…….. 163
جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165
جدول 4-2-11 – ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت ……………………………. 168
جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت …………………………… 170
جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک………………….. 171
جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ………………….. 172
جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه………………….. 173
جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار………………. 174
جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج …………………. 175
جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش……………….. 176
جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت………………… 177
فهرست نمودارها
<
پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران