فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی در دوره های هیدرولوژیکی مختلف (مطالعه موردی: زیرحوزه های آبخیز کوشک آباد خراسان

اختصاصی از فی لوو دانلود تحقیق مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی در دوره های هیدرولوژیکی مختلف (مطالعه موردی: زیرحوزه های آبخیز کوشک آباد خراسان رضوی) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی در دوره های هیدرولوژیکی مختلف (مطالعه موردی: زیرحوزه های آبخیز کوشک آباد خراسان رضوی)


دانلود تحقیق مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی در دوره های هیدرولوژیکی مختلف (مطالعه موردی: زیرحوزه های آبخیز کوشک آباد خراسان رضوی)

یکی از مسائل مهم و اساسی که امروزه اکثر کشورها با آن مواجه بوده و هستند، خسارت­های ناشی از سیل می­باشد. برای پیشگیری و مهار سیل از طریق شناسایی مناطق سیل­خیز، از راهکارهای مختلفی استفاده می­شود. به دلیل اینکه اکثر حوزه­های آبخیز دارای فصول سیل­خیزی متفاوتی می­باشند، تحقیق حاضر به مقایسه اولویت­بندی زمانی سیل­خیزی زیرحوز­های آبخیز کوشک­آباد خراسان رضوی با استفاده از مدل HEC-HMS، پرداخته است. در این تحقیق پس از شناسایی دوره­های هیدرولوژیکی موجود در منطقه و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای تهیه هیدروگراف سیل، از روش شبیه­سازی هیدرولوژیکی SCS در تبدیل رابطه بارش-رواناب در سطح زیرحوزه­ها و نیز روندیابی آبراهه­های اصلی به روش ماسکینگام به منظور استخراج هیدروگراف سیل خروجی حوزه استفاده شد. اولویت­بندی زیرحوز­ه­ها از نظر سیل­خیزی در دو دوره هیدرولوژیکی بهاره و تابستان-پاییزه با کاربرد مدل HEC-HMS محاسبه شده و واسنجی لازم برای پارامترهایی چون تلفات اولیه، شماره منحنی و زمان تاخیر در هر دوره هیدرولوژیکی صورت گرفت. سپس با حذف متوالی و یک به یک زیرحوزه­ها از فرایند روندیابی داخل حوزه، زیرحوزه­ها بر اساس میزان مشارکت در دبی اوج و حجم سیل خروجی حوزه، در هر دوره هیدرولوژیکی اولویت­بندی گردیدند. برای بیان معنی­دار بودن و یا عدم معنی­داری اختلافات زمانی در اولویت­بندی زیرحوزه­ها، از آزمون آماری تی-تست جفتی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تغییرات درصد مشارکت دبی اوج و حجم سیل زیرحوزه­ها در خروجی انتهای حوزه، در زمان­های متفاوت معنی­دار می­باشد.

واژگان کلیدی: سیل­خیزی, اولویت­بندی زمانی, دوره­های هیدرولوژیکی, مدل HEC-HMS، کوشک­آباد خراسان رضوی.

سیل به عنوان یک واقعه اجتناب­ناپذیر، پذیرفته شده است؛ و آنچه مسلم است سیلاب ناشی از بارش است. رابطه بارش- رواناب از حوزه­ای به حوزه دیگر، حتی زیرحوزه­ها تفاوت محسوسی دارد (خسروشاهی 1380). شرایط رودخانه و موقعیت مکانی زیرحوزه­ها در زمانهای مختلف هیدرولوژیکی نیز، از جمله عواملی هستند که در تغییر وضعیت سیل تأثیر دارند و بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در بین عوامل موثر بر سیل­خیزی زیرحوزه­های بحرانی، مهمترین عامل شماره منحنی CN)) می­باشد (جوکار، 1381). عامل  CNدارای تغییرات زمانی می­باشد (Young وCarleton، 2005)؛ که تغییر در فرآیند­های هیدرولوژیکی ناشی از تغییر در نحوه استفاده از اراضی، اثرات مهمی روی کمیت و کیفیت رواناب خروجی از حوزه خواهد داشت. بر این اساس بکارگیری مدلهای بارش-رواناب ابزاری موثر برای مدیریت هستند (روغنی و همکاران، 1382).

