فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود گزارش کارآموزی تراشکاری

اختصاصی از فی لوو دانلود گزارش کارآموزی تراشکاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود گزارش کارآموزی تراشکاری


دانلود گزارش کارآموزی تراشکاری

قسمتی که دوره ی کار آموزی را در آنجا سپری کردم به ساخت فیکسچرها و گیجهای کنترلی و همچنین عملیات اصلاحی و کلیه ی قطعاتی که مورد نیاز قسمتهای مخلف شرکت باشد را طبق نقشه یا الگوی اولیه می سازیم. که در این قسمت کار با انواع دستگاههای مختلف را انجام داده ام که از جمله کار با دستگاه تراش، فرز NC ، فرز معمولی که دارای نمایش اعداد است،جوشکاری- برشکاری- عملیات حرارتی با شعله، دستگاه سنگ تخت و محور، دستگاه جوش برق با الکترود روپوش دار.

وسایل مورد  نیازی که برای کنترل اندازه ی قطعات مورد استفاده قرار  می گیرند  شامل:‍‍‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‍‍‍‍‍‍‍

کولیس و میکرومتر با دقتها و دامنه های اندازه گیری مختلف، کولیس پایه دار و  ساعت‌‌‌‌‌ اندازه گیری و ...

کولیسها:

1-کولیس معمولی: وسیله ای است که برای اندازه گیری استفاده می شود و دقت آن  نسبت به متر و کیلومتر سنج و...  بیشتر است. اساس کارکولیس بر اساس اختلاف اندازه است. دقت کولیس با استفاده از فرمول زیر بدست می آید

C: دقت کولیس

A: دقت خط کش                                                                                                             C=A/B                 

B: تعداد تقسیمات ورنیه

ابتدا قطعه کاررا که در دست گرفتیم با استفاده از فک متحرک(که ورنیه به آن وصل است) تغییر مکان داده و تا با لبه ی  دیگر  قطعه کار تماس پیدا  کند سپس با  پیچ که به ورنیه متصل است فک متحرک را محکم می کنیم و به حالت عمودی به کولیس نگاه می کنیم که اول اندازه تقسیمات روی خط کش را می خوانیم و اگر صفر ورنیه منطبق بر تقسیمات خط کش باشد فقط اندازه ی خط کش رامی خوانیم ولی اگرصفر ورنیه منطبق نباشد ابتدا تقسیمات خط کش را می خوانیم و سپس نگاه می کینم تقسیمی از ورنیه که مقابل تقسیم خط کش است را در دقت خط کش ضرب می کنیم و این  اندازه ی بدست آ مده با تقسیم خط کش جمع می شود.

میکرومتر یا ریزسنج: اساس کارمیکرومتربراساس پیچ ومهره است.که تشکیل شده است از یک سندان ثابت و یک سندان متحرک و یک کمان و یک عایقی درروی کمان و پوسته ی ثابت (خط کش) و  پوسته  ی  متحرک(ورنیه) ویک دسته ی جغجغه. میکرومتر نیز در دو نوع اینچی و  متریک می باشد.

طرزکار میکرومتر: قطعه را به لبه ی سندان ثابت می چسبانیم و با سندان متحرک به قطعه کار نزدیک می شویم  و در فاصله ی خیلی نزدیک به قطعه کار از قسمت انتهایی(جغجغه) به قطعه کار نزدیک می شویم و لبه ی کولیس به قطعه کار که  رسید جغجغه هرزگرد  می شود وثابت می ماند که دراین صورت ابتدا باید اندازه ی روی  پوسته را بخوانیم و سپس با توجه به مدرجهای روی  پوسته متحرک اعداد اعشاری را بخوانیم.

C: دقت میکرومتر

P: گام  یپچ                                                                                                                                               

t: تعداد تقسیمات  پوسته متحرک

ساعت اندازه گیری: دقت ساعت نسبت به کولیس و میکرومتر بیشتر است و دقت از  0.1 تا 0.001 میلی متر دارد.

