فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان

اختصاصی از فی لوو مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان


مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان

 دانلود مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 21

چکیده

این تحقیق به شناسایى عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها براساس دیدگاه آنان مى پردازد. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، و جامعه آمارى دانشجویان دختر دانشگاه هاى نهاوند، و نمونه آمارى 262 نفر از آنان بود که در تحلیل اطلاعات نشان داد: عوامل فرهنگى ـ اعتقادى در کم توجهى دانشجویان دختر به پوشش اسلامى تأثیر مثبت و معنادارى دارند. عوامل زیستى ـ روانى، فرهنگى ـ اجتماعى و سیاسى ـ اجتماعى على رغم کسب نمره بالاتر از حد متوسط مورد انتظار، نقش مثبت و معنادارى ندارند. شدت تأثیر عوامل مختلف در کم توجهى به پوشش اسلامى در بین دانشجویان معنادار نمى باشد. برنامه ریزى براى پوشش خلأ فرهنگى و تربیتى بین مدارس و دانشگاه ها، تنویر اذهان عمومى و به ویژه دانشجویان دختر نسبت به پیامدهاى جبران ناپذیر بدحجابى و ارتقاء و تقویت روحیه دینى براى پاى بندى به ارزش هاى اجتماعى به ترتیب از اولویت دارترین راهکارها براى ترویج پوشش اسلامى در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها هستند.  کلیدواژه ها:  پوشش اسلامى، دانشجویان دختر، دانشگاه ها، راهکارهاى ترویج، علل کم توجهى. ________________________________________    مقدّمه حجاب یکى از مهم ترین و متمایزترین ارزش هاى فرهنگى و اجتماعى، جوامع اسلامى، به ویژه ایران اسلامى است. نهادینه شدن این ارزش، بخصوص در میان نسل جوان و آینده ساز که به واسطه گسترش فناورى اطلاعات و ارتباطات با انبوه هجمه هاى تبلیغاتى براى کمرنگ شدن آن روبه روست، مستلزم واکاوى اصولى، واقع بینانه و عینى ریشه هاى کم توجهى به رعایت پوشش اسلامى در محیط هاى دانشگاهى، بخصوص در بین دانشجویان دختر است. بدین ترتیب، مى توان براى توسعه، تکوین و ترویج دانش هاى بنیادین، و تبیین درست فلسفه وجودى، ماهیت، نقش و تأثیرات فردى و اجتماعى آن، برنامه ریزى جامع و کاملى براى پوشش همه ابعاد فرهنگ و ساختارهاى آن (دانش ها، ارزش ها، نمادها) فراهم ساخت. این امر خود، نیازمند طرح تدابیرى مناسب براى انجام وظایف درست و پیوسته خانواده ها، نهادهاى فرهنگى و تربیتى جامعه از جمله مدارس، دانشگاه ها، صداوسیما، سازمان هاى تبلیغاتى و... در تبیین اندیشه هاى بنیادین فرهنگى و کمک به شناخت فرهنگ و ارزش ها، ارزشگذارى و پاسداشت آنها در فرایند حفظ هویت ملى و مذهبى و توسعه آن، در فرایند تکامل زندگى اجتماعى است. بدین سان، نهادهاى اجتماعى به ویژه دانشگاه ها که رسالتى جز توسعه فرهنگى به عنوان مهم ترین رکن توسعه همه جانبه و پایدار براى داشتن انسان هاى سالم از نظر جسمانى و روانى و ماهر، براى ارتقاى شیوه زندگى ندارند، باید بتوانند با ترویج هرچه بیشتر آموزه هاى دینى و فراگیرکردن امور فرهنگى و گسترش دامنه شمول آن و جذب و تأثیرگذارى هرچه بیشتر بر مخاطبان را از مهم ترین دغدغه مجموعه دست اندرکاران و فعالان حوزه هاى فرهنگ و اندیشه قلمداد کرده، از عوامل آسیب زا در حوزه شخصیت اخلاقى و ایمان مذهبى جوانان، بخصوص قشر اندیشمند و فرهیخته دانشجو جلوگیرى، و بر کارآمد شدن روش هاى ارائه برنامه هاى فرهنگى در دانشگاه ها در راستاى تحکیم ارزش ها و باورهاى فرهنگى متأثر از فلسفه اجتماعى و با هدف اسلامى کردن دانشگاه ها براى تحقق دغدغه هاى فوق بیفزایند. بدین سان مى توان فرهنگ واقعى و اصیل اسلامى را از طریق سازوکارهاى مناسب دانش و الگوهاى رفتارى مدیران، استادان، کارکنان و مخاطبان نهادینه ساخت و در فرایند اجتماعى شدن آن را در خدمت تربیت انسان هاى سالم، ماهر، متخصص، توانمند و بومى شده قرار دارد. ازآنجایى که دانشگاه ها به عنوان مهم ترین مراکز تولید علم و ترویج فرهنگ محسوب مى شوند، از مهم ترین ارکان توسعه فرهنگى هر جامعه اى به شمار مى روند. دانشگاه ها باید بتوانند با ایجاد محیطى مبتنى بر فرهنگ و ارزش هاى اسلامى زمینه را براى تولید علم، توسعه سبک و روش هاى زندگى و تعمیم آن در بین اقشار گوناگون و تحقق اهداف متعالى آن مهیا سازند؛ امرى که به نظر