دانلود پروژه مالی سیستم پذیرش و حسابداری بیمارستانی با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 80
خدمات درمانی وبیمارستانها
سیستم پذیرش و حسابداری بیمارستانی
• معرفی بیماران و صدور قبض علی الحساب و قبضهای ویزیت ،تزریقات و آزمایشگاه
• تکمیل پرونده بیمار و ترخیص و تنظیم صورتحساب
• امکان ثبت قبضها و صورتحسابها در حسابداری به دو روش مختلف
• صدور لیست بیمه بطور خودکار
• صدورصورتحساب پزشکان و میزان کارکرد آنها
• گزارشهای میزان کارکرد بخشهای مختلف بیمارستان
فواید ناشی از اجرا و بکارگیری سیستم پیشنهادی
1-ارائة مفاهیم نظری در مورد معرفی و شناسایی مبانی سیستم هزینه یابیABC
2-تخصیص دقیق هزینه ها وسپس محاسبه دقیق و صحیح بهای تمام شده خدمات ارائه شده از طرف بیمارستان
3-تهیه و ارائه اطلاعات جانبی برای تصمیم گیرندگان و مدیریت بیمارستان
4-تعیین منابع و امکانات مورد نیاز برای انجام فعالیتها از نظرمیزان هزینه منابع مصرفی.
5-فراهم نمودن اطلاعات لازم برای نظام بودجه بندی بیمارستانی
6-فراهم کردن اطلاعات مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان
7-فراهم کردن یک مبنا وپایه برای اجرای سیستم بهبود مستمر3
مکانیزم اجرائی سیستم ABC
تخصیص هزینه ها به خدمات - تعیین مبنای هزینه - مراکز فعالیت – هزینه ها - مرحله دوم تخصیص
مرحله اول تخصیص – منابع - فعالیتها
فواید ناشی از اجرا و بکارگیری سیستم پیشنهادی
1-ارائة مفاهیم نظری در مورد معرفی و شناسایی مبانی سیستم هزینه یابیABC
2-تخصیص دقیق هزینه ها وسپس محاسبه دقیق و صحیح بهای تمام شده خدمات ارائه شده از طرف بیمارستان
3-تهیه و ارائه اطلاعات جانبی برای تصمیم گیرندگان و مدیریت بیمارستان
4-تعیین منابع و امکانات مورد نیاز برای انجام فعالیتها از نظرمیزان هزینه منابع مصرفی.
5-فراهم نمودن اطلاعات لازم برای نظام بودجه بندی بیمارستانی
6-فراهم کردن اطلاعات مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان
7-فراهم کردن یک مبنا وپایه برای اجرای سیستم بهبود مستمر3
مکانیزم اجرائی سیستم - تخصیص هزینه ها به خدمات - تعیین مبنای هزینه ABC
مراکز فعالیت – هزینه ها - مرحله دوم تخصیص - مرحله اول تخصیص
منابع - فعالیتها
مراحل طراحی سیستم پیشنهادی
گام اول: تشکیل تیم طراحی سیستم و تیم جمع آوری اطلاعات
گام دوم: تعریف مراکز فعالیت
فعالیت کاری است که توسط انسان دستگاه و یا ترکیب هر دو در راستای اهداف تعیین شده انجام می شود. عنصر اصلی در تعیین فعالیت هدف هزینه است
برای تفکیک مراکز فعالیت در ابتدای اجرا و بکارگیری سیستم بهتر است که این مراکز فعالیت طوری تعریف شوند که با ساختار سازمانی و حسابداری بیمارستان تطبیق داشته باشد. از آنجا که در بیشتر سیستم های موجود هزینه یابی بیمارستانی، کلیه اطلاعات هزینه ای براساس تقسیم بندی سازمانی پایه گذاری شده است این تقسیم بندی وباعث سهولت در جمع آوری اطلاعات طراحی سیستم و راحتی کاربران آن می گردد. برای شناسایی مراکز فعالیت می توان از روش مصاحبه، مشاهده و....استفاده کرد.
گام سوم تفکیک مراکز فعالیت بر حسب عملیات
1-مراکز فعالیت عملیاتی: مراکز فعالیت عملیاتی، بخشهایی هستند که بطور مستقیم درگیر فرآیند ارائه خدمات به بیماران می باشند. از قبیل بخشهای جراحی و یا بخشهای مراقبتی بستری. این بخشها در اصطلاح “بیمار محوری“ می باشند.
2-مراکز فعالیت تشخیصی: این مراکز فعالیت برای ارائه خدمات تشخیصی وجانبی به بخشهای عملیاتی وبیماران فعالیت دارند و می توانند به عنوان واحدهای مستقل هزینه ای به حساب آیند. مانند واحد آزمایشگاه و یا رادیولوژی. این بخشها در اصطلاح “خروجی محوری“ می باشند.
