چکیده
یکی از اهداف مهم هر جامعه پرورش انسان هایی است که علاوه بر بهر مندی از سلامت جسمانی، از سلامت روانی نیز برخوردار باشند. خانواده و مدرسه اساسی تر نهادهای هر جامعه است که آرمانهای مشترکی را دنبال می کنند. مهمترین هدف آموزش و پرورش رشد همه جانبه دانش آموزان ضمن بالا بردن سطح عملکرد تحصیلی آنان است که زیر بنای دسترسی به این مقاصد عالیه تأمین بهداشت روانی است دانش آموزان وقتی که آمادگی ذهنی ، جسمی و روانی داشته باشند بهتر می توانند یاد بگیرند و بهتر آموخته های خود را نظم دهند و راحتر یادآوری کنند لذا توجه و دقت به وضعیت روانی دانش آموزان ، اجرای برنامه های آموزشی را آسانتر و مطلوبتر می نماید به همین خاطر ما به بررسی ارتباط بین بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی در درس ادبیات فارسی در مدرسه راهنمایی 22 بهمن شهرستان بیله سوار مغان پرداختیم و بعد از تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین شکایت جسمانی ( تنبیه، صدمه و آسیب رساندن به شخص . . . ) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد که امید است مورد نظر معلمان و مدیران و همچنین مشاوران مدرسه و اولیای گرامی داشن آموزان قرار گیرد.
بررسی ارتباط بین بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی در درس ادبیات فارسی دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان بیله سوار در سالتحصیلی 90-1389