فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی لوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی و سایر علوم 24 صفحه word

اختصاصی از فی لوو تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی و سایر علوم 24 صفحه word دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی و سایر علوم 24 صفحه word


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی و سایر علوم 24 صفحه  word

ارتباط جامعه­ شناسی با سایر علوم

 

مقدمه

بر حسب عرف و عادت، علوم را به دو شاخه عمده تقسیم می­کنند: علوم طبیعی و علوم اجتماعی. علوم طبیعی مربوط به مطالعه پدیده­ های طبیعی است و علوم اجتماعی عرصه وسیع رفتارهای انسانی را مطالعه می­کند. جامعه­شناسی یکی از علوم اجتماعی است. دیگر علوم اجتماعی عبارتند از: روانشانسی(که مطالعه رفتارهای فردی است) روانشناسی اجتماعی (که مطالعه روابط افراد با گروه است) علوم سیاسی( که مطالعه حکومت و فلسفه سیاسی و تصمیم گیری­های اداری و سیاسی است) اقتصاد( که مطالعه تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات در جامعه است) و انسان­شناسی (از آن جمله: باستان­شناسی که مطالعه بقایای تمدن­های گذشته است، زبان­شناسی یا مطالعه زبان، انسان­شناسی جسمانی یا مطالعه تحولات زیستی انسان و انسان­شناسی اجتماعی و فرهنگی که مطالعه شیوه­های زندگی در میان اجتماعات مختلف سراسر دنیاست.) رشته­های جامعه­شناسی و انسان­شناسی اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از مفاهیم مشترک­اند. جغرافیای انسانی ( که به مطالعه نقش انسان در فرایندهای مختلف مانند رشد و کاهش و حرکات جمعیت در سطح زمین می­پردازد) و تاریخ (که رویدادهای گذشته را به عنوان فعالیتهای بشری ثبت و تبیین می­کند نیز همچون دانشهای یاد شده) با جامعه­شناسی رابطه دارند. (بروس، 1379، 18)

ذیلا به طور مشروح ارتباط جامعه­ شناسی را با سایر علوم مورد بررسی قرار می­دهیم:

 

تاریخ

شناخت پدیده­ های اجتماعی از دیدگاه جامعه­ شناسی منحصر به بررسی آن در زمان و حال نیست، بلکه برای درک و تبیین کامل وقایع اجتماعی باید به گذشته دور یا نزدیک آن توجه کرد.

جامعه­ شناسی در این زمینه به علم تاریخ احتیاج دارد. پدیده ­های اجتماعی اغلب ریشه­ای کهن دارند و علل آنها را باید در زمانهای دور جستوجو کرد. جامعه­شناسی در بررسی نمودهای اجتماعی و تجزیه و تحلیل و شناخت کامل آن از علم تاریخ مدد می­گیرد. تاریخ بر اساس موضوعات گوناگون مورد مطالعه خود به رشته­های دینی، سیاسی، هنری، ادبی، فلسفی، فرهنگی و ... تقسیم می­شود و در هر کدام از این رشته ­ها به رشته ­های مشابه در جامعه­شناسی کمک می­کند. تاریخ به خاطر روشن کردن سوابق زندگی اجتماعی و اثر مسلم آن در وضع کنونی در کلیه شئون جامعه باید مورد توجه جامعه­شناسان باشد، زیرا پدیده­ها را نمی­توان بدون توجه به گذشته آنها مورد مطالعه قرار داد. مطالعه با روش تاریخی روشن خواهد کرد که در اجتماعات بشری از دوران­های مختلف و در سرزمین­های گوناگون چه عقاید و آراء فلسفی، سیاسی، اجتماعی و علمی وجود داشته است. زندگی و معیشت مردم چگونه بوده است؟ اشکال حکومت، سازمانهای اداری و دفاعی چه تحولاتی به خود دیده است؟

تاریخ اغلب یک نهاد اجتماعی یا پدیده اجتماعی را از آغاز پیدایی آن توصیف می­کند، در صورتی که جامعه­ شناسی به تجزیه و تحلیل امور و وقایع اجتماعی و توجیه علل آنها می­پردازد و ارتباط میان آنها را تبیین می­کند و از طریق مقایسه وقایع اجتماعی و مطالعه وجوه اشتراک میان آنها سعی دارد آنها را تعمیم دهد و به قوانین کلی دست یابد. بنابراین جامعه شناسی و تاریخ مکمل یکدیگرند.

هنگامی که مورخ می­خواهد  به تجزیه و تحلیل امور و یافتن آنها بپردازد به جامعه­شناسی نیاز دارد. زیرا هر واقعه­ای نتیجه ترکیب پدیده­های مختلف است و برای شناختن آن گاهی از ساختها، نهادها و پدیده­های دیگر ضرورت پیدا می­کند. جامعه­ شناسی هم در بررسی نهادها و امور اجتماعی و تحلیل ریشه­ های آن از تاریخ مدد می­گیرد، به عنوان مثال بررسی وقایع یک دوره تاریخی مثلا دوره ساسانی در ایران یک بررسی تارخی است، ولی تبیین ساخت حکومت و ویژگی سازمانهای سیاسی آن در ارتباط با سایر ابعاد سطوح جامعه ساسانی مانند خانواده، جمعیت، گروهها و طبقات اجتماعی و نظام بسته و امور مشابه دیگر و بالاخره کشف علل و آثار و نتایج سقوط این سلسله، مطالعه ­ای جامعه­شناختی محسوب می­شود. در حقیقت می­توان ادعا کرد که یک جامعه­ شناس بدون شناخت تاریخ یک جامعه نمی­تواند به گونه­ای پویا و ژرف فرایند تحولات اجتماعی آن جامعه را مورد بررسی قرار دهد. (وثوقی و نیک خلق، 1385، 63 – 64)

به طور کلی هدف علم تاریخ­شناسایی زندگی اجتماعی بر اساس مشخصات زمانی است که تاریخ وقایع مهم اجتماعی را بر اساس ترتیب زمانی و محل وقوع آنها تعقیب و مطالعه می­کند. در حالی که جامعه­شناسی، حوادث اجتماعی را بدون توجه به مکان و زمان آنها بررسی می­کند و با طبقه ­بندی آنها سعی می­کند به کشف قوانین جامعه ­ها و پیش­بینی تحولات آنها نایل آید.

ارتباط جامعه ­شناسی با سایر علوم

 

بنابراین شناخت پدیدارهای اجتماعی از دیدگاه جامعه­ شناسی منحصر به بررسی آن در زمان حال نیست. بلکه برای درک و تبیین کامل وقایع اجتماعی باید به گذشته آنها مراجعه کرد. زیرا پدیده­های اجتماعی اغلب ریشه­ای کهن دارند و علل آنها را باید در زمانهایی دور یا نزدیک جستوجود کرد. از این رو جامعه­ شناسی از علم تاریخ کمک می­گیرد تا بتواند ارتباط میان آنها را تبیین کند و از طریق مقایسه و مطالعه وجوه اشتراک میان وقایع اجتماعی آنها را تعمیم دهد و به قوانین کلی دست یابد.

 

برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی و سایر علوم 24 صفحه word
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.