اندیشمندان علم مدیریت با تکیه بر تجارب سازمانهای موفق و پیشرو، همواره در پی یافتن راه حل هایی جهت بهبود وضعیت و حرکت به سمت تعالی بودهاند که نتیجه تحقیق و مطالعات آنها، منجر به پیدایش تکنیکهای مدیریتی متنوع و مدل های تعالی سازمانی شد. در همین راستا مدل تعالی سازمانی [1]EFQM در پاسخ به نیاز بهبود رقابتپذیری سازمان های اروپایی، بعد از مدل دمینگ و مالکوم بالدریج مطرح شد. در فاصله یکسال بعد از مدل اروپایی کیفیت، موسسه نولان نورتون مطالعهای را تحت اندازهگیری عملکرد سازمانهای آینده آغاز کرد که نتایج این مطالعه در یک سال بعد مفهومی به نام کارتهای امتیازی متوازن را به وجود آورد که در آن ماموریت ها و اهداف استراتژیک، به مجموعهای از سنجش عملکرد ترجمه شدند. این مطالعه به مقایسه نظری بین دو مدل کارت های امتیازی متوازن و مدل کیفیت اروپایی پرداخته است. در انجام مطالعه تطبیقی برای مقایسهی این دو مدل از چارچوب کانجی برای مقایسهی مدل های تعالی سازمان و چارچوب اوتلی جهت بررسی سیستم های کنترل مدیریت، استفاده شده است.
مقایسه نظری دو مدل کارت های امتیازی متوازن و مدل کیفیت اروپایی