344 اسلاید
هدفهای دقیق آموزشی
از دانشجو انتظار می رود:
ü آموزش را تعریف کند.
ü تفاوت بین آموزش رو در روی کلاسی و سایر آموزشها چون آموزش مکاتبهای را بیان نماید و راههایی را برای رفع کم وکسرهای آموزش غیر کلاسی پیشنهاد کند.
ü مراحل اصلی مدل عمومی آموزشی را با ذکر مثال توضیح دهد.
فصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
ادامهی هدفهای رفتاری:
ü
ü کاربرد مدل عمومی آموزش را در سطوح مختلف آموزش بیان کند.
ü با استفاده از مدل عمومی آموزش، برای یکی از دروس کتابهای دبستانی یا دبیرستانی یک طرح آموزشی مقدماتی تهیه نماید.
üآموزش کار اصلی معلم است، آموزش به فعالیتهای از پیش طرح ریزی شدهای گفته میشود که با هدف ایجاد یادگیری در دانش آموزان (یادانشجویان) بین معلم و یک یا چند دانش آموز به صورت کنش متقابل یا رابطه دو جانبه انجام میشود.
ü کنش متقابل مبادلهی گفتار یا اعمال بین معلم و دانشآموزان است.
ü هر معلم از لحظهای که به فکر آماده شدن برای آموزش یک درس میافتد و شروع به تهیه مقدمات کار میکند تا زمانی که عملا در کلاس به تدریس مطالب میپردازد و نهایتاً در پایان کار به ارزشیابی از میزان آموختههای دانش آموزان خود اقدام می کند فعالیتهای مختلفی را انجام میدهد.
مراحل فعالیتهای اصلی آموزش:
.1فعالیتهای پیش از عمل آموزش
.2فعالیتهای پیش از عمل آموزش و ضمن آن
.3فعالیتهای ضمن عمل آموزش
.4فعالیتهای ضمن عمل آموزش و پس از آن
مرحله اول:
فعالیتهای پیش از عمل آموزش
ü در این مرحله معلم ابتدا به تعیین مقاصد درس خود، یعنی هدفهای آموزشی میپردازد و آنها را به طور دقیق و روشن یعنی در قالب عبارات و جملاتی که گویای رفتار قابل مشاهده و قابل اندازهگیری یادگیرنده باشد در میآورد.
nبعد از آنکه معلم هدفهای آموزشی درس را با توجه به طبقهبندی هدفهای آموزشی و متناسب با سطوح مختلف یادگیری مورد نظر خویش آماده کرد، نوبت میرسد به تعیین آمادگی دانشآموزان یا مشخص کردن ویژگیهایی از آنها که برای یادگیری هدفهای آموزشی تعیین شده پیش نیاز به حساب میآیند.
n ویژگیهای پیش نیاز نیز باید در قالب عبارات و جملات مشخص کننده رفتار و اعمال قابل مشاهده و قابل اندازهگیری یادگیرنده بیان شوند به این بیانات رفتاری از ویژگیهای دانشآموزان رفتارهای ورودی گویند.
مرحله دوم:
فعالیتهای پیش از عمل آموزش و در ضمن آموزش
ü معلم در تمام مراحل تهیه طرح آموزشی خود، به ویژه هنگام پیاده کردن هدفهای آموزشی، به طور مرتب و مستمر به یافتههای روان شناسی یادگیری مراجعه کند و از انواع، شرایط، قوانین و نظریههای یادگیری اطلاع حاصل نموده آنها را برای بهبود بخشیدن به فعالیتهای آموزشی خود و افزایش سطح و سرعت یادگیری دانشآموزان مورد استفاده قرار دهد.
مرحله سوم:
فعالیتهای در ضمن عمل آموزش
ü این مرحله به عمل واقعی آموزش یا تدریس اختصاص دارد.
ü معلم در اجرای این مرحله از روشها، فنون، تدابیر، و امکانات مختلف آموزشی استفاده میکند تا هدفهای آموزش خود را به بهترین وجهی به ثمر برساند.
مرحله چهارم:
فعالیتهای در ضمن عمل آموزش و پس از آن
ü کاریرد درست فعالیتهای آموزشی مستلزم استفاده از وسایل و روشهای مختلف اندازهگیری و ارزشیابی، هم در ضمن آموزش و هم در پایان آموزش است .
ü مراحل آموزشی فوقالذکر را میتوان در تمام سطوح آموزشی به کار بست. به همین دلیل به آن مدل عمومی آموزشی میگویند.
فصل دوم:
تهیه و تدوین هدفهای رفتاری
فصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
پاورپوینت روان شناسی تربیتی تالیف دکتر علی اکبر سیف 344 اسلاید