راههای بسیار برای گزینش و شناخت کودکان تیزهوش پیشنهاد گردیده. هر جامعه یکی یا تمامی این راهها را برگزیده و به کار می بندد. معمولاً گزینش در سطح مدارس انجام می گیرد. با ارسال پرسشنامه یا گزارش مربیان مدارس عادی گروهی از کودکان که در سطح آموزش بهتری هستند و به نظر اولیای آنان و اولیای مدرسه از هوش بهر بیشتری برخوردارند از بین جامعه مدرسه برگزیده می شوند و این در حقیقت غربالی اولیه برای گزیدن است. در مرحله دوم می توان با انجام آزمونهای گروهی از این عده درصدی را که به احتمال قوی از هوشی برخوردارند انتخاب کرد و سپس، از درصد انتخاب شده با انجام تست های دقیق هوشی و رعایت سایر موارد و مصاحبه با اولیای اینگونه کودکان و مربیان و آگاهی از سایر خصوصیات نوآموزان از قبیل قدرت خلاقه، استعداد در فراگیری و ابتکار پر توانان واقعی را برگزید.
خصوصیات شخصیتی تیزهوشان