فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق زندگی حضرت زهرا (س)

اختصاصی از فی لوو دانلود تحقیق زندگی حضرت زهرا (س) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق زندگی حضرت زهرا (س)


دانلود تحقیق  زندگی حضرت زهرا (س)

 

مشخصات این فایل
عنوان: زندگی حضرت زهرا (س)
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 65

این مقاله درمورد زندگی حضرت زهرا (س) می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله زندگی حضرت زهرا (س) می خوانید :

زیبائی معنوی
یکی از مهمترین اقسام زیبایی زیبائیهای معنوی می باشد. مقصود از زیبائی معنوی زیبائیهایی می باشد که مربوط به ظاهر زندگی انسان نمی باشد بلکه زیبائیهایی است که به رفتار، اخلاق، معاشرت و ارتباط انسان جاذبه ای دلپذیر و تماشایی می بخشد.
براین اساس همه اممور مربوط به انسان می تواند دارای هیئتی غایر زیبا باشد و می شود هیئتی زیبا وپسندیده داشته باشد. در بین روایات دینی روایاتی وجود دارد که به بیان مصادیق زیبائیهای معنوی می پردازد لذا با استفاده از برخی ا این احادیث اشاره ای کوتاه به وجود اینگونه زیبائیها در زندگی حضرت زهرا(س) داریم.
نمونه هایی از زیبائیهای معنوی در زندگی حضرت زهرا(س)
•  عن رسول الله: اِنَّ اللهَ تَعالی جَمیلٌ وَ یُحِبُّ الجَمالَ وَیُحِّبَ مَعالی الاَخلاقِ، وَیَکرِهُ سَفسافَها.
]خداوند متعال زیباست و زیبائی را دوست می دارد. خوبیهای والا را دوست دارد و خصلتهای پست را ناخوش می دارد.[
اگر خدا زیباست وزیبائیها زا دوست می دارد مراد زیبائیهای اخلاقی و مکارم و معالی اخلاقی است و در نقطه مقابل دون شخصیتی و بی هویتی اخلاقی را دشمن دارد. فاطمه زهرا(س) به عنوان یکی از مظاهر اسماء‌الهی تمام زیبائیهای اخلاقی را دارا بود. مکارم اخلاقی عبارتنداز:یقین، زهد، ایثار، قناعت، واینها همه در فاطمه زهرا(س) وجود دارد.
•  قال رسول الله: الخُشوعُ زینَهُ الصَّلوهِ
]افتادگی و خشوع، زینت نماز است[
طبق روایت فوق خشوع در نماز جلوه بخش نماز است و فاطمه زهرا(س) در نماز بالاترین خشوع را دارد.
•  الامام علی(ع): جَمالُ الحُرِّ نَجَنُّبُ العار.
]زیبایی آزاده دوری کردن از ننگ و آزار است[
اولاً یکی از القاب حضرت زهرا(س) حره است.ثانیاً زیبائی آزاگان اجتناب از ننگ است و فاطمه زهرا هیچ ننگ و عاری رانپذیرفت از خرافات جاهلی به دور بود از تبرج زنانه پا ک ومنزه بود و بالاتر از همه ننگ سیاسی پذیرش حکومت منافقین را نپذیرفت و در برابرآنها نه گفت و دست پرورده همین زهرا(س) حسین بن فاطمه در روز عاشورا باز جلوه ای از زیبائی معنوی را به نمایش گذاشت و فرمود: هیهات منا الذله.
•  الامام علی(ع):جَمالُ العَیشِ القَناعَه.
] زیبائی زندگی قناعت است[
قال رسول الله: اَلایثارُ زینَهِ الزُُّهدِ.
] ایثار، زیبائی بی رغبتی به دنیاست.[
قال رسول الله: بَذلُ المُوجودِ زینَهُ الیَقینِ.
]بخشش دارایی زینت یقین است.[