Singh (1996) با بررسی تغییرات زمانی و مکانی بارش، تغییر رفتار حوزه روی هیدروگراف سیل را از نظر شکل، تداوم و دبی پیک هیدروگراف سیل بررسی کرد. Vanshaar  و همکاران (2002) از مدل [1]DHSVM برای شبیه­سازی اثرات هیدرولوژیکی پوشش زمین برای 4 زیرحوزه رودخانه کلمبیا استفاده کرده و بیان می­دارند که شاخص سطح برگی کم، آب معادل برف و جریان بیشتر را به دنبال دارد. Melesse و Shih (2002) برای تخمین توزیع مکانی ارتفاع رواناب، از تصاویر ماهواره­ای برای تغییرات کاربری اراضی و CN حوزه Kissimmee در جنوب فلوریدا استفاده کردند. نتایج نشان داد که با تغییر کاربری و به تبع آن تغییرات سیل، استفاده از تصاویر ماهواره­ای برای مطالعه عکس العمل حوزه نسبت به سیل مفید است. Foody و همکاران (2004) به منظور شناسایی مناطق حساس به تند سیل­ها در منطقه­ای در غرب مصر از مدل HEC-HMS به منظور شبیه­سازی سیلاب استفاده کردند؛ که منجر به شناسایی 2 منقطه حساس گردید. Hassanzadeh  و Aalami (2005) با استفاده از مدل HEC-HMS درحوزه آبخیز سد گلستان مبادرت به تعیین سیل­خیزی زیرحوزه­ها پرداختند. مردانی (1377) با مطالعه سیل­خیزی حوزه آبخیز روئین خراسان، به تعیین زیرحوزه­ای که نقش زیادی در تولید رواناب کل حوزه دارد پرداخت. خسروشاهی (1380) تاثیر سیل­خیزی زیرحوزه­ها را از طریق مدل ریاضی HEC-HMS در حوزه آبخیز دماوند مورد بررسی قرار داد و زیرحوزه­ای که بیشترین تاثیر را در خروجی داشته، معرفی نموده است. جوکار (1381) برای تعیین سیل­خیزی زیرحوزه­های رودخانه شاپور در استان فارس با استفاده از شبیه­سازی جریانهای سیلابی، میزان مشارکت هر یک از زیرحوزه­ها در هیدروگراف سیل خروجی حوزه را بدست آورد. روغنی و همکاران (1382) با استفاده از مفهوم نمودار مساحت–زمان و بکارگیری مشخصات حوزه، در مدل هیدرولوژیکی RAFTS، نحوه توزیع مکانی زیرحوزه­ها در سطح منطقه را مورد بررسی قرار دادند. یثربی (1384) با نصب اشل در خروجی زیرحوزه­های آبخیز هراز و با قرائت روزانه آنها و تهیه منحنی دبی-اشل, اقدام به محاسبه دبی روزانه و شناسایی تغییرات زمانی-مکانی و اولویت­بندی زیرحوزه­ها در رواناب تولیدی نمود. بر طبق نتایج به دست آمده, مقادیر رواناب طی ماههای مختلف دارای تغییرات زیادی بوده است.

اقدامات آبخیزداری برای مهار سیل را می­توان در دوره­های هیدرولوژیکی مختلف، مدیریت کرد. بررسی­ها نشان می­دهد موضوعات مرتبط با این تحقیق بیشتر از دیدگاه مکان­یابی مناطق سیل­خیز بدون در نظر گرفتن تاثیر دوره­های هیدرولوژیکی مطرح شده است. حوزه آبخیز کوشک­آباد در استان خراسان رضوی از جمله حوزه­های آبخیزی است که بروز مکرر سیلاب­، مسئولان محلی را به انجام اقدامات کنترل سیل وادار نموده است؛ حال آنکه موفقیت کامل در این راستا به دلیل عدم اطلاع از وضعیت مشارکت زمانی زیرحوزه­ها در بروز سیلاب با موفقیت کامل همراه نبوده است. لذا هدف از انجام این تحقیق، اولویت­بندی شدت سیل­خیزی زیرحوزه­ها از نظر تاثیر بر سیلاب خروجی کل حوزه در دو فصل سیلابی، برای مدیریت بهینه مناطق سیل­خیز می­باشد

شامل 15 صفحه فایل word قابل ویرایش                                                                              


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی در دوره های هیدرولوژیکی مختلف (مطالعه موردی: زیرحوزه های آبخیز کوشک آباد خراسان رضوی)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.