مزیت ساعت اندازه گیری: راحت خوانده می شود  دمای دست هیچ تأ ثیری ندارد  خطای خواندن کمتر می شود

معایب: گران قیمت است   در  برابر  ضربه مقاوم نیست  معمولا  برای کنترل استفاده می شود  نه اندازه گیری

مثال: طریقه ی محاسبه ی زاویه ی یک قطعه ی استوانه ای تو پر شیب دار(مخروط) با استفاده از ساعت اندازه گیری و دستگاه تراش = قطعه ی مورد نظررا که کاملا  پرداخت است به دستگاه تراش می بندیم  و سپس ساعت اندازه گیری با  پایه ی مغناطیس در یک جای تخت مثل سو رت قرار می دهیم ومیله ی لمس کننده دربالاترین قسمت قطعه کار قرار داده وبا دست سه نظام دستگاه را به طرف راست و چپ  می جرخانیم اگرعقربه حرکت کرد با زدن ضربه های خیلی  آرام به قطعه کار می زنیم تا اینکه عقربه ساعت انحرافش تقریبا به صفر برسد  بعد از اینکه لنگی قطعه کار را گرفتیم میله ی تماس با قطعه کار  را به نوک قطعه کار می آوریم و عقربه ی ساعت را صفرمی کنیم و سپس با جرخ دستی سوپرت طولی  در طول قطعه کار  به اندازه ی  b=10mm حرکت می کنیم و می بینیم که عقربه ی ساعت به اندازه ی  a=0.25mm جابجا می شود که با توجه به رابطه           /2= a/b α tan  زاویه بدست می آید.

a: حرکت عقربه ساعت

tan α/2=0.025/10=0.025 

b: حرکت سوپرت طولی دستگاه تراش

مشخصات مته مار یچی: بوسیله مته مار یچی سوراخهای استوانه ای شکل ایجاد می گردد. که با این مته ها سوراخکاری تا دقت 0.2 تا 0.1  میلی متر  انجام داد. مته ابزار برنده ای است که دو تیغه برنده دارد. مته درهنگام کار یک حرکت برشی دایره شکل(چرخشی) و هم زمان با همان حرکت  یک حرکت پیپشروی در جهت محور مته انجام می دهد و به این ترتیب هر دو لبه ی برنده براده برداری می کنند.

محاسن مته ی مار یپچ: زاویه ی براده ی مناسب کار که نیاز به تیز کردن در ساختمان مته را ندارد.

  • در موقع سنگ زنی به منظورتیزکردن اندازه و قطرشان تغییر نمی کند.
  • ماده ی خنک کننده براحتی بطرف راس مته هدایت می شود.
  • براده ها براحتی از سوراخ خارج می شوند.
  • براثروجود فاز مته اصطکاک شدیدی حاصل نمی شود و قدرت برش و سرعت و دقت زیادی دارند.

جنس مته: اغلب ازجنس فولادهای  آلیاژی(SS-HSS) و بدون آلیاژی(WS) ساخته می شوند. دربعضی موارد برای براده برداری از قطعات سخت تر لبه ی برنده آنها را از فلزات سخت( الماسه HM) انتخاب کرده و به سر مته ای که از فولاد معمولی ساخته شده است جوش می دهند.  بهتر است فلزاتی مانند چدن سخت،  فولاد سخت منگنزدار و مواد مصنوعی و مواد  پرسی و لاستیک سخت را با این مته ها سوراخکاری کرد.

قسمتهای مختلف مته: مته ها از دو قسمت دنباله و بدنه ساخته شده اند.

دنباله ی مته: به فرمهای استوانه ای-مخروطی یا هرمی می سازند. معمولا مته های که قطرآنهاتا 13mm باشند دارای دنباله ی استوانه ای و دنباله ی مته های بزرگتر از 13mm را مخروطی انتخاب می کنند و برای جلوگیری از چرخش مته در داخل کلاهک یا گلویی ماشین مته  انتهای آن را به فرم زبانه می سازند.

بدنه ی مته:

1- شیارمته: مته های فرم میله ای دارندکه دو شیار مار یپچی در دو طرف آن جهت ایجاد زاویه براده و هدایت براده به بیرون و تشکیل دو ضلع برنده قوی و متقارن و هدایت مواد خنک کننده به طرف لبه های برنده از طریق فرزکاری ایجاد شده است.

