فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد بررسی نقش کاشی کاری مسجد گوهرشاد درنهادینه سازی فضای قدسی

اختصاصی از فی لوو تحقیق در مورد بررسی نقش کاشی کاری مسجد گوهرشاد درنهادینه سازی فضای قدسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد بررسی نقش کاشی کاری مسجد گوهرشاد درنهادینه سازی فضای قدسی


تحقیق در مورد بررسی نقش کاشی کاری مسجد گوهرشاد درنهادینه سازی فضای قدسی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه29

 

بخشی از فهرست مطالب

مسئله تحقیق

 

فرضیات واهداف

 

چکیده

 

انواع فضا

 

دیدگاه برونوزوی درباره فضای معماری

 

مکان فضای انسانی هایدگر

 

فضای قدسی

 

مقدس از منظر لغوی و اصلاحی

 

هندسه فضایی

 

وسعت فضاها

 

فضای آفاقی وانفسی

 

الف – فضای آفاقی :

 

ب – فضای انفسی :

 

رمز پردازی در مسجد

 

ارتباط هنر و معنویت اسلامی

 

دررابطه با اینکه موضوع تحقیق کیفی است ونیازبه فرضیات ندارد لذا اهداف تعیین شده برای این موضوع درحقیقت شامل همان موضوعات مطرح شده دربخش مسئله تحقیق است ،اینکه می خواهیم بیان داریم که یک فضای قدسی چیست،چه حالات وویژگی هایی دارد و این نقوش و کاشیکاری چه تاثیراتی برقدسی کردن این فضاها داشته اند که درادامه تحقیق مفصلا بحث خواهد شد.

 

سئوالات مطروحه ونتایج حاصل ازآن دراین قسمت:

 

  1. هنرقدسی چیست؟
  2. چه چیزهایی به عنوان هنرقدسی درایران نام برده می شود؟
  3. آیا هنرقدسی درمعماری وجود دارد؟
  4. آیا فضای قدسی با مکان قدسی متفاوت است؟
  5. درحال حاضرچگونه می شودمکان قدسی رادرمعماری معاصرتبین کرد؟ یا بوجودآورد؟
  6. هرچیزی که قداست داشته باشدمی تواند قدسی باشد.هرهنری که از یک پدیده مقدس در بیاید میتواندهنر قدسی تلقی شود.
  7. در ایران به کلیه معماری های دینی قدسی گفته میشود.(مساجدو...) مصداق هنر قدسی مسجدگوهرشاد
  8. اگربپذیریم هنرقدسی وجود داردفضای قدسی هم داریم.

 

.فرق فضا با مکان دوتااست.مکان بخشی از فضااست و عناصری درمکان وجود دارد که به ان مکانیت میدهد.

 

.مکان دارای بافت،بدنه،کف و... اگراینها راطوری انتخاب کنیم که امر قدسی را به ذهن آورد یا برای امر قدسی ساخته شود(کاربری آن) برای قداست مکان می توانیم از عناصر کمک بگیریم اما کاربری آن مهمتر است.


 

 

مقدمه

 

فعالیت معماری رفع نیاز انسان رابرروی این کره خاکی میسر میسازد.این نیاز می تواند هم به صورت مادی باشد وهم نیازهای روحی ومعنوی .همانند خانه که علیرغم انکه رفع نیاز انسان است جهت سرپناه یا خواب واستراحت محیطی است جهت آرامش وبازسازی روحی افراد.

 

می خواهیم بدانیم که چراوقتی مکان عبادتی می سازیم فرم رادرقالب الگوهایی ازقبل شکل گرفته محدود می کنیم .درادامه به ذکراین نیاز می پردازیم .واینکه چه ویژگی هایی دراین بناها آن ها را ازسایربناها جدامی کند.

 

 

 

کاشیکاری درطول تاریخ معماری ایرانی به عنوان سازوکاری درایجاد فضای قدسی مطرح بوده است. از جمله نمونه های برجسته در این خصوص می توان به کاشیکاری مسجد گوهرشاد اشاره کرد. این کاشیکاری دربردارنده چهار ویژگی معماری ایرانی است(برگرفته از یکی از اذکار نماز:"سبحان الله والحمدلله ولااله الا الله و الله اکبر"):

 

1) تسبیح    2) تحمید   3) تهلیل   4) تکبیر

 

کاشیکاری مانند سایر شئون و تدابیر تزئینی حوزه معماری ایرانی همواره میان حوزه های بصری و بصیرتی وجود مخاطب ارتباط درونی برقرار ساخته و توانسته مفاد ارزشی دین اسلام را به بهترین وجه ممکن برتابد.

 

مطالعه کاشیکاری مسجد گوهرشاد این امکان موثر رافراهم خواهد ساخت تا مخاطب بتواند به یکی از با ارزشترین تمهیدات هنرمندان و معماران این دیار در راستای اثر بخشی اندیشه های دینی خود پی ببرد.

 

کاشیکاری این مسجد که دربردارنده دو عنصر طراوت و تلالو است برموازین الگوهای ازلی و خاطره های قدسی هنرمند ایجاد شده است .

 

این تحقیق که به شیوه اسنادی و با نیم نگاهی به مطالعات پیمایشی در هنگامه تجزیه و تحلیل داده ها فراهم شده، افزون براینکه می کوشد تا پژوهشگران معرفت دینی و هنرمندان دین باور را با یکی از شاخص ترین تحرکات ذوقی معماری ایرانی یعنی کاشیکاری آشنا سازد، محورپژوهشی خودرابراساس سازوکارهای خاص کاشیکاری مسجد گوهرشاد به عنوان عصاره تکنیکهای کاشیکاری مکاتب گذشته قرارداده است.

 

واژگان کلیدی: دین.معرفت دینی.زیبایی شناسی.کاشیکاری.هنراسلامی

 

 

 

 

 

مفهوم فضا

 

ارسطو فضا را در بر گیرنده چیزهای گوناگون تعریف می کند ، گویی فضا مجموعه ای از غلافهای جهان شمول است که از آنچه در زیر گنبد آسمان می گنجد تاریز ترین چیزها را در بر می گیرد فضا الزاما از برون ، محدود و خالی و از درون انباشته است . فضای خالی وجود ندارد ، هر چیز جای خود ، مکان خود و وضع خود را داراست . در واقع برای معمار ، فضا یا فاصله بین زمین ، دیوارها و سقف ، هیچ و پوچ نیست بلکه بر عکس کار اصلی ایجاد فضای خالی است تا چیزی را در بر گیرد . معمار به فضا شکل قطعی می دهد تا آسایش و آزادی برای حرکت نسبی مورد نیاز مردم حاصل شود .

 

معماری ، هنر ساختن فضاهای درون تهی است و از درون و برون تعریف می شود . دیوار ها دو سوی دارند . ما نه تنها با ذهن ، بلکه با جسم خویش به آثار معماری نفوذ می کنیم . هر نوشتار انتقادی یا تاریخ معماری باید به این وجه دو گانه پر و خالی در ساختمان توجه داشته باشد و اثر معماری که تنها از بعد خارجی طراحی شده باشد دیگر اثر معماری نیست بلکه صحنه نمایش است .

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد بررسی نقش کاشی کاری مسجد گوهرشاد درنهادینه سازی فضای قدسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.