فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها

اختصاصی از فی لوو دانلود مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها


دانلود مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها

مشخصات مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها

عنوان :بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 30

این مقاله درمورد فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها می باشد.

بخشی از صفحات میانی این مقاله را در قسمت پایین می توانید مشاهده نمایید.

وسایل و تجهیزات کتابخانه:
وسایل و تجهیزات کتابخانه های تازه تأسیس معمولاً همزمان با مراحل پایانی کار ساختمان کتابخانه تهیه می شود. از آنجا که این وسایل از جمله عوامل اصلی موفقیت ساختمان کتابخانه محسوب می شود و در عین حال بخش عمده ای از بودجة کتابخانه را به خود اختصاص می دهد (حدود 18 درصد از بهای تمام شدة ساختمان) لازم است در تهیه و تدارک آنها نهایت دقت و توجه مبذول گردد.
نکات مهم در خصوص تجهیزات کتابخانه از این قرار است:
کارآیی: وسایل کتابخانه ای باید با معیارها و استانداردهای توصیه شده مطابقت کامل داشته باشد تا علاوه بر سهولت استفاده و دستیابی به بالاترین میزان کارآیی، انعطاف پذیری طرح داخلی کتابخانه در طول زمان نیز تضمین شود.
دوام : عمر متوسط وسایل معمول کتابخانه ای در حدود 25 الی 30 سال تخمین زده شده است. در طول این مدت، وسایل کتابخانه باید شکل و ظاهر اولیه را حفظ کند. از این رو توجه به نوع و جنس مواد بکار رفته در وسایل حائز اهمیت خاصیاست.
استحکام. لازم است اجزاء و قسمتهای مختلف وسایل چوبی کتابخانه نظیر میز و صندلی و قفسه و مانند آن، بنا به موارد، با استفاده از کام و زبانه، پیچ و دوبل چوبی، و مرغوبترین چسب به هم متصل شود. اتصالات باید آنقدر محکم باشد که اگر بخشی از آن دچار شکستگی شد، قسمتهای دیگر از هم جدا نشود. بهتر است چسب مورد استفاده ضد آب باشد تا کم و زیاد شدن رطوبت تأثیری در وضع پیوندگاهها و مفاصل وسایل کتابخانه نداشته باشد.
زیبایی : وسایل کتابخانه باید دارای ظاهر زیبا، ساده، و تمیز باشد. بکارگیری سبکهای ساده تر در تزیینان مبلمان باعث می شود این وسایل با گذشت زمان و برغم پیشرفتها و تغییرات تکنولوژیکی کتابخانه ای همچنان باب روز باقی بماند.
ظرفیت و هماهنگی. سطوح وسایلی که در معرض دید است باید صاف  یکدست و بدون لک و خوردگی باشد. در هر حال هماهنگی، تجانس،‌ و توازن بین وسایل از یکسو و تزیینات و سایر لوازم (مثل فرش، سایه بانها و غیره) از سوی دیگر باید رعایت شود.
سهولت جابجایی. نقشه چیدن وسایل کتابخانه ثابت نیست و در طول زمان، همگام با تغییر عملکردها و نیازها، عوض می شود. از این رو باید از خرید وسایل حجیم و سنگین مانند میزهای خیلی بزرگ یا میزهای تکنفرة بهم چسبیده خودداری کرد.
سهولت نگهداری: با توجه به اینکه نگهداری وسایل در طول زمان مستلزم صرف هزینه و نیرو است، باید دقت کرد که وسایل کتابخانه ای نیازمند حداقل نگهداری و تعمیر باشد. دوام و ثبات رنگ وسایل، استحکام رویه ها، و استفاده از مواد تقویتی در سطوح و زوایایی که در معرض فرسایش بیشتری قرار دارد، از جمله نکات مثبتی است که در گزینش وسایل کتابخانه باید مورد توجه واقع شود.
جزئیات دقیق تر مربوط به هر یک از وسایل کتابخانه در فصلهای بعدی بررسی می شود.

- جنس وسایل کتابخانه
وسایل کتابخانه را می توان از چوب، فلز ، یا ترکیبی از این دو تهیه کرد. در هنگام برگزیدن هر یک از این مواد باید به مسایلی از قبیل دوام و استحکام، قابلیت تطبیق و تغییرپذیری، زیبایی، مقاومت در برابر آتش و آب، و میزان کاهش صدا توجه داشت. سازندگان با تجربه و متبحر می توانند تمام این خواص را در هر یک از این موارد یکجا گرد آورند. بطور کلی، لوازم فلزی قدری محکمتر است. وسایل چوبی نیز با وجود آسیب پذیری در برابر آتش، به زیبایی کتابخانه خواهد افزود. بهتر است از اولی در مخزن کتاب و نقاطی که در معرض دید کاربران نیست استفاده کرد و دومی را در سالن مطالعه و بخش قفس باز بکار برد. وسایل چوبی بخاطر گرما، زیبایی با دوام، سهولت ساخت، هنوز هم در اولویت نخست قرار دارد. لکن تنوع رنگ وسایل چوبی بسیار کم است چرا که با افزودن رنگ، ظاهری مصنوعی می یابد. در هر حال تناسب و هماهنگی بین وسایل باید حفظ شود.
چوب افرا و غان محکمترین چوبی است که در ساخت وسایل کتابخانه بکار می رود. توصیه می شود بویژه در ساخت صندلیهای پر مراجعه از این چوبها استفاده شود. دیگر چوبهای مورد استفاده عبارتند از چوب بلوط، گردو، زبان گنجشک و نارون.
امکان خلق طرحهای متنوع و جالب در وسایل فلزی ، یا در ترکیب فلز و پلاستیک با چوب، بیشتر از وسایل چوبی به تنهایی است، لکن وسایل فلزی با گذشت زمان ظاهر فرسوده تری می یابد و حتی اگر میزان کارآیی آن نیز تغییری نکند از نظر زیبایی ظاهری مشکل آفرین است.
وسایل فلزی (یا پلاستیکی ) در برابر تغییر درجة رطوبت و حرارت تغییر چندانی نمی کند و در نتیجه اتصالها و پیوندگاهها در معرض خطر سست شدگی و آسیب دیدگی قرار ندارد.