 2-جان مته: فاصله ی بین دو شیار مته جان مته نامیده می شود.که به منظور ایجاد استحکام بیشتر در امتداد  طول مته از طرف سربرنده بطرف انتهای مته مقدار اندازه ی آن زیادتر می شود.

3- فازمته: عبارت است از دو  برجستگی باریک در لبه ی کناری شیارهای مارپچی که  پهنای آنها نسبت به بزرگی مته مقدار 0.1 تا  0.6 میلیمترفرق می کند.

4- زاویه آزاد مته: برای ایجاد و فرم گوه ای اضلاع برنده ی مته ها چون مقدار زاویه ی براده بوسیله ی شیار مته ایجاد می شود.

5- زاویه ی رأس مته: این زاویه که بین دو لبه ی  برنده قرار دارد در عمل همزمان با  زاویه ی آزاد بوسیله ی سنگ زدن ایجاد شده و مقدار آن با  توجه به جنس قطعه کاراز 50 تا  140درجه انتخاب می شود.

تیزکردن مته: مته را تا جایی که ممکن است باید با ماشین مته تیزکن یا  با تجهیزات سنگزنی مخصوص تیزکرد. چنانچه تیزکردن مته با دست صورت گیرد برای کنترل زوایا  از شابلون مته استفاده می کنیم .

اشتباهاتی که هنگام تیزکردن مته ایجاد می شود :

  1. زاویه ی نوک خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است. بزرگ بودن بیش ازاندازه باعث براده برداری با شرایط سخت، پیشروی کٌند و فشار زیاد مته می گردد کوچک بودن زاویه ی رأس باعث ضعیف شدن نوک مته و شکستن آن می گردد .
  2. طول لبه های برنده نامساوی است. نوک مته و محور مته بر روی یکدیگر منطبق نیستند دراین حالت فقط یکی از لبه های برنده ی اصلی کار می کند  که در اثر تحت فشار قرار داشتن زیاد لبه ی آن کٌند می شود و پیشروی مته کم و براحتی مته می شکند و سوراخ ایجاد شده بزرگتر از قطر اسمی مته می گردد.
  3. زاویه لبه برنده با یکدیگر نامساوی است. با اینکه نوک مته در وسط ایستاده است اما به طرف محور مته متمایل شده است، مته یکنواخت تحت فشار قرار نمی گیرد و فقط یکی ازلبه های برنده ی اصلی کار می کند که در اثر تحت فشار داشتن زیاد لبه ی آن کند می شود و پیشروی مته کم و براحتی می شکند.
  4. سطح پشت لبه های برنده خیلی زیاد است ویا کم، سنگ زده شده است. مته به قطعه کار فشار وارد می آورد خیلی گرم می شود وکٌند پیش می رود. درصورت زیاد سنگ زدن  پشت لبه ی برنده  مته قلاب کرده و قطعه کار را می شکند.

حرکت برشی وحرکت  پیشروی:

الف – مته با سرعت برشی  V  بر حسب میلیمتردر دقیقه براده برداری می کند.

در سرعت برشی زیاد مته بیش از اندازه فشار تحمل می کند بطوری که لبه های برنده سرخ شده و به مرور کٌند می گردد بیشترین سرعت مورد نظر دو نقطه ی خارجی لبه ی برنده، یعنی کناره ی لبه ی برنده ی اصلی است. این سرعت زمانی افزایش میابد که قطر مته و تعداد دور در دقیقه زیاد گردد. بنابراین نتیجه گرفته می شودکه: سوراخهای با قطر کم را می توان با تعداد دور زیاد سوراخ کرد ولی سوراخهای بزرگ باید با تعداد دورکم سوراخ شوند سرعت برشی مجاز تابع عوامل زیر است:

  • خواص شکنندگی قطعه سوراخ شونده: مواد سخت و محکم باید با سرعت برشی کمترنسبت به مواد نرم(فلزات سبک) سوراخ شوند.

شامل 32 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود گزارش کارآموزی تراشکاری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.