مى رسد تحت الشعاع عوامل مختلف، هنوز با ایده آل خود فاصله زیادى دارد و مستلزم واکاوى عوامل و ریشه هاى کم توجهى دانشجویان دختر و آسیب شناسى واقع بینانه در راستاى برنامه ریزى اصولى و عملى و دسترسى به راهکارهاى مناسب ترویج پوشش اسلامى در دانشگاه هاست. پیشینه تحقیق بررسى پیشینه تحقیق نشان مى دهد که تحقیق کاملاً منطبق با موضوع بسیار محدود است. در عین حال، تعداد محدودى از مطالعات انجام شده، که تاحدودى به موضوع مربوط مى شد، جمع آورى گردید که در زیر بدان اشاره مى شود. احمدى (1384) در تحقیقى در مورد بررسى عفاف در قرآن و حدیث راهکارهاى عملى رسیدن به عفاف را به سه دسته وراثت، محیط و اراده تقسیم کرده، درباره هریک با استمداد از قرآن و روایات بحث کرده و در نهایت، به اختصار آثار فردى و اجتماعى عفاف را بیان داشته است. عظیمیان و بهشتى (1388) در بررسى فلسفه حجاب در اسلام و آثار تربیتى آن، روش هاى درونى کردن حجاب را در ارتقا و تقویت ایمان به خدا، اطلاع رسانى در زمینه حجاب و آثار مثبت آن، معرفى الگوهاى والاى حجاب و... دانسته اند. ماهینى و خسروپناه (1388) در مقاله اى تحت عنوان «راهکارهاى ترویج پوشش اسلامى در بین دختران دانشجو»، مهم ترین علل کم توجهى یا بى توجهى به مقوله حجاب را در چهار دسته عوامل فرهنگى و اعتقادى، بیولوژیکى و روانى، اجتماعى و سیاسى بیان کردند و به ارائه راهکارهایى در جهت ترویج پوشش اسلامى پرداخته اند. فضل الهى و ملکى توانا (1390ب) در مقاله «فرهنگ حجاب: راهکارهاى تحکیم و اولویت بندى آن با تأکید بر نمونه گیرى محدود از دانش آموزان دختر دبیرستانى» نشان دادند: عملى ترین راهکارها براى تحکیم حجاب، به ترتیب اهمیت و اولویت عبارت اند از: نمایش برنامه هاى جذاب رادیو ـ تلویزیونى، تبیین آثار مخرب بدحجابى در جامعه، معرفى و ترویج آیات قرآنى پیرامون پوشش اسلامى، برچیدن مقررات خشک و برخورد قهرى با دانش آموزان بدحجاب مدارس، تبیین آثار و فواید رعایت حجاب در کنار تجلیل از دانش آموزان محجبه، ترویج فرهنگ صحیح امر به معروف و نهى از منکر به همراه برگزارى جلسات پرسش و پاسخ در مدارس و معرفى الگوهاى انسانى موفق در زمینه حجاب. اسدزاده و همکاران (1390) در مقاله «بررسى معیارهاى حجاب (در سه بعد ارزشى، فردى، اجتماعى) در بین دانشجویان المپیاد ورزشى دختر دانشگاه پیام نور کل کشور در خراسان جنوبى» نشان دادند که بین معیارهاى ارزشى، فردى، اجتماعى و شناختى دانشجویان دختر ورزشکار، با حجاب آنها رابطه مثبت و معنادارى وجود دارد. همچنین بین امنیت اجتماعى، اسنادهاى بیرونى و تربیت خانوادگى، با حجاب دانشجویان ورزشکار رابطه مثبت و معنادارى وجود دارد. بنابراین، هرچه والدین و دولتمردان معیارهاى مذکور را قوى تر کنند، میزان حجاب دانشجویان ارتقا خواهد یافت و ارتقا حجاب موجب امنیت اجتماعى بالاتر خواهد شد؛ و هرچه والدین در تربیت فرزندان دختر مؤثرتر عمل کنند، فرزندان ایشان از حجاب مناسب تر برخوردار خواهند بود. فضل الهى و ملکى توانا (1390الف) در ریشه یابى علل کم توجهى به پوشش اسلامى در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها نشان دادند: مهم ترین عوامل تأثیرگذار در کم توجهى دختران دانشجو به پوشش اسلامى، دوستان و همسالان، ضعف اعتقادات و رسانه هاى خارجى هستند. جهانگیرى و شجاعى (1390) در مقاله اى تحت عنوان «بررسى رابطه بین میزان باور به حجاب و خودپنداره در میان دانشجویان علمى کاربردى شهرستان بجنورد» نشان دادند: بین خودپنداره و تصور دانشجویان نسبت به خود و میزان باور به حجاب آنها رابطه معنادارى وجود دارد؛ هرچه دانشجویان خودپنداره بالاترى داشته باشند و تصور مثبت ترى نسبت به خود داشته باشند، میزان باور به حجاب در آنها نیز بالاتر خواهد بود. روش تحقیق روش تحقیق از نظر اهداف کاربردى و از لحاظ شیوه جمع آورى اطلاعات، توصیفى ـ پیمایشى است. جامعه آمارى شامل کل دانشجویان دختر دانشگاه هاى شهرستان نهاوند در نیم سال دوم سال تحصیلى 95-1394 بودند که از بین آنان نمونه اى به تعداد 360 نفر به شیوه تصادفى طبقه اى و ساده انتخاب گردید. پس از جمع آورى اطلاعات در نهایت، تعداد 262 پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ی عوامل موثر بر بدحجابی در بین دانشجویان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.