میز مطالعه

- تهیه میزهای متحدالشکل و قراردادن آن‌ها به موازات یکدیگر، اگر چه رفت و آمد را ساده می‌کند، ولی به کتابخانه حالت کلاس درس می‌بخشد. برای جلوگیری از این یکنواختی ناخوشایند و برای ایجاد نمای متنوع‌تر می‌توان از انواع میزهای تکنفره، دو نفره، چهار نفره، شش نفره، گرد و چهارگو استفاده کرد و آنها را به صورت عمود و موازی چید.

- برای جلوگیری از انعکاس نور، سطح رویه میز نباید براق، خیلی تیره، یا خیلی روشن باشد.

- از انتخاب رنگهای تند برای دیواره‌هایی که روبروی کاربران قرار می‌گیرد باید خودداری شود.

- هر کجا که وسایل جنبی برای افراد راست – دست پیش‌بینی شود ( مثل صندلیهای دسته‌داری که در بعضی نقاط کتابخانه برای یادداشت برداری تدارک دیده می‌شود) باید تعدادی نیز برای افراد چپ – دست ( معادل 6 تا 10 درصد ) منظور شود. (همان، ص 85).

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین عامل در مبلمان کتابخانه،  کارآیی آن می‌باشد که نسبت به سایر شاخصه‌ها، دارای اهمیت بیشتری است.
مناسب‌ترین مصالح برای ساخت مبلمان کتابخانه ( با توجه به استانداردهای موجود و نظرات مراجعین)چوب است که دارای خصلت‌هایی چون استحکام، زیبایی، سهولت جابجایی و … می‌باشد. بهتر است چوب بکار رفته در مبلمان خود رنگ باشد تا از انعکاس آزار دهندة نور جلوگیری شود.
میزهای تک نفره بیشترین و میزهای 6 نفره کمترین کاربرد و استفاده را در کتابخانه‌های مورد مطالعه ما داشتند میزهای تک نفره مناسب‌ترین میزها نیز در مطالعات استانداردها معرفی شده‌اند.

 مناسب‌ترین نور برای نورپردازی داخل کتابخانه‌ها، نور زرد می‌باشد؛ ضمن اینکه می‌توان از نور طبیعی نیز برای تامین روشنایی لازم برای مطالعه استفاده کرد ( از طریق ایجاد نورگیر در سقف، پنجره و …) در طراحی فضای کتابخانه، بهتر است تلفیقی از فضای باز و بسته در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند. فضاهای داخلی کتابخانه باید تفکیک شده بوده و تداخل فضایی نداشته باشند. بهترین راه برای رسیدن به امر استفاده از تیغه‌های متحرک است. این تیغه‌ها علاوه بر این که از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردارند، تغییر اندازه و گسترش فضاها را در آینده ممکن می‌سازند.

از آنجایی که غالب اوقات مراجعین در سالن مطالعه سپری می‌شود، باید نسبت به قرارگیری امکانات مناسب در آن ( نظیر سرویس‌های بهداشتی، بوفه، تجهیزات تهویه و… ) اقدام شود.
به منظور ایجاد تمرکز لازم برای مطالعه، بهتر است فضا دارای سکوت لازم باشد. برای برقراری سکوت در داخل سالن می‌توان از کف پوشهای مناسب استفاده کرد و پایه‌های وسایل متحرک را با نعلهای پلاستیکی یا لاستیکی پوشاند. برای جلوگیری از نفوذ صدای بیرون به فضای داخلی نیز می‌توان شیشه‌ای دو جداره را به کار برد.

فهرست مطالب مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها

مقدمه
کلیات تحقیق:
- مقایسه نظرات مراجعین با استانداردهای موجود
1-1- فضاهای داخلی کتابخانه
آرایش فضاهای مطالعه:
وسایل و تجهیزات کتابخانه:
- جنس وسایل کتابخانه
میز مطالعه
میز مطالعه
نتیجه‌گیری
 تحلیل و مقایسه نظرات دو گروه مردان و زنان:
نتایج تحلیلی نظرسنجی انجام شده از مراجعین زن:
نتایج تحلیلی نظرسنجی انجام شده از مراجعین مرد: 


 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.