فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله معرق موزائیک

اختصاصی از فی لوو مقاله معرق موزائیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله معرق موزائیک


مقاله معرق موزائیک

دانلود مقاله معرق موزائیک 35 ص با فرمت WORD 

 

 

 

 

 

تعریف معرق کاری در فرهنگ نامه ها
فرهنگ عمید
معرق
مرد کم گوشت و لاغر ، شراب رگدار از آب ، شرابی که با اندکی آب مخلوط شده باشد ، در فارسی به نوعی از کاشی هم می گویند که از تکه های ریزریز با اشکال گوناگون ساخته می شود.
موزائیک
نوعی از نقاشی و خاتم کاری با گچ یا سیمان ، نوعی آجر که با سیمان و شن های رنگین ساخته می شود
فرهنگ دهخدا
معرق کاری :
ساختن یا نصب کاشی های معرق ، معرق کاری در قرن 6 هجری یعنی در دوره سلجوقیان به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. در قرن هشتم هجری هنرمندان معرق کار بمراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند .
در این قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می یابد کوچکتر کنند و لطیفترین و زیباترین اشکال بنائی و هندسی را در مجموعه ای از رنگهای زیبا و براق که جز در فنون و صنایع شرقی مخصوصاً ایرانی دیده نمی شود نمایش دهند . مخصوصاً ارزانی معرق بیشتر موجب شیوع آن گردید . زیرا هزینه ساختن معرقهای لعاب صدفی دار بمراتب کمتر از هزینه آجرهای کاشی مینایی بود و علت این امر واضح است. زیرا در کاشی لازم بود پس از کشیدن رنگ و نقش یک بار دیگر آن را در کوره گذارند و این عمل گذشته از هزینه اضافی که داشت چندان مورد اطمینان نبود و چه ممکن بود کاشیها از کوره سالم بیرون نیاید ، صنعت معرق کاری در قرن های نهم و دهم هجری به منتهای ترقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و تبریز بود.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله معرق موزائیک
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.