فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق فیبر نوری

اختصاصی از فی لوو دانلود تحقیق فیبر نوری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق فیبر نوری


دانلود تحقیق فیبر نوری

فیبر نوری چیست ؟
فیبرها (نوری رشته های بلند و نازک از شیشه بسیار خالصند که ضخامت در حدود قطر موی انسان دارند آنها در بسته هایی بنام کابلهای نوری کنار هم قرار داده می شوند و برای انتقال سیگنالهای نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می گیرند.
فیبر نوری :
پس از اختراع لیزر در سال 1960 میلادی ایده به کارگیری فیبر نوری برای انتقال اطلاعات شکل گرفت. خبر ساخت اولین فیبر نوری در سال 1966 همزمان در انگلیس و فرانسه با تضمحیق 1000db/km اعلام شد که شدیداً کاهش داده شد و به مقداری رسید که قابل ملاحظه با سیم های هم محور به کار رفته در شبکه مخابرات بود.
فیبر نوری از پالس های نور برای انتقال داده ها از طریق تارهای سیلکون بهره می گیرد. یک کابل فیبر نوری که کمتر از یک اینچ قطر دارد می تواند صدها هزار مکالمه صوتی را حمل کند فیبرهای نوری تجاری ظرفیت 5/2 گیگابایت در ثانیه تا 10 گیگا بایت در ثانیه را فراهم می سازند فیبر نوری از چندین لایه ساخته می شود. درونی ترین لایه را هسته می نامند . هسته شامل یک تار کامل بازتاب کننده از شیشه خالص است هسته در بعضی از کابلها از پلاستیک کاملاً بازتابنده ساخته می شود که هزینه ساخت را پایین می آورد. با این حال یک هسته معمولاً کیفیت شیشه را ندارد وبیشتر برای حمل داده ها در فواصل کوتاه به کار می رود. حول هسته بخش پوسته قرار دارد که از شیشه یا پلاستیک ساخته می شود. هسته و پوسته به همراه هم یک رابطه بازتابنده را تشکیل می دهند. که باعث می شود که نور در هسته تابیده شود تا از سطحی به طرف مرکز هسته باز تابیده شود که در آن دو ماده به هم می رسند. این عمل بازتاب نور به مرکز هسته را ( بازتاب داخل کل) می نامند . قطر هسته و پوسته با هم حدود 125 میکرون است ( هر میکرون معادل یک میلیونیم متر است ) که در حدود اندازه یک تار موی انسان است بسته به سازنده حول پوسته چند لایه محافظ ، شامل یک پوشش قرار می گیرد.
یک پوشش محافظ پلاستیکی سخت لایه بیرونی را تشکیل می دهد این لایه کل کابل را در خود نگه می دارد ، که می تواند صد ها فیبر نوری مختلف را در بر بگیرد. قطر یک کابل نمونه کمتر از اینچ است.
طرح تولید:
مراحل ساخت :
1- مراحل صیقل گرمایشی : پس از نصب لوله با عبور گاز های کلر و اکسیژن در دمای بالاتر از 1800 درجه سلسیوس لوله صیقل داده می شود تا بخار آب موجود در جدا درونی لوله از آن خارج شود.
2- مرحله اچینگ : در این مرحله با عبور گازهای کلر، اکسیژن و فرئون لایه سطحی جدار داخل لوله پایه خورده می شود تا ناهمواری ها و ترک های سطحی بر روی جدار داخلی لوله از بین بروند.
3- لایه نشانی ناحیه غلاف : در مرحله لایه نشانی غلاف ، ماده تترا کلرید سیلسیوم واکسی کلر ینفسفویل به حالت بخار به همراه گازهای هلیموارد لوله شیشه ای می شوند و در حالتی که مشعل اکسی هیدروژن با سرعت تقریبی 120 تا 200 میلی متر در دقیقه در طول لوله حرکت می کند و دمایی بالاتر از 1900 درجه سلسیوس ایجاد می کند، واکنش های شیمیایی زیر به دست می آیند.
ذرات شیشه ای حاصل از واکنش های فوق به علت پدیده ترموفرسیسی کمی جلوتر از ناحیه داغ پرتاب شده و درون جداره داخل رسوب می کنند و با رسیدن مشعل به این ذرات رسوبی حرارت کافی به آنها اعمال می شود به طوری که تمامی ذرات رسوبی شفاف می گردند و به جدار داخل لوله چسبیده و یکنواخت می شوند. بدین ترتیب لایه های شیشه ای مطابق با طراحی با ترکیب در داخل لوله ایجاد می گردند و در نهایت ناحیه غلاف را تشکیل می دهند.
موارد لازم در فرایند ساخت :
تترا کلرید سیلیوکون: این ماده برای تأمین لایه های شیشه ای در فرایند مورد نیاز است.
تتراکلرید ژرمانیوم : این ماده برای افزایش ضریب شکست شیشه در ناحیه مخزن پیش سازه استفاده می شود.
اکسی کلرید فسفریل : برای کاهش دمای واکنش در حین ساخت پیش سازه ، این مواد وارد واکنش می شود.
گاز فلوئور: برای کاهش ضریب شکست شیشه در ناحیه غلاف استفاده می شود.
گاز هلیم : برای نفوذ حرارتی و حباب زدایی در حین واکنش شیمیایی در داخل لوله مورد استفاده قرار می گیرد.
گاز کلر : برای آب زدایی محیط داخل لوله قبل از شروع واکنش اصلی مورد نیاز است.
از لحاظ کل دو نوع فیبر وجود دارد : تک حالتی و چند حالتی فیبر تک حالتی یک سیگنال نوری را در هر زمان انتشار می دهد، در حالی که فیبر چند حالتی می تواند صدها حالت نور را به طور همزمان انتقال بدهد.
فیبر نوری یک موجب استوانه ای از جنس شیشه یا پلاستیک است که دو ناحیه مخزن و غلاف با ضریب غلاف با ضریب شکست متفاوت و دو لایه پوشش اولیه و ثانویه پلاستیکی تشکیل شده است . بر پایه قانون اسنل برای انتشار نور در فیبر نوری شرط: می بایست برقرار باشد که به ترتیب ضریب شکست های مخزن و غلاف هستند. انتشار نور تحت تأثیر عوامل ذاتی و اکتسابی دچار تضعیف می شود این عوامل عمدتاً ناشی از جذب فرابنفش ، جذب فروسرخ ، پراکندگی رایل ، خمشی و فشارهای مکانیکی برآنها هستند.


فیبر نوری چگونه ساخته می شود؟
فیبر نروی از شیشه شفاف بسیار خالص ساخته می شود اگر شیشه پنجره را بعنوان محیطی شفاف که نور را از خود عبور می دهد در نظر بگیریم به دلیل وجود ناخالصیها در شیشه نور به طور کامل و بدون تغییر عبور نمی کند به هر حال شیشه ای که در ساخت فیبر نور به کار می رود نسبت به شیشه به کار رفته برای پنجره ناخالصیهای بسیار کمتری دارد.

 

 

 

 

شامل 25 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق فیبر نوری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.