3-مراکز فعالیت پشتیبانی عمومی: این مراکز فعالیت خدمات عمومی و پشتیبانی را جهت مراکز فعالیت عملیاتی و تشخیصی انجام می دهد و بطور مستقیم درگیر ارائه خدمات به بیماران نمی باشند مانند واحد حسابداری و یا واحد تدارکات. این بخشها را در اصطلاح “خدمات محوری“ می نامند.
گام چهارم تعیین خروجی و برون داد هر مرکز فعالیت
تعیین برونداد هر مرکز فعالیت بستگی به تصمیم گیری درمورد دو عامل :هدف از هزینه یابی و تحلیل هزینه ها
عامل دیگری نوع خروجیها و هر خروجی بهای تمام شده مربوط به خود را دارد
هزینه های هر مرکز فعالیت ازنظر رفتار به دو گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از: هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم.
پنجم:عملیات هزینه یابی بر اساس هر مرکز فعالیت
هزینه نیروی انسانی - هزینه مواد و ملزومات مصرفی - هزینه های استهلاک - هزینه های سربار
هزینه های سربار شامل هزینه های ایجاد شده و یا مربوط به هر مرکز فعالیت می باشد که در گروه هزینه های دستمزد، نیروی انسانی و مواد مصرفی قرار نمی گیرد.این هزینه ها از نظر مقدار معمولا ارتباطی با حجم عملیات ندارند. مانند هزینه آب مصرفی و یا هزینه پذیرایی در یک مرکز فعالیت خاص.
گام ششم نسبت دادن هزینه های هر مرکز فعالیت به مراکز هزینه نهایی
بنابراین هزینه ها از نظر منشاء ایجاد نیز به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:
1-هزینه هایی که در داخل هر مرکز فعالیت ایجاد می شوند
2-هزینه های که از سایر مراکز فعالیت به هر مرکز تخصیص می یابد
مرحله اول باید تمامی هزینه های مربوط به هر بخش(مستقیم و غیر مستقیم) شناسایی شود
در دو مرحله می توان عملیات تسهیم را انجام داد
گام هفتم محاسبه بهای تمام شده بر حسب هر خروجی
پس از مشخص شدن هزینه های مربوط به مراکز فعالیت نهایی یا مراکزی که دارای خروجی می باشند، برای محاسبه بهای تمام شده مربوط به هر خروجی، کل هزینه های تخصیص یافته به هر مرکز فعالیت را بر تعداد خروجیهای تعریف شده برای هر مرکز فعالیت تقسیم شده واز این طریق بهای تمام شده بر حسب هر خروجی به دست می آید.
مراحل انجام شده برای محاسبه بهای تمام شده در محل مورد مطالعه
گام اول تفکیک و تعیین مراکز فعالیت
1-مراکز فعالیت عملیاتی 2-مراکز فعالیت تشخیصی 3-مراکز فعالیت پشتیبانی واداری
گام دوم: هزینه یابی در مراکز فعالیت
1.هزینه های نیروی انسانی :.
شامل کلیه هزینه هایی است که از طرف بیمارستان به نیرویهای انسانی پرداخت می گردد. برای این منظور از فرم جمع آوری اطلاعات نیروی انسانی استفاده می گردد.
2.هزینه مواد مصرفی شامل: هزینه های غیر مستقیم و هزینه های مستقیم:
هزینه مواد عمومی مصرفی- هزینه های دارو - هزینه مواد مصرفی از انبار تجهیزات پزشکی
هزینه مواد مصرفی از انبار فنی وساختمانی - هزینه مواد مصرفی از انبار خواربار وتغذیه
هزینه مواد مصرفی از انبار متفرقه
3.هزینه های استهلاک اموال و ساختمان :
برای محاسبه هزینه های اموال که در اصطلاح حسابداری “هزینه های استهلاک“ نامیده می شود. در مرحله اول باید بهای تمام شده اموال و دارایی مشخص گردد. بهای تمام شده اموال شامل بهای خرید دارایی، هزینه های جانبی مربوط به حمل و نقل و هزینه های مربوط به استقرار و بهره برداری از آن می گردد. فرم جمع آوری و تفکیک هزینه های استهلاک توضیح داده شود.
4.هزینه های تخصیص یافته از سایر بخشها:
علاوه بر هزینه های که در هر مرکز فعالیت ایجاد می گردد، هزینه های مربوط به بخشهای دیگر است که به این بخش سرویس ارائه می دهند. برای تعیین هزینه هایی که از سایر مراکز فعالیت به هر مرکز تخصیص می یابد در مرحله اول باید تمامی هزینه های مربوط به هر بخش(مستقیم و غیر مستقیم) شناسایی شوند و سپس بر اساس مبنا استفاده سایر مراکز فعالیت، این هزینه ها به بخشهای گیرنده خدمت تسهیم گردد. این ارتباط در تسهیم هزینه ها نیز باید در نظر گرفته شود
دانلود پروژه مالی سیستم پذیرش و حسابداری بیمارستانی