فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

گزارش کارآموزی - دفتر فنی سد و نیروگاه

اختصاصی از فی لوو گزارش کارآموزی - دفتر فنی سد و نیروگاه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

گزارش کارآموزی - دفتر فنی سد و نیروگاه


گزارش کارآموزی - دفتر فنی سد و نیروگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

فایل ورد "قابل ویرایش واماده پرینت"تعداد صفحه:20

مقدمه

 سد دیواره ای است بتونی، خاکی ، چوبی یا فلزی که به منظور جلوگیری از سیلاب وذخیره

( 1 )

کردن آب جهت آبیاری وانحراف آب و یا تولید برق برروی رودخانه ساخته می شود . برای ساختن سد به هر منظور شرایطی از نظر طبیعی لازم است که به طور خلاصه به شرح زیر می باشد

1- وجودیک رودخانة پرآب و دائمی

2- عبور از یک درة تنگ و مرتفع

3- داشتن حوضچه آبگیر به منظور نگهداری آب

4- مناسب بودن دیواره های درة و حوضچه از نظر زمین شناس

با در نظر گرفتن موارد فوق برای ساختن سد برسیهای مقدماتی صورت می گیرد شامل :

1-  تهیة عکس های هوائی از مسیر رودخانه و دره محل ساختمان سد و حوضچه آبگیر

2 -  تهیة نقشه های توپوگرافی با استفاده از عکس های هوائی

3–   برسیهای  زمین شناسی و نمونه برداری از قسمتهای حوضچه آبگیر و مسیر رودخانه و دیوارهای دره

4 – اندازه گیری میزان آبدهی رودخانه مورد نظر در فصول مختلف سال با در نظر گرفتن بیلان سالیانه

5 – تعیین محل مناسب برای ساختمان سد و نمونه برداری از اعماق مناسب مختلف دیوارة دره و مشخص نمودن وضعیت زمین شناسی پی و تکیه گاه سد

6 – تعیین ارتفاع مناسب برای سد با در نظر گرفتن وضعیت حوضچه آبگیر دریاچه

7 – ساختن راه ارتباتی مناسب به محل ساختمان سد

پس ازانجام برسیهای مقدماتی فوق اقدام به منحرف نمودن آب رودخانه از محل سد حفر

( 2 )

تونل انحرافی و پی کنی وتراشیدن قسمتهای فرسوده تکیه گاههای سد می گردد و تا سر

حدمکان پی و تکیه گاهها رادرمقابل نفوذ وفشار آب دریاچه با تزیقات سیمان استحکام می بخشد 0 سپس ساختمان سد وقسمتهای مختلف آن با مصالح مورد نظر شروع می- گردد.

سد دز:

سد دز از انواع سدهای جدارنازک بتنی دو قوسی است که برروی رودخانة دز در   25

کیلومتری شمال شرقی دزفول و به فاصلة 22 کیلومتری از اندیمشک ساخته شده وتکیه گاههای آن کنگلومرای بختیاری است که از نظر استکام وعدم نفوذ پذیری از مرغوبیت زمین شناسی خاصی برخوردار است .

بنده دراولین قدم ازکار آموزی خود فیلمی از خلاصه فعالیتهای سازندگان سد را تماشا کردم و صادقانه اعتراف می کنم که باعث شد ‏نسیت به غریبه هایی که به این جدیت برای آبادانی سرزمین تلاش کرده اند به دیدة اقرام بنگرم .

(( کار این کرة خاکی به سامان نخواهد رسید مگراینکه همة ما به این باور برسیم که در این سیارة معلق در فضا دارای سرنوشت واحدی هستیم )) .

در مرحلة بعد با راهنمایی برادر عزیزم جناب آقای مهندس صفاری نسب به مطالعه نقشه –

های مختلف پرداخته و اطلاعات کلی از مو قعیت سد ، نیروگاه ، تونلهای انحرافی و راهای دسترسی به دست آورده و با مکانیزم کلی آن آشنایی پیدا کردم .

ازتفاع سد دز  203  متر و طول تاج آن  212 متر است ، عرض سد در پی 22  متر و تاج

( 3 )

آن 5/4  متر میباشد . مخزن دریاجه گنجایش 3/3  میلیون متر مکعب آب دارد و سطح آن بالغ بر 6300  هکتار و طول مخزن آن به  60  کیلومتر می رسد ، حداقل آبدهی رودخانه قبل از ساختمان سد به  50  متر مکعب در ثانیه می رسیده و حداکثر آن با طغیانهای خسارت بار سالیانه توام بوده ولی بعد از ساختن سد آبدهی آن به حد ثابتی رسیده و در تمام طول سال به طور متوسط به  187  متر مکعب در ثانیه میرسد و از طغیان رودخانه جلوگیری می کند . نیروگاه سد از نوع نیروگاههای زیر زمینی است که در تکیه گاه سمت چپ قرار دارد و دارای  8  واحد مولد برق با قدرت مجموع  520  مگاوات می- باشد .

دو تونل اصلی به نام پاور تونل شمارة 1 و 2  هر کدام به قطر دو متر و طول  230  متر آب را از ارتفاع  285  متری ( از سطح دریای آزاد ) از دریاچه گرفته و تو سط 8  مجرای آب بر به توربین ها هدایت می کند که قطر هر کدام از آنها  4  متر و طول آن  117  مترمی- ‎باشد و آب را از ارتفاع  273  متری با شیب  25% به ارتفاع  169 متری از سطر دریا به توربین ها هدایت می کند . فاصله مجراهای آب براز یگدیگر  5/12  متر می باشد و در انتهای هر یک شیر پروانهای بزرگ به قطر  2/3 متر وجود دارد که در مواقع ضروری جهت مسدود کردن مجرای آب و جلوگیری از ورود آب به توربین استفاده می شود .

یک تونل انحرافی برای تغییر مسیر رودخانه و شروع ساختمان سد حفر شده و طول آن 670  متر و قطر آن 15  متراست که بعد از اتمام کارها ساختمان وسط آن به ضخامت 40  متر بتن ریزی و مسدود شده و دو تونل مجزا از یکدیگر به نام سرریز در تکیه گاه سمت چپ سد یکی به قطر 14  متر و طول 400  متر و دیگری به قطر 6/12  متر و طول 40 در ارتفاع 355 متر از سطر دریا حفر شده که برای تنظیم ارتفاع آب دریاچه و سرریز نمودن آبهای اضافی از آنها استفاده می شود .

دهانه ورودی این سرریزها توسط درهای آهنی قوسی باز و بسته می شود و حداکثر توان

 

( 4 )

خروجی آنها جمعاً 6000  متر مکعب در ثانیه می باشد .

سه عدد شیر مخروطی بزرگ بقطر 5/1 متر دهانه های آبیاری را که در ارتفاع 222  از سطر دریا در بدنه سد قرار دارند باز و بسته می کنند آبدهی این دریچه ها 180 متر مکعب در ثانیه می باشد . که از آنها بیشتر برای تنظیم آب در کانالهای کشاورزی استفاده می شود .         


دانلود با لینک مستقیم


گزارش کارآموزی - دفتر فنی سد و نیروگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.