در دنیای کسب و کار امروز مشتری رکن اصلی و رمز موفقیت و عمود حرکت هر سازمان محسوب می شود بطوریکه بقا و تداوم فعالیت های سازمان ها در حفظ مشتریان و رضایت آنها است.به اعتقاد متخصصین منابع انسانی از جمله دکتر بن اشنایور،حمایت کامل از کارکنان و توانمندسازی آنان از طریق روشهای اجرایی مناسب، بهترین رویکرد برای حفظ تعادل میان رضایت کارکنان و رضایتمندی مشتری می باشد .
با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، سازمان ها با انبوهی از مشتریان متفاوت مواجه اند و از طرف دیگر مشتریان نیز به دلیل آگاهی و دسترسی آسان به اطلاعات و دارا بودن حق انتخاب موجب ایجاد تغییراتی در محیط بازار شده اند. به این ترتیب در دنیای امروز مشتریان منبع اصلی توانمندی سازمان ها به شمار می آیند. در این میان دانشمندان عرصه مدیریت با توجه به روندهای تجاری، نسخه ی حفظ مشتری و شیوهای صحیح ارتباط با مشتری و ایجاد ارتباط بلند مدت با مشتری را تحت عنوان مدیریت ارتباط با مشتری تجویز می کنند که در بر دارنده منافع و اهداف متعددی است، از جمله مهمترین اهداف آن:
تشریح انواع مدل های مدیریت ارتباط با مشتری