قناعت یعنی کفایت به مقدار احتیاج در زندگی و این یک زیبائی معنوی برای زندگی است.زهد یعنی بی رغبتی به مایملک، ایثار یعنی بذل موجودی و مایحتاج، یقین یعنی حد عالی علمی در باورها و به جزم رسیدن در اعتقادات این گروه از زیبائی در فاطمه زهرا واهل خانه او وجود دارد.
قال الصادق(ع):
ثَلاثَهَ هُنَ فَخرُ المُومِنِ وَ زینَهٌ فِی الدُّنیا وَ الاخِرَه: الصَّلوهَ فِی الاخِرِ اللَیلِ وَ یَاسِهِ مِن أیدِی النّاسِ وَ وِلایَه الاِمامِ مِن آلِ مُحَمَد(ص).
[ سه چیز اساس اافخار و زیبایی انسان در دنیا وآخرت است:
•  نماز شب درسحرگاهان.
•  عدم چشم داشت به دست ومال مردم. (مناعت طبع)
•  دوستی و قبولی سرپرستی امام زمان خود از آل رسول (ص).
این سه زیبائی های دنیوی و اخروی نیز در شخصیت ودر برنامه زندگی فاطمه زهرا(س) وجود داشته است او بانویی شب زنده دار ومتهجد بود به شکلی که از القاب آن حضرت، قوامه ( بسیار قیام کننده در شب) می باشد. او هیچ چشم داشتی به مال و منال دیگران نداشت بلکه همه موجودی خود را به دیگران می بخشید و بالاخره در مسیر ولایت وامامت امیرالمومنین بالاترین فداکاریها را نمود و به شهادت رسید.
قال رسول الله: زَیِنو مَجالِسَکُم بِذِکرِ عَلی بنِ ابیطالِب.
]محافل ومجالس خود را به نام و یاد علی بن ابیطالب آراسته سازید.[
نه تنها نام علی بلکه نفس علی زینت بخش خانه زهرا(س) و تجلی بخش محفل زهرا(س) بود. حضرت زهرا(س) زیباترین محبتها و ارادتها را به مولی علی (ع) داشت و از بین همه زیبائیهای معنوی این زیبائی بزرگ معنوی هم نصیب او بود که کفوی همچون علی(ع) داشت. وجود علی(ع) در کنار زهرا(س) و زهرا(س) در کنار علی(ع) کانونی از نور و نور بود ومجمعی از زیبائی در زیبائی.
زیبائیهای فاطمه(س)
خوبیها و صفات برجسته یا مربوط به ظاهر انسانی است که زبان، چشم، گوش، دست وپا، چگونه بگوید،چگونه ببیند، بشنود وعمل کند، که درستی کار اینها بهترین معرفی شخصیت انسانها خواهد بود.

•  اما زبان فاطمه اطهر، آنچنان زبانی است که عایشه درباره اش می گوید زبانی راستگوتر از زبان فاطمه(س) جزپدرش ندیده ام.
قالت عایشه: مارَأَیتُ اَحَداً‌ قَطُّ اَصدَقَ مِن فاطِمَهُ غَیرَ اَبِیها.
•  اما چشم زهرا آنچنان است که پدرش از بهترین چیزها برای زن از دخترش می پرسد: در پاسخ می گوید: زن مردی را نبیند و مردی هم اورا نبیند. مرد کوری از فاطمه اجازه می خواهد، فاطمه(س) خود را می پوشاند، نبی گرامی می فرماید: چرا خود را پوشاندی؟او که تورا نمی بیند! در پاسخ پدر می گوید: او مرا نمی بیند ولی من او را می بینم؛ او استشمام بو می کند. پیغمبر که این سخن و حالت غیرعادی را از دخترش دیده فرمود: گواهی می دهم که تو پاره ای از من هستی.
•  اما گوش بتول آنچنان گوشی است که زمانی دو آیه مربوط به جهنم به پدرش نازل می شود، پدرش سخت میگرید. فاطمه(س) به پدرش می گوید جانم به قیربانت چرا گریه می کنید؟ نبی اکرم می فرماید بخاظر این دو آیه. همین که فاطمه(س) این سخن را از پدرش می شنود، به زمین افتاده و می گوید: وای پس وای برآنکسی که وارد جهنم گردد.
•  اما دست راضیه، آنچنان بود که از بس دسته دستاس را چرخانده بود، دستش مجروح شده بود و باز همین دست بود که درشب عروسیش پیراهن عروس را به فقیر و گدا داد، چه بسیار کارهای خیر دیگری که همین دست انجام داده است.
عن الزهری قال: لَقَد طَحَنَت فاطِمَهُ بِنتُ رَسولُ اللهِ حَتّی مَجَلَت یَداها وَطَبَت الرَّحی فِی یَدِها.
•  اما پای فاطمه آنچنان بود که حسن بصری می گوید: اعبد این امت فاطمه است. چنان برای عبادت ایستاده بود که پاهایش ورم کرده بود. و عایشه می فرمود: فاطمه راه می رفت به مانند راه رفتن رسول خدا. (ممکن است حدیث معنای وسیعتری داشته باشد)
•  اما زیبایی جمال او و این روشنایی چهره زهرا(س) بود که آنچنان می درخشید که در ماه رمضان برروشنایی ماه فزونی داشت. روایات روشنای چهره زهرا(س) بسیار زیاد است.
•  اما زیبائی اخلاق او و این اخلاق محدثه بود که زمانی بانوی ده مسئله از مسائل نماز را، پی در پی از محدثه می پرسید، وآن حضرت همه را با گشاده رویی پاسخ می داد.
•  و این قلب پرمهر فاطمه(س) بود که امام موسی بن جعفر می گوید: روش فاطمه(س) این بود که در شبها در حال عبادتش به مردم دعا می کرد و برای خود دعا نمی کرد و زمانی که از جهتش جویا می شوند، در پاسخ می فرماید: اول همسایه، سپس خانه و این روایت به شکل دیگری هم نقل شده است.
یکی از قانونهای حاکم برنظام هستی قانون زوجیت است که خداوند متعال به تکرار در قرآن براین اصل و قاعده ساریه درجهان هستی اشاره می نماید:
سبحان الذی خلق الازواج کلها مما تنبت الارض.
] منزه است خدایی که زوجهای گوناگون را آفرید ازآنچه اززمین می روید.[
در نظام زندگی انسانها این قانون جاری و ساری است اما علاوه براین قاعده در انتخاب همسر وزوج وزوجه در اسلام برقانون کفویت نیز تأکید شده است به شکلی که هرچه درصد کفویت ووجوه مشارکت روحی و شخصیتی یک زوج بیشتر باشد موفقیتهای آن زندگی بیشتر خواهد بود.
در طول تاریخ انسانی علی(ع) به عنوان مردی باعظمت و تکامل یافته و زنی پرشکوه وکامل همچون زهرا(س) وجودداردکه به عنوان زوج وکفو یکدیگر میباشند در حدی که درروایت آمده است که اگر علی(ع) نبود برای زهرا(س) کفو و همتایی یافت نمی شد.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله زندگی حضرت زهرا (س)

 فاطمه زهرا(س ).
زندگانی حضرت فاطمه علیها السلام
وصیت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
انواع مشکلات زندگی حضرت زهراو چگونگی برخورد حضرت با مشکلات
دوره اول
دوره دوم
دوره سوم
. اصل آرایش و زینت برای همسر
اصل جهادی بودن همه اعضاء و فدائی دادن برای اسلام
16-علم دوستی همه اعضاء
18-سیاسی بودن همه اعضاء
19-رعایت حق خدمتکار
20-شجاعت و دلیری همه اعضاء
اصول حاکم بر زندگی فاطمه و علی(ع)  :
2-اصل مشارکت در امور زندگی
3-اهمیت دادن به فرزندان
4-اصل میهمان دوستی و ضیافت در خانه
•  ایثار و انفاق خانوادگی
11-فرمان پذیری فاطمه از علی(ع)
. اصل آرایش و زینت برای همسر
16-علم دوستی همه اعضاء
18-سیاسی بودن همه اعضاء
19-رعایت حق خدمتکار
20-شجاعت و دلیری همه اعضاء
•  مشکلات سیاسی اجتماعی فرهنگی
دوره دوم
زیبائیهای ظاهری زندگی زهرا(س)
•  زیبایی و حسن چهره
زیبائی معنوی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق زندگی حضرت زهرا